2 werkende gpu's, 2 werkende pci sloten, geen crossfire?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04-2025
Beste mede tweakers,

Sinds een paar dagen heb ik het probleem dat mijn videokaarten niet meer in crossfire willen. Als ik de brug aansluit, of een dx12 game start (ashes of the singularity), krijg ik bsod's met vaak de volgende tekst: "Thread stuck in device driver".

Het betreft 2 MSI r9 270x 2GB OC versies die onderhand al anderhalf jaar hand-in-hand werken.

Wat ik geprobeerd heb: (uiteraard alle testen met stock clocks op de CPU om zeker te zijn dat daar geen probleem lag)

-Nieuwe-en oude drivers installeren. (verwijderen, DDU in safe mode, restart en installeren van nieuwe)
-Kaarten afzonderlijk testen in zowel het bovenste als onderste PCI slot om vast te stellen of daar een probleem zit. Ze werken in beide sloten zonder problemen, maar dus niet samen.
-Andere rail en 6-pin kabel gebruiken op mijn PSU
-dx11 en dx12 tests uitgevoerd om vast te stellen of het de brug was, dit dmv crossfire in te schakelen na het opstarten van de computer, en met uitgeschakelde crossfire (en zonder brug) ashes of the singularity te testen. Dit gaf als onmiddelijk resultaat een bsod met thread stuck in device driver.

Ik heb onderhand geen idee meer waar ik zou moeten zoeken voor een probleem, welke er wel is.
Het liefste zou ik gewoon allebij de videokaarten pakken en ze aan de muur hangen als nerd-art en een nieuwe enkele kaart halen.....Maarja, dat staan de financiën niet toe 8)7

Ik gebruik de GPU's in combinatie met:

Intel i5 4670K @4,4GHz
4x4GB corsair vengeance RAM @ 1600MHz
MSI Z87-G45 mobo
Cooler Master Silent Pro M2 850W
(overige specs als die nodig zijn, zijn te vinden in mijn inventaris.)

Als het even mogelijk is zou ik dit probleem graag uiterlijk vrijdag opgelost hebben, want zaterdag is het LAN-party tijd :D _/-\o_

Bij voorbaat dank dames en heren,

Met vriendelijke groet,

Vincent

Beste antwoord (via ParaVince op 30-03-2016 19:32)

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

En als je op 1 gpu draait? Wat gebeurd er dan? Ik denk dat 1 van je grafische kaarten ter hemelen aan het gaan is.....

Johann Sebastian Bach

Alle reacties

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
Heb je toevallig een driver update binnen gehaald?

Heb je de drivers al eens een keer helemaal verwijderd in safemode met DDU en deze opnieuw geïnstalleerd?

Anders zou je in de memory dump die Windows maakt bij een blauw scherm kunnen zoeken of daar iets te vinden is wat er aan de hand is.

[ Voor 30% gewijzigd door Roel_1983 op 29-03-2016 20:43 ]

• ParaVince
Ik download de drivers altijd direct van de site van AMD, verwijder de oude, laat DDU in safe mode draaien, restart, installeren van nieuwe drivers, restart en dan moet het klaar zijn.
Voor mij een dusdanige gewoonte dat ik het vergeten was te vermelden, zal het meteen aanpassen in de OP.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat ik nog niet helemaal gelezen heb is of je andere games hebt getest naast AotS. Staat er bij de releasenotes dat die game überhaupt al een crossfire profiel heeft? Nieuwe games ondersteunen vaak geen multi-GPU bij de release.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ParaVince
Goed punt, helaas is het zo dat windows meteen crashed (lees tussen het laden van windows en het welcome scherm) als ik de kaarten heb aangesloten met crossfire-bridge ertussen.
Het probleem deed zich voor het eerst voor tijdens het spelen van BF4 (met dx11 API, want Mantle is waardeloos met crossfire).
De hoofdrede dat ik AotS noemde was omdat dat het enige spel is met dx12 welke ik op mijn pc heb staan, wat daardoor een goede manier was om te testen of de kaarten sowieso met elkaar konden werken, omdat dx12 gebruik maakt van een andere manier van multi-GPU dan in het verleden veelal gebruikt werd.

[ Voor 4% gewijzigd door ParaVince op 29-03-2016 21:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

En als je op 1 gpu draait? Wat gebeurd er dan? Ik denk dat 1 van je grafische kaarten ter hemelen aan het gaan is.....

Johann Sebastian Bach

• ParaVince
Zoals vermeld in de OP doen beide videokaarten het perfect, ongeacht het PCI slot dat gebruikt wordt.

• ParaVince
Blijkbaar had ik in de initiele test iets niet goed gedaan, want na vandaag nog wat geprutst te hebben is het inderdaad zo dat de videokaart waar net EEN WEEK de garantie af is kaput is....
Thanks voor de imput in ieder geval en fijne avond.

Ik zal een mod vragen het draadje dicht te maken

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Gewoon RMA aanvragen, vaak doen ze niet zo moeilijk als de garantie maar een week verlopen is..

|2600k|Asus 290|

Pagina: 1