Mve m2 vs sata 600 m2/ Het verschil?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar M2 SSD voor mijn setup.

Wat is je budget?
200 euro max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifiek voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI (rev. 1.0)€ 102,-€ 102,-
1Silverstone RAVEN geen window€ 84,90€ 84,90
1Noctua NH-L9i€ 39,71€ 39,71
1Noctua NF-A9 PWM, 92mm€ 14,-€ 14,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,50€ 57,50
1Corsair SF450€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,61

Ik ben op zoek naar een M2 SSD zoals hierboven beschreven is. De doeleinde waarvoor het gebruikt gaat worden is natuurlijk gamen/editen (niet pro/normaal> vakantie filmpjes/ baby filmpjes/ gameplay).

De producten die ik op het oog hebt zijn de: pricewatch: Crucial MX200 M.2 80mm 500GB en de pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 256GB.

Mijn vraag is eigenlijk zal ik het verschil merken tussen een M2 Sata en een M2 SSD NVME van het merk Samsung bijvoorbeeld voor mijn doeleinde en gebruik?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 632581 op 28-03-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
m2 nvme is een stuk sneller dan sata m.2 dat komt daardat nvme werkt via pci-e (waar ook je gpu bijvoorbeeld woord aangesloten) Maar na mijn inziens is het het nog niet waard om voor nvme te gaan. En is een normale sata of m.2 sata ssd voldoende voor de meeste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Er is een verschil, maar jij gaat er geen zak van merken. Daar komt het op neer...

Je computer start niet sneller op, games laden niet sneller en updates gaan ook niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:01

3DDude

I void warranty's

Ik ben het niet met de andere eens.

Een M2 NVME SSD is nog sneller dan een gewone Sata variant.

Ik zie dan ook niet in dat je voor dat tientje verschil niet een NVME variant neemt voor je M.2 Slot.
Als je een gewone sata ssd erin stop vind ik dat zonde van je M.2 Slot. Koop dan gewoon een normale Sata3 - 2.5 SSD.

NVME is gewoon hetgeen wat je moet nemen bij een M2 slot. Is sneller random en sequential.

[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 28-03-2016 16:49 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
3DDude schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:48:
Ik ben het niet met de andere eens.

Een M2 NVME SSD is nog sneller dan een gewone Sata variant.
Maar niet altijd. Kijk bijv :
http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/5

daarnaast heeft de sm951 echt wel last van warmte ontwikkeling en daarmee heat trottling.

http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632581

Topicstarter
Dus de nvme in mijn lijst moet in een pci slot zoals een videokaart of wat bij mij achter zit in de m2 slot. En als ik er tog geen verschil zal van merken bij de dingen die ik zal gaan doen kan ik beter de crucial nemen van 500GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Reepje schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:56:
[...]

Maar niet altijd. Kijk bijv :
http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/5

daarnaast heeft de sm951 echt wel last van warmte ontwikkeling en daarmee heat trottling.

http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3
http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/2

Ik had het over deze grafieken, waar het echt uit maakt :). (dezelfde site / review trouwens).

Overigens de SM951 zou ik niet nemen; want dat is een OEM disk!
Dat betekend geen firmware updates in de toekomst en garantie van slechts 2 jaar.
De Samsung 950 Pro, heeft wel firmware updates en 5 jaar garantie.

throttling gebeurt alleen bij intensieve workloads wanneer je dat ding aan het stress testen bent. (maar ik zie inderdaad dat, dat wel een issue is.- is die van de 950 PRO opzoeken!)

De 950Pro heeft ook wat heat throttling issues. Daar zijn wel oplossingen voor (fannetje, koelblokje, etcetera - Vraag is aan de TS of die dat wil ;))

http://linipc.com/blogs/n...thermal-throttling-solved

NB: als je dan voor de OEM drive gaat, neem dan de SM961 dat is de opvolger :+
http://www.anandtech.com/...ds-oem-drives-get-a-boost
Anoniem: 632581 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:09:
Dus de nvme in mijn lijst moet in een pci slot zoals een videokaart of wat bij mij achter zit in de m2 slot. En als ik er tog geen verschil zal van merken bij de dingen die ik zal gaan doen kan ik beter de crucial nemen van 500GB?
Dat is niet nodig, jouw m.2 slot is al zo aangesloten dat hij overweg kan met Sata of Pci-Express.
Je kunt dus gewoon een M2 SSD die het NVME protocol ondersteund aanschaffen.
M2 is gewoon een format: je kunt er beiden over sturen :)

[ Voor 28% gewijzigd door 3DDude op 28-03-2016 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
3DDude schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:48:
[...]

http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/2

Ik had het over deze grafieken, waar het echt uit maakt :). (dezelfde site / review trouwens).
Het klopt inderdaad dat de cijfertjes dan beter zijn.
Echter, waar het om gaat is de echte performance.

Net zoals met autos. Ferrarie heerft 4 wielen, de vrachtwagen van de aardappelboer heeft 8 wielen. Dus de vrachtwagen van de aardappelboer is beter/sneller. Niet dus.

Zo ook de punten van synthetische benchmarks. Ze zeggen weinig.

Ook op een site als tweakers kom je mensen tegen die alleen naar de getalletjes kijken die weinig zeggen. Zo kom je elke dag wel mensen tegen die denken dat een AMD cpu van 4 GHz dus veel sneller is dan een Inteltje van 3,6 GHz etc.
Of dat 11234 passmark punten beter zijn dan 9843 passmark punten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

edit disclaimer, ook ik kijk geregeld naar de foute benches zonder het door te hebben. De wereld zit niet simpel in elkaar. Maar al doende leert men.

[ Voor 7% gewijzigd door Reepje op 28-03-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Dat kan best, ik kan echter geen goede reden verzinnen, waarom je een M2 Sata ssd koopt.
Een M2 - Type SSD koop je omdat je van plan bent iets te gaan doen met die SSD ( waar die goed in is).

Buiten dat is er mijn inziens geen reden om een M2 Sata SSD te kopen. - Koop dan gewoon een normale 2.5" SSD die ook op Sata draaait, dan kan je altijd in de toekomst nog een M2 - NVME SSD in je M2 slot doen :).
Want een gewone Sata SSD is net zo snel als een M.2 variant op Sata.

En ik geef zelf ook toe, M2 - en NVME staat nog in de kinderschoenen maar het gaat al heel hard als je kijkt naar deze synthetische benches.
Ik wacht ook nog rustig even af en kijk in de loop van dit jaar wel: Ik wil graag een snelle NVME SSD, om diverse VM's op te draaien met diverse soorten workloads.

Lang verhaal kort: (Let op mening).

M2 SSD koop er alleen een als je een NVME variant neemt.
Wil je een M2 Sata -> Moet je je afvragen wat is er mis met een gewone 'normale' Sata3 SSD die we al tijden hebben.

Anders is het zonde van zo'n M.2 slot wat de mogelijkheid heeft om een NVME (Pci Express) te ondersteunen.

Dat is nog buiten perspectief gelaten dat een NVME in de toekomst (firmware update, betere koeling)
Alleen maar sneller kan worden http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/3
Ik verwacht in de toekomst dat er steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van Random IO, en dat is waar een NVME variant nou heel sterk in is. Als je bij de Queue Depth 32, wegschrijven van heel veel kleine 4k bestandjes kijkt , staat die bovenaan.

En dat is waar je precies zo'n ding voor aanschaft, de toekomst. Zo'n Sata SSD is uitontwikkeld gaat nooit meer sneller worden wegens het type protocol, en de limitaties daarvan (aantal queue's, sequentieel een cap enz, die een SSD kan verwerken).

De huidige use case wordt in de toekomst wellicht heel anders ;).
Ik geef eerlijk toe, het NVME-protocol bestaat pas net, moet nog verder uitontwikkeld worden enz.
Maar als je mij vraagt - specifiek om een M2 SSD zou ik wel een NVME variant aanbevelen ;)
Wil je geen M.2. ? Pak een random Sata(3) SSD(voor een normale sata poort that is, dan zit je ook goed, heb je dezelfde performance).

[ Voor 42% gewijzigd door 3DDude op 28-03-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
3DDude schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:35:

wordt in de toekomst wellicht heel anders ;).
Dat lijkt mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suljo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
ik weet dat dit een oud topic is maar ik wil toch even proberen verheldering te brengen, want ik snap het niet meer; 8)7

Ik heb een laptop gekocht met een ssd (die ik wil vervangen) als ik in sisoftware sandra de ssd check zegt sisoftware dat het een sata 600 m2 ssd is betekend dit dat mijn m2 poort gelimiteerd is to 600 MB/s want sata m2 is volgens wikipedia bijna 2000MB/s(3.2 revision)

dus er zijn 2 opties
1) m2 is gelimiteerd op 600
2) ik heb het mis en ben dingen door elkaar aan het halen de de max snelheid is gewoon 1968MB/s

sometimes I tuck my knees into my chest and lean forward. That's just how I roll.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je haalt van alles door elkaar ;)
Je hebt een M.2 SSD (dat is de fysieke aansluiting), het protocol is Sata600, er zijn zat andere Sata standaarden die sneller/trager zijn etc. maar Sata600 staat voor 600MB/s ( -overhead).
Je zou een NVME SSD kunnen halen, geen voelbaar verschil maar als er nauwelijks prijsverschil is en je toch een grotere SSD zoekt kan het geen kwaad :P

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Never mind:reactie was voor een ander topic.

[ Voor 95% gewijzigd door White Feather op 04-01-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suljo
RGAT schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 00:02:
Je haalt van alles door elkaar ;)
Je hebt een M.2 SSD (dat is de fysieke aansluiting), het protocol is Sata600, er zijn zat andere Sata standaarden die sneller/trager zijn etc. maar Sata600 staat voor 600MB/s ( -overhead).
Je zou een NVME SSD kunnen halen, geen voelbaar verschil maar als er nauwelijks prijsverschil is en je toch een grotere SSD zoekt kan het geen kwaad :P
bedant voor de info mijn huidige ssd is +-550 MB/s dus een nieuwe m.2 ssd halen zal nooit een performance gain opleveren, momenteel is de ssd groot genoeg (wou eigelijk gewoon een snellere ssd (because reasons?)
dan toch mijn geld ergens anders in steken...

sometimes I tuck my knees into my chest and lean forward. That's just how I roll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suljo
sorry dat ik dit oude draadje weer open maar mijn ssd wordt weergegeven als m.2 sata600 maar toen ik wat googlede kwam ik erachter dat mijn m2 ssd max sata 600 ondersteunde maar ik ik kan niet terugvinden of mijn m.2 poort nvme ondersteund sommige zeggen dat elke m.2 poort nvme ondersteund andere zeggen van niet is er een software oplossing om te zien wat mijn poort ondersteund zodat ik mijn laptop niet uit elkaar moet halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je laptop uit elkaar halen gaat sowieso niks uithalen, M.2 is een fysiek slot, Sata/NVME zijn protocollen die je dus niet kan zien ;)
Je kan echter gewoon de handleiding van je moederbord/laptop open slaan, daar staat dit soort info in.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suljo
RGAT schreef op maandag 23 januari 2017 @ 01:18:
Je laptop uit elkaar halen gaat sowieso niks uithalen, M.2 is een fysiek slot, Sata/NVME zijn protocollen die je dus niet kan zien ;)
Je kan echter gewoon de handleiding van je moederbord/laptop open slaan, daar staat dit soort info in.
okee heb gedaan wat jij zeimaar omdat er geen user guide is even op de site van hp gekeken en erstaat dat deze laptop in een van de configs met een nvme drive komt dus aangezien de mb hetzelefde is zal hij wel nvme ondersteunen denk ik |:( thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:29
Tja als hè dan in ieder geval even het model/type vertelt komen we al iets veder. Tevens kan je op Google kijken of je laptop het maximale uit een nvme sas kan halen. Of HP zelf even bellen/mailen. En mocht dat niets opleveren. Dan je eigen topic openen ipv iedere keer oude koeien uit de sloot trekken.(iets wat op vrijwel elk forum verboden is).
Pagina: 1