Audio adapter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo tweakers,

Voor een horecagelegenheid wil ik 3 keer de SLR305 aansluiten.
Ik wil deze speakers graag draadloos kunnen bedienen.
Mijn idee was om de 3 speakers aan elkaar te lussen en vervolgens aan te sluiten op "iets" wat draadloze signalen kan ontvangen. De bedoeling is om met een mobiel/laptop draadloos spotify (of iets dergelijks) af te spelen op de speakers.

Als ik op internet zoek kom ik uit op een apparaat zoals deze:
http://www.logitech.com/n...t/bluetooth-audio-adapter

Mijn vragen zijn:
- Zal dit apparaat de kwaliteit van het geluid van mijn speakers beinvloeden?
- Zal een duurdere versie beter geluidskwaliteit opleveren of is dit onafhankelijk van dit apparaat?
- mocht het afhankelijk zijn: kun je een "goede" adapter aanbevelen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dan kan je wellicht beter een Chromecast audio aanschaffen, iets goedkoper maar betere kwaliteit (geen bluetooth maar wifi en dus ook beter/verder bereik) en heeft een redelijke DAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
Oke dat is een goed alternatief.
Enig idee of de chromecast de kwaliteit zo ver vermindert dat het zonde wordt van de jbl slr305?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:55

OB1

Je bedoelt de LSR305 neem ik aan? Je kan de speakers sws niet doorverbinden, je zal iets van een mengpaneeltje moeten gebruiken en dan daar een bluetooth adapter inpluggen. Buiten het feit dat ik 3 speakers nogal raar vind (of 2 of 4) maar moet kunnen.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
OB1 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:01:
Je bedoelt de LSR305 neem ik aan? Je kan de speakers sws niet doorverbinden, je zal iets van een mengpaneeltje moeten gebruiken en dan daar een bluetooth adapter inpluggen.
Mwah, het moet ook zonder kunnen. Grote kans dat die XLR en jack connectoren intern gewoon aan elkaar doorgelust zijn, of anders zelf iets in elkaar solderen op XLR of jack wat als een soort kermis kabel de speakers afgaat is goed te doen. (Of dit gewoon in elkaar steken met een aantal jack kabels en jack splitter kabels) Signalen samen voegen is weer een heel ander verhaal ;)

Hou hier wel even rekening met de afstand. Mochten er bijvoorbeeld ook nog dimbare lampen hangen in die horeca gelegenheid loont het ivm storingen waarschijnlijk al snel om er toch een mengtafeltje tussen te zetten en daarna alles met gebalanceerde XLR (of gebalanceerde jack) aan te sluiten waardoor je vele male minder gevoelig bent voor storingen.

Chromecast audio kan heel leuk werken, zeker voor alles op andoid, spotify, google music, youtube, etc. Maar ik weet niet hoe goed dat werkt met wat verouderde android versies en in combinatie met apps die geen chromecast ondersteuning hebben. Terwijl bluetooth altijd zal werken, ook op oude mobiele devices en apple dingen. Bluetooth is de wat veiligere keuze, chromecast de wat nieuwere keuze met beter bereik en leukere snufjes. Wellicht dat iemand nog even wat kan roepen over hoe de chromecast audio werkt icm met oudere / iOs devices en niet compatible apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:55

OB1

Sleepkever schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:22:
[...]

Mwah, het moet ook zonder kunnen. Grote kans dat die XLR en jack connectoren intern gewoon aan elkaar doorgelust zijn, of anders zelf iets in elkaar solderen op XLR of jack wat als een soort kermis kabel de speakers afgaat is goed te doen. (Of dit gewoon in elkaar steken met een aantal jack kabels en jack splitter kabels) Signalen samen voegen is weer een heel ander verhaal ;)
De twee poorten zijn alleen inputs, geen pass through oid, ik heb zelf de speakers, zijn super dingen.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
OB1 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:24:
[...]

De twee poorten zijn alleen inputs, geen pass through oid, ik heb zelf de speakers, zijn super dingen.
Mijn ervaring met dat soort apparaten is dat in 99% van de gevallen die twee inputs intern gewoon hard aan elkaar doorverbonden zijn. Hetzelfde als een splitter kabel gebruiken dus en zou moeten werken, ook al staat het niet als dusdanig aangegeven op de achterkant. Je zou voor de gein even een multimeter kunnen zetten op een xlr en een jack kabel aangesloten daarop om dat te controleren.

Afgezien van dat moet je ze alsnog prima aan elkaar kunnen rijgen door gewoon 2 Y kabels er tussen te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Idd, bijna altijd gewoon koude doorlus. Dus twee inputs die fysiek op hetzelfde punt zijn aangesloten. Dus dan kan je het ook als doorlus gebruiken :). Voor vaste installatie zou ik altijd bekabelen trouwens. Bij voorkeur gebalanceerd idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
Oke uit jullie commentaar begrijp ik dat het toch verstandig is om een mengpaneeltje te gebruiken ipv doorlussen. Vervolgens dit mengpaneel aansluiten op de chromecast of een ander apparaat wat draadloos werkt.

Kan iemand een voorbeeld geven van een mengpaneel waar 3/4 van deze speakers op aangesloten kunnen worden? (Of aangeven wat dit mengpaneel in ieder geval moet hebben/welke specs ik op moet moet letten)

Wat voor kabels moet ik hier voor gebruiken?

De achterkant van de speaker ziet er zo uit:
https://www.google.nl/sea...3#imgrc=NGVoNBBRmkbXRM%3A

[ Voor 7% gewijzigd door az4zuf op 30-03-2016 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Xlr kabels. Evt verloopje indien mixer alleen op Jack uit gaat. Mixer heeft naast Master uitgangen er tenminste nog 1 nodig als je niet wil doorlussen. Dat kan overigens wel.

Voor kabels, mixer en verloopje kan je bijv bij bax shop kijken. Als je het niet kan vinden kan ik je wel link geven wat je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
Hoe lus ik precies door?
Op de achterkant van de speaker zit 1 xlr uitgang. Deze gaat naar de audio controller. Hoe kan ik vervolgens de volgende speaker op de eerste speaker aansluiten?

Een tweede vraag:
Ik vraag me af of ik deze controller kan gebruiken voor 3 speakers:
http://www.bax-shop.nl/st...tive-speaker-starter-pack

Hier zitten 2 xlr uitgangen op maar ik heb dus 3 speakers. Kun je één uitgang splitten dmv xlr splitter? Of moet ik echt naar een controller kijken met 4 xlr uitgangen zoals deze:
http://www.bax-shop.nl/st...patch-2-volume-controller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
XLR splitter kan, is waarschijnlijk de mooiste optie. Echter kan je ook de koude doorlus gebruiken door een XLR-Jack of een jack-jack kabel te halen.

Je gaat dan van je mengtafel XLR naar de XLR ingang van speaker 1. En vervolgens stop je een jack in de jack ingang van speaker 1, die je naar speaker 2 toe legt (xlr of jack hier maakt verder niet zoveel uit). Ja, dan hang je 2 inputs aan elkaar, maar aangezien die koud doorgelust zijn hang je in feite aan de ingang van speaker 2, de uitgang van je mengtafel via de twee aansluitingen in speaker 1, wat dus wel gaat werken.

Let er wel even op dat je een gebalanceerde jack gebruikt. Deze zijn vrij makkelijk te spotten omdat deze 3 gescheiden vlakken hebben in plaats van 2.
Bovenste is gebalanceerd, onderste is niet gebalanceerd.
Afbeeldingslocatie: http://i713.photobucket.com/albums/ww133/Fmarvast/Balanced%20Cables/Phono_Jack_Plugs_zps9d2002bc.jpg

Qua de controllers die je gevonden hebt zou het goedkoper moeten kunnen, alleen zie ik daar dat alles ook ongebalanceerd is... Het kan dus eventueel lonen en geld besparen om gewoon een Bluetooth/chromecast audio te kopen. Deze aansluiten via minijack -> RCA -> jack of gewoon minijack -> jack en op dezelfde manier doorlussen als hierboven besproken. Moet je wel zorgen dat je volume regeling hebt in die bluetooth ontvanger.

Andere optie is om een heel goedkoop mengpaneeltje te halen. Bijvoorbeeld: http://www.bax-shop.nl/an...yx-502-pa-en-studio-mixer
Dan kan je namelijk gemakkelijk met een draai knop je totale volume regelen en eventueel meerdere dingen aansluiten in de toekomst. Uitgangen hierop zijn overgens ook jacks, maar na wat graven in de specs is het blijkbaar niet gebalanceerd. Dat is echt iets wat alleen de duurdere modellen doen blijkbaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Sleepkever op 31-03-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
Het doorlus verhaal is me duidelijk.
Bedankt hiervoor.

Wat betreft het balanceer/ongebalanceerd verhaal:
- Zal ik daadwerkelijk het verschil merken?
- Als ik de chromecast audio direct aansluit op de eerste speaker (welke doorgelust is naar de rest) is dit dan een ongebalanceerd signaal?
- Wat betreft de minijack/jack kabel die vanaf de chromecast audio zou komen: moet het jackgedeelte dan de gebalanceerde jack uitgang hebben zoals te zien in het plaatje?

Ik begrijp dat de chromecast audio geen volumeregelaar heeft en ik dus naar een ander draadloze controller moet kijken met volumeregelaar. Ik kan deze niet vinden vandaar dat ik de nanopatch er tussen had gezet. Ik wist alleen niet dat de nanopatch een ongebalanceerd signaal doorgeeft.

Is er misschien een apparaat wat een ongebalanceerd signaal omzet naar een gebalanceerd signaal omzet? Anders zou ik de opstelling als volgt kunnen maken:

chromecast audio -> (minjack/gebalanceerde jack) -> balanceeromvormer -> (een kabel) -> nanopatch -> (xlr/xlr) -> speaker 1 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 2 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 3

Even ter verduidelijking voor mezelf:
- Is een gebalanceerde jack hetzelfde als TRS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepkever
az4zuf schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 13:40:
Het doorlus verhaal is me duidelijk.
Bedankt hiervoor.

Wat betreft het balanceer/ongebalanceerd verhaal:
- Zal ik daadwerkelijk het verschil merken?
- Als ik de chromecast audio direct aansluit op de eerste speaker (welke doorgelust is naar de rest) is dit dan een ongebalanceerd signaal?
- Wat betreft de minijack/jack kabel die vanaf de chromecast audio zou komen: moet het jackgedeelte dan de gebalanceerde jack uitgang hebben zoals te zien in het plaatje?
- Het kan mogelijk storing schelen. Maar zolang je niet heel veel storingsbronnen hebt kan het verschil ook prima niks zijn! Een belangrijke factor hierbij is de afstand. Hoeveel kabel lengte verwacht je te gebruiken?
- chromecast audio levert inderdaad ongebalanceerd op, net als al het consumenten audio spul, omdat het vaak door de korte afstanden daar geen probleem hoeft te zijn. En aangezien je begin dan ongebalanceerd is is ook heel je lus ongebalanceerd...
Ik begrijp dat de chromecast audio geen volumeregelaar heeft en ik dus naar een ander draadloze controller moet kijken met volumeregelaar. Ik kan deze niet vinden vandaar dat ik de nanopatch er tussen had gezet. Ik wist alleen niet dat de nanopatch een ongebalanceerd signaal doorgeeft.
Ik zou vanwegen het kosten (en ik nu ook pas zie dat de goedkope tafeltjes het ook niet hebben) gewoon terugvallen naar ongebalanceerd. Voer je kabels wel eventueel (alvast) gebalanceerd uit. Mocht je dan problemen met storingen hebben in de toekomst kan je alleen je mengtafel / gain ding vervangen en dan is het opgelost. (en kabels zijn de kosten niet)

Volgens mij heeft de chromecast audio wel een volume regeling (teminste als het hetzelfde werkt als de normale chromecast hdmi). Dan kan je gewoon de volume knoppen op je mobiel / tablet gebruiken om het volume te regelen. Een tafeltje of een knopje is wel 100x handiger waarschijnlijk.
Is er misschien een apparaat wat een ongebalanceerd signaal omzet naar een gebalanceerd signaal omzet? Anders zou ik de opstelling als volgt kunnen maken:

chromecast audio -> (minjack/gebalanceerde jack) -> balanceeromvormer -> (een kabel) -> nanopatch -> (xlr/xlr) -> speaker 1 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 2 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 3

Even ter verduidelijking voor mezelf:
- Is een gebalanceerde jack hetzelfde als TRS?
Omzetters zijn er wel, maar kost ook weer geld en hebben vaak voeding van een mengtafel of een batterij nodig. Beide in deze situatie niet handig.

Wat ik zou doen

chromecast audio -> minijack naar jack (deze is dan ongebalanceerd) -> speaker 1 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 2 -> (gebalanceerde jack/xlr) -> speaker 3

Omdat de dingen koud doorgelust zitten kan je prima ook de XLR als "output" op de eerste speaker gebruiken, en de kabels er dus andersom in steken.

Mocht je nog een fysieke volumeknop er bij willen is dat berhinger tafeltje wat ik linkde wel een optie (en de helft goedkoper dan die JBL knop met meer aansluitmogelijkheden) Dan kan je nog steeds dezelfde kabel gebruiken. minijack jack in een van de inputs daar en dan de output jack aansluiting gebruiken voor een jack - jack kabel of een xlr - jack kabel om de eerste speaker aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• az4zuf
Oke ik ga de opstelling die je voorstelt toepassen. Ik kan dan inderdaad later altijd nog een mengpaneel ertussen plaatsen maar dan heb ik in ieder geval een begin. Bedankt hiervoor.

De lengtes die ik ga toepassen is ongeveer 7m naar de eerste box dan 10m naar de tweede en vervolgens weer 10m naar de derde. Dit is een inschatting en het wordt misschien zelfs meer. Ik weet niet of dit als veel lengte beschouwd wordt wat betreft storingsgevoeligheid?
Pagina: 1