Toon posts:

Asus ROG Maximus VIII Formula - M.2 hitte probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een nieuwe PC samenstellen, echter ben ik nog niet uit over het moederbord. Ondanks het prijskaartje vind ik vooral de Asus ROG Maximus VIII Formula een erg fraai moederbord, maar een ding zit me een beetje dwars. De M.2 drive zit op een nogal eigenaardige manier verpakt in een plastic trommel:

Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/asus/asus-maximus-viii-formula/photo/big/m2.jpg

Geeft dit geen problemen met opgesloten hitte, als die M.2 flink moet werken? De 950 strips van samsung bijvoorbeeld gaan in de "open lucht" al ruim in de 97'c als ze een groot bestand moeten verwerken. Hoe moet dat dat in zon houder? Dat stookt dan toch steevast de vernieling in? :')

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan laat je het plastic er toch af en zorg je voor goede airflow of een doe het zelf heatsinkje erbovenop ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je de 950Pro verwart met de SM951.
De SM951 is het model met de temperatuurproblemen, niet de 950Pro.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:02:
Ik denk dat je de 950Pro verwart met de SM951.
De SM951 is het model met de temperatuurproblemen, niet de 950Pro.
YouTube: Samsung 950 Pro vs Samsung SM951 Thermal Comparison
97'c vind ik best wel een temperatuur probleem. ;) Die SM951 doet het zelfs nog slechter met 110'c.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2016 22:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Volgens mij zijn dat vrij abnormale waarden voor beide SSD's.
Ik weet dat de SM951 de 85graden kan raken en dan snelheid terug hoort te schakelen. Over de 100 kan gewoon niet kloppen.

http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3

Volgens mij is 110 graden ruim voldoende om permanente schade toe te brengen in een tijdsbestek van minuten.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:43:Volgens mij is 110 graden ruim voldoende om permanente schade toe te brengen in een tijdsbestek van minuten.
En dat is precies waar ik dus bang voor ben. Als die SSDs al zo heet worden als ze gewoon in open lucht op een moederbord een +10gb bestandje weg moeten happen, hoe moet dat dan in zon plastic bakje. Dat smelt langs alle kanten, toch?

Die 110'c is misschien wat veel (thermal cam niet goed gecalibreerd?), maar je ziet zelf dat ze dicht klappen als de temperatuur rond de 80'c zit. Dat gebeurt denk ik al vrij snel als daar zon plastic ding omheen zit.

Valt daar nog iets aan te doen, of kan ik maar beter de iets minder mooie Maximus VIII Hero Alpha pakken?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2016 23:35 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik zou t kapje er af laten en gewoon zorgen voor goede ventilatie vanaf de voorkant van de kast.
Of inderdaad voor een board gaan die die plastic kappen niet heeft.

Zolang zo'n Samsung NVMe SSD in de open lucht hangt en de kast een redelijke airflow heeft, moet het gewoon goed komen.
Heb al eens eerder een 950Pro ingebouwd en dat gaat nog altijd prima.

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:40:
Ik zou t kapje er af laten en gewoon zorgen voor goede ventilatie vanaf de voorkant van de kast.
Of inderdaad voor een board gaan die die plastic kappen niet heeft.

Zolang zo'n Samsung NVMe SSD in de open lucht hangt en de kast een redelijke airflow heeft, moet het gewoon goed komen.
Heb al eens eerder een 950Pro ingebouwd en dat gaat nog altijd prima.
Ventilatie kan lastig worden, de case krijgt namelijk voornamelijk watercooling. De hele kap eraf laten is denk ik ook niet verstandig, de south bridge lijkt daar een heatsinkje te hebben zitten?

Volgens de hitte camera komt de hitte vooral voort uit de controller chip. Ik zou er dus een heatsink op kunnen plakken met een thermalpad, maar dan moet ik wel een gat zagen in de deksel. Dat doe ik liever alleen als ik die kleppen ergens los kan kopen. :')

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 08:09
Waaron probeer je niet eerst uit of hitte een probleem gaat worden? Van even opstarten xal het niet meteen gaan smelten.

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025

Freakaz0id

RC Geek

LostInNight schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:44:
Waaron probeer je niet eerst uit of hitte een probleem gaat worden? Van even opstarten xal het niet meteen gaan smelten.
Stuur maar even 700 euro, dan probeer ik het wel.. :w

Ik heb dit forum topic aan gemaakt juist zodat ik NIET hoeft te gokken met een smak geld.

[ Voor 14% gewijzigd door Freakaz0id op 29-03-2016 09:41 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:50
Ik zou persoonlijk gewoon een sata ssd nemen, die m2 dingen zijn leuk maar niet merkbaar sneller, in benchmarks wel maar niet in normaal gebruik.

Als ik al zie hoe snel een SATA 950 pro is, sneller kan bijna haast ook niet. Wat merkbaar is dan.

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

freaky35 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:31:
Ik zou persoonlijk gewoon een sata ssd nemen, die m2 dingen zijn leuk maar niet merkbaar sneller, in benchmarks wel maar niet in normaal gebruik.

Als ik al zie hoe snel een SATA 950 pro is, sneller kan bijna haast ook niet. Wat merkbaar is dan.
Dit heb ik al vaker gelezen. Als ik de tests bekijk, zijn M.2 NVMe drives echt 6 keer sneller, maar toch blijven mensen beweren "dat merk je niet". Hoe kan dat? Als zon drive er aan 1600MBps data doorheen kiepert in verschillende tests, waar blijft al die snelheid dan als je gewoon een bestandje kopieert? Dat is niet zo klinisch als een test programma, maar dat je dan maar 1/6e deel van de snelheid overhoud is toch raar?

Verwijderd

Freakaz0id schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:27:
[...]
Stuur maar even 700 euro, dan probeer ik het wel.. :w

Ik heb dit forum topic aan gemaakt juist zodat ik NIET hoeft te gokken met een smak geld.
Uh... moderne hardware, waaronder moederborden zijn beveiligd tegen overhitting. Die slaan gewoon uit. Vermoedelijk zal in dat Asus bios ook een optie staan bij een zelf in te stellen temperatuur, dat deze automatisch uitschakelt.

Ik heb 'm op mijn Crosshair IV op bijv 70 graden staan. Soort safety, want VRM's en chipsets kunnen een enorme warmte verdragen.

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:01:
[...]

Uh... moderne hardware, waaronder moederborden zijn beveiligd tegen overhitting. Die slaan gewoon uit. Vermoedelijk zal in dat Asus bios ook een optie staan bij een zelf in te stellen temperatuur, dat deze automatisch uitschakelt.

Ik heb 'm op mijn Crosshair IV op bijv 70 graden staan. Soort safety, want VRM's en chipsets kunnen een enorme warmte verdragen.
Ja dat snap ik, maar zomaar even 700 euro uitgeven om het uit te proberen vind ik geen optie. :') Als de zaak continue thermalthrottled en daardoor net zo traag wordt als een gewone SSD, hoeft et voor mij niet. Het kopen van een snellere duurdere drive moet voor mij wel nut hebben.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Freakaz0id schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:06:
[...]
Als de zaak continue thermalthrottled en daardoor net zo traag wordt als een gewone SSD, hoeft et voor mij niet. Het kopen van een snellere duurdere drive moet voor mij wel nut hebben.
Het lijkt erop, als je deze test geloven mag, dat het nu nog niet uitmaakt. Als je dus op zeker wil spelen en genoeg sata aansluitingen hebt, kan je voor een gewone ssd gaan.

http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/5

Als je deze rijtjes goed bekijkt, zijn de pci-e ssd's zelfs soms langzamer (2% ongeveer), maar meestal sneller (2% ongeveer) dan hun sata concurrenten. Ik vind dat zelf ook wel tegenvallen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De kans dat je het antwoord hier gaat vinden is bijzonder klein, ik zou het persoonlijk even proberen op het Asus ROG forum: http://rog.asus.com/forum...I-Motherboards-%28Z170%29

In mijn ogen zal het plastic kapje niet heel veel uitmaken, warm worden ze toch wel :+
Asus heeft er dit keer in ieder geval wat beter over nagedacht, mijn Formula VII (Z97) kan alleen kleine m.2 drives hebben omdat de armor kap in de weg zit.. #DesignError

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Freakaz0id

Freakaz0id

RC Geek

Reepje schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:22:
[...]
Het lijkt erop, als je deze test geloven mag, dat het nu nog niet uitmaakt. Als je dus op zeker wil spelen en genoeg sata aansluitingen hebt, kan je voor een gewone ssd gaan.

http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/5

Als je deze rijtjes goed bekijkt, zijn de pci-e ssd's zelfs soms langzamer (2% ongeveer), maar meestal sneller (2% ongeveer) dan hun sata concurrenten. Ik vind dat zelf ook wel tegenvallen.
Dat is wel even schrikken.. de 850 Evo legt het nergens af tegen NVMe drives, vaak is hij zelfs sneller. Een boot tijd van ruim 5 seconden langer op een peperdure intel 750, vs. SM951.. Hoe absurd is dat dan.. De 750 drives van intel horen bijna 3GBps te halen, je zou dan toch zeggen... maar nee.

Kwa laad tijden heeft het dus geen enkele zin om een dure M.2 aan te schaffen. :') Maar wat ik ook graag eens zou willen zien, is hoe ze het doen met pariteit controle, of archief bestanden uitpakken (usenet bezigheden). Misschien zit de snelheid in grote bestanden?
stin00 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:24:
De kans dat je het antwoord hier gaat vinden is bijzonder klein, ik zou het persoonlijk even proberen op het Asus ROG forum: http://rog.asus.com/forum...I-Motherboards-%28Z170%29

In mijn ogen zal het plastic kapje niet heel veel uitmaken, warm worden ze toch wel :+
Asus heeft er dit keer in ieder geval wat beter over nagedacht, mijn Formula VII (Z97) kan alleen kleine m.2 drives hebben omdat de armor kap in de weg zit.. #DesignError
Ik zal het daar eens op het forum plempen, bedankt.

En ja, de vorige variant van de formula heeft een schild uit 1 groot stuk. Moet je bij je M.2, dan moet je eerst ALLES van je moederbord af trekken. Was niet handig gedaan toen. Maar het is een feit dat ze M.2 nu voor de tweede keer achter een plastic plaat verstoppen.. Asus weet inmiddels wel of dat een goed idee is of niet, lijkt mij dan. Een ezel en een steen enzo. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Freakaz0id op 29-03-2016 10:40 ]

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 11:59
Wellicht handig om te weten, de LEDs van het moederbord resetten zodra deze stroomloos is geweest. Elke ochtend begon ik dus met een regenboog in mijn kast. Voorlopig heb ik de LEDs in de BIOS uitgeschakeld (zelfs disabled branden ze nog heel licht in afwisselende kleuren). Ik hoop dat een BIOS update of nieuwe AURA software dit binnenkort gaat oplossen..

Verder zou ik in de overweging om een M.2 SSD te nemen ook even de huidige drivers controleren. Ik kan me herinneren een artikel te hebben gelezen, waarin was aangegeven dat er enkel nog bèta drivers beschikbaar waren. Ik heb destijds gewoon een SATA SSD genomen, vanwege het prijsverschil, de weinig toegevoegde waarde (voor mij) van de extra snelheid en de onstabiele drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Vosegus schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:58:
Wellicht handig om te weten, de LEDs van het moederbord resetten zodra deze stroomloos is geweest. Elke ochtend begon ik dus met een regenboog in mijn kast. Voorlopig heb ik de LEDs in de BIOS uitgeschakeld (zelfs disabled branden ze nog heel licht in afwisselende kleuren). Ik hoop dat een BIOS update of nieuwe AURA software dit binnenkort gaat oplossen..
Volledig stroomloos (stekker eruit), of ook als je hem bijvoorbeeld in de slaapstand zet? Elke ochtend disco in de tent lijkt me niet lekker wakker worden iig. :') In de BIOS een default setting hebben zou wel erg gewenst zijn. Ik hoopte overigens ook dat Aura een API heeft. Logitech heeft het ook, en daarmee zou ik zelf een leuk programmatje kunnen schrijven waarmee ik gewoon alles kon synchroniseren. De muis en toetsenbord die mee gaan met de case, leek me wel mooi. ;) Maar goed, dat ter zijde, laat ze eerst de boot default eens maken.
Vosegus schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:58:Verder zou ik in de overweging om een M.2 SSD te nemen ook even de huidige drivers controleren. Ik kan me herinneren een artikel te hebben gelezen, waarin was aangegeven dat er enkel nog bèta drivers beschikbaar waren. Ik heb destijds gewoon een SATA SSD genomen, vanwege het prijsverschil, de weinig toegevoegde waarde (voor mij) van de extra snelheid en de onstabiele drivers.
Pff, dus M.2 werkt ook maar half dan? Ik drijf steeds verder af van wat ik eigenlijk wilde. De intel 750 U.2 drive schijnt ook alleen maar in synthetische testjes zijn snelheid te halen, en nu blijkt M.2 ook vrij brak te zijn? Ik houd straks zoveel budget over dat ik er met gemak 4Tb aan 850 Evo in kan proppen. De technologie is nog net niet over de SATA fase heen. Erg jammer, maar wel voordelig. :w

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 11:59
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:44:
[...]
Volledig stroomloos (stekker eruit), of ook als je hem bijvoorbeeld in de slaapstand zet? Elke ochtend disco in de tent lijkt me niet lekker wakker worden iig. :') In de BIOS een default setting hebben zou wel erg gewenst zijn. Ik hoopte overigens ook dat Aura een API heeft. Logitech heeft het ook, en daarmee zou ik zelf een leuk programmatje kunnen schrijven waarmee ik gewoon alles kon synchroniseren. De muis en toetsenbord die mee gaan met de case, leek me wel mooi. ;) Maar goed, dat ter zijde, laat ze eerst de boot default eens maken.

[...]
Pff, dus M.2 werkt ook maar half dan? Ik drijf steeds verder af van wat ik eigenlijk wilde. De intel 750 U.2 drive schijnt ook alleen maar in synthetische testjes zijn snelheid te halen, en nu blijkt M.2 ook vrij brak te zijn? Ik houd straks zoveel budget over dat ik er met gemak 4Tb aan 850 Evo in kan proppen. De technologie is nog net niet over de SATA fase heen. Erg jammer, maar wel voordelig. :w
De LED's resetten bij mij als ik mijn stekkerdoos uitschakel, na het afsluiten van de PC. Echter heb ik ook ERP ingeschakeld, zodat wanneer ik de PC afsluit alle lampjes uit gaan van de PC en randapparatuur. Door enkel ERP resetten de LED's ook al. De slaapstand reset de LED's niet.
Pagina: 1