Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet abonnement gedeelde woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• portugees01
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 12:19
Mijn vriendin huurt een appartement in een oude woning waar nog 2 andere appartementen in zitten. Deze appartementen hebben een eigen voordeur naar een gedeelde ruimte (gang/overloop), maar delen hetzelfde huisnummer aan de straat buiten. Elke kamer heeft een telefoonlijn welke naar een gedeelde meterkast bij de voordeur loopt. We willen graag een internet abonnement aanschaffen (ADSL dus (Tele2)), maar vroegen ons af of dit wel mogelijk is als een andere huisbewoner dit al heeft? En mocht het wel mogelijk zijn, is ons internet dan langzamer vanwege de andere gebruikers op dezelfde lijn?

Heb er helaas niet zoveel verstand van en kon ook geen duidelijk antwoord via Google vinden. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via portugees01 op 30-03-2016 13:52)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Lijkt er op dat je een eigen lijn hebt, De ISDN wat er ooit heeft gezeten is nu in elk geval niet actief. En dat er een ISDN unit hangt lijkt aan te geven dat het telefoon contact je (onofficieele) isra punt is. Omdat een ISDN kastje altijd direct op het ISRA punt moet worden aangesloten en niet elders gesplitst kan worden lijkt het er op dat je dus een eigen lijn hebt met een on officieel ISRA punt. Ik heb wel vaker gezien dat bij een verbouwind die dingen worden vervangen door zoiets, ook al mag het eigenlijk niet....

Wat je nog zou kunnen doen is even kijken of dat contact ook is aangesloten... (dan moet je wel even het kapje er af schroeven) Als er 2 kabels achter zitten dan lijkt het er op dat dit je (onofficiele) isra punt is nu. Zit er maar 1 kabel (die dus naar de ISDN unit loopt) dan weten we nog niet zo veel.

Je zou inderdaad een contact op nemen met KPN om te informeren. Soms staan ze ook in de administratie onder je adres met een volg letter (stel je adres is nummer 19, en iedereen heeft een eigen KPN aansluiting in het appartement, dan kan het zijn dat ze bij kpn bekend zijn als 19, 19a en 19b (Dat heb ik eens mee gemaakt bij een kennis die 2 KPN lijnen had op 1 adres (de 2e was voor een vakantie woning zonder eigen adres).

Je kunt dit gewoon bij KPN na vragen, zij weten alles over de lijnen (je kunt vervolgens rustig bij een andere provider een abbo aanvragen met de gegevens die je van KPN krijgt).

[ Voor 12% gewijzigd door VVV-007 op 30-03-2016 13:38 ]

Alle reacties

Verwijderd

Als je een eigen abonnement neemt houdt dat in dat je ook je eigen netwerk hebt.
Snelheid wordt bepaald door de abonnement die jullie nemen. NEE hij wordt niet trager.

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11 23:28

Gertjuhjan

Software Engineer

Als iedereen een eigen telefoonlijn heeft, zie ik weinig problemen.

Xbox: Gulpener88

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
portugees01 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:36:
Mijn vriendin huurt een appartement in een oude woning waar nog 2 andere appartementen in zitten. Deze appartementen hebben een eigen voordeur naar een gedeelde ruimte (gang/overloop), maar delen hetzelfde huisnummer aan de straat buiten. Elke kamer heeft een telefoonlijn welke naar een gedeelde meterkast bij de voordeur loopt.
Heeft ook elk appartement een eigen telefoonnummer? of is dit ook gedeeld?
We willen graag een internet abonnement aanschaffen (ADSL dus (Tele2)), maar vroegen ons af of dit wel mogelijk is als een andere huisbewoner dit al heeft? En mocht het wel mogelijk zijn, is ons internet dan langzamer vanwege de andere gebruikers op dezelfde lijn?
Wat voor antwoorden kreeg je toen je de vraag stelde aan Tele2, KPN en consorten? Die kunnen je precies vertellen welke aansluiting ze kunnen leveren.

Ik verwacht overigens dat het niet mogelijk is om meerdere aansluitingen af te sluiten, aangezien het van de buitenkant maar één huis is. (Eén huisnummer = Eén huis). Ik verwacht ook dat niemand van jullie huursubsidie kan aanvragen, aangezien het appartement gezien wordt als een kamer. (Geen eigen voordeur = geen eigen huis)

Verwijderd

Als het huis in Nederland staat, dan kan het meestal wel.

Bijna alle (oud) KPN kabels zijn 2 parig (rood - blauw en oranje - wit). Dus er kunnen twee ADSL lijnen op één aansluiting. Volledig gescheiden.

Moet wel door een monteur aangesloten worden, want vaak gaat het fout.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

Als de "telefoonlijn" (die in de meterkast uitkomt) ook daadwerkelijk een eigen lijn is dan kan je daar ADSL op aanvragen.

Maar gezien de technisch kennis van de TS kan die "telefoonlijn" ook gewoon een alleen maar een kabeltje zijn elk appartement, wat dan uitkomt op een POTS centrale ofzo...

@TS,
Kan je een fotootje doen van de meterkast en dan specifiek de plek waar de drie telefoonkabels uitkomen..

Als blijkt dat er slecht 1 lijn ligt naar het huis zul je ook slechts 1 abbo kunnen afsluiten. Als iemand dus al een abbo heeft gaat dat hem niet worden. Wat ik zou doen is het snelste ADSL abbo afsluiten wat mogelijk is, modem afmonteren in de meterkast en daar ook een router neerzetten die VLAN's snapt. Dan maak je 3 vlans aan en trek je vanaf de meterkast 3 UTP kabels (naar elk appartement 1 en allemaal in een apart VLAN). Met QOS en Bandwith control kan je dan wat zaken verdelen...

Als je dit niet kunt moet je een slimme IT-er vinden die het wel kan of genoegen nemen met de modem/router van de ADSL provider (waar je dan allemaal tegelijk op zit)...

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:57
Ik heb ook 3 jaar een abbo gedeeld omdat er maar 1 aansluiting was. Met een mikrotik de verbinding delen is redelijk makkelijk door elke poort master te maken. Je kunt dan niet van poort 1 naar 2, 3, etc.
Lijkt mij de meeste gemakkelijke oplossing indien je maar 1 aansluiting in huis hebt liggen, en scheelt in kosten want die kun je delen ;)

• portugees01
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ealgch_th.jpg

Zo ziet het er in de meterkast uit. Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver. De huisbaas is aan de oude kant en weet nog minder helaas. De buren zijn er op het moment niet, zodra die terug zijn zullen we hen eens vragen om hun ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door portugees01 op 30-03-2016 12:29 ]

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:57
portugees01 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:25:
[afbeelding]

Zo ziet het er in de meterkast uit. Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver. De huisbaas is aan de oude kant en weet nog minder helaas. De buren zijn er op het moment niet, zodra die terug zijn zullen we hen eens vragen om hun ervaring.
Je kunt ook nog altijd Ziggo nemen zie ik ;)

• portugees01
_Piwi_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:28:
[...]

Je kunt ook nog altijd Ziggo nemen zie ik ;)
In het huurcontract staat dat internet via de kabel niet mogelijk is.... De adres check bevestigd dit.

[ Voor 5% gewijzigd door portugees01 op 30-03-2016 12:38 ]

• portugees01
Is er iemand die aan de hand van mijn foto kan vaststellen of het een eigen of gedeelde lijn is? Als ik van een bepaald deel een duidelijkere foto moet maken, laat het even weten. Bedankt!

• VVV-007
<ziggo info verwijderd (zag dat je adres check had gedaan waaruit blijkt dat het niet kan)>

Wat de telefoon lijn(en) betreft. inderdaad
Vraag 1 is, heeft iedereen een eigen (vast) telefoon nummer?
Vraag 2 kun je een ISRA punt vinden in de meterkast? (zie http://kpn-customer.custh...answers/detail/a_id/14127 voor voorbeelden)
Vraag 3 is zit er iets van een huis centrale /ISDN aanwezig/aangesloten op het isra punt? (waarschijnlijk meterkast, zoek naar dingen met KPN er op of quadfox.

ps. Als het een ouder pand is kan het ook zijn dat het ISRA punt in de 'woonkamer' zit (of het appartement wat vroeger de woonkamer was als het verbouwd is)

Op de huidige foto is dit namelijk niet te zien. Als de 2 kabels die in het witte doosje boven aan het plaatje
gaan zijn, dan is dat geen officieel aansluitpunt.

Als je geen isra punt kan vinden moet je de huisbaas eens vragen of hij weet waar de telefoon lijn (en evt ook de kabel) binnen komen.

Zoals al aangegeven, kunnen op de meeste 'standaard' aansluitingen 2 abbonementen geleverd worden (1 via elk ader paar). nieuwe ISRA punten hebben al vaak een 'line 2' uitgang die is aangesloten en gebruikt kan worden. Oudere hebben dat niet, maar dan kun je het door de monteur laten aansluiten die dat dan in orde maakt.

Als je voor ieder appartement een eigen ISRA punt vind dan ben je volledig on afhankelijk van de andere bewoners en kun je gewoon een ADSL abbonement naar keuze aanvragen.

Mocht er maar 1 zijn, dan kunnen jullie zeer waarschijnlijk 2 internet abonnementen aanvragen (dus naast iets wat er nu al is zou je een 2e op het 2e aderpaar kunnen nemen). Je moet waarschijnlijk wel overleggen dan omdat jullie met 3 appartementen zijn.

Elk aderpaar geeft in principe de volle (adsl) snelheid die op jullie adres mogelijk is. (het zal dus niet zo zijn dat het internet van de buren ineens de helft trager wordt als jullie een abbo nemen op het 2e aderpaar).

Heb hier zelf in het verleden gebruik van gemaakt om zonder onderbrekingen van provider te wisselen (en van de ISDN lijn af te komen). Had toen een maandje 2 verbindingen op volle snelheid.

[ Voor 21% gewijzigd door VVV-007 op 30-03-2016 13:08 ]

• portugees01
Bedankt voor je antwoord VVV-007

Vwb vraag 1, deze kan ik niet beantwoorden aangezien ik geen vaste telefoon heb.
Vwb vraag 2, ik heb je link gevolgd en ik heb in de woonkamer een wandcontact doos. Onderaan dat contact loopt een kabel naar een ISDN kastje van KPN. Hier ontbreekt alleen wel de stroomkabel van.
Vwb vraag 3, zie antwoord vraag 2.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Grote kans dat er 1 ISDN lijn is met ieder een eigen nummer. Enige optie is dan om gezamenlijk internet te nemen. Zou dat aan e huisbaas vragen en overleggen met de medebewoners.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• portugees01
Dit is aanwezig in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/eqv14y_th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/33az9ua_th.jpg

• VVV-007
OK lijkt er dus zowieso op dat er nu een isdn lijn is/was. Brand er toevallig een groen lampje op het isdn kastje? (line). dat brand altijd als de ISDN actief is (het kastje heeft daarvoor geen 'extra' stroom nodig.

Ik neem aan dat de kabel ijt de wandcontact doos links onder in het ISDN kastje (een NT1 neem ik aan) gaat? komen daar verder nog kabels uit of niet?

Ook als je een ISDN lijn hebt is het 2e aderpaar nog gewoon beschikbaar voor andere diensten dus het hoeft nog geen slecht nieuws te zijn.

Sterker nog, als er verder niets is aangesloten en het ISDN kastje doet ook niets, is de kans zelfs groot dat je gewoon je 'eigen' isra punt hebt en dus kwa telefoon en ADSL kan kiezen wat je wilt onafhankelijk van de buren.

• portugees01
VVV-007 zie foto's vorige post. Er branden geen lampjes. Kabel die uit contactdoos komt is met 2 draadjes verbonden, andere 2 draadjes zijn los. Er staat op ISDN2 NT1 S4

[ Voor 7% gewijzigd door portugees01 op 30-03-2016 13:24 ]

• VVV-007
ok, waar gaat de kabel van de ISDN doos (dat is inderdaad een NT1 kastje) naar toe?

• portugees01
De kabel ligt tussen wandcontactdoos en het ISDN kastje.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Idd. Lijkt naar isdn.
Dan is het afhankelijk vanhet aantal dikaders die er in het huis binnen komen. Meestal zijn dat er 2 maar je hebt huizen waar een isra 10 hangt bijvoorbeeld en dan heb je mazzel. Dus ga eens na waar het isra zit en hoeveel aders er zijn. Je kan eventueel kpn eens bellen die weten dat sowieso.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • Beste antwoord

• VVV-007
Lijkt er op dat je een eigen lijn hebt, De ISDN wat er ooit heeft gezeten is nu in elk geval niet actief. En dat er een ISDN unit hangt lijkt aan te geven dat het telefoon contact je (onofficieele) isra punt is. Omdat een ISDN kastje altijd direct op het ISRA punt moet worden aangesloten en niet elders gesplitst kan worden lijkt het er op dat je dus een eigen lijn hebt met een on officieel ISRA punt. Ik heb wel vaker gezien dat bij een verbouwind die dingen worden vervangen door zoiets, ook al mag het eigenlijk niet....

Wat je nog zou kunnen doen is even kijken of dat contact ook is aangesloten... (dan moet je wel even het kapje er af schroeven) Als er 2 kabels achter zitten dan lijkt het er op dat dit je (onofficiele) isra punt is nu. Zit er maar 1 kabel (die dus naar de ISDN unit loopt) dan weten we nog niet zo veel.

Je zou inderdaad een contact op nemen met KPN om te informeren. Soms staan ze ook in de administratie onder je adres met een volg letter (stel je adres is nummer 19, en iedereen heeft een eigen KPN aansluiting in het appartement, dan kan het zijn dat ze bij kpn bekend zijn als 19, 19a en 19b (Dat heb ik eens mee gemaakt bij een kennis die 2 KPN lijnen had op 1 adres (de 2e was voor een vakantie woning zonder eigen adres).

Je kunt dit gewoon bij KPN na vragen, zij weten alles over de lijnen (je kunt vervolgens rustig bij een andere provider een abbo aanvragen met de gegevens die je van KPN krijgt).

[ Voor 12% gewijzigd door VVV-007 op 30-03-2016 13:38 ]

• portugees01
Bedankt voor je waardevolle posts VVV-007. Er komen inderdaad 2 kabels uit de wandcontactdoos, 1 gaat naar het ISDN kastje en de ander verdwijnt achter de plint (gaat waarschijnlijk naar de meterkast). Ik ga nu contact opnemen met KPN. Nogmaals bedankt.

• VVV-007
succes (je kunt nog even kijken of je iets van een ISRA punt in de meterkast kan vinden)

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Meestal ene wat dikkere blauwe kabel. Maar kan ook zwart zijn.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• portugees01
Net met de KPN gebeld, bedankt voor de tip, ze bevestigden dat er 5 aders binnen komen waarvan er nog 3 vrij zijn. Dus het zou volgens hun geen probleem zijn om een abonnement af te sluiten.

Nogmaals bedankt allemaal, vraag beantwoord :-)

• VVV-007
Mooi zo, succes (met het aanvragen van )je nieuwe abbo!. Bedankt dat je even laat weten hoe het is afgelopen :) (wordt helaas nog wel eens vergeten)
Pagina: 1