Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 22:17
Ik heb momenteel een Velleman VTSS4N soldeerstation, hetgeen duidelijk een echt budget soldeerstation is.
Ik heb tot nu toe er opzich goed mee kunnen solderen, maar ik merk dat ik steeds meer en professioneler soldeerwerk probeer te doen (WIl ook gaan instappen op SMD solderen).
Bovendien is de soldeerpunt versleten.

Nu wil ik dus de punt vervangen, en wil ik eigenlijk direct een aantal andere punten mee bestellen die beter geschikt zijn voor bepaald soldeerwerk (onderandere een holle punt en een afgevlakte punt). Nu heb ik op internet zitten zoeken, en nu lijkt het erop dat de velleman alleen een paar specifieke punten aankan. Ik kan momenteel alleen potlood punten vinden die tussen de 0.5mm en 2mm zitten.

Wat ik nu graag zou willen weten, is of ik iets over het hoofd zie. Is dit een standaard maat en kan ik dus gewoon bepaalde andere punten aan? Zo ja, welke?
Als dit niet mogelijk is, zal ik dus op zoek moeten naar een nieuw soldeer station. Waar moet ik daar dan op letten. Is er een specifiek station welke betere temperatuurregeling heeft, en welke goed beschikbare soldeerpunten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Ik denk dat Velleman zijn eigen specifieke model (OEM product met Velleman naam er op) heeft en hier alleen eigen soldeerstiften op passen.

Als je meer professioneel wilt gaan solderen dan zou ik persoonlijk voor het merk Weller kiezen. Dit is één van 'de' merken op soldeergebied en in elke prijsklasse.
Ook zou ik je adviseren om lid te worden van het Ciruits Online forum. Daar zit erg veel kennis en mensen met dezelfde hobby als jij. Hier lopen overigens ook een aantal topics over solderbouten die erg interessant zijn.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik was al bang dat dit soldeer station zijn eigen punten had. Ik heb nog eens zitten zoeken op internet, en ik kan ook geen andere punten vinden (Alleen de 3 maten potlood punt).

Nu zit ik dus te kijken voor een nieuw degelijk soldeerstation, maar ik zit wel met een beperkt budget.
Weller valt hierdoor redelijk snel af, doordat deze bij nieuwkoop al direct over de 100 euro schieten voor de simpelste stationnetjes (Die dan ook nog op internet worden afgeraden).

Nu kwam ik 2 stations tegen die worden aangeraden op internet (In 2 verschillende prijs categorieen), en daar zit ik nu over te twijfelen. (Voornamelijk ook over de beschikbaarheid van soldeerpunten).

De eerste die ik tegenkwam is de "Aoyue 3210". Dit is de goedkoopste van de 2. Ik heb meerdere punten op internet gevonden, maar ben alleen beetje bang omdat ik over bepaalde producten van dit merk slechte dingen lees (Zoals hot-air guns waarvan het handvat binnen een uur smelt).

De andere is een stuk duurder, maar daarbij is het wel zeker dat ze goed presteren: HAKKO FX-888D.
Even duur als een goedkope weller, maar een stuk meer functies, en voor zover ik kan zien ook meer beschikbare soldeerpunten. Weller heeft natuurlijk ook alle soldeerpunten die je je kan bedenken, maar velen passen alleen in de duurdere modellen, welke nog veel meer kosten dan deze hakko.

Heeft iemand misschien persoonlijke ervaringen met een van de twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Werkte bij mijn eerste baas met Hakko. Niks mis mee.
Kijk anders ook eens in de tweedehands wereld.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Let op het vermogen, ik zou minimaal 40W nemen, en de verkrijgbaarheid van diverse punten. Pas als je loodvrij (productie) soldeerwerk doet zou ik een instelbare temperatuur eisen. Voor loodhoudend hobby knutselen of repareren zie ik de noodzaak niet. Maar als je het hebt, is het leuk.

Kijk anders eens bij eleshop ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik denk dat ik gewoon de hakko ga bestellen. Kost wat, maar zal waarschijnlijk heel wat jaartjes meegaan. Lees overal dat dit toch wel goed en degelijk materiaal is. Kan dus beter maar het zekere voor het onzekere kiezen. hij is 65W en instelbaar, dus meer dan genoeg om het meeste mee te kunnen solderen.

Bedankt voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die bout wordt onder vele namen verkocht zoals ook Conrad en HBM.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1