Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Switches en routers met jumbo frames

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Hey,

Ik zoek mijn netwerk een upgrade te geven.
Momenteel heb ik een combinatie van een Synology DS415play, Netgear WNDR3700 (DD-WRT) en goedkoop Netgear Green GB switch.

Qua bekabeling lag er al CAT6 dus dat is een luxe maar nu ben ik op zoek naar een goede switch en wifi-router die beide jumbo frames ondersteunen. Op het net vond ik niet direct een overzicht van switches die jumbo frame ondersteunen.
Qua routers had ik reeds gezien dat er een paar van Cisco ondersteuning gaven.

Hebben jullie goede tips ivm de aankoop van een switch en router die jumbo frame ondersteunen?
Ik had al gezien dat de Synology router al een goede aankoop zou zijn maar qua switch heb ik echt geen idee.

Beste antwoord (via Homewrecker op 29-03-2016 19:26)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-11 14:43
Homewrecker schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:18:
Zonet een paar testen gedaan:

Scenario 1
  • NAS: 1000 Mbps - Full Duplex - MTU 1500
  • PC: Auto-negotiation
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s
WAN UP11.22 Mbps
WAN Down166.25 Mbps

Scenario 2
  • PC: 1.0 Gbps Full duplex
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s

Scenario 3
  • Zonder switch, rechtstreeks aan router (PC en NAS)
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s

Ik merkte ook nog dat niet alle schijven dezelfde waren in mijn NAS. Kan dit een probleem vormen?
Onderstaande HDD's zitten erin:

WD Red 2TB150 Mb/s
Samsung Spinpoint 2TB250 Mb/s
WD Red 4TB150 Mb/s
WD Red 2TB150 Mb/s

Ik heb ook met mijn laptop geprobeerd om uit te sluiten dat het aan mijn PC ligt.
Met de laptop krijg ik dezelfde resultaten.
Zou dit nu puur aan die SHR (Synology Hybrid RAID) liggen?

Alvast bedankt!
Je zit volgens mij echt op de grens van SHR. Je haalt hele nette waardes daarvoor.

Alle reacties

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zou er niet teveel aandacht aan besteden, zoveel haalt het ook weer niet uit.

• Homewrecker
Gravit0n schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:41:
Zou er niet teveel aandacht aan besteden, zoveel haalt het ook weer niet uit.
Nu haal ik 20MB/s max, dus ik zou het toch graag een pakje sneller zien.

Verwijderd

Als je 20 MB/s haalt op een gigabit netwerk is het gebrek aan jumbo frames niet de oorzaak. Ik zou de oorzaak achterhalen voordat je apparatuur gaat vervangen.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Homewrecker schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:41:
Hey,

Ik zoek mijn netwerk een upgrade te geven.
Momenteel heb ik een combinatie van een Synology DS415play, Netgear WNDR3700 (DD-WRT) en goedkoop Netgear Green GB switch.

Qua bekabeling lag er al CAT6 dus dat is een luxe maar nu ben ik op zoek naar een goede switch en wifi-router die beide jumbo frames ondersteunen. Op het net vond ik niet direct een overzicht van switches die jumbo frame ondersteunen.
Qua routers had ik reeds gezien dat er een paar van Cisco ondersteuning gaven.

Hebben jullie goede tips ivm de aankoop van een switch en router die jumbo frame ondersteunen?
Ik had al gezien dat de Synology router al een goede aankoop zou zijn maar qua switch heb ik echt geen idee.
Afgezien de de meeste nieuwe hardware tegenwoordig al Jumbo frames ondersteunen is deze het meest van belang op je switching laag. Voor je router maakt het opzich niet heel veel uit aangezien die "fragmentation" zal gaan toepassen op het moment dat het packet te groot is.

Wat is je doel wat je hiermee wil bereiken ? Als het puur een upgrade is zou ik voor een passief gekoelde gigabit switch gaan (managed of unmanaged hangt af van je wensen zoals vlan ondersteuning en dergelijke) voor een router ben ik erg tevreden met de mikrotik routers met ingebouwde wifi. Leer curve is wel erg stijl maar als ze eenmaal draaien hoef je er nooit meer wat aan te doen.
Homewrecker schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:43:
[...]

Inderdaad, ik zou ook eerst eens kijken waar je bottleneck zit, mijn Gigabit netwerk capped op ongeveer 60MB/ps maar dat komt doordat mijn hardeschijven van mijn NAS niet sneller gaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowBumble op 29-03-2016 14:48 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
draai hier gewoon zonder jumboframes, en haal gewoon volwaardig gigabit over mn CAT5E kabels..

via wifi wel langzamer maar dat ligt niet aan de frame grotes ;-)

404 Signature not found

• Gravit0n
  • Niet online
[...]

Hoe behaal je die 20MB/s precies? Laptop? WiFi/bedraad? Lezen/schrijven?

• Homewrecker
Ik haal 20MB/s ongeveer bij het kopieren van mijn PC naar de NAS.
In de NAS steken enkel WD red schijven en op de PC heb ik gewoon de onboard ethernet van, als ik me niet vergis, P8Z77-Pro mobo.

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-11 08:46
Staat de netwerkkaart van je pc wel op GB snelheid en niet stiekem op 10/100MB?
Als je de switch er tussen uit haalt en je laptop dus op de router aansluit is het dan wel sneller?

[ Voor 12% gewijzigd door oyay op 29-03-2016 15:03 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

• Homewrecker
oyay schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:02:
Staat de netwerkkaart van je pc wel op GB snelheid en niet stiekem op 10/100MB?
Als je de switch er tussen uit haalt en je laptop dus op de router aansluit is het dan wel sneller?
Voor zover ik weet staat die op GB, meen mij te herinneren dat ik dat vroeger al gecontroleerd heb.
Maar om zeker te zijn check ik het straks, zit nu op kantoor.
Wat betreft de switch uitschakelen, dat zal ik ook testen vanavond.

• haarbal
  • Laatst online: 16:56
In wat voor raid heb je die schijven gezet?

Kan je wel snel van de nas naar je pc kopieren?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Homewrecker
haarbal schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:09:
In wat voor raid heb je die schijven gezet?

Kan je wel snel van de nas naar je pc kopieren?
Staat in Synology Hybrid Raid.
Kopieren van NAS naar PC gaat ook traag.

• Cave_Boy
Als je rond de 20MB/s blijft dan klinkt dat niet als een jumbo frame probleem maar eerder als een max die behaald wordt. Max van de NAS/ HDD's?
Max van je eigen netwerkkaart vermoed ik niet omdat je bij 100Mb/s ongeveer maximaal 12MB/s kunt halen. Ik verwacht ook dat deze keurig op 1000Mbit/s staat.

Het zou kunnen dat het netwerk ergens een optater heeft gekregen (knik) en dat er bepaalde lijnen slecht zijn. Maar dan heb je veel packet loss (kun je controleren).

Misschien nog een service op de NAS actief die erg veel vraagt waardoor je maar maximaal 20MB/s (is grof getypt 200Mbit/s ) behalen kan.

Ik verdenk eerder de harde schijven in de NAS van deze belemmering. Heb zelf in mijn NAS ook inmiddels oude scijven van WD 2TB green en deze behalen niet meer dan 22MB/s a 25MB/s . Heb eenzelfde nas bij ouders staan en onlangs 2 nieuwe schijven erin gedaan en toen ging het direct naar de 45MB/s.

• Homewrecker
Cave_Boy schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:11:
Als je rond de 20MB/s blijft dan klinkt dat niet als een jumbo frame probleem maar eerder als een max die behaald wordt. Max van de NAS/ HDD's?
Max van je eigen netwerkkaart vermoed ik niet omdat je bij 100Mb/s ongeveer maximaal 12MB/s kunt halen. Ik verwacht ook dat deze keurig op 1000Mbit/s staat.

Het zou kunnen dat het netwerk ergens een optater heeft gekregen (knik) en dat er bepaalde lijnen slecht zijn. Maar dan heb je veel packet loss (kun je controleren).

Misschien nog een service op de NAS actief die erg veel vraagt waardoor je maar maximaal 20MB/s (is grof getypt 200Mbit/s ) behalen kan.

Ik verdenk eerder de harde schijven in de NAS van deze belemmering. Heb zelf in mijn NAS ook inmiddels oude scijven van WD 2TB green en deze behalen niet meer dan 22MB/s a 25MB/s . Heb eenzelfde nas bij ouders staan en onlangs 2 nieuwe schijven erin gedaan en toen ging het direct naar de 45MB/s.
Die schijven hadden dit al toen ze net nieuw waren dus ik vermoed dat het iets anders moet zijn.
Enige tips ivm tools die ik kan gebruiken om te troubleshooten?

• Cave_Boy
Homewrecker schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:16:
[...]

Die schijven hadden dit al toen ze net nieuw waren dus ik vermoed dat het iets anders moet zijn.
Enige tips ivm tools die ik kan gebruiken om te troubleshooten?
Zoals door anderen gevraagd in watvoor RAID staan de schijven? Hybrid RAID op de NAS kan de performance aardig doen dalen.
Las niet goed staan in Hybrid RAID . Deze optie zorgt ervoor dat de NAS de veiligste optie van data opslag kiest maar hierdoor heb je wel minder performance.

[ Voor 16% gewijzigd door Cave_Boy op 29-03-2016 15:21 . Reden: Even niet alles goed gelezen sorry. ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Als je maar 200Mbps haalt gaat jumbo frames 't niet sneller maken, dan zit je bottleneck ergens anders.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Homewrecker
Cave_Boy schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:20:
[...]

Zoals door anderen gevraagd in watvoor RAID staan de schijven? Hybrid RAID op de NAS kan de performance aardig doen dalen.
Las niet goed staan in Hybrid RAID . Deze optie zorgt ervoor dat de NAS de veiligste optie van data opslag kiest maar hierdoor heb je wel minder performance.
Welk type raad je dan aan?
Ik ben toch al alle data aan het backuppen naar een andere locatie dus ik ga hem sowieso opnieuw instellen.
Ik wil sowieso databescherming, zijnde als er een schijf faalt, dan wil ik niets kwijt geraken.

• Dissidend
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:59
Weet je zeker dat alle kabels ok zijn?
Afgelopen weekend ook bezig geweest met (gigabit) netwerk/kabels trekken naar m'n game-hoek.
Na testen bleek de doorvoer maar zo'n 30MB/s tussen NAS en PC terwijl dit op de PC in de werkkamer minimaal 100MB/s is.
Wat bleek, 1 van de stekkers was niet helemaal goed geknepen. Na dit opnieuw gedaan te hebben werkt het allemaal op volle snelheid.

• Homewrecker
Dissidend schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:18:
Weet je zeker dat alle kabels ok zijn?
Afgelopen weekend ook bezig geweest met (gigabit) netwerk/kabels trekken naar m'n game-hoek.
Na testen bleek de doorvoer maar zo'n 30MB/s tussen NAS en PC terwijl dit op de PC in de werkkamer minimaal 100MB/s is.
Wat bleek, 1 van de stekkers was niet helemaal goed geknepen. Na dit opnieuw gedaan te hebben werkt het allemaal op volle snelheid.
Je bent natuurlijk nooit 100% zeker maar ik heb het door iemand laten doen die het dagelijks meermaals doet.

• Homewrecker

Scenario 1
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s
WAN UP11.22 Mbps
WAN Down166.25 Mbps

Scenario 2
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s

Scenario 3
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s

Ik merkte ook nog dat niet alle schijven dezelfde waren in mijn NAS. Kan dit een probleem vormen?

WD Red 2TB150 Mb/s
WD Red 4TB150 Mb/s
WD Red 2TB150 Mb/s

Ik heb ook met mijn laptop geprobeerd om uit te sluiten dat het aan mijn PC ligt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord

• Cave_Boy

Scenario 1
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s
WAN UP11.22 Mbps
WAN Down166.25 Mbps

Scenario 2
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s

Scenario 3
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s

WD Red 2TB150 Mb/s
WD Red 4TB150 Mb/s
WD Red 2TB150 Mb/s

Alvast bedankt!
Je zit volgens mij echt op de grens van SHR. Je haalt hele nette waardes daarvoor.

• Homewrecker
Cave_Boy schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Ok, dan zet ik hem in RAID-0 en laat een cron-job lopen om de belangrijkste files naar een USB-schijf te kopieren die eraan hangt. Lijkt me de enige voor de hand liggende oplossing.
Bedankt voor de hulp. Moesten er toch nog problemen zijn dan hoor je het van mij :)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:16

WD Red 2TB150 Mb/s
WD Red 4TB150 Mb/s
WD Red 2TB150 Mb/s

Alvast bedankt!
150 Mb/s = 18,75 MB/s (let op gebruik van hoofd en kleine letters, 8 bits in een byte, scheelt nogal)

Dus zoals gezegd, goede waardes.

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:04
pickboy schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:31:
[...]

150 Mb/s = 18,75 MB/s (let op gebruik van hoofd en kleine letters, 8 bits in een byte, scheelt nogal)

Dus zoals gezegd, goede waardes.
Hier wordt even een vergissing gemaakt met MB en Mb. Een WD red doet volgens de specificaties zo rond de 147 MB/s.

Als ik test met mijn DS413 met 3 x 3TB WD red (in Synology hydbrid raid) dan is de snelheid van een download van de NAS naar een ssd in mijn pc toch ronde de 100MB/s. Een upload is bij mij wel trager, zo rond de 48 MB/s.

Getest door één groot bestand (mkv) te kopiëren. Als je een map met veel (kleine ) bestanden kopieert gaat de snelheid wel (heel veel) omlaag.

• Homewrecker
wwwFan schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:56:
[...]

Hier wordt even een vergissing gemaakt met MB en Mb. Een WD red doet volgens de specificaties zo rond de 147 MB/s.

Als ik test met mijn DS413 met 3 x 3TB WD red (in Synology hydbrid raid) dan is de snelheid van een download van de NAS naar een ssd in mijn pc toch ronde de 100MB/s. Een upload is bij mij wel trager, zo rond de 48 MB/s.

Getest door één groot bestand (mkv) te kopiëren. Als je een map met veel (kleine ) bestanden kopieert gaat de snelheid wel (heel veel) omlaag.
Heb je die schijven in RAID staan?

• wwwFan
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:04
Ja, schijven staan geconfigureerd met synology hybrid raid (SHR) met 1 disk fout tollerantie.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:28

RnB

Cave_Boy schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:23:
[...]

Hoe kom je daarbij?
Als ik mij niet vergis heb ik op mijn DS214 ook SHR in gebruik en ik haal met grote bestanden een upload van rond de 110MBps.

[ Voor 0% gewijzigd door RnB op 29-03-2016 20:33 . Reden: Net even getest ]

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Scenario 1
NAS -> PC18 Mb/s
PC -> NAS14 Mb/s
WAN UP11.22 Mbps
WAN Down166.25 Mbps
Als ik hier kijk naar de performance dan komen jouw waarden vrij goed overeen met wat ze meten onder "Gigabit Ethernet Environment - AES 256-bit File Upload/Download in Windows via Encrypted Shared Folder ( 5GB file )"
Ik ken die optie niet, maar zou het kunnen dat je die aan hebt staan?

• Homewrecker
RnB schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:32:
[...]

Hoe kom je daarbij?
Als ik mij niet vergis heb ik op mijn DS214 ook SHR in gebruik en ik haal met grote bestanden een upload van rond de 110MBps.
Ok, dan snap ik het helemaal niet meer ... :(
tinzarian schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:43:
[...]

Als ik hier kijk naar de performance dan komen jouw waarden vrij goed overeen met wat ze meten onder "Gigabit Ethernet Environment - AES 256-bit File Upload/Download in Windows via Encrypted Shared Folder ( 5GB file )"
Ik ken die optie niet, maar zou het kunnen dat je die aan hebt staan?
Ik heb maar een folder die encrypted is, maar die wordt quasi nooit gebruikt.
Zou het daar aan kunnen liggen?
Ik ga even de encryptie eraf halen en testen.

EDIT:

Ik heb de encrypted share eraf gegooid en ik kan nu kopieren met pieken van 60 MB/s, echter is de snelheid zeer variabel voor een bestand van 500 MB, vind ik een beetje vreemd.

[ Voor 8% gewijzigd door Homewrecker op 29-03-2016 21:54 ]

Pagina: 1