Spantloos schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16
Even kijken of ik dit kan uitleggen zonder plaatjes. Ik wil in mijn huis een muur verplaatsen en weet niet of hij dragend is. Mijn is altijd verteld dat je dit aan de dikte van de muur kunt zien. Nu is deze muur vrij dik. Geen gasbeton, maar het zijn van die witte brede metselstenen.

Deze muur bevindt zich onder de schuine kap. Mijn dak dus. In mijn huis zijn geen (houten) spanten gebruikt, dus ik vermoed dat de muren onder de kap deze functie op zich nemen. Er loopt een muur over de hele breedte van het huis van de vloer tot aan de kap. Deze muur staat ongeveer een meter naast de nok (dus niet exact in het midden). Deze muur heeft 1 zijmuur waarmee links van de gang twee kamers zijn gecreerd. Dit is een dikke muur (ook van dezelfde witte stenen) en deze loopt ook tot aan de nok. Ik heb geen 2e etage, ik kijk op de verdieping zo naar de achterkant/onderkant van m'n dak.

Aan de andere kant van de gang zit ook 1 muur die over de breedte loopt, maar niet volledig. Aan de ene kant stopt hij bij het trapgat. Aan de andere kant zit de douche, dus loopt hij ook niet door. Deze muur kent twee dwarsmuurtjes. Eén bij het trapgat en een tweede muur (met de witte brede stenen) die ik weg wil halen en ongeveer 2 meter op wil schuiven. Hierdoor komt hij gelijk te lopen met de muur aan de overkant van de gang. Kan ik die muur weghalen zonder problemen? Ik wil eerst een nieuwe muur plaatsen voor ik de oude weghaal.

Het dak kent uiteraard wel dwarsbalken over de volledige breedte van het huis: de nokbalk en drie balken aan de voorkant en drie aan de achterkant van het dak. Ik ben van mening dat mijn dak voornamelijk wordt ondersteund door de muren van de gang en de draagmuur links van de gang. Klopt dat?

En kunt je überhaupt een schuin dak maken zonder spanten? Wat is de max. overbrugbare breedte in dat geval? Mijn huis is grofweg zo,n 5 meter breed, max 6 meter.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maak toch maar even een aantal fotos want dit geeft mijn vrij aardige ruimtelijke inzicht een niet eenduidig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Binnenmuur verplaatsen is volgens mij iets waar vaak een wabo vergunning voor nodig is. Daarnaast zou ik altijd een constructeur inschakelen als je denkt dat er een constructieve wijziging nodig is. Als het inderdaad vergunningplichtig is, dan is een constructieberekening mogelijk verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29
Er zijn daken zonder spanten, bijvoorbeeld een dak gedragen door gordingen. Overspanningen van 6 meter zijn dan wel te doen, maar dat worden grote balken.

Binnenmuren mag je vergunningsvrij aanmaken/slopen/verplaatsen mits het geen dragende muren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Je hebt ook nog dragende knieschotten wel/niet. Maar een plattegrondje zou erg helpen. Kalkzandsteen muren worden niet voor de lol gebouwd. Maar wij bouwen bv in beton van 9cm terwijl binnenwanden 10cm kunnen zijn i.v.m. leidingwerk of geluid. Dikte is dus geen raadgever! De overspanning van de kap loopt in de regel van boven naar beneden en is vaak langer dan de breedte van de woning (stelling van pythagoras helpt je hier voor de daklengte. Hoogte en breedte weet je immers).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Ik heb het idee dat idd sprake is van een zgn. sporenkap icm dragende knieschotten. Maar dan nog, ik zou een constructeur vragen. Dan weet je meteen of het kan en hoe het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Waarschijnlijk heb je een gordingen kap. Deze gordingen( de horizontale balken in de kapconstructie) dragen op de beide bouwmuren. En afhankelijk van de afmetingen van deze balken kunnen ze dit in één keer overspannen. Maar het kan ook zo zijn dat ze een tussen oplegging hebben. Dit kan een spant zijn of een dragende binnenmuur.

Maar zonder een tekening en of foto's valt er niets over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

witte brede metselstenen zijn vaak wel een indicatie dat het iets moet dragen.. oppassen dus en een constructeur inschakelen om het te laten uitzoeken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb thuis ook een gordingen kap 6 meter overspanning met betonnen verdiepingsvloeren, ideaal, ik kan thuis alle tussenmuren ruimen zonder het huis te verzwakken.

Maar als nadeel de gordingen zijn gewoon balken van 25 x 15 cm.....

euhmmmm

Pagina: 1