Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55
Twee laptops gekocht.

Eisen: beter dan 1366x768 scherm, 'goede' processor, schermgrootte 13-15"

Het is een Medion Akoya E6421 (i5 6200u) met FHD 15" en een PEAQ P1115 i3NL ALU (i3 5005u) FHD 15" geworden (BTW actie Media Markt, 500 en 400 euro)

Beiden hebben een bijna gelijk internetprobleem: de verbinding verbreekt regelmatig en hoewel het op "automatisch verbinden" staat, moet de verbinding bij de Medion dan vaak handmatig weer aangeklikt worden. Bij de PEAQ helpt ook dat vaak niet. Allerlei andere apparaten hebben geen (merkbare) problemen met de Icidu 300n wifi router* (5 telefoons, tablet, printer, desktop-met-wifi).

De drivers van beide laptops op de 'manufacturers sites' zijn van voor windows 10 en voor zover ik kan zien nog ouder dan de drivers op de laptops. Bij automatisch updaten wordt niets nieuwers gevonden dan de minimaal een half jaar oude drivers die al worden gebruikt. Daarom de drivers van de Intel site gehaald (AC3165 en AC31xx). Op de Medion is weer de verbinding redelijk vaak weg maar hij herstelt wel vanzelf. Als ik op het wifi-symbool klik, zie ik de balletjes bewegen ten teken dat hij een lijst probeert te maken van wifi-aanbieders (minimaal 10 binnen bereik) maar hij toont slechts een LEGE lijst gedurende de 20 seconden voordat hij automatisch de verbinding herstelt: voor mij een teken dat het in de laptop zit, niet erbuiten. De PEAQ moet ik nog uitgebreider testen maar de verbinding is al weer een keer weggevallen na de driver update.
Bij beiden is het energiemanagement al uitgezet (vaak genoemde tip op het net: windows mag wifi-kaart niet meer op standby zetten).

De Medion had een regelmatig BSOD wat opgelost is met een video driver update. De PEAQ heeft een regelmatig hangende touchpad (enkele seconden geen beweging in de pointer).

Zijn dit typische aanloopproblemen van windows 10 en incompatibiliteit van de drivers?

Ik wil het graag goed werkend krijgen maar zit me af te vragen of ik ze niet gewoon allebei binnen de zichttermijn terug had moeten sturen (of alsnog moet doen) en dat de ellende niet opweegt tegen het veronderstelde 'voordeeltje' van de goedkope aankoop.
Maar zijn er dan wel merken waar je er op kunt vertrouwen dat je het ding uit de doos haalt en het gewoon simpelweg werkt?

Elk advies (desnoods ook "foute forum vent") is welkom.

(* er is nog een apparaat met problemen: de wifi van de laptop van mijn vrouw (Atheros), deze weigert te werken, ik heb dit ooit opgelost (win 8 probleem iirc) waarna hij maanden prima heeft gewerkt, maar toen het weer mis ging kon ik betreffende handleiding niet meer terugvinden op het net. De mini usb dongle van König doet het al jaren prima als vervanger, zowel voor als na eerdergenoemde 'reparatie').

Let op dat de link naar de PEAQ niet correct is: de mijne heeft een i3 5005u en Intel HD graphics, geen i5 en AMD, maar deze kwam het dichtste bij qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De Medion lijkt mij inderdaad ook aan de laptop te kunnen liggen, maar als je thuis zoveel WiFi problemen hebt, ligt het dan niet aan je router of access-point? Heb je met bijvoorbeeld je telefoon of tablet ook vaak of soms problemen met WiFi?
En de problemen die je nu beschrijft is dat altijd op een plek of meerdere plekken? Zijn er ook plekken waar die het altijd goed doet? Werkt het met een kabel wel goed?
De overige problemen die je beschrijft lijken mij meer hardwarematig of wellicht drivers. Maar niet perse die te maken hebben met Windows 10, eerder slechte hardware, PEAQ en Medion zijn qua laptops niet de allerbeste merken, maar zouden ook zeker niet inconsistent deze problemen moeten vertonen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gebeurt het ook met maar 1 apparaat verbonden, dus minder load op de AP?
Icidu is nou niet echt het betere merk op de markt namelijk :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Belkin beter? :) Ik zou mijn oude 54g wifirouter even terug kunnen zetten.

Het feit dat de laptop geen lijst kan maken met SSID's van beschikbare netwerken en mijn vrouw een meter verderop gewoon doorwerkt via wifi (allebei 2m van de Icidu) laat mij al snel met een beschuldigend vingertje naar de Medion/PEAQ wijzen. Net weer een minuut zitten kijken naar hoe de Medion GEEN lijst kan maken van de SSID's in de buurt. Mijn Galaxy S4 toont er 13 binnen een halve seconde.

Wifi op de telefoons is vrijwel nooit een probleem. Eens per twee maanden trek ik de voeding uit de Icidu en dan draaien alle telefoons weer prima. Bedraad is sowieso altijd prima.
We zitten eigenlijk altijd op de bank vlak bij de Icidu, zal andere plekken nog eens proberen.

Thanks!

Edit: net weer een drop-out in de connectie gehad op andere plek in het huis (Medion) dus is niet heel erg plaats-gerelateerd. Er zijn nu alleen nog 2 telefoons in de buurt die niet actief worden gebruikt, de rest van de apparaten staat uit of in slaapstand.

[ Voor 14% gewijzigd door R-P op 30-03-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 09:36
Ik zou het eerst eens proberen met een andere router als je die toch hebt.
Kleine moeite en dan kan je al snel uitsluiten of het aan de router ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Belkin niet gevonden, daarom een ook rondslingerende Sitecom WL114 V2 aangesloten.

Vooralsnog geen dropout gezien op beide WIN10 laptops. (totaal zo'n 4 uur online).

Ik werd er al een beetje vrolijk van.

Maar vandaag tijdens een vergadering proberen in te loggen bij een bedrijf. Laptop kon geen verbinding maken na invoeren code (3x geprobeerd, tekst iets in de trend van "kan geen verbinding maken"). Toen bij mijn Galaxy S4 de inlogcode ingevoerd en ik had binnen 2 seconden prima wifi-verbinding.

Trek ik toch weer de conclusie dat er iets (hard- of meer waarschijnlijk softwarematig) gewoon niet lekker zit in de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Me
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:49
Mijn laptop (ASUS GL552VW) had ook wifi problemen toen ik hem aangeschaft had. Dit had te maken met de drivers. Na een driver update van Intel die enkele weken later is gekomen, was het verholpen.

Misschien is het een idee om vanaf een Linux Live DVD (Ubuntu 15.10 bijvoorbeeld) op te starten? Op die manier kun je misschien een software/driver issue uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
R-P schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:16:
Belkin niet gevonden, daarom een ook rondslingerende Sitecom WL114 V2 aangesloten.

Vooralsnog geen dropout gezien op beide WIN10 laptops. (totaal zo'n 4 uur online).

Ik werd er al een beetje vrolijk van.

Maar vandaag tijdens een vergadering proberen in te loggen bij een bedrijf. Laptop kon geen verbinding maken na invoeren code (3x geprobeerd, tekst iets in de trend van "kan geen verbinding maken"). Toen bij mijn Galaxy S4 de inlogcode ingevoerd en ik had binnen 2 seconden prima wifi-verbinding.

Trek ik toch weer de conclusie dat er iets (hard- of meer waarschijnlijk softwarematig) gewoon niet lekker zit in de laptop.
Zoek de drivers van de laptop op de website van Medion en installeer deze, heb je dan nog steeds problemen? deinstaalleer je drivers en laat Microsoft een driver zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Drivers op Medion site zijn ouder dan die op de laptop. De Peaq is helemaal erg: de site kent het type laptop niet eens. Kan ook vice versa zijn...

Drivers van de wifi-kaart fabrikant stond opmerking dat deze wellicht niet goed werken omdat de laptopfabrikant soms wijzigingen aanbrengt. Of iets van die strekking. Auto update geeft sowieso geen resultaat.

Zal binnenkort weer eens een update rondje doen en dan preciezer bijhouden waar ik tegenaan loop.

Thanks guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Drivers ophalen bij de fabrikant van de chip, niet bij de laptopmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Me
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:49
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ro-Me op 07-04-2016 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
@johnkeates: wilde ik doen maar daar staan dus de waarschuwingen dat drivers van de kaartfabrikant altijd de voorkeur hebben en dat de chipdrivers mogelijk niet werken. Zal wel vooral een flink staaltje indekken zijn dus zal ik doen waar ik geen nieuwere drivers van de wifi-kaartfabrikant kan vinden.

Zoals gezegd zal ik volgende keer beter documenteren wat er dan precies staat, welke chips erin zitten etc. zodat mijn verhaal niet een opsomming is van (vage) herinneringen over alle acties die ik al heb proberen te doen/heb gedaan.

(Medion heeft Intel AC-3165 kaart met 18.33.0.1 stuurprogramma versie van 5 januari 2016, deze kon dus niet inloggen tijdens de vergadering, Peaq zal ik nog bekijken)
Pagina: 1