Toon posts:

Server schijven (raid 5) overzetten in andere server ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat gebeurd er als ik de 4 schijven (Raid5) uit mijn Thecus N4200ECO overzet in mijn Western Digital EX4 server, op bay nummer wel te verstaan he ;)
Ik zou zeggen Raid is Raid dus geen probleem maar ik heb er dus (bijna) geen verstand van, welke PROF heeft een pas klaar duidelijk antwoord >:)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik zou vooraf een backup maken...
De kans dat het mis gaat is groter dan 0%.

[ Voor 40% gewijzigd door JackBol op 29-03-2016 19:37 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
Waarschijnlijk zegt je EX4 dan dat er 4 nieuwe schijven gevonden zijn die geconfigureerd moeten worden.
Of ze worden gewoon niet herkend zonder eerst geformatteerd te worden.

Het zijn andere apparaten, andere besturingssystemen etc.

Als je je data niet kwijt wil zou ik deze optie niet proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel_1983 op 29-03-2016 19:38 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
RAID werkt op een niveau lager dan het bestandssysteem. Dus hoewel het theoretisch gezien wel kan zijn er nog een paar dingen niet correct.
- Er staat geen operating system voor de Western Digital op.
- Het bestandssysteem is mogelijk niet naar wens voor de Western Digital.

En dat is NADAT de Western Digital ze als correct RAID array heeft geverifieerd.

Beter koop je 4 nieuwe schijven, en zet je het over via het netwerk.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Nee, dat gaat niet werken. Het is niet dat het niet kan werken, maar ik weet bijna wel zeker dat de software er niet voor gemaakt is. Het onderliggende Linux OS en de MDADM + EXT/XFS kunnen er prima mee aan de slag, ook als er LVM2 gebruikt zou worden, maar de interface en de automatische setup scripting houdt geen rekening met 'vreemde' indelingen.

- Probeer het niet
- Zet de data over op nieuwe schijven

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
Als je het niet probeert, weet je het nooit. Toch?

Een goede backup is nooit weg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al aan het back-uppen voor je weet maar nooit, iedereen bedankt ;-)

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-01 09:14
Met een beetje mazzel heb je de mogelijkheid de RAID-configuratie te importeren, maar dan loop je alsnog tegen het bestandssysteem op inderdaad.

[ Voor 2% gewijzigd door Enki op 30-03-2016 07:51 . Reden: Typo ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In een *server* zou dit met linux software raid waarschijnlijk wel werken ja. Maar jij hebt 't over NAS'en en dan is de kans dat dit lukt zo ongeveer nul.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:00:
Ik ben al aan het back-uppen voor je weet maar nooit, iedereen bedankt ;-)
Het is alleen niet "je weet maar nooit" in dit geval..... Het is eigenlijk zo goed als zeker dat je het niet even de disken kan overzetten.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 17:05

RammY

Dát!

Ik weet dat je wanneer je een HP controller hebt en je de disken naar een zelfde controller, werkt het prima daar de RAID info van HP op de disken staat.
Helaas weet ik niet hoe het zit op een Thecus controller.

Ik zou dus inderdaad even een goeie backup maken :)

Deze advertentieplaats is te huur!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RammY schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:54:
Ik weet dat je wanneer je een HP controller hebt en je de disken naar een zelfde controller, werkt het prima daar de RAID info van HP op de disken staat.

Er is geen Thecus controller. Er is Thecus software en WD software. Dat wordt niets :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:19
Bij Synology kan dit wel, maar wel enkel van Syno naar Syno. Mogelijk dat het van Thecus naar Thecus ook gewoon werkt, maar Merk A naar merk B zou ik ook nooit proberen, heb nog nooit gezien dat zoiets goed ging.

• RoelVB
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-12-2025
RammY schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:54:

Volgens mij zet iedere RAID controller zijn config op de disken, maar hij onthoud hem ook zelf.

Ik heb met een HP P420 meegemaakt dat hij is uitgegaan van de config die hij zelf nog wist ipv de config op de schijven. Daag data ;w

Maar TS vraagt om softRAID naar softRAID? Dat is weer andere koek, zou theoretisch moeten werken als beide devices dezelfde software gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door RoelVB op 14-04-2016 12:58 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De software zelf (mdadm) zal 't wel oppikken maar die NAS'en hebben een hele bult tooling eromheen zitten en die gaat die disks niet herkennen als iets interessants. Die zegt gewoon 'oh hey dit zijn disken die nog geen $VENDOR filesysteem hebben dus ik ga ze erasen ok?'

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RoelVB schreef op donderdag 14 april 2016 @ 12:57:
[...]

Volgens mij zet iedere RAID controller zijn config op de disken, maar hij onthoud hem ook zelf.

Ik heb met een HP P420 meegemaakt dat hij is uitgegaan van de config die hij zelf nog wist ipv de config op de schijven. Daag data ;w
Dan heb je toch niet goed opgelet bij het activeren van de array :) Als de schijven bij een RAID set horen die niet bekend is bij de controller worden ze aangeduid als 'foreign'. Met de 'Import foreign configuration' optie kun je die array weer importeren op basis van de data op de schijven. Eventuele reeds bestaande arrays op die server blijven los daarvan ook gewoon bestaan.

• RoelVB
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-12-2025
Bigs schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:00:
[...]

Dan heb je toch niet goed opgelet bij het activeren van de array :) Als de schijven bij een RAID set horen die niet bekend is bij de controller worden ze aangeduid als 'foreign'. Met de 'Import foreign configuration' optie kun je die array weer importeren op basis van de data op de schijven. Eventuele reeds bestaande arrays op die server blijven los daarvan ook gewoon bestaan.
Dat is ook inderdaad wat ik zou verwachten. Ik kan me niet meer precies herinneren hoe het is gebeurd.
Heb het overigens niet zelf veroorzaakt, maar heb het mogen oplossen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OT

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1