az4zuf schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:40:
Het doorlus verhaal is me duidelijk.
Bedankt hiervoor.
Wat betreft het balanceer/ongebalanceerd verhaal:
- Zal ik daadwerkelijk het verschil merken?
- Als ik de chromecast audio direct aansluit op de eerste speaker (welke doorgelust is naar de rest) is dit dan een ongebalanceerd signaal?
- Wat betreft de minijack/jack kabel die vanaf de chromecast audio zou komen: moet het jackgedeelte dan de gebalanceerde jack uitgang hebben zoals te zien in het plaatje?
- Het kan mogelijk storing schelen. Maar zolang je niet heel veel storingsbronnen hebt kan het verschil ook prima niks zijn! Een belangrijke factor hierbij is de afstand. Hoeveel kabel lengte verwacht je te gebruiken?
- chromecast audio levert inderdaad ongebalanceerd op, net als al het consumenten audio spul, omdat het vaak door de korte afstanden daar geen probleem hoeft te zijn. En aangezien je begin dan ongebalanceerd is is ook heel je lus ongebalanceerd...
Ik begrijp dat de chromecast audio geen volumeregelaar heeft en ik dus naar een ander draadloze controller moet kijken met volumeregelaar. Ik kan deze niet vinden vandaar dat ik de nanopatch er tussen had gezet. Ik wist alleen niet dat de nanopatch een ongebalanceerd signaal doorgeeft.
Ik zou vanwegen het kosten (en ik nu ook pas zie dat de goedkope tafeltjes het ook niet hebben) gewoon terugvallen naar ongebalanceerd. Voer je kabels wel eventueel (alvast) gebalanceerd uit. Mocht je dan problemen met storingen hebben in de toekomst kan je alleen je mengtafel / gain ding vervangen en dan is het opgelost. (en kabels zijn de kosten niet)
Volgens mij heeft de chromecast audio wel een volume regeling (teminste als het hetzelfde werkt als de normale chromecast hdmi). Dan kan je gewoon de volume knoppen op je mobiel / tablet gebruiken om het volume te regelen. Een tafeltje of een knopje is wel 100x handiger waarschijnlijk.
Is er misschien een apparaat wat een ongebalanceerd signaal omzet naar een gebalanceerd signaal omzet? Anders zou ik de opstelling als volgt kunnen maken:
chromecast audio -> (minjack/gebalanceerde jack) -> balanceeromvormer -> (een kabel) -> nanopatch -> (xlr/xlr) -> speaker 1 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 2 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 3
Even ter verduidelijking voor mezelf:
- Is een gebalanceerde jack hetzelfde als TRS?
Omzetters zijn er wel, maar kost ook weer geld en hebben vaak voeding van een mengtafel of een batterij nodig. Beide in deze situatie niet handig.
Wat ik zou doen
chromecast audio -> minijack naar jack (deze is dan ongebalanceerd) -> speaker 1 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 2 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 3
Omdat de dingen koud doorgelust zitten kan je prima ook de XLR als "output" op de eerste speaker gebruiken, en de kabels er dus andersom in steken.
Mocht je nog een fysieke volumeknop er bij willen is dat berhinger tafeltje wat ik linkde wel een optie (en de helft goedkoper dan die JBL knop met meer aansluitmogelijkheden) Dan kan je nog steeds dezelfde kabel gebruiken. minijack jack in een van de inputs daar en dan de output jack aansluiting gebruiken voor een jack - jack kabel of een xlr - jack kabel om de eerste speaker aan te sluiten.