Hoge idle temp. Crimson Edition 16.3.2

Pagina: 1
Acties:

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb voor een goede vriend van mij kort geleden een computer gebouwd. Alles werkte perfect en alles was zeer koel (30 graden cpu 40 graden gpu (idle)). Het betreft een pc met een I5-6600 en een Sapphire R9 380.

Maar sinds de driver-update van vandaag (16.3.2) heeft hij zeer hoge idle en load temperaturen. Maar dan ook echt zéér hoog. Direct na opstarten is de GPU nog 40 graden maar direct na het opstarten van 'n game (in dit geval getest met GTA V) worden de temperaturen veel te hoog. De R9 380 idlet nu op +- 90 graden... en zelfs heeft gepeaked op 97 graden onder load.

Natuurlijk dacht ik meteen aan het downloaden van oudere drivers. Maar na de nieuwe drivers verwijderd te hebben met DDU en de oude (16.3.1) geïnstalleerd te hebben, zijn de temperaturen niet veranderd

Verder is de airflow in de case gewoon goed geregeld met 4 casefans.

Hoe is dit op te lossen?

Foto's: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cuBcsM8.png

Groet,
Hebski

[ Voor 3% gewijzigd door Hebski op 29-03-2016 21:46 ]

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Heb je een reference kaart of aftermarket kaart?
Anders zou ik als jou was even kijken of de fan profielen wel goed staan.
Vaak zijn die na een driverupdate gereset. Ik heb daarom altijd MSI afterburner open staan en deze regelt alles qua fan profielen.
EDIT ik zie het al: rechte lijn in fan RPM dit moet je even aanpassen....

[ Voor 12% gewijzigd door J.S. Bach op 29-03-2016 21:48 ]

Johann Sebastian Bach

• Hebski
  • Laatst online: 23-01 23:18

Hebski

Less is more!

Topicstarter
Nivida_intel schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:47:
Heb je een reference kaart of aftermarket kaart?
Anders zou ik als jou was even kijken of de fan profielen wel goed staan.
Vaak zijn die na een driverupdate gereset. Ik heb daarom altijd MSI afterburner open staan en deze regelt alles qua fan profielen.
EDIT ik zie het al: rechte lijn in fan RPM dit moet je even aanpassen....
Bedankt voor je antwoord!

Hmm, ik had de default fancurve toegepast maar dat hielp niet. Nu heb ik een custom curve gemaakt en lijkt alles goed te werken...

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10-2025
hebski schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:35:
Hoi,

Ik heb voor een goede vriend van mij kort geleden een computer gebouwd. Alles werkte perfect en alles was zeer koel (30 graden cpu 40 graden gpu (idle)). Het betreft een pc met een I5-6600 en een Sapphire R9 380.

Maar sinds de driver-update van vandaag (16.3.2) heeft hij zeer hoge idle en load temperaturen. Maar dan ook echt zéér hoog. Direct na opstarten is de GPU nog 40 graden maar direct na het opstarten van 'n game (in dit geval getest met GTA V) worden de temperaturen veel te hoog. De R9 380 idlet nu op +- 90 graden... en zelfs heeft gepeaked op 97 graden onder load.

Natuurlijk dacht ik meteen aan het downloaden van oudere drivers. Maar na de nieuwe drivers verwijderd te hebben met DDU en de oude (16.3.1) geïnstalleerd te hebben, zijn de temperaturen niet veranderd

Verder is de airflow in de case gewoon goed geregeld met 4 casefans.

Hoe is dit op te lossen?

Foto's: [afbeelding]

Groet,
Hebski
Ik zou me geen zorgen maken over die lage temps.. Mijn kaart draait idle op 60 graden.. Onder stress zit hij vaak bijna tegen de 100 aan. Geen probleem. Geen zorgen.

Plezant. Krokant. Galant.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat ik bij Afterburner zie op je screenshot, is dat je fancontrol niet 'geactiveerd' hebt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DZhDMvC.png

...

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik had exact hetzelfde probleem .
Met zon beetje hetzelfde systeem.
De kaart zet de fans stil zodra die onder de 65 graden komt .
Dus de kaart maakt zelf gebruik van een soort fanprofiel .

Toen ik afterburner installeerde wilde hij niet meer opspinnen omdat ie in conflict raakte met crimson en of het fanprofiel wat de kaart zelf heeft

Resultaat was een kaart van 105 graden omdat de fans niet opspinnen

Afterburner verwijderen loste bij mij het probleem op .

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 19:00

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ai, dat klinkt niet goed, daar krijgen ze flink over te horen, een WQHL driver met zulke fratsen, dat geeft de groene boys weer reden om te trashen...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
SAiN ONeZ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:13:
Ai, dat klinkt niet goed, daar krijgen ze flink over te horen, een WQHL driver met zulke fratsen, dat geeft de groene boys weer reden om te trashen...
En had je ook nog iets toe te voegen in de vorm van een antwoord op de gestelde vraag?

On-topic :

Je custom fan profielen staan nu inderdaad uit in Afterburner.
Deze moet je weer even aanzetten, en mogelijk opnieuw instellen.

Een driver-downgrade hersteld dit ook niet dus daarom is je probleem daarmee niet opgelost.

• Puddi Puddin
  • Laatst online: 13:15
Grappig maar het custom fan profiel staat juist aan... Gaan de fans draaien als hij zo warm word? Nee dan even na checken of je Afterburner niet botst met AMD crimson web

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 19:00

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Roel_1983 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:39:
[...]

En had je ook nog iets toe te voegen in de vorm van een antwoord op de gestelde vraag?

On-topic :

Je custom fan profielen staan nu inderdaad uit in Afterburner.
Deze moet je weer even aanzetten, en mogelijk opnieuw instellen.

Een driver-downgrade hersteld dit ook niet dus daarom is je probleem daarmee niet opgelost.
Nee eigenlijk niet, meer dat een standaard feature niet goed werkt, en dus blijkbaar niet goed is getest, dat is behoorlijk kwalijk, en gezien er al meer over geschreven word, een behoorlijke blunder...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
Puddi Puddin schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:41:
Grappig maar het custom fan profiel staat juist aan... Gaan de fans draaien als hij zo warm word? Nee dan even na checken of je Afterburner niet botst met AMD crimson web
In de 2e schermafdruk staan de profielen wel aan, maar dit is niet van de TS, of hij heeft ineens een r9 390 ipv. een 380, in de door de TS geposte schermafdruk staan ze niet aan.

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Vaak doet een reinstall van Afterburner +(RivaTuner Statistics Server) wonderen na een driver install.

|2600k|Asus 290|

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:05

Trygve

Redacteur
SAiN ONeZ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:53:
[...]

Nee eigenlijk niet, meer dat een standaard feature niet goed werkt, en dus blijkbaar niet goed is getest, dat is behoorlijk kwalijk, en gezien er al meer over geschreven word, een behoorlijke blunder...
Hoezo dan? Radeon Settings werkt voor zover bekend prima, pas als je een 3rd party applicatie (Afterburner) ernaast gaat draaien gaat het mis.
Pagina: 1