Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Even Googlen leerde mij dat ik niet alleen ben: heb je net een nieuw arbeidsovereenkomst getekend krijg je een baanaanbod bij een ander bedrijf. Wat nu?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Opzegging hoef je niet op te tellen bij een contract voor bepaalde tijd. Het zou dus maximaal de bepaalde tijd zijn.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
MetalfanBlackness schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:04:
Opzegging hoef je niet op te tellen bij een contract voor bepaalde tijd. Het zou dus maximaal de bepaalde tijd zijn.
Ook al is dat langer dan de maximale opzegtermijn van 6 maanden welke geregeld is in het ontslagrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:39
Ik snap de stap niet van 'contract gaat over 2 maanden pas in' naar 'dus heb ik 9 maanden opzegtermijn'... Je hebt een bepaalde tijd contract getekent voor 7 maanden. Dat gaat over 2 maanden in, dus vanaf dat moment moet je die 7 maanden volmaken. Daar heb je voor getekend, dus in principe zit je daar gewoon aan vast. Dat het pas over 2 maanden ingaat, is niet relevant (het is tenslotte heel normaal dat mensen een nieuw contract tekenen 1 of 2 maanden voordat het begint, omdat ze nog met een opzegtermijn bij hun oude baan zitten).

En er is dus helemaal geen sprake van een opzegtermijn, het contract eindigt gewoon 7 maanden nadat het ingaat. Ook daar heb je zelf voor getekend.

[ Voor 12% gewijzigd door anboni op 29-03-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15
Gewoon opzeggen, ze hebben nog 2 maanden om iemand anders te vinden. Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat ze moeilijk gaan doen. Je kan natuurlijk altijd gewoon niet komen opdagen en als je dan laat zien dat je twee maanden van te voren hebt afgezegd kunnen ze nooit veel schade hebben geleden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

Basszje

Reisvaap!]

anboni schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:15:
Ik snap de stap niet van 'contract gaat over 2 maanden pas in' naar 'dus heb ik 9 maanden opzegtermijn'...
Wat TS bedoelt denk ik is dat hij pas over 9 maanden dan vrijkomt ;)

Ik zou ook opletten bij tijdelijke contracten met stilzwijgende verlening. Even uitzoeken hoe dat precies zit.

Maar eerste stap is in gesprek treden met je nieuwe baas en de hele situatie uitleggen. Is dat andere aanbod zoveel beter dan? If so, zal je nieuwe werkgever (van het contract) niet zitten te wachten op een ongemotiveerde werknemer die zijn tijd uitzit.

Ik zou niet aanraden om gewoon niet op te dagen en dergelijke, want daar kunnen wel allerlei consequenties aan verbonden zijn. Erg netjes is het ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Basszje op 29-03-2016 18:21 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:15:
Ik snap de stap niet van 'contract gaat over 2 maanden pas in' naar 'dus heb ik 9 maanden opzegtermijn'... Je hebt een bepaalde tijd contract getekent voor 7 maanden. Dat gaat over 2 maanden in, dus vanaf dat moment moet je die 7 maanden volmaken. Daar heb je voor getekend, dus in principe zit je daar gewoon aan vast. Dat het pas over 2 maanden ingaat, is niet relevant (het is tenslotte heel normaal dat mensen een nieuw contract tekenen 1 of 2 maanden voordat het begint, omdat ze nog met een opzegtermijn bij hun oude baan zitten).

En er is dus helemaal geen sprake van een opzegtermijn, het contract eindigt gewoon 7 maanden nadat het ingaat. Ook daar heb je zelf voor getekend.
In bepaalde gevallen zijn die 2 maanden wel relevant; als schriftelijk was vastgelegd dat zowel werkgever als werknemer tussentijds kunnen opzeggen. Zou ik dan een opzegtermijn hebben van 3 maanden dan hoefde ik nog maar 1 maand te werken.
Basszje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:20:
[...]

Dat inderdaad, zou ik nu opzeggen maar nog wel mijn 7 maand moeten volmaken dan komt dat neer op een opzegtermijn van 9 maanden. Terwijl normaliter de opzegtermijn gewoon begint zodra je opzegt (of per einde/begin v/d maand)
[...]
Maar eerste stap is in gesprek treden met je nieuwe baas en de hele situatie uitleggen. Is dat andere aanbod zoveel beter dan? If so, zal je nieuwe werkgever (van het contract) niet zitten te wachten op een ongemotiveerde werknemer die zijn tijd uitzit.

Ik zou niet aanraden om gewoon niet op te dagen en dergelijke, want daar kunnen wel allerlei consequenties aan verbonden zijn. Erg netjes is het ook niet.
Het zijn 2 totaal verschillende functies, beide erg leuk en interessant. Enige verschil is dat het aanbod meer zekerheid bied op korte termijn terwijl de huidige functie enorm veel potentie heeft maar wel met vrij veel onzekerheid op korte termijn. Voordat ik verder in wil gaan op het aanbod wil ik eerst weten waar ik aan toe ben, ik wil niet op voorhand mensen tegen de haren in strijken door te zeggen dat ik een ander aanbod heb...

Ik denk dat ik de bal dus maar terug leg bij de aanbiedende partij, als ze bereid zijn hemel en aarde te bewegen (en dus flexibel willen zijn met datum indiensttreding / boete bij vervroegd ontslag e.d.) zien we wel weer verder. Want wat betreft de opzegtermijn ben ik geneigd anboni gelijk te geven. Tekenen voor 7 maanden is werken voor 7 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
[...]

Ja, zoiets dacht ik ook, maar da's toch heel wat anders dan een opzegtermijn ;)
Ik zou ook opletten bij tijdelijke contracten met stilzwijgende verlening. Even uitzoeken hoe dat precies zit.
Volgens mij is bij een arbeidsovereenkomst stilzwijgende verlenging niet zo'n risico. Een bepaalde tijd contract eindigt gewoon. Als de werkzaamheden daarna worden voortgezet, kan er inderdaad sprake zijn van stilzwijgende verlenging onder dezelfde condities, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat werkgever TS kan verplichten na afloop van dat contract te blijven werken als hier geen duidelijke afspraken (als in: nieuw contract) over zijn gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Tehh schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:39:
[...]

In bepaalde gevallen zijn die 2 maanden wel relevant; als schriftelijk was vastgelegd dat zowel werkgever als werknemer tussentijds kunnen opzeggen. Zou ik dan een opzegtermijn hebben van 3 maanden dan hoefde ik nog maar 1 maand te werken.
Erm.. een opzegtermijn geldt per definitie altijd vanaf aanvang contract, niet vanaf ondertekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
anboni schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:41:
[...]

Erm.. een opzegtermijn geldt per definitie altijd vanaf aanvang contract, niet vanaf ondertekening.
Het wordt een beetje off-topic, maar onderstaande artikelen gaven mij het idee dat opzeggen (met inachtneming van opzegtermijnen e.d.) ook mag vóórdat de arbeidsovereenkomst begonnen is waardoor het voor kan komen dat je met inachtneming van je opzegtermijn niet hoeft te werken bij je nieuwe werkgever.

"Een werknemer heeft zijn aanstaande werkgever laten weten dat hij van indiensttreding wilde afzien. De werkgever eist daarop schadevergoeding wegens onregelmatige opzegging. Het Hof Den Bosch stelt evenwel dat de zinsnede zolang die tijd niet is verstreken in artikel 7:676 lid 1 BW destijds door de wetgever uitdrukkelijk in de tekst opgenomen om aan te geven dat de opzeggingsbevoegdheid ook geldt ten aanzien van een nog niet daadwerkelijk begonnen arbeidovereenkomst." BRON: www.recht.nl

"Beide partijen staan vrij om nog voor aanvang van het dienstverband de arbeidsovereenkomst op te zeggen met een beroep op de overeengekomen proeftijd. Hierbij geldt dat men de situatie beschouwt alsof de proeftijd van de arbeidsovereenkomst al een aanvang heeft genomen. (Hof Den Bosch 02-03-2004, JAR 2007/70)" BRON: www.werksite.nl

"Als (een deel van) de opzegtermijn in de periode tussen de ondertekening van de arbeidsovereenkomst en de effectieve indiensttreding valt, loopt de opzegtermijn hoewel je op dat moment niet effectief presteert en is er ook geen vergoeding verschuldigd. Valt (een deel van) de opzegtermijn na de effectieve begindatum van het contract, dan moeten deze dagen gepresteerd worden of moet er een vergoeding voor deze dagen betaald worden." BRON: www.jobat.be

"Je hebt geen proefbeding - Een arbeidsovereenkomst zonder proefbeding kan meteen opgezegd worden. Zelfs nog voor je effectief aan het werk bent. De opzegtermijn (doorgaans één week) begint dan onmiddellijk te lopen en kan dus ook al aflopen voor je eerste werkdag. Dan is niemand een vergoeding verschuldigd. Loopt de opzegtermijn nog een stukje door na de voorziene startdatum? Dan moet je je aanbieden bij je werkgever om het laatste stuk van de opzegtermijn af te werken." BRON: www.stepstone.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

Basszje

Reisvaap!]

anboni schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:39:
[...]
Ja, zoiets dacht ik ook, maar da's toch heel wat anders dan een opzegtermijn ;)
Inderdaad. Een tijdelijk contract heeft geen opzegtermijn ;) ( maar loopt gewoon af ).
Volgens mij is bij een arbeidsovereenkomst stilzwijgende verlenging niet zo'n risico. Een bepaalde tijd contract eindigt gewoon. Als de werkzaamheden daarna worden voortgezet, kan er inderdaad sprake zijn van stilzwijgende verlenging onder dezelfde condities, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat werkgever TS kan verplichten na afloop van dat contract te blijven werken als hier geen duidelijke afspraken (als in: nieuw contract) over zijn gemaakt.
Maar andersom kan het dus wel. Als de werkgever niet duidelijk is en na je contract nog vrolijk laat doorwerken zonder je 'weg te sturen' dan geldt 'gebeuren er dingen'.
Aankondiging is vereist bij ieder tijdelijk dienstverband, derhalve ook voor bijvoorbeeld het tweede of derde tijdelijke dienstverband. Zelfs bij een tijdelijk contract dat is aangegaan na een contract voor onbepaalde tijd en niet van rechtswege eindigt, dient aanzegging plaats te vinden.
Hierzo . Was meer bedoeld als idee om even helder te krijgen voor TS wat je rechten / plichten zijn :)

@TS . Met proeftijd is het idd wat anders. Daarnaast zou ik geen zin hebben om dat voor een rechter te gaan moeten uitleggen, ben je zo een jaar mee zoet.

[ Voor 5% gewijzigd door Basszje op 29-03-2016 19:00 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

@TS: Ik zou geen Nederlandse en Belgische wetteksten door elkaar gaan gebruiken. :)

Maar als je je zoveel beter denkt te gaan voelen bij de nieuwe baan (je motiveert dit niet maar dat hoeft ook niet), wat let je dan om met de werkgever contact te zoeken en het uit te leggen? Er een juridisch steekspel van maken kan altijd nog.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Bastien schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:59:
@TS: Ik zou geen Nederlandse en Belgische wetteksten door elkaar gaan gebruiken. :)

Maar als je je zoveel beter denkt te gaan voelen bij de nieuwe baan (je motiveert dit niet maar dat hoeft ook niet), wat let je dan om met de werkgever contact te zoeken en het uit te leggen? Er een juridisch steekspel van maken kan altijd nog.
Aangezien Tweakers bezoekers uit beide landen heeft leek het me niet veel kwaad te kunnen. Wel heb ik de wetteksten van het meest relevante land bovenaan geplaatst ;-)

Ik weet niet of ik me zoveel beter ga voelen bij de nieuwe nieuwe baan (het huidige aanbod dus), vandaar ook dat ik vóórdat ik ook maar enigszins in ga op het nieuwe aanbod eerst wou weten waar ik aan toe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Op jouw arbeidsovereenkomst is maar een wet van toepassing natuurlijk. Als er in de overeenkomst niet staat welk recht geldend is neem ik aan dat de vestigingsplaats van het bedrijf leidend is maar, ianal.

Maar als je een opzegtermijn van twee maanden hebt, heb je dan wel genoeg tijd om je afwegingen te maken voordat je moet opzeggen. Opzeggen is wel definitief.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 22:37
Is het niet mogelijk om even te bellen en te overleggen? Het lijkt me dat je hier in onderling overleg uit zou moeten kunnen komen.
Pagina: 1