Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De vele levens van 3d - Verleden, heden en toekomst

Pagina: 1
Acties:

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Beste Sim,

Dit is een reactie op: reviews: De vele levens van 3d: verleden, heden en toekomst

Alleen eerst, heel erg bedankt voor dit artikel, het geeft mij veel nieuwe info en het is Helder geschreven.

Twee punten waar ik behoefte heb aan nog meer verdieping:
1. De relatie met dit
nieuws: Wetenschappers schrijven hoofdpijn na kijken 3d-film toe aan fouten recente onderzoek.
2. Zou je de cirkeldipersiteit (oh ik mix woorden nu circulaire polarisatie) in het 2d vlak kunnen uitleggen (wat gebeurd er simultaan? Kan dat ook digitaal zonder filter? Hoe ziet dat schematisch er uit zo'n beeld? Hoe groot moet de hoek minimaal zijn om links en rechts te scheiden? En als ze overlappen, is direct dan 100% licht intensief? etc.). Zelfs met Wiki er bij (dank voor al die links) is het nog een hele kluif.

En een toegift:
3. Wat zou het mooi zijn als je die film uit 1914 in het artikel zou kunnen opnemen. :)

Hartelijk bedankt, echt een fijn artikel!

[ Voor 5% gewijzigd door djwice op 28-03-2016 13:19 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• robin1301
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-11 11:29
Ik wil reageren op de opmerking van Sim in 'Waarom 3d heeft gefaald': "Voor het juiste diepte-effect is het aan te raden om op ongeveer drie keer de schermhoogte van de tv te gaan zitten. Voor veel huiskamers betekent dit dat de kijkafstand veel te groot is."
Hoe kom je tot deze conclusie? Ik heb een bescheiden 40" scherm, dat zo'n 55 cm hoog is. Drie keer 55 cm, oftewel een ruime anderhalve meter, dat red ik wel in mijn huiskamer. Zelfs met een scherm dat tweemaal zo hoog is kun je gemakkelijk op een afstand van driemaal de hoogte zitten.

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

@djtwice:

1. Die wetenschappers hebben onderzocht wat er zoal mis gaat bij bij 3d-films. Dit zijn allemaal bekende problemen, maar zij hebben het in kaart gebracht door softwarematig een berg films te analyseren.

2. Ik heb geen idee wat cirkeldipersiteit is, maar circulaire polarisatie gaat over het licht op een dusdanige manier filteren dat het linksom of rechtsom gepolariseerd is. Dit licht ziet er normaal uit, maar als je het door een tweede polarisatiefilter stuurt wordt licht wat 'verkeerd om' gepolariseerd is tegen gehouden.

3. Helaas is die film verloren gegaan...

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

@robin1301:

Ik kom tot die conclusie omdat, hoewel zoals je zelf al aangeeft dat je prima op de juiste afstand kan gaan zitten, in de meeste huiskamers de televisie verder van de bank af staat dan ideaal is en de meeste mensen gewoon op de bank plaatsnemen bij het 3d-kijken.

• robin1301
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-11 11:29
Ah ik snap je, ik vatte 'm anders op: namelijk dat veel huiskamers juist te klein zouden zijn voor de juiste afstand. Nu ik het nalees heb ik geen idee hoe ik dat eruit heb kunnen halen. Kijkafstand wordt juist veel te groot, natuurlijk :)