Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 11:30
Mijn vraag

Kun je een wifi-adapter (zoals de TP-link Archer T4U) gebruiken om van je pc een soort router te maken?

Ik heb een pc met alleen ethernet en een laptop en telefoon waarmee ik via wifi op internet ga. Mijn pc zit rechtstreeks in de modem/router geplugd, dus daar is het internet lekker snel (100Mbps). Maar de wifi-ontvangst is nogal slecht: op mijn laptop haal ik maximaal 40Mbps en op mijn telefoon als ik geluk heb 5. Met een muurtje en wat afstand ertussen aanzienlijk minder.

Nu heb ik een router besteld (een TP-link Archer C5) om het signaal te verbeteren. Maar inmiddels heb ik ook bedacht dat ik een thuisnetwerkje wil aanleggen om makkelijk bestanden tussen mijn pc en laptop uit te wisselen. Daarvoor heb ik bovengenoemde wifi-adapter besteld.

Nu bedacht ik me ineens dat als mijn pc dus ook een wifi-signaal gaat doorgeven, en die zelf via een kabel direct op het modem aangesloten zit, dan kan ik daar toch gewoon mijn wifi vandaan halen? Dan kan ik de router terugsturen. Scheelt weer 80 euro.

Of zit ik nu allemaal onzin op te schrijven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Pc: i7-4770, met ASUS H87-PRO moederboard en tot nog toe geen wifi;
Huidige modem/router: Technicolor tg789bvn;
Laptop: Asus ROG G751JT;
Telefoon: LG G2;
Bestelde router: TP-Link Archer C5;
Beselde wifi-adapter: TP-Link Archer T4U

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb even op internet en dit forum gezocht, maar kon zo snel geen antwoord op mijn vraag vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door CitizenBane op 28-03-2016 18:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-03 10:04
Je kan beter een access point bij je PC plaatsen en daar een switch neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Red-Front schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:47:
Je kan beter een access point bij je PC plaatsen en daar een switch neer leggen.
Ik ben bang dat ik nog niet genoeg van netwerken begrijp dat ik iets met dit antwoord kan. :|

Het access point gaat dan met een draad in de modem/router, toch? Die zendt dan een wifi-signaal uit en de switch...wat doet die precies? :?

En daar ben ik ook niet héél veel goedkoper mee uit dan wat ik nu heb, toch? Wat is precies het voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
Wat je wil kan overigens gewoon hoor. je kunt van een wifi-adapter met een simpele opdracht een hotspot maken.

onder windows 7 (maar ook 8.1 en 10) kan dit als volgt:
Windows 7 virtuele router hotspot wlan

You need to run an elevated command line to get to the correct page and this is easily done. First off press Windows+R at the same time to reveal the Run box. Here type in 'tskmgr' to open up the Task Manager. Navigate to File, then Run new task. In the text field type in 'cmd' and then check the box next to Create this task with administrative privileges.

When it opens, type in the following command:

netsh wlan set hostednetwork mode=allow ssid=MyNet key=MyPassword

Replace 'MyNet' with a name you want to use for the custom network, and 'MyPassword' with a password that is hard to guess. Press enter to create it and then type in the following text:

netsh wlan start hostednetwork

Press enter again to start it up.

Lastly, go to Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Centre > Change Adapter Settings, right click your internet connection and select Properties. Select the Sharing tab and then check 'Allow other network users to connect…' and pick the virtual Wi-Fi adapter name you just created

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
O! Da's mooi. :) Ik wilde net gaan schrijven dat ik na me wat meer ingelezen te hebben me had gerealiseerd dat het inderdaad onzin was en dat ik er veel te simpel over dacht.

Dus op de manier die je quote kan ik én een thuisnetwerk maken én een goed wifi-signaal uitzenden?

[ Voor 50% gewijzigd door CitizenBane op 28-03-2016 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CitizenBane schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:04:
[...]
En daar ben ik ook niet héél veel goedkoper mee uit dan wat ik nu heb, toch? Wat is precies het voordeel?
Het enige verschil is dat je dat niet constant je pc aan hoeft te laten staan om gebruik te kunnen maken van wifi...
Ik zou die kleine investering doen, en gewoon een goeie router of accespoint aanschaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Het enige verschil is dat je dat niet constant je pc aan hoeft te laten staan om gebruik te kunnen maken van wifi...
O ja, goed punt! 8)7 Had ik helemaal niet aan gedacht omdat mijn pc bijna altijd aan staat. Maar 's nachts natuurlijk niet. Nee, dan is dat sowieso geen optie, inderdaad.

Maar heb ik aan een router genoeg ipv de combinatie access point en switch? Kan ik daarmee ook een thuisnetwerk maken (met dus één bedrade pc en twee draadloze apparaten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Welke provider heb je nu en wat voor modem hebben ze geleverd?
Ik kan me tegenwoordig niet voorstellen dat er een modem geleverd wordt zonder wifi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Ja, ik heb wel wifi, maar het signaal van de meegeleverde modem/router is niet sterk genoeg, vandaar de nieuwe router.

Het is mijn pc die geen wifi(-ontvangst) heeft. Ik wilde daar een wifi-adapter voor kopen omdat ik dacht dat ik dan rechtstreeks tussen mijn laptop en mijn pc kon communiceren, maar ik begrijp inmiddels dat dat niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
Ah zie het nu staan ja. Overheen gelezen :)
Lees je even in op accespoints, en je probleem is met een paar tientjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolykoen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-06 23:07
nachtnet schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:32:
Wat je wil kan overigens gewoon hoor. je kunt van een wifi-adapter met een simpele opdracht een hotspot maken.

onder windows 7 (maar ook 8.1 en 10) kan dit als volgt:

[...]
Sorry voor de bump, maar dit idee kan wel, heb ik ook gedaan, maar veroorzaakt bij sommige systemen BSOD's (Blue Screen Of Death). Dit heb ik toen de tijd met windows 7 gedaan, en later op 8... Ik weet niet of het windows 10 ondertussen stabieler is geworden.
Pagina: 1