Koper of aluminium cpu koeler?

Pagina: 1
Acties:

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-01 12:14
Hoi, ik ben op zoek naar een standaard intel boxed koeler voor een i5 2500, moederbord is een 1155 moederbord, op de Azerty website heb ik deze boxed koeler gevonden: https://azerty.nl/8-976-4...xed-koeler-1150-1155.html.

Alleen is het materiaal van de koelplaat van aluminium, ik heb gelezen dat koper beter koelprestaties levert alleen kan ik geen boxed koelers vinden met een koperen koelplaat. Of maakt het niet echt uit of het nou koper of aluminium is?

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:44
Wat uit maakt is hoeveel warmte de koeler af kan voeren. Koper is een betere warmtegeleider dan aluminium maar koper is ook aanzienlijk duurder dan aluminium. Het kán dat een hele grote koeler van aluminium beter koelt dan een hele kleine van koper.

Als je betere koelprestaties wilt dan de standaardkoeler uit jouw link dan zul je ook wel aanzienlijk meer geld moeten uitgeven. Kijk in de Tweakers pricewatch welke koelers populair zijn en lees de reviews.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat is eigenlijk de reden dat je expliciet op zoek bent naar een boxed koeler? Een aftermarket koeler is wat duurder maar is net wat stiller en koelt beter.

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-01 12:14
br00ky schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:02:
Wat is eigenlijk de reden dat je expliciet op zoek bent naar een boxed koeler? Een aftermarket koeler is wat duurder maar is net wat stiller en koelt beter.
Omdat ik met een budget zit (max €20), met deze processor kan ik niet overklokken dus dacht dat een boxed koeler voldoende zou zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor 20 euro is een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo dan meer waar voor je geld.

/edit: PW is nu een beetje verneukeratief. Netto ben je ongeveer 24-25 euro kwijt.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 28-03-2016 17:12 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

pricewatch: Cooler Master TX3 i

Is de nieuwe uitvoering van bovengenoemde, heb ik hier nu liggen en lijkt een uitstekende boxed cooler vervanger.

pricewatch: Gelid Solutions SnowStorm
1 euro goedkoper, maar ik ken die niet. Echt netto <20 koelers die ik zo 1-2-3 in de PW tegen kom doen mij denken dat je beter toch die ene BigMac kan laten staan en de CM TX3 i kan halen.

Koper, aluminium, het maakt in jouw geval allemaal niet uit. Voor dat budget zijn er weinig alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Foritain op 28-03-2016 22:13 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Foritain schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:12:
pricewatch: Cooler Master TX3 i

pricewatch: Gelid Solutions SnowStorm
1 euro goedkoper, maar ik ken die niet. Echt netto <20 koelers die ik zo 1-2-3 in de PW tegen kom doen mij denken dat je beter toch die ene BigMac kan laten staan en de CM TX3 i kan halen.
Als het echt niks mag kosten dan kan je hier aan denken:

pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 Pro

Lijkt me toch een betere keus dan een stock koeler voor €20,-. De TX3 zal zeker de meerprijs waard zijn.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:05
(jarig!)
noguru schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:29:
[...]

Als het echt niks mag kosten dan kan je hier aan denken:

pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 Pro

Lijkt me toch een betere keus dan een stock koeler voor €20,-. De TX3 zal zeker de meerprijs waard zijn.
Vergeet dat maar! Ik heb hem hier zelf ook liggen en de koeler toch echt 100x goed gemonteerd (Koelpasta was helemaal verspreid) en de CPU was idle ruim over de 60 graden! Kwalitatief een prut koeler neem op zn minst dan een TX3 van Coolermaster

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Puddi Puddin schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Vergeet dat maar! Ik heb hem hier zelf ook liggen en de koeler toch echt 100x goed gemonteerd (Koelpasta was helemaal verspreid) en de CPU was idle ruim over de 60 graden! Kwalitatief een prut koeler neem op zn minst dan een TX3 van Coolermaster
Ik heb deze koelers allebei op een AMD Phenom X3 gehad, de TX3 is een stuk beter maar idle 60 graden heb ik nooit gezien (ook niet onder belasting) en is echt belachelijk. Werd de koeler zelf ook zo warm? Zo niet dan is er toch echt iets niet goed met de montage.

• Puddi Puddin
(jarig!)
noguru schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:11:
[...]

Ik heb deze koelers allebei op een AMD Phenom X3 gehad, de TX3 is een stuk beter maar idle 60 graden heb ik nooit gezien (ook niet onder belasting) en is echt belachelijk. Werd de koeler zelf ook zo warm? Zo niet dan is er toch echt iets niet goed met de montage.
Nee de koeler werd niet bepaald warm.. Het gekke is dat het koelpasta helemaal verspreid was. Je zet een plastic ding op je gaten met pinnen der in thats IT.. Of hij was gewoon niet compatibel met m'n moederbord wat wel werd aangeschreven Kortom een Prut ding.. Heb zeker een hele dag mee lopen klooie.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Puddi Puddin schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 07:50:
[...]

Nee de koeler werd niet bepaald warm.. Het gekke is dat het koelpasta helemaal verspreid was. Je zet een plastic ding op je gaten met pinnen der in thats IT.. Of hij was gewoon niet compatibel met m'n moederbord wat wel werd aangeschreven Kortom een Prut ding.. Heb zeker een hele dag mee lopen klooie.
Heb hem ook gehad. en is een prima ding voor zijn geld. lijkt mij eerder dat je hem verkeerd heb gemonteerd.

• Puddi Puddin
(jarig!)
loki504 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:08:
[...]

Heb hem ook gehad. en is een prima ding voor zijn geld. lijkt mij eerder dat je hem verkeerd heb gemonteerd.
Ja dat dacht ik ook... Maar heb er zelf een hele dag mee gekloot en als je hem zelf hebt weet je hoe makkelijk het is hem te installeren.. Lijkt mij simpel een geval van een koeler die niet goed past op mijn moederbord.. Stock koeler ging in 1x prima.. Nu ook de Gelid Transquillo ging ook in een keer en met de artic had ik zelfs dat het koelpasta helemaal verspreid zat over de CPU dus het contact moet er sws geweest zijn..

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:43
Kan inderdaad dat hij wat raar deed met je mobo.

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-02 21:48
Als je in de buurt van Alkmaar woont mag je mijn Tranquillo wel hebben volgens mij is hij compleet moet ik even kijken t is een prima koeler, ik heb alleen geen koelpasta.
Pagina: 1