Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Pro 2009 vervangen voor Huidige zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 19:20

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
Sinds 2009 ben ik overgestapt naar Apple met volle tevredenheid. Nu is mijn huidige Macbook pro 13" nog vol up en running :) Maar toch wil ik langzaam een overstap maken naar een huidig model.
De huidige is een:
Macbook_pro_2009

i5 2.53GHz Intel Core 2 Duo
L2 cache 3MB shared
4GB 1066MHz

Maar kijk ik bij huidige specificaties zie ik geen grote vooruitgang :(

2,5-GHz dual-core
Intel Core i5-processor (Turbo Boost tot 3,1 GHz) met 3 MB L3-cache
Uitbreidbaar tot 2,9-GHz dual-core Intel Core i7 (Turbo Boost tot 3,6 GHz) met 4 MB gedeelde L3-cache.
4 GB 1600-MHz DDR3-geheugen

Mis ik nu ergens iets of zijn de vooruitgangen zo miniem te noemen. Of is het L2 > L3 cake verhaal een grote stap vooruit ?

Voorheen in mijn windows tijdperk kwam er om de 1,5 jaar een nieuw model de deur in O-)

macOS 15.5

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Updates gaan de laatste jaren inderdaad een stuk langzamer.
Ik heb bijvoorbeeld nog heel veel plezier met mijn pc uit 2009(?), (met een videokaart upgrade dan).
Je moet jezelf de vraag stellen of je nu iets te kort komt met je huidige systeem. Zo ja, en je hebt genoeg geld over, dan kan je kijken naar een nieuw system. Ik zie in je start post echter nergens uitkomen dat je iets tekort komt. Dus wellicht handig om aan te geven wat je precies wilt van een eventueel nieuw systeem :)

Ik ben zelf geen mac gebruiker, maar qua werk heb ik er regelmatig mee te maken, en zie dat zelfs de oude systemen prima inzetbaar zijn. Het ligt er puur aan wat je er mee doet :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Je kijkt nu voor de vergelijking alleen naar MHz en cachesize?

MHz-Myth:
Wikipedia: Megahertz myth

http://nl.hardware.info/r...dge-en-nehalem-resultaten

Er zit veel verschil tussen de 1e en de 5e generatie i5. En jij hebt nog een core 2 duo die een generatie ouder is en 30% langzamer dan de 1e core i.

Voorbeeldje: PassMark geeft 4365 voor de nieuwe, 1685 voor de oude. (Meer dan 2.5x dus.)

Of http://www.notebookcheck....cture=0&64bit=0&daysold=0

De onderste processor is ongeveer met je huidige te vergelijken qua snelheid (dan ben ik nog erg positief). De middelste is het 2.7 GHz model van de nieuwe MacBook Pro en de bovenste het snelste model daarvan.

De nieuwe zal 2 tot 3x zo snel zijn en stukken zuiniger.

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 19:20

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Topicstarter
fm77 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:23:
Je moet jezelf de vraag stellen of je nu iets te kort komt met je huidige systeem.
Gelukkig kom ik niks te kort wat snelheid betreft, maar wat kleine dingetjes zoals bijvoorbeeld airdrop, wifi AC zou ik er wel bij willen hebben. En een nieuw machientje is ook wel weer leuk :)

Besturingssystemen worden steeds zwaarder dus een zinvolle vervanging sta ik voor open. Mijn eerste Macbook is bij OSX 10.6 gestopt om te kunnen updaten. Dat wil ik nu ook voorkomen cq het probleem voor te zijn. En 7 jaar later kan ik me best voorstellen dat de volgende OSX versie niet meer er op wil
Dankje voor de linkjes

macOS 15.5