Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:01

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb hier een relais liggen van een TGV hoorn voor een vrachtwagen. Dit is een 24v om-en-om schakelrelais, wat om-en-om een luchtklep opent. Wat dus niet meer schakelt. Hij geeft op het moment maar signaal naar 1 klep. Het was een dichtgegoten relais, waar op een of andere manier toch vocht bij is gekomen.

Wat ik al heb geprobeert is hem gewoon schoon te maken, en om wat contacten te hersolderen, maar het heeft niks geholpen. Iemand tips om het te repareren, of waar ik iets vervangends kan vinden? Leverancier van de hoorn wil ze niet los leveren.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/286qupt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/k0kmys.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cx85rn.jpg

Heb de foto's express groot gelaten, zodat het duidelijker is.

Video van zoals het hoort te klinken:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Daantje met zijn TGV hoorn

---RAWE CEEK!!!---

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Hoeveel kennis heb je van elektronica?

Dit lijkt een beetje op een flip-flop schakeling met een versterkertrapje erachter.
Meet eens aan de collectors van de kleine transistoren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:34

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht een detail, maar dit is geen relais, relais zijn mechanisch met een electromagneet, en dat is hierop niet van toepassing.
Kan zijn dat het zo genoemd wordt, maar technisch is het dat niet.

Componenten die qua werking door vocht kapot gaan zijn vrij schaars, meestal is het fysieke schade wat vocht veroorzaakt (slecht contact, wegerotte pinnetjes/printbanen, etc).

Ik zie een flink aantal slecht uitziende soldeercontacten, vooral bij de 'rechter' op het plaatje TO220 (grote dingen met metalen oogjes) die zou ik allemaal eens met een beetje vers soldeer langslopen.
Vrij grote kans dat dat het probleem al oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Kennis van electronica is in de trend van beginnende hobbyist.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Stel dat je printje gewoon stuk is, dan ziet dit eruit als een printje dat vrij eenvoudig na te maken is. Het is volledig discreet, alles is te identificeren en er zitten niet veel onderdelen op.

Sterker nog, die printplaat is nog prima bruikbaar zo te zien. Transistoren en elco's vervangen en dat ding is zo goed als nieuw.

[ Voor 25% gewijzigd door Flake op 28-03-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Idd een diode tegen ompolen . een eenvoudig voedingsgedeelte voor de flipflop en stuurtorren.

Blijft 1 hoorn het contineu doen. Kijk naar de flipflip (de kleine componenten)
Gaat de ene hoorn die het wel doet, wel aan en uit. vervang dan de grote tor die erbij hoort

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
De condensator in het midden staat lekker bol. Ik raad het pcb aan niet meer aan te sluiten tot deze vervangen is (kan ontploffen). Bij nader inzien is het vocht waaraan je refereerd, de ontplofte condensator. Deze vervangen, en de transistors en weerstanden vervangen die zijn aangetast door dit spul.
Grote kans dat dit het probleem is anders helpen we je graag verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan trouwens ook in plaats van de hoornkleppen een 24V gloeilampje aansluiten zodat je tijdens het testen niet stokdoof wordt. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hier zit niet meer dan 5 euro aan onderdelen op. Goed documenteren wat waar zit, alles los solderen, print GOED schoonmaken (soldeerresten er af, oxidatie eraf, fluxresten eraf), tijdje goed laten drogen (er kan vocht IN de print zijn getrokken, paar uur op 50 graden in de oven helpt wellicht), en volledig nieuwe onderdelen erop.

[ Voor 21% gewijzigd door TommyboyNL op 28-03-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik vermoed alleen dat ik hier in de buurt nergens nieuwe onderdelen kan vinden. Iemand die hier een leuk projectje in ziet?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Conrad.nl of Farnell.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:57
Farnell levert niet aan particulieren < €50. Maar daat heeft Mux een oplossing voor:
http://bestelbijfarnell.nl

Gaat toeter 1 aan en uit, en toeter 2 niet? Dan is de hoofdverdachte inderdaad de grote transistor van toeter 2, of een spoortje er naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 17:48
deze als (bijna) vervanging: Velleman K2634, alleen nog logic voor om en om schakelen toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

NoFearCreations schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:22:
Iemand die hier een leuk projectje in ziet?
Ga even langs bij het schoolplein; daar is vast wel een jochie van 12, die zoiets nog als projectje ziet :')
Oftewel: iets meer inzet tonen kan geen kwaad.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

The_Vice schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:36:
deze als (bijna) vervanging: Velleman K2634, alleen nog logic voor om en om schakelen toevoegen?
Lekker nuttig, pak dan 2x 24V relais als je toch de logica zelf toevoegt, in plaats van een printje dat 9V voedingsspanning verwacht.

En als particulier bestellen bij Farnell kan via opper-tweaker mux: mux' blog: Bestellen bij Farnell als particulier

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

real[B]art schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:45:
[...]

Lekker nuttig, pak dan 2x 24V relais als je toch de logica zelf toevoegt, in plaats van een printje dat 9V voedingsspanning verwacht.

En als particulier bestellen bij Farnell kan via opper-tweaker mux: mux' blog: Bestellen bij Farnell als particulier
Lekker nuttig pak dan een wissel relais als je toch de logica zelf toevoegt .....

see what i did there ?

Met triacs gelijkstroom proberen te schakelen is niet handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 28-03-2016 20:26 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Als iemand mij kan zeggen wat ik moet vervangen, dan kijk ik of ik het kan bestellen bij Mux.
Ik bedoel typenummers en dergelijke.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

NoFearCreations schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:51:
Als iemand mij kan zeggen wat ik moet vervangen,
Volgens mij heb ik al een tip gegeven daar, maar als je daar niet op in gaat
dan kijk ik of ik het kan bestellen bij Mux.
Ik bedoel typenummers en dergelijke.
Staan er letterlijk op geschreven met echte letters

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-07 15:27
als ik goed naar de 2e foto kijk , ZIE ik gewoon waar het probleem zit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Plus en min lijkt wel aan elkaar verbonden te zijn... Maar ja, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

floorcleaner schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:09:
als ik goed naar de 2e foto kijk , ZIE ik gewoon waar het probleem zit :-)
Ik zie ook krimpscheuren op de grote tor, maar de ts zei dat hij heeft nagesoldeeerd ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UCDpU3M.jpg

Hij zegt dat , maar ze lijken me niet echt na gesoldeerd. Bij inzoomen zie ik er minstens 7 van zeer bedenkelijke kwaliteit. Allemaal gebarsten

[ Voor 27% gewijzigd door floorcleaner op 28-03-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja ik weet ook niet of of dit een voor of na foto is, ik naam aan een voor foto.

Maar ja, to assume is making an ass out of u and me

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
Ja, inderdaad niet duidelijk. Wat me ook niet gerust maakt zijn die rode en zwarte draden op dezelfde solderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08

Harrie

NederVlaming

Ik zie ook verschillende eilandjes die via tin met elkaar verbonden / kortgesloten lijlen te zijn. Beetje vreemd als dat zo de bedoeling Is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik zal vanavond de rest van die zwarte zooi eraf halen, en nog een duidelijkere foto plaatsen. Voor nu lijkt mij die middelste condensator vervangen, en alles goed door solderen het beste idee?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat laatste in ieder geval. als de hoorn aan en uitgaat werkt de condensator wel. als die alleen maar aanblijft zou het handig kunnen zijn eerst alles netjes nasolderen (wel een beetje tin/flux erbij doen voor het vloeien)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Hier 4 nieuwe duidelijke foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/3468ew2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/bea1r8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/besxa8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/33o390z.jpg

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ga maar nasolderen want het ziet er niet uit

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Tip voor bij het solderen:
Laat eerst wat soldeertin smelten aan jouw soldeerbout. Als dat gesmolten is, kan je daarmee een groter oppervlak sneller verhitten waardoor het tin smelt.

Vooral de solderingen van de twee rode draden in het midden zijn niet warm genoeg geworden, of die draden zijn te veel geoxideerd. In dat laatste geval zou je gewoon een paar cm van de draad af moeten knippen en opnieuw solderen met onaangetast koper.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En maak het alsjeblieft goed schoon, eerst met water en een tandenborstel, daarna met (isopropyl)alcohol en een tandenborstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-07 08:10
Tip VOOR het solderen, verwijder het oude tin. De soldering gaat echt niet beter worden als je hem laat vloeien en een klein beetje tin erblij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Nou heb even geprobeerd om de solderingen te verwijderen, maar het lijkt dat mijn simpele soldeer apparaat niet heet genoeg wordt. Ze willen niet gaan vloeien. Is er een vrij simpele manier om dit bordje te vervangen voor iets wat gelijk werkt? Anders gooi ik gewoon de beide luchtkleppen direct op de claxon aanstuur draad. Dan maar geen om en om, maar wel geluid.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het soldeertin vloeit makkelijker wanneer je nieuwe soldeerden toevoegt óf flux gaat gebruiken. Zelfde ooit gehad met condensatoren in een iMac G5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Heb het geprobeerd met flux en tin, helaas niet. Misschien is de tin die er nu op zit te vervuild?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bout er breed langs gezet, 20 seconden gewacht en een klein beetje nieuw tin toegevoegd? je moet wel veel contact maken tussen bout en oude tin he.
Volgens mij moet dit lukkne, ook met een hokkietokkie boutje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:28
Contact en flux: een beetje vloeibaar (glanzend) soldeer moet er op de punt van de soldeerbout (blijven) zitten (minimaal 2x3mm), is dit niet het geval haal dan een nieuwe punt of soldeerbout . Daarnaast tin met flux erin gebruiken: als je deze smelt loopt de flux eruit. Laat het tin tussen de bout en de verbinding smelten, verbinding onderaan: de flux loopt dan op de verbinding en je ziet de roest verdwijnen. Bij zeer geoxideerde verbindingen mag je gerust de verbinding ongeveer verdrinken in het tin totdat e.e.a. smelt. Overtollige tin kan je prima verwijderen door de print verticaal te zetten, tin te smelten en een keer op de tafel te tikken met die print ;) Wordt het een zootje, breng dan een lekkere dikke klodder aan, tik op tafel terwijl deze gesmolten is en maak een mooie nieuwe verbinding met een normale hoeveelheid tin. Achtergebleven flux mag je met isopropyl of alcohol (brandspiritus) verwijderen,.
Solderingen echt verwijderen doe je met een desoldeerbout/litze etc, hier niet direct van toepassing denk ik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Boudewijn schreef op zondag 03 april 2016 @ 01:16:
bout er breed langs gezet, 20 seconden gewacht en een klein beetje nieuw tin toegevoegd? je moet wel veel contact maken tussen bout en oude tin he.
Volgens mij moet dit lukkne, ook met een hokkietokkie boutje.
20 seconden ? wil je de hele printplaat affikken ?

Je moet een bout met genoeg vermogen en massa hebben en een passende punt, zo goed mogelijk aanzetten tegen beide contactoppervlakken. een klein beetje tin (of eigenlijk de flux die daarin zit) is genoeg. als je dat te lang doet is alle flux verbrand en vloeit je tin niet meer mooi af. dit is een enkelzijdig printje 2 seconden is al veel. Ok de draadjes zullen wat meer tijd kosten.

Een goede punt (vernikkelt) op de bout is ook zeer fijn, als je met weggerot koper zit te solderen werkt dat niet goed.. een beetje tin op je punt help met het contact met beide oppervlakken en zodoende de warmte snel over te dragen. maar niet een hele klodder.

Iperf

Pagina: 1