Clean up PC/Laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parca
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-05 11:38
Mijn vraag (hoop dat ik hier in het juiste forum zit)

Soms maak ik voor vrienden hun PC of laptop schoon, met gebruik van CCcleaner, programma's verwijderen, malwarebytes, Windows defragmentatie... Maar echt een vaste structuur heb ik niet.

Maar ik vraag mij nu al eventjes af, welke tools zou je nog allemaal kunnen gebruiken om echt een volledig onderhoud doen van een laptop/desktop.
Heeft iemand hier toevallig een soort van checklist van welke stappen je zou kunnen uitvoeren om een computer volledig schoon te maken?

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 753675

Hey,

Ik gebruik zelf Advanced Systemcare & Esset Anti-Virus
Ik run eerst Advanced Systemcare laat hem alles scannen en repareren.
Vervolgens Run ik mijn Esset Anti-ViRUS ( Pro ) erover heen,
Het fijne aan Advanced Systemcare is dat hij een smiley heeft op je snelkoppeling :+ een happy smiley is dat je PC prima is en een sad smiley houdt in dat je beter je PC kunt scannen.
Zelf doe ik dit om de 3 dagen met deze 2 programma's nooit last van gehad.
EDIT: Beide PRO versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je zo wel goed op weg bent.
Om windows echt weer op zijn snelst te krijgen is er maar 1 ding dat je kan doen: een clean install.

Verder al die programmatjes laten liggen die claimen de pc sneller te maken, die doen meer kwaad dan goed. Zelfs crap cleaner is voor de huidige windows niet meer wat het was geweest, ook deze heeft tegenwoordig een licht negatief effect als je bijvoorbeeld de registry cleaner erover heen gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 14:52

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik ben benieuwd wat dat licht negatieve effect dan is.

Herinstallatie zou kunnen helpen maar dat kost weer vreselijk veel tijd voor je alles weer up-to-date hebt en je alles weer hebt werken zoals je graag zou willen.

Wat ik zelf vaak doe:
1. Disk cleanup van Windows zelf, en dan ook de systeembestanden laten schonen
2. CCleaner (opschonen + registry en startup items nalopen)
3. Defraggler

[ Voor 6% gewijzigd door CAP-Team op 29-03-2016 11:28 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Zorg dat er een systeem copy is van wanneer het zaakje vers geinstalleerd is waarbij alle basis programma's die je gebruikt er al op staan...eerst checken op virus, harde schijf fouten enz.. alvorens systeem copy erop te zetten.
-----------------------------------------------------------------------------

Avira Antivirus Free en Malwarebytes Free.

Alles moet up to date zijn.

Defraggler Free voor defragmentatie, Ccleaner Free voor het verwijderen van rommel en opschonen register.

Defraggler Free doet:
Analyze drive - defrag drive - quick defrag drive - Advanced: check drive for errors - defrag free space(+ evt. allow fragmentation) - Boottime defrag.

Windows Tools
System File Checker = an automatic scan and repair tool that focuses on Windows system files.
run the command prompt with administrator privileges and enter the command “sfc /scannow”. If any corrupt or missing files are found, they’ll be automatically replaced using cached copies kept by Windows for just that purpose.
http://www.thewindowsclub...tion-repair-windows-image

Chkdsk
Ik weet niet of dat werkt bij windows 10 (enter command: chkdsk C: /f /x /r heropstarten)
http://www.tekrevue.com/t...with-chkdsk-in-windows-8/
Checks the file system and file system metadata of a volume for logical and physical errors. If used without parameters, chkdsk displays only the status of the volume and does not fix any errors. If used with the /f, /r, /x, or /b parameters, it fixes errors on the volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:54
Als je het volledig gestructureerd zou willen, dan zou je een (powershell)script kunnen maken die één voor één de tools installeert, scan uitvoert en na herstart verder gaat en als laatste de SFC en Chkdsk uitvoert.

Kost je wel wat investering en tijd, maar dan heb je wel wat.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Malwarebytes
Hitman Pro
ADWCleaner
JRT
CCleaner

Overigens doe ik sinds het SSD-tijdperk veel minder aan reguliere "versnelling", en eigenlijk vooral aan virussen en malware-verwijdering.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Zelf gebruik ik naast de programma's die al genoemd zijn ook:
Synei pc cleaner
Als je ooit een programma hebt geinstalleerd maar hebt verwijderd verwijderd deze de overgebleven meuk.
Hij herkent vrij veel programma's
Pagina: 1