High end game pc bouwen (1500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• WumBoWamBo
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2021
Hoi iedereen,

Ik ben al eens eerder geholpen bij het opstellen van een build helaas op het moment dat ik alles bij elkaar gespaard heb wordt ik ontslagen bij mijn toenmalige baas en moest ik op al me game pc spaargeld teren voor een tijdje. Ik heb nu een geüpdatet versie van die build gemaakt alleen vroeg ik me af of ik niet beter nog een paar maandjes kan wachten op nieuwe videokaarten die uitkomen (las iets in andere topics hierover)? Ook vroeg ik me af waar ik vooral op moet letten naast de videokaart bij een mooie game PC ik ben er weer een beetje uit en met jullie discussiëren heeft me vorige keer ook erg geholpen bij het achterhalen wat ik wil en hoe ik het beste me geld kan besteden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok dat ik rond de 1500 euro wil uitkomen. Maar als het 1750 is en het systeem is stabieler en sneller dan betaal ik wel wat extra.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
helaas is er helemaal niets wat ik nog heb. Werk nu nog met een oude macbook pro die echt wel ze tijd gehad heeft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil nieuwe games spelen op een mooie steady fps en misschien wat youtube playthroughs maken. Dus ik heb sowieso een gtx 970 minimaal nodig. Ik denk niet dat ik een i7 nodig heb las vooral dat zo iets pas van pas zou komen als ik zou streamen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de videokaart gaat mijn instinct uit naar nvidia ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen maar bij het uitzoeken kom ik vaak bij nvidia uit. Of jullie moeten mij kunnen vertellen waarom AMD zo veel beter is in mijn situatie en wat ik dan moet veranderen aan me build dan is er geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet niet gigantisch zijn anders wordt me vriendin echt kwaad maar beetje standaard afmetingen zijn oke. Ik vindt het niet erg als hij er gewoon zwart uitziet van de buitenkant(liever stabiel, snel, goedkoop en lelijk dan optisch schitterend). Het zou wel fijn zijn als hij stil is zodat me vriendin niet avonds wakker licht van de fans.

Ga je overklokken?
Ik vindt het al spannend om voor het eerst een build te bouwen ben bang dat overklokken mijn petje te boven gaat. En als er dan wat fout gaat kan ik het niet oplossen.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht dat jullie superieure kennis mij helpt de twee laatste stapjes in de goede richting te zetten. Vooral door de vragen te beantwoorden is deze build goed genoeg voor high end gaming? Zo ja zou ik echt niet nog een sterke videokaart toevoegen voor nog meer high end? Zo nee wat mist er nog?

Extra vragen:

- Kan ik naast me twee monitoren(dvi-d/dvi-i) ook mijn televisie met hdmi aansluiten of verlies ik zo kwaliteit?
- Wat zou ik voor geluid doen met deze build?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 79,95€ 79,95
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 312,95€ 312,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
2Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 222,95€ 445,90
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 44,95€ 44,95
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 31,06€ 31,06
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 79,95€ 79,95
1Crucial BX200 480GB€ 113,95€ 113,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.497,55

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en voor iedereen die comment alvast heel erg bedankt.

EDIT:was het moederboard vergeten mee te kopiëren.
EDIT2: Had een verkeerd moederboard gekopieerd.(bedankt voor de oplettendheid).

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Is er een reden dat je twee schermen hebt gekozen?
Wellicht is het interessanter om één breedbeeld scherm te nemen bijvoorbeeld?
Voor zo'n resolutie overigens zou ik eerder kiezen voor AMD aangezien deze wel de volledige bandbreedte van de geheugenbus kan gebruiken. Hierop wint AMD het. Bij 1080p zit het vaak gelijk, maar daarboven binnen een goed budget is het AMD die wint voor hetzelfde geld.

Dat moederbord heeft overigens ook het verkeerde socket, maar dat komt vanwege het oudere lijstje wat je aangepast hebt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 29-03-2016 15:28 ]

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19
Ik mis volgens mij nog een moederbord.
En als voeding zou ik denk ik de de GM G550M van Cooler Master nemen of de RM550X van Corsair.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Misschien ook een ideetje om te gaan spelen op 1440P. neemt minder ruimte in beslag en op deze resolutie kan je ook gewoon 2 windows kwijt.

ik zou uitgebreider advies geven wanneer ik thuis ben. een dingetje alvast. de AMD 390 is een betere kaart dan de 970 is (wss) meer future proof en heeft veel betere DX12 support. enige nadeel is iets meer stroom verbruik maar als je een goeie versie pakt is die net zo stil als een 970 (Sapphire , MSI , Asus).

R9 390 vs GTX970 - Is there a new Performance per Dollar King? - Jayz2cents

Sapphire NITRO R9 390 VS. EVGA GTX 970 FTW - awesomesaucenetwork
de rest komt later :)

[ Voor 21% gewijzigd door Ergo op 29-03-2016 15:32 ]

• WumBoWamBo
MadMax12 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:28:
Ik mis volgens mij nog een moederbord.
En als voeding zou ik denk ik de de GM G550M van Cooler Master nemen of de RM550X van Corsair.
Klopt die was ik vergeten te kopiëren heb een oud moederboard van me vorige opzet gekopieerd in het lijstje.

• MadMax12
WumBoWamBo schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:30:
[...]

Klopt die was ik vergeten te kopiëren heb een oud moederboard van me vorige opzet gekopieerd in het lijstje.
Dit mobo kan niet met deze processor overweg.
Is een 1150 mobo en je hebt een 1151 processor gekozen.
Er zijn gelukkig genoeg mobo's die voor een goede prijs bij deze processor passen.
Deze bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door MadMax12 op 29-03-2016 15:35 ]

• WumBoWamBo
Arunia schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:26:
Is er een reden dat je twee schermen hebt gekozen?
Wellicht is het interessanter om één breedbeeld scherm te nemen bijvoorbeeld?
Voor zo'n resolutie overigens zou ik eerder kiezen voor AMD aangezien deze wel de volledige bandbreedte van de geheugenbus kan gebruiken. Hierop wint AMD het. Bij 1080p zit het vaak gelijk, maar daarboven binnen een goed budget is het AMD die wint voor hetzelfde geld.

Dat moederbord heeft overigens ook het verkeerde socket, maar dat komt vanwege het oudere lijstje wat je aangepast hebt ;)
Ik heb lang zitten te twijfelen over een of twee schermen. Ik denk sowieso dat ik niet ga gamen op twee schermen tegelijk maar dat ik een scherm als ondersteuning heb van het hoofdscherm. Dus ik zou op zich een 1440 main scherm kunnen hebben en een wat mindere kwaliteit tweede. Eentje de game de tweede de recorder/muziek/guides.

Deze twee schermen waren gewoon mooi naast elkaar dus heb ik voor deze gekozen.

• WumBoWamBo
MadMax12 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:33:
[...]

Dit mobo kan niet met deze processor overweg.
Is een 1150 mobo en je hebt een 1151 processor gekozen.
Er zijn gelukkig genoeg mobo's die voor een goede prijs bij deze processor passen.
Deze bijvoorbeeld.
Ik dacht dat ik hier naar gekeken had duidelijk dat ik beetje blind ben. Ik zal het aanpassen aan de originele build.

Verwijderd

Dure pc, maar toch crappy muis en toetsenbord aanschaffen? Ieder zijn eigen keuze natuurlijk, maar ik zou nooit met zo'n CM muisje van 15 euro aanschaffen voor een deftige game pc.

Voor geluid zou ik als speakers logitech z623 nemen en als headset naar keuze die 3,5mm aansluiting heeft zodat die in de speakers kan of anders een draadloze headset.

Verder vind ik een voeding van 450v best wel weinig.

• MadMax12
Voor het geheugen zou ik 1x8gb nemen ipv 2x4gb.
Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8 zou een optie kunnen zijn of Crucial CT8G4DFD8213

• WumBoWamBo
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:37:
Dure pc, maar toch crappy muis en toetsenbord aanschaffen? Ieder zijn eigen keuze natuurlijk, maar ik zou nooit met zo'n CM muisje van 15 euro aanschaffen voor een deftige game pc.

Voor geluid zou ik als speakers logitech z623 nemen en als headset naar keuze die 3,5mm aansluiting heeft zodat die in de speakers kan of anders een draadloze headset.

Verder vind ik een voeding van 450v best wel weinig.
Eerste wat ik voor mijn verjaardag vraag van me vriendin is een dure muis en toetsenbord xD. Maar kan niet tot die tijd zonder xD. Misschien duurt het wel tot juni dat ik hem koop dan koop ik die goedkope dingen niet.

En bedankt voor de speaker idee ga er meteen naar kijken.

• WumBoWamBo
MadMax12 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:39:
Voor het geheugen zou ik 1x8gb nemen ipv 2x4gb.
Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8 zou een optie kunnen zijn of Crucial CT8G4DFD8213
Wat is het verschil? Of is het alleen zo dat als je meer ram nodig gaat hebben in de toekomst je er nog eentje van 8 bij kan klikken?

• MadMax12
Inderdaad iets meer futureproof.
Verder niet veel verschil.

En voor geluid is misschien een goede headset wel net zo mooi als een speakerset.
Maar dit is persoonlijk en is ook van de situatie afhankelijk wat de mogelijkheden zijn.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Dit is op het moment wat ik voor ongeveer jouw budget zou kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,50€ 227,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Asus Strix Radeon R9390-DC3OC-8GD5 Gaming€ 355,-€ 355,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart€ 468,-€ 468,-
1CM Storm Devastator - Gaming Gear Combo€ 29,99€ 29,99
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 31,06€ 31,06
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 139,95€ 139,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.549,30

Een aantal onderdelen van jou overgenomen en uitleg waarom ik de rest gekozen heb:
- CPU: de meeste luxe met de Intel koeler omdat het voor dat budget kan, toch iets sneller is en de koeler gewoon prima voldoet en ook gewoon stil is. Je kunt altijd later nog de koeler vervangen.
- Moederbord: goede recensies en niet te duur.
- GPU: Stil omdat de ventilator uit gaat wanneer de chip onder een bepaalde temperatuur is. Ikzelf heb een Sapphire Tri-X, maar toen was de Strix er nog niet.
- Scherm: Ik heb zelf de U2713HM en ben er ook met gamen erg tevreden over. Hele goede kleurweergave, uiteraard iets langzamer dan TN schermen, maar voor mij als gamer ben ik er zeer tevreden over. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
- Voeding: Wat al eerder aangegeven was. Semi modulair en goede kwaliteit.
- SSD: De MX200 is sneller en heeft 20GB meer ruimte. Is wel duurder dan de BX200, maar goed.

Nadeel is dat je 50 euro over je opgegeven budget komt, maar je had nog wat over mocht het beter zijn.

Je zou de i5-6400 CPU nog kunnen nemen, daar merk je niet heel erg veel van binnen spellen. Zou om een paar frames gaan per seconde.
Je zou de SSD toch een BX100 of BX200 kunnen kiezen. maar de MX200 heeft ook nog bescherming tegen stroomuitval.

Ikzelf zou ook het extra geld uit geven aan betere toetsenbord en muis. Het is niet super slecht, maar heel goed is het ook niet.
Een mechanisch toetsenbord is misschien teveel van het goed, maar vind het zelf dan wel weer het geld waard.

Moederbord heeft 4 ram sloten, dus later upgraden met 2x 4 erbij is prima te doen en je behoud dual channel.

• MadMax12
Verschil tussen dual channel en single channel is niet heel groot.
Net even gezocht en is gemiddeld zo'n 10%, maar alleen bij veel kopieeren van bestanden over het geheugen.
Bij gaming en dagelijks gebruik is het verschil te verwaarlozen.
Maar eerlijk is eerlijk, dual channel ziet er ook mooier uit, ook al is de behuizing gesloten en komt deze zelden open.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Arunia schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:45:

Je zou de SSD toch een BX100 of BX200 kunnen kiezen. maar de MX200 heeft ook nog bescherming tegen stroomuitval.
De BX200 heeft ook gewoon powerloss protection en volgens mij de BX100 ook, ze doen dit alleen softwarematig bij deze modellen net als samsung. De MX serie heeft tot nu toe condensatoren gehad, overigens is dit gewoon een "standaard" feature in mijn ogen lijkt mij wel zo prettig dat niet heel je SSD corrupt is als de stroom een keer durft weg te vallen of een reset nodig is.
Pagina: 1