Ondiepe vijver/waterbak/waterspiegel zonder pomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wanneer ik een waterspiegel wil plaatsen in de voortuin, van 5,5m x 0,6m en 10cm diep, heb ik dan een pomp nodig om het water helder te houden? Er komen geen planten of vissen in.

ik heb voor de bak weinig materiaal nodig, ik ga er vanuit dat dit met RVS kan, cortenstaal kan ook maar dat wordt me te duur, en je gaat er in mijn geval niets van zien.

mogelijk kan ik de bodem nog bedekken met steentjes voor de sier.

Het gaat me er hoofdzakelijk om, dat het water niet troebel wordt, en dus geen/weinig onderhoud vraagt. Ik heb geen leidingen ter beschikking namelijk.

[ Voor 137% gewijzigd door HyperTrophy op 29-03-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:06
En wat heb je zelf al gevonden? Dit is wel heel karig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15
Weet niet of dat een pomp moet zijn, maar onderhoud zeker. Zodra er een alg in komt gaat die zich voortplanten.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Bak staat dan vrijwel zeker de hele dag in de zon, dat helpt toch ook?
Ik kan niet vinden wat het water mogelijk vervuilen kan, mogelijk het regenwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Er kan natuurlijk altijd stof en zand het water inwaaien. Ik neem aan dat je dat uit je water wilt krijgen, anders wordt je spiegel op een gegeven moment erg dof. Daarnaast groeien algen beter in lauwwarm water dan in koud water, dus de zon erop maakt algengroei alleen maar erger, lijkt me.

Een vorm van waterverversing lijkt me dus wel noodzakelijk.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik82
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-06 20:08
hele dag in zon is alg, als je het helder wilt houden filtertje met uv lamp erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:17
Ik zou eens naar dat programma op discovery kijken pool master die doet het soms met die zwemvijvers. En anders google je bijvoorbeeld naar: http://www.groenjournalistiek.nl/vijver/

* edit ik zie nu pas dat je geen planten etc erin wilt. Helaas dat gaat zonder pomp en filter niet lukken, er komen altijd wel algensporten en andere zooi in.

[ Voor 30% gewijzigd door Snowhite0901 op 29-03-2016 12:25 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Zonder pomp kan alleen als je zelf intensief aan de slag gaat met een waterstofzuiger, water verversen etc.

Met andere woorden, zoals gezegd, je hebt altijd een pomp/filtertje nodig.
Er waait veel meer in dan je denkt, ook aan stof en fijnvuil.
Los daarvan zul je ook alg krijgen juist door de zon.
Deze zullen niet extreem hard groeien door het gebrek aan vissen (lees voedingsstoffen) maar ontstaan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het water helder houden lukt dan alleen door chemicalien aan het water toe te voegen maar je moet je serieus afvragen of je dat wilt. Vergeet niet er komt ook regenwater in en stilstaand water bederft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Hmm, ik was er al een beetje bang voor, ik wil geen pomp gaan gebruiken of maandelijks water gaan verversen. Met andere woorden, als het eenvoudig was geweest had ik gemakkelijk een mooi sierobject voor in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Zowel ik als mijn ouders hebben een "vijvertje", rond ongeveer 1.3m doorsnede en 15-20 cm diep. Geen pomp maar wel zuurstofplantjes en waterlelies. Water is bij hun reeds 3 jaar glashelder en bij mij 1.5 jaar.

Wordt niks aan gedaan behalve de plantjes wat inkorten af en toe.

Dood water wordt troebel, dus of plantjes of pomp. Als je op één of andere manier een alg krijgt heb je inderdaad een probleem. (maar problemen zijn er om op te lossen) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 08:31

WouterG

Dit is geen ondertitel

Zuurstofplanten helpen wel ja. Ik heb een normale vijver met vissen zonder pomp en hij is altijd kraakhelder. Wel moet ik af en toe het overschot aan zuurstofplanten eruit halen. Dus zonder pomp kan wel maar dan zijn er wel zuurstofplanten nodig.
Eerste jaar heb je overigens mogelijk wel last van alg, dat is bijna niet te voorkomen. Er moet eerst een evenwicht ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik ga me wel verdieping in zuurstofplanten, en op zoek naar de balans tussen wateroppervlak/inhoud en aantal planten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Het voornaamste is het niet te vol te zetten, bij mij begon het met 2 verschillende zuurstofplantjes en een waterlelie en als er genoeg voedsel in het water komt groeit dit vanzelf wel aan! Als je het meteen te vol zet is er niet genoeg voedsel en groeit er niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chemicaliën erin lijkt me niet leuk voor de vogeltjes die komen drinken. Algengroei is moeilijk tegen te houden, vijver met zuurstofplanten en wat meer diepte lijkt me een beter idee. Waterpest heet zo omdat ie groeit als de neten, kun je zo ergens uit een sloot halen (tuincentra vragen woekerprijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
doel was een bak water langs voorgevel van woning, voor de spiegeling icm het uitzicht/estetische ervan.

Als ik nu plantjes erin moet doen, wordt dat wel minder, of ik moet het bakontwerp erop afstemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Er zijn genoeg plantjes die "onder" het wateroppervlak blijven zenne! ;-)
Pagina: 1