Firefox Ubuntu wil soms geen pagina's laden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:50
Dag allen!

Sinds kort draai ik een dualboot Ubuntu 14.04 LTS - Windows 10, waar ik voorheen alleen de Windows op had draaien. Op Windows heb ik altijd perfect internet, nooit problemen (of toch geen gerelateerde problemen), maar op Ubuntu heb ik regelmatig (zo'n 4 keer per uur?) dat Firefox voor 10 seconden lang geen enkele webpagina wil laden. Hoe vaak ik ook op refresh druk, het doet niets. Pas na die (+-) 10 seconden kan de pagina terug geladen worden na een refresh (als ik niet op refresh druk laadt hij nog altijd niet).
Soms gebeurt het ook dat Ik gewoon de HTML te zien krijg zonder afbeeldingen of css, dus een pagina met witte achtergrond en alle tekst er op, maar niet geformatteerd en zonder afbeeldingen.

Ik heb al wat gegoogled, maar de meeste hits gaan over draadloos internet, terwijl het hier over bedraad internet gaat.
Wat heb ik al geprobeerd?
*about:config in Firefox: (proxy) pipelining enzo aangezet/verhoogd, en ipv6 DNS uitgezet
*in etc/resolv.conf een stukje van een regel weggehaald ivm dns. (Kan de pagina niet meer vinden waar het op stond uitgelegd, maar ik vermoed dat dat met wireless te maken had, en niet met wired)

Allesinds, het probleem blijft.
Heeft er iemand nog suggesties wat ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt!

EDIT: iets belangrijk dat ik vergeten vermelden was: Terwijl hij dit gedrag vertoont kan ik nog steeds pingen naar het internet, met een goeie ping! (<30ms)

[ Voor 5% gewijzigd door Opifex op 30-03-2016 16:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ctrl + Shift + Q

En dan de netwerk requests analyseren.
Dat is eigenlijk altijd stap 1.

[ Voor 22% gewijzigd door DJMaze op 30-03-2016 15:49 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Wat ik wel weet is dat firefox na langer te gebruiken, en veel website's openen en sluiten, dat firefox langzamer wordt, en bij openen of klikken op links langzaam reageert.
Het sluiten en openen van firefox helpt.

Anders firefox verwijderen, en in je home de firefox map ook verwijderen, en schoon installeren, en kijken of dit helpt.

Met bleachbit kun je in firefox schoon maken en temp files verwijderen, misschien helpt het.

En misschien ligt het aan je addons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
jan99999 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:39:
Wat ik wel weet is dat firefox na langer te gebruiken, en veel website's openen en sluiten, dat firefox langzamer wordt, en bij openen of klikken op links langzaam reageert.
Het sluiten en openen van firefox helpt.

Anders firefox verwijderen, en in je home de firefox map ook verwijderen, en schoon installeren, en kijken of dit helpt.

Met bleachbit kun je in firefox schoon maken en temp files verwijderen, misschien helpt het.

En misschien ligt het aan je addons?
Heb deze Ubuntu nog maar anderhalve weke staan, en de problemen waren er al van dag één. De enige add-on die ik er heb opstaan is Ghostery. Voor de rest is hij volledig Vanilla.

@DJ-Maze: Thnx voor de tip! Zal ik zeker eens proberen volgende keer ik het probleem tegenkom :) (Om één of andere vreemde reden is het sinds ik deze post gemaakt heb niet meer gebeurd... Misschien leest Mozilla wel mee met wat ik typ, en zijn ze daarom gestopt met me te pesten :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:20
Type nadat het is gebeurt eens in een shell: dmesg
En post hier eens de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:11
Ik kan me iets herinneren met Ubuntu of Mint dat ze automatisch een bepaalde dns server geconfigureerd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Dit klinkt bij mij meer als een bokkende harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
jbhc schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 00:10:
Dit klinkt bij mij meer als een bokkende harde schijf.
Mhmmm, dat klinkt ergens wel aannemelijk, want de Ubuntu installatie heb ik op een relatief oude harde schijf die ik nog in de kast had liggen geïnstalleerd. (Win10 draait op SSD)
Maar hoezo beïnvloedt dat dan het laden van Webpagina's? Gecachede pagina's? Of is er nog iets anders dat van de schijf gehaald wordt bij het laden van pagina's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Geen idee wat de invloed is maar als je na een hickup even dmesg in een terminal doet zie je snel genoeg of er iets met de schijf aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
output van dmesg:
code:
1
2
3
4
5
6
[   43.635946] audit_printk_skb: 168 callbacks suppressed
[   43.635948] audit: type=1400 audit(1459712793.807:68): apparmor="STATUS" operation="profile_replace" profile="unconfined" name="/usr/lib/cups/backend/cups-pdf" pid=2266 comm="apparmor_parser"
[   43.635953] audit: type=1400 audit(1459712793.807:69): apparmor="STATUS" operation="profile_replace" profile="unconfined" name="/usr/sbin/cupsd" pid=2266 comm="apparmor_parser"
[   43.636230] audit: type=1400 audit(1459712793.807:70): apparmor="STATUS" operation="profile_replace" profile="unconfined" name="/usr/sbin/cupsd" pid=2266 comm="apparmor_parser"
[10084.685800] systemd-hostnamed[8900]: Warning: nss-myhostname is not installed. Changing the local hostname might make it unresolveable. Please install nss-myhostname!
[16515.168051] perf interrupt took too long (2506 > 2500), lowering kernel.perf_event_max_sample_rate to 50000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
FireFox vanaf een CLI starten en kijken of 't ding zelf wat te melden heeft via stdout/stderr? Wat dmesg betreft: we kunnen niet zien of die laatste twee berichten nieuw zijn, een dmesg voor en een dmesg na heeft wat meer inzicht.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 04-04-2016 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
De hardeschijf is in iedergeval niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
jbhc schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:39:
De hardeschijf is in iedergeval niet het probleem.
Hoe weet je dat zo zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Dan krijg je over het algemeen dit soort output:

http://askubuntu.com/ques...-dev-sda-sector-545868115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Oh, ok. Goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Het lijkt van kwaad naar erger te gaan. Nu moet ik bij zo goed als elke pagina die ik wil laden, nog een keer extra op de refresh knop drukken vooraleer de pagina wil laden...
Gisteren dacht ik dat het beter ging met Chromium, maar vandaag vertoont Chromium gelijkaardige kuren. Een pagina is volledig geladen (geen draaiend laad-icoontje meer, maar de favicon van de pagina), maar de pagina zelf blijft volledig wit...

Dit begint echt onhoudbaar te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je bij zo'n witte pagina eens tussen tabs wisselt of de browser minimaliseert en weer naar voren brengt, wat krijg je dan? Zie je bijvoorbeeld de muisaanwijzer nog veranderen als je over de 'pagina' beweegt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Hero of Time schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:58:
Als je bij zo'n witte pagina eens tussen tabs wisselt of de browser minimaliseert en weer naar voren brengt, wat krijg je dan? Zie je bijvoorbeeld de muisaanwijzer nog veranderen als je over de 'pagina' beweegt?
Van tab wisselen of minimaliseren en terug openen heeft geen effect. De muisaanwijziger verandert nog altijd als ik over de pagina beweeg. Het is niet zo dat heel het systeem hangt.

Maar ik begin te denken dat het niet persé een probleem is met Ubuntu/Firefox, maar eerder iets met het netwerk/met mijn netwerkkaart. Op dezelfde pc heb ik ook een Windows 10 installatie, met Chrome, en deze vertoond gelijkaardige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je muisaanwijzer op de pagina verandert, bijvoorbeeld naar een vinger of caret voor link/tekst, dan is er niets mis en wordt de pagina gewoon geladen. Er is alleen wat anders dat een witte overlay geeft. Heb je nog add-ons draaien in beide browsers? Ik geloof niet in magische netwerkkaarten en bezeten routers. Tenzij die laatste pfSense draait. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
De muisaanwijzer veranderd niet, maar doet dat volgens mij nooit tijdens het laden in Firefox? In de plaats daarvan zie je zijn favicon veranderen in een draaiend wieltje tijdens het laden. En dat doet hij. Alleen gebeurt er niets, hoe lang ik ook blijf wachten.

Ik heb ook nog Ghostery draaien, maar vele sites staan gewhitelist daarin (waardoor hij uitgeschakeld zou moeten zijn op die sites), en die laden ook slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk dan wat je ziet op je router in de logs, als dat kan. Anders kan je nog testen door je mobiel met tethering verbinden. Met Android kan je USB tethering gebruiken terwijl je van je wfi gebruik maakt, waarmee je dus effectief een USB wifi adapter hebt. Werkt het dan nog niet lekker, schakel je wifi uit op je mobiel terwijl je nog via USB verbinding hebt en test je het over 3G/4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Waarom zou ik de WiFi testen? Want het gaat hier over bedraad internet. Dat ik de 3G/4G zou testen kan ik nog inkomen, maar dat is met mijn abbo niet echt een optie vrees ik.

EDIT: in de log zie ik alleen maar meldingen over DHCP:

code:
1
2
3
4
5
6
Apr 19 09:24:10 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.1.109
Apr 19 09:02:44 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.1.105
Apr 19 09:02:09 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.1.109
Apr 19 06:34:52 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.1.109
Apr 19 01:43:33 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.1.105
Apr 19 01:43:28 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending OFFER of 192.168.1.105

[ Voor 58% gewijzigd door Opifex op 19-04-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt een probleem met je netwerk. Dus, eerst volgende in de rij is je router. Denk je werkelijk dat het ook maar iets uitmaakt of je nou via wifi, kabel of morse via dat ding het internet op gaat? Als het faalt, faalt het overal. Je gaf zelf al aan dat een ander systeem in je netwerk met Windows ook problemen heeft, dus is het niet systeem gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Nee, het is het zelfde systeem met een dualboot waar het probleem zich op voordoet. Voor zover ik weet hebben de andere apparaten hier op het netwerk er geen last van, maar ik kan eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan kan je hoe dan ook even de tether optie met wifi proberen. Dan weet je 't of het je NIC is, of iets in de installatie in beide OS'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Ok, even een verdere update, heb geprobeerd wat je vroeg, maar dat maakte geen verschil. Echter denk ik nu dat het 2 afzonderlijke problemen zijn/waren.
De laatste dagen werd het steeds maar erger en erger, en andere apparaten hier op het netwerk kregen er ook maar meer en meer last van.

Het leek heel sterk op een DNS probleem, want in het begin geraakten we niet op sites waar we nog nooit eerder op geweest waren. (bvb. googlen en dan een random link openklikken werkte niet). We kregen dan telkens ERR_CONNECTION_REFUSED. Op het laatste geraakten we zelfs niet meer in de router zelf! Die weigerde ook de verbinding!
Dit op alle browsers, en verschillende systemen hier op het netwerk.
Vreemd genoeg konden we wél nog pingen naar de router, en zelfs ook pingen naar die sites waar we niet op geraakten (met domeinnaam). Een DNS probleem was het dus toch niet...

Toen we uiteindelijk terug in de router geraakten viel mij meteen iets op... het MAC-adres van de 2.4GHz was ingesteld op 000000000000 ! Geen wonder dat hij bokte... Nu lijkt het allemaal terug beter te gaan.
Echter viel mij nog iets op: In het tabblad van 5GHz stond bij IPv6 connection: "Link-Local only".
Mijn hypothese was dan dat browsers gingen proberen te surfen naar sites met IPv6, maar dat de router dit weigerde, waardoor ze niet wouden laden. Kan dit een issue zijn? (Ookal lijkt het voorlopig weer opgelost te zijn. Maar dat was het voordien ook met momenten...)
De andere keuzemogelijkheden zijn: Static IPv6, PPPOE, Autoconfiguration en 6RD.

Langs de andere kant blijft het probleem met Firefox in Ubuntu wel bestaan. Pagina's laden heel traag, en soms is een extra refresh nodig om hem wakker te schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om IPv6 uit te sluiten, kan je 't gewoon uitschakelen in Linux en dan weet je 't. Als je tenminste een publiek IPv6 adres hebt op het systeem, anders heeft 't geen zin natuurlijk.

Wat je natuurlijk ook eens kan doen, is de router laten afkoelen. Uit, eventjes wachten en weer aan. Hoe oud is dat ding eigenlijk? Het is namelijk ook gewoon mogelijk dat-ie aan 't einde van z'n levensjaren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
IPv6 was blijkbaar al by default uitgeschakeld. Wist ik zelfs niet :)

De router is maar een kleine 2 maand oud. Dus als die al de geest zou geven... :)

EDIT: even nog een extra update: Het probleem (welk van beide het is weet ik niet, of is het één en hetzelfde probleem? Kan ook...) is nog steeds niet opgelost. In tegendeel: het blijft erger worden. Om op Tweakers te geraken moest ik daarnet 7 keer refreshen vooraleer hij er op geraakte. Dit keer kreeg ik telkens een melding dat de pagina niet geladen kon worden.

[ Voor 54% gewijzigd door Opifex op 28-04-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt mij er toch op dat je heel wat issues hebt in het netwerk, en niet je systeem. Wie is je provider en wat is je DNS server? Wat krijg je als je de Google DNS in je resolv.conf zet (dus enkel 'nameserver 8.8.8.8' als inhoud)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Mhmmm, in Ubuntu gaat dat blijkbaar niet via resolv.conf, die wordt overwritten door resolvconf, en die kan ik dan weer niet aanpassen zoals het op Google beschreven staat...

Ik heb het gewoon in de Network manager aangepast. Automatic (DHCP) --> Automatic (DHCP) Adresses only.
En dan onderaan bij DNS servers 8.8.8.8 ingevuld. Ik vermoed dat dit hetzelfde effect heeft?

Wat me wel opviel in resolv.conf is dat de nameserver daar 127.0.1.1 is. Is dit normaal? Hoezo gaat hij DNS zoeken op mijn localhost?

EDIT: ISP is Telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat in resolv.conf localhost staat, komt omdat er dnsmasq wordt gebruikt door NetworkManager. Als je daar overigens 'Address Only' opgeeft, krijg je volgens mij geen gateway mee, en dat kan weer problemen opleveren met externe verbindingen. ;)

Pagina: 1