Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Server voor testen

Pagina: 1
Acties:

• MikeTensen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2021
Tweakers,

Ik heb sindskort een oude computer die k graag wil gebruiken om bekend te raken met Windows server. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan het instellen van een domein controller. Een DHCP server, DNS, Print server enz.

Omdat ik mijn eigen thuisnetwerk hier verder geen hinder van wil laten ondervinden vroeg ik me af of het mogelijk is om op 1 router 2 totaal gescheiden netwerken te maken ? Hoe kan ik dit het beste aanpakken ? 8)7

Ik heb een ASUS RT N66U. Ik hoor graag of hier een oplossing voor is.

MikeT

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon in een VM doen, waarbij je het netwerk gescheiden houdt? Heb je die extra computer ook niet nodig ;)

Anders een apart VLAN aanmaken waarin je dit soort dingen doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 29-03-2016 21:19 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:10

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Compizfox schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:19:
Gewoon in een VM doen, waarbij je het netwerk gescheiden houdt? Heb je die extra computer ook niet nodig ;)

Of een router achter router

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:45

lier

MikroTik nerd

Heb je een netwerk nodig? Meest eenvoudige is om geen LAN kabel aan te sluiten ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Compizfox schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:19:

Als je ziet wat TS wil doen met die server, lijkt een VM me wat hoog gegrepen om mee te beginnen.
Het is nog de vraag of de term VLAN hem iets zegt.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gadgeteer schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:35:
[...]

Als je ziet wat TS wil doen met die server, lijkt een VM me wat hoog gegrepen om mee te beginnen.
Het is nog de vraag of de term VLAN hem iets zegt.
Sinds wanneer is een VM "hoog gegrepen"? :? Lijkt mij de simpelste manier om iets nieuws (een nieuw OS, of nieuwe software binnen een OS) uit te proberen.

Kwestie van Virtualbox downloaden, een VM aanmaken en gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 31-03-2016 12:41 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Als het zo simpel was voor TS, dan had hij zijn vraag hier denk ik niet gepost.
Wat voor de een ogenschijnlijk simpel lijkt, kan voor de ander een onmogelijke opgave zijn.

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-08 00:18
MikeTensen schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:18:
Tweakers,

Ik heb sindskort een oude computer die k graag wil gebruiken om bekend te raken met Windows server. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan het instellen van een domein controller. Een DHCP server, DNS, Print server enz.

Omdat ik mijn eigen thuisnetwerk hier verder geen hinder van wil laten ondervinden vroeg ik me af of het mogelijk is om op 1 router 2 totaal gescheiden netwerken te maken ? Hoe kan ik dit het beste aanpakken ? 8)7

Ik heb een ASUS RT N66U. Ik hoor graag of hier een oplossing voor is.
Ik heb een tijdje geleden iets vergelijkbaars gedaan met een oude laptop die ik nog had liggen.
Wou ook wat bekender raken met netwerkbeheer, maar uiteraard geen massa's geld uitgeven aan hardware, etc...

Wat ik gedaan heb, is een bare metal hypervisor geïnstalleerd, waarop dan verschillende vm draaiden (PfSense, Windows Server, Linux Server, wat je nog maar kan bedenken.) Belangrijk is wel dat je moederbord virtualisatie ondersteund.

In mijn geval heb ik gekozen voor XenServer als hypervisor, maar je kan ook naar ESXi of andere kijken. Google even en lees wat bij, dan geraak je er vrij snel uit ;)
Installatie van de hypervisor kost max een half uurtje, setup van de VM's wel iets langer uiteraard.
Het is allemaal niet zo heel moeilijk als je echt interesse toont (maar dat is natuurlijk ook de fun van het spelen met zulke zaken 8) ).

Als je met DHCP gaat spelen, zorg dan wel zeker dat je een VLAN aanmaakt. Ik heb hiervoor PfSense in VM gedraaid, dan krijg je een 'router na router' setup. Alle andere VM's draaien dus binnen hun eigen LAN en hebben geen invloed op je 'normale' netwerk.

Ik hoop dat het wat helpt :P

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gadgeteer schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:51:
Als het zo simpel was voor TS, dan had hij zijn vraag hier denk ik niet gepost.
Wat voor de een ogenschijnlijk simpel lijkt, kan voor de ander een onmogelijke opgave zijn.
TS had er waarschijnlijk nog niet aan gedacht dat dit veel makkelijker in een VM kan, en dat hij geen aparte PC nodig heeft.

Kom nou, een onmogelijke opgave? 8)7 We hebben het hier over een VM aanmaken in bijvoorbeeld Virtualbox. Als hij kan/wil experimenteren met Windows Server dan kan hij dat ook.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-11 22:45
+1 voor het gebruik van VM's bij experimenteren met een OS.
Geen extra hardware nodig, en voordat je iets nieuws wilt proberen kan je een snapshot maken. Dat kan je nog wel eens behoeden voor een complete herinstallatie.

Mocht je toch liever de boel op externe hardware willen draaien, dan kan een hypervisor, zoals Twanne suggereert, ook voordelen bieden. Uiteraard het maken van snapshots, maar ook het scheiden van netwerken is hierin doorgaans mogelijk. Bovendien kan je eventueel nog met andere besturingssystemen aan de slag op de zelfde machine.

Een apart VLAN lijkt mij namelijk ook onnodig 'complex' voor een kleine testomgeving.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
+1 voor VM.

Zou zeggen installeer Server 2012 HyperV
En daarop een VM met een Server variant.

Heb je gelijk een goeie praktijkvariant te pakken.

Check eens de virtual labs:
https://technet.microsoft...irtuallabs?id=f9E0rhsEF74
Pagina: 1