Advies geheugen 4790K

Pagina: 1
Acties:

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik zoek
DDR3 RAM voor mijn Intel i7 4790K

Hoi iedereen. Ik ben trots eigenaar van een Intel i7 4790K @4x4.4GHz op een MSI gaming 5 moederbord ;) . Mijn hoofd opslag is een 512GB M.2 SSD die op het moederbord zit geprikt. Momenteel gebruik ik Corsair Vengeance 1600MHz CL8 geheugen; 2 modules van ieder 4GB. Ik had 2 van deze sets, 16GB in totaal dus, maar wegens tijd en geldgebrek heb ik een paar maanden geleden afstand moeten doen van 1 set.

Je raadt het al... In deze setup kan ik natuurlijk niet met 8GB aankomen. Hoewel dit geheugen eigenlijk wel retesnel is.. Op dit moment kan ik ook van mijn geheugen "afkomen" door een upgrade van een ander systeem.

Welk geheugen raden jullie me aan? Ik denk aan tenminste 16GB. Extreem zware programma's draai ik niet, maar ik ben dol op een beetje overkill.

Mijn grootste issue is dat er eigenlijk geen of amper CL8 geheugen te vinden is in kitjes.

kleine specs samenvatting van mijn systeem:
Intel i7 4790K op MSI gaming 5 met alleen 2 SSD schijven; 1x 512GB M.2 en 1x 512GB SATA. GTX760 gaming OC 2GB.
De rest is niet echt relevant.

Bedankt alvast! ;)

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:06

QinX

Shai-Hulud

Je bent van 16GB naar 8GB gegaan, vindt het niet genoeg omdat je een 4790k hebt ook al gebruik je het niet helemaal?

Geheugen snelheid en timings merk je niets van tenzij je de onboard GPU van de 4790K gebruikt of mee wilt doen met de wereld top in overclocken.

Lekker laten zitten of gewoon het goedkoopste setje 16GB kopen in de pricewacht. Vengeance LPX modules ofzo.

Dat je een 4790K betekend niet dat de rest overkill moet zijn. Ik heb ook een 4790K en ik heb DDR3 SODIMM modules.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:22

3DDude

I void warranty's

Meer is beter, als het je wat waard is en je wilt gaan OC'n neem wat dikker geheugen.
Het lijkt me sterk dat QinX SODIMM heeft gekocht, dat is voor laptops.

@T TS: Elke 16GB set van 1600Mhz of hoger voldoet, het is aan jou en je portemonee om te beslissen wat het je 'waard is'...

Be nice, You Assholes :)

• jackioo
Ik dacht aan wederom Corsair Vengeance, ditmaal de Pro 16GB DDR3-2400 ( CMY16GX3M2A2400C11A) met dus CL11. Dit is nogal aantrekkelijk geprijsd. Ongeveer net zo duur als mijn huidige 8GB kit...

Ga ik niks merken in performance met de tragere CL?

Iemand enig idee waarom de CL over het algemeen langzamer lijkt te worden?

En inderdaad, SODIMM modules in een desktop lijkt me ook bijzonder ;)

• jackioo
Ik meende me al eens wat gelezen te hebben over een ratio van MHz / CL. Hieruit blijkt dat de eerder genoemde CL11 modules inderdaad sneller zijn dan de CL8 die ik momenteel gebruik.

Het worden dus de Corsairs. Tenzij iemand een beter alternatief heeft.

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

QinX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 01:18:
Je bent van 16GB naar 8GB gegaan, vindt het niet genoeg omdat je een 4790k hebt ook al gebruik je het niet helemaal?

Geheugen snelheid en timings merk je niets van tenzij je de onboard GPU van de 4790K gebruikt of mee wilt doen met de wereld top in overclocken.

Lekker laten zitten of gewoon het goedkoopste setje 16GB kopen in de pricewacht. Vengeance LPX modules ofzo.

Dat je een 4790K betekend niet dat de rest overkill moet zijn. Ik heb ook een 4790K en ik heb DDR3 SODIMM modules.
Er stan wel een paar foutjes in jou advies. Zo is LPX ddr4 geheugen en niet te combineren met een 4790K.
Dat je zelf SODIMM ram gebruikt klopt ook niet, dat is voor laptops.

@TS. Ga eens na wat het geheugengebruik is. Als je nooit in de buurt van de 8gb komt gewoon niet upgraden, zonde van je geld. Kan je beter ergens anders in stoppen. Doe je het toch neem dan geheugen met dezelfde specs, 1600 MHz, CL8 om problemen te voorkomen.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:06

QinX

Shai-Hulud

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 06:52:
[...]

Er stan wel een paar foutjes in jou advies. Zo is LPX ddr4 geheugen en niet te combineren met een 4790K.
Dat je zelf SODIMM ram gebruikt klopt ook niet, dat is voor laptops.

@TS. Ga eens na wat het geheugengebruik is. Als je nooit in de buurt van de 8gb komt gewoon niet upgraden, zonde van je geld. Kan je beter ergens anders in stoppen. Doe je het toch neem dan geheugen met dezelfde specs, 1600 MHz, CL8 om problemen te voorkomen.
3DDude schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 01:35:
Meer is beter, als het je wat waard is en je wilt gaan OC'n neem wat dikker geheugen.
Het lijkt me sterk dat QinX SODIMM heeft gekocht, dat is voor laptops.
Dat LPX geheugen DDR4 is heb je gelijk in , ik meende dat dat ook in DDR3 beschikbaar is.

Echter heb ik toch echt SODIMM geheugen, dat jij dat associeert met laptop geheugen is normaal, maar ook in een desktop PC kan dit gebruikt worden.
Ik gebruik namelijk een Thin Mini-ITX moederbord waar 2 SODIMM modules passen voor een totaal van 16GB DDR3L geheugen.

Zie mijn Inventaris
inventaris: H2O-Micro
Uiteindelijk geven wij toch hetzelfde advies ;)

[ Voor 16% gewijzigd door QinX op 30-03-2016 10:24 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
QinX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:21:
[...]

[...]

Dat LPX geheugen DDR4 is heb je gelijk in , ik meende dat dat ook in DDR3 beschikbaar is.

Echter heb ik toch echt SODIMM geheugen, dat jij dat associeert met laptop geheugen is normaal, maar ook in een desktop PC kan dit gebruikt worden.
Ik gebruik namelijk een Thin Mini-ITX moederbord waar 2 SODIMM modules passen voor een totaal van 16GB DDR3L geheugen.

Zie mijn Inventaris
inventaris: H2O-Micro
Uiteindelijk geven wij toch hetzelfde advies ;)
Wel even lezen. Hij heeft zijn i7 4790k op een MSI gaming 5
En zover ik weet is er geen sodimm versie van een gaming 5 :)

/edit.... Shame on me. Misschien moet ik wat beter lezen.....
Au dit doet pijn.... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 30-03-2016 11:08 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:54
Waarom wil je trouwens perse cl8 er is zit namelijk amper verschil tussen 8 en 9 qua snelheid.

Ik zou trouwens een setje nemen met zeker weten compatible is met het moederbord.

• jackioo
Ik wil gewoon een retesnel systeem en ongeveer alles eruit halen wat mogelijk is zonder extreem te hoeven overclocken en het moet zo koel mogelijk blijven. Meerendeel van de tijd draait ie op 800MHz :P Ik had 12 jaar geleden ofzo al watercooling maar zo ver wil ik nu niet gaan, bovendien heb ik dat ook helemaal niet nodig, ik heb 'm nog niet boven de 40 graden uit zien komen, dankzij uitstekende luchtkoeling (Coolermaster 412EVO geloof ik). Maar per saldo is de CL11 op 2400MHz sneller dan de CL8 op 1600. Ik krijg morgen m'n nieuwe kitje binnen. Het is de Corsair CMY16GX3M2A2400C11A geworden. We gaan het meemaken :)

• jackioo
Ik ben er blij mee! Loopt als een trein, meer dan genoeg over en ik haal een vertraging van 51.8 ns.

Heel veel meer valt er nu niet meer te upgraden denk ik :)

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
jackioo schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 00:27:
Ik wil gewoon een retesnel systeem en ongeveer alles eruit halen wat mogelijk is zonder extreem te hoeven overclocken en het moet zo koel mogelijk blijven. Meerendeel van de tijd draait ie op 800MHz :P Ik had 12 jaar geleden ofzo al watercooling maar zo ver wil ik nu niet gaan, bovendien heb ik dat ook helemaal niet nodig, ik heb 'm nog niet boven de 40 graden uit zien komen, dankzij uitstekende luchtkoeling (Coolermaster 412EVO geloof ik). Maar per saldo is de CL11 op 2400MHz sneller dan de CL8 op 1600. Ik krijg morgen m'n nieuwe kitje binnen. Het is de Corsair CMY16GX3M2A2400C11A geworden. We gaan het meemaken :)
Wat je kan proberen is het te overclocken. Het geheugen staat al op 1.65V, je kunt denk ik de Mhz hoger krijgen, of de CL op 10 bijvoorbeeld. Ik denk dat het wel kan, maar dat durf ik verder niet te zeggen. Dit heb ik gedaan met een 1866 CL10 setje op 1,65V:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Bieg5fP.png

...

Verwijderd

jackioo schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:39:
Ik ben er blij mee! Loopt als een trein, meer dan genoeg over en ik haal een vertraging van 51.8 ns.
Al merk je daar in de praktijk natuurlijk helemaal niets van.
Heel veel meer valt er nu niet meer te upgraden denk ik :)
De videokaart is een heel stuk trager dan een 980TI en over je voeding heb je het niet gehad. Misschien wel een enorme overkill 950w MS-Tech die op ploffen staat.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
ik vat hem ook niet helemaal, alles uit een onderdeel proberen te persen waar je praktisch geen verschil in zult merken. Maar tegelijker tijd een 760 draaien? :s Als je niet meer grafische behoefte hebt kun je je systeem net zo goed laten als hij is.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als je iets met unzippen doet bijvoorbeeld merk je er wel wat van, en misschien met andere applicaties, en wie weet laden games sneller? Ik heb het geheugen overclockt, omdat er reviews zijn die aangaven het simpel kan met m'n setje en de rest van m'n systeem ook overclockt heb. Dat is meer hobbymatig, en leuk dat het kan (het geeft wel degelijk een boost)

...

• jackioo
Inderdaad, die grafische kaart boeit met niet zo en voldoet prima voor wat ik er (niet) mee doe ;)

Het geheugen draait nu mooi via het XMP profiel op 2400MHz en daar laat ik het mooi bij. De CPU loopt prachtig op 4,4GHz en dat is ruim voldoende. Ik heb net als test met DVDFab een bluray van 25GB geconverteerd naar een bestand van 4GB in minder dan een halfuur en de temperatuur van die ene core die volop gebruikt werd kwam amper boven de 40 graden. Dat was ondenkbaar met mijn vorige i5 4690K in combinatie met die 8GB geheugen.

Verder is het gewoon heerlijk om geen draaiende schijven meer in m'n systeem te hebben. Ik heb nu 1TB aan supersnelle SSD opslag en 4TB aan NAS opslag.

M'n voeding is overigens een modulaire Corsair CX600M. Volgens de tooltjes heb ik een load van 430 watt en adviseren ze 480 watt. En die troep van MS-tech komt er bij mij niet in ;)

Kortom, ik ben meer dan tevreden.

Pagina: 1