Upgrade HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 13:26
Een tijd geleden oriënteerde ik me op een upgrade van mijn huidige htpc. Deze is namelijk flink verjaard, en wil ik nu ook echt gaan upgraden.

Ik zat toen te denken aan:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 81,95€ 81,95
1LogiLink Micro Bluetooth 4.0 USB (Apt-X)€ 7,95€ 7,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 15,-€ 15,-
1Samsung 850 EVO 120GB€ 66,88€ 66,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 171,78

Als ombouw houd ik mijn Antec Fusion kast, die voldoet prima.
De eisen aan de htpc zijn simpel. Alles kunnen afspelen, zeker ook qua geluid. Ik kan nu bijvoorbeeld de Dts-HD master etc niet afspelen, iets wat ik toch erg graag wil hebben.

Ik heb verder een Denon X1100W, deze regelt dan het geluid, daar hangen de boxen dan ook aan. Alleen moet het moederbord wel alle geluidssporen kunnen herkennen en doorgeven.

Momenteel heb ik nog geen 4k tv, maar ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst wel een keer komt. Dus zou het fijn zijn als dit wel mogelijk kan zijn.

Ik kijk veel films en series, gebruik Kodi. Alles staat op mijn nas, daar vandaan stream ik. Ik wil geen muis en toetsenbord, vandaar de Bluetooth functionaliteit. Ik wil hem bedienen via de iPad en de afstandsbediening (Harmony Hub).

Is de bovenstaande optie nog steeds een logische optie? Of zijn er inmiddels nieuwere betere keuzes? Totaal budget is €250,-

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:54
Ik heb net een nivida shield gekocht. Misschien een optie? Streamt als een van de weinigen gewoon 4k. Plus je hebt Android tv met Kodi. En kunt met juiste videokaart ook je games streamen .

EDIT:Ps ik kan de shield bedienen met de afstandbediening van de tv. Via hdmi passthrough door de receiver heen.
(Panasonic g30 en onkyo Tx503)

[ Voor 28% gewijzigd door ErikB op 29-03-2016 15:21 ]

• Goofyduck384
Nee ik zit echt te kijken naar m'n huidige htpc, voor de upgrade.
Ik wil gewoon Kodi en Win10 erop draaien, vanwege wat andere zaken.

Vandaar dat ik puur nieuwsgierig ben of er inmiddels betere componenten zijn dan mijn genoemde. Dit, omdat ik niet op de hoogte ben van de nieuwere ontwikkelingen.

• Goofyduck384
Iemand anders nog een idee hierover?

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Volgens mij is die n3150 ITX nog steeds het meest perfecte platform voor een htpc. Ik heb hem op het moment zelf ook in bestelling staan. Daar ga ik een systeem mee bouwen gebaseerd op ubuntu + kodi.

[ Voor 18% gewijzigd door Philpend op 01-04-2016 12:17 ]

• Goofyduck384
Wat ik me daar aast nog afvraag, is of ik met de bovenstaande configuratie nog problemen ga tegenkomen als ik de htpc ook gebruik als plex-server, waarbij de films en series op de nas (Synology DS214+).

Momenteel is m'n htpc (win10, 64-bits, 2gb, Intel Pentium E5200, moederbord MSI P7NGM) en als ik hem nu als plex-server gebruik en dan een serie op mijn iPad kijk, staat ie om de zoveel minuten weer stil om te bufferen of iets dergelijks. Duurt allemaal vrij lang. Nu vraag ik me dan af of dit door het draadloos gebeuren komt (alles hangt bedraad aangesloten, behalve de iPad uiteraard), of dat dit door de nas komt, of dat de htpc dus gewoon te zwak is om als plex-server te dienen.

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Helaas zit 4k er met jouw budget er (nog) niet in, de gtx950 is de goedkoopste kaart die op dit moment hardwarematig h265 doet + 4k output en kost een zeer groot deel van je budget. Zit om dezelfde reden oa nu ook te kijken. Echter nieuwe kaarten van zowel ati als nvidia komen binnen nu en enkele maanden waardoor je voor enkele tientjes klaar bent. Te denken valt dan aan een nvidia gt1010 - gt1030 of hoe ze ook gaan heten.

Zotac bijvoorbeeld heeft vaak pci-e x1 versies en die passen weer op je huidige bordje en zijn vaak maar een tientje duurder.

• Goofyduck384
4k is ook geen vereiste. Dat zit hier toch nog niet in. Maar ik wil wel iets beters hebben dan nu, waardoor ik dus ook de htpc als plex-server kan dienen, met streamen vanaf de nas.

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet zo niet of die chipset die geluidsstromen kan doorgeven maar die moet je in kodi handmatig aanzetten dat de receiver die ondersteund! Verder mag de hardware. Met mijn hardware werkt dat prima.

Volgens mij is die synology toch aardig capabel en mag je geen problemen hebben, zou het inderdaad in het wireless gedeelte zoeken. Wellicht is er veel interferentie dus speel dan eens met verschillende radiofrequenties. Af en toe kom ik bij mensen om pc's te maken etc (tja krijg je als je er handig mee bent) en kom regelmatig tegen dat er gewoon te veel accesspoints in de omgeving staan. Af en toe zelfs zo erg dat draadloos helaas geen optie meer is voor streamen en het een groot bufferfestijn wordt.

Mijn ingeving blijft wacht een paar maanden met upgraden, want zo'n gt10X0 kun je altijd meenemen naar een volgende htpc eventueel, je hardware is goed genoeg. Echter als je veel download zul je zien dat er steeds meer h265 materiaal uit is en dat kan je huidige setup nu ook niet aan. Kan je echt niet wachten, intel skylake kan dat al wel en past met enige moeite wel binnen het budget.
Pagina: 1