Advies lightroom/photoshop PC

Pagina: 1
Acties:

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik ben op zoek naar een nieuwe desktop voor fotobewerking met lightroom en photoshop. En natuurlijk wat browsen, office-applicaties etc. Mijn oude PC is 9 jaar oud en wordt wel heel erg traag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is bedoeld voor fotobewerking en natuurlijk wat office-applicaties en browsen. Ik speel geen games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs is 1000 euro inclusief windows en assemblage. Monitor heb ik nog. Dat moet mogelijk zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem alleen 2 harde schijven mee van 2TB elk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in in een normale desktop moet.: CPU, geheugen, SSD, HDD voor " processed foto's" , koeler, kast. Ik wil mijn nieuwe PC graag zo inrichten dat hij ook lang mee kan gaan. De foto's die ik bewerk wil ik graag op de SSD zetten incl lightroom catalogus. Nadat ik met bewerken klaar ben kunnen ze verhuizen naar de HDD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar ben geen fan van Asrock.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk aan een micro-ATX (of kleiner).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hieronder een eerste wensenlijstje samengesteld op BBG van januari en maart. Ik heb wat specifieke vragen:
- energie-zuining vind ik wel belangrijk omdat ik nl ook Amazon cloud-backup gebruik waardoor de computer langere tijd aanstaat.
- heb ik een aparte grafische kaart nodig? Levert dat veel winst op? Adobe is me daar niet heel duidelijk over. Of voldoet de IGP prima?
- heeft het nog nut om 1 SSD uitsluitend voor Windows en programmatuur te gebruiken en 1 SSD voor foto's Lightroom catalogus? Of kan het net zo goed via 1 grotere SSD?
- Heeft iemand een tip voor een leuke kast? Hoeft niet supermooi zijn maar hoeft ook niet met opzet lelijk te zijn. Er moet wel een CD/DVD brander in geplaatst kunnen worden, want mijn auto gebruikt nog steeds CDs.

Graag jullie mening over mijn boodschappenlijstje.
- 16GB mag wat overkill zijn, maar gezien de prijs vindt ik het wel waard en mooi toekomstproof.
- Ik weet dus niet of ik zoveel SSD nodig heb, hangt af of het nut heeft om aparte SSD voor windows en programmatuur te gebruiken naast de foto's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,95€ 208,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 79,95€ 79,95
1Seagate ST4000DX001, 4TB€ 146,49€ 146,49
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,95€ 34,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 79,95€ 79,95
1LG GH24NS95 Zwart€ 20,50€ 20,50
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 69,95€ 69,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,69

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:20
1 grote ssd is meer dan genoeg.
Neem een goeie en verwacht dat 512GB meer dan genoeg is. Voor ongeveer 280 heb je een crucial mx200 1TB. Dat is ongeveer hetzelfde als nu voor deze twee.

Ik mis alleen een behuizing. Als je bijvoorbeeld een cooler master silencio neemt, dan heb je een hele stille behuizing. Daarbij is de standaard koeler van Intel stil genoeg.

Let ook op backup buiten je pc. Als je pc crasht, ben je alles kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 28-03-2016 11:17 ]

• Menn_o
Dank je, ik was inderdaad nog op zoek naar een tip voor een goede behuizing.
Qua backup heb ik inderdaad nog een externe HDD en maak gebruik van Amazon foto back-up.

Verwijderd

Bovenstaande is ook mijn idee maar dan met i7 vanwege de multithread ondersteuning van de software en een lichtere maar betere voeding.
SSD van Crucial, betere powerloss bescherming en goedkoper. Naar mijn mening de iets betere ssd dan de Samsung.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,-€ 319,-
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 88,-€ 88,-
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 125,-€ 125,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,50€ 57,50
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 12,34€ 12,34
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 854,74

• Menn_o
Welke CPU koeler zou je aanbevelen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:33
Met 3 harde schijven en 1 of 2 SSD's zit je al snel aan een kast waar ook een gewoon ATX-moederbord in past. Staar je dus niet blind op micro-ATX :)

i5 versus i7: Dat verschil is volgens diverse reviews nog geen 10%, terwijl de CPU wel 50% duurder is. De i5 en de i7 zijn beide quad-cores, alleen doet de i7 ook aan hyperthreading. Ik heb zelf de i5-6600, en ik ben zeer te spreken over de performance van Lightroom en Photoshop. Je komt van een 9 jaar oude PC af, dus het gaat sowieso erg veel sneller zijn. Is het dan 100 euro waard om van 10x zo snel naar 11x zo snel te gaan?

De stock cooler is niet heel verschrikkelijk, je zou kunnen kijken hoe die zich houdt. Als je toch een andere wil zou ik eigenlijk de Scyte Mugen aanbevelen maar die is te groot voor de kast die je gekozen hebt. De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zou wel moeten passen, enige nadeel volgens de reviews is dat de bevestiging wat moeizaam gaat maar aangezien je dat door een ander laat doen... :P

Bij welke winkel wil je bestellen? Want assemblagekosten en de Windows-licentie staat nog niet in het lijstje, en ook de componentkeuze kan daar van afhangen. :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 09:53
[b][message=46321247,noline]
De stock cooler is niet heel verschrikkelijk, je zou kunnen kijken hoe die zich houdt. Als je toch een andere wil zou ik eigenlijk de Scyte Mugen aanbevelen maar die is te groot voor de kast die je gekozen hebt. De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zou wel moeten passen, enige nadeel volgens de reviews is dat de bevestiging wat moeizaam gaat maar aangezien je dat door een ander laat doen... :P
Toch durf ik te wedden dat ik een mugen 4 in een silencio 352 geplaatst heb. Ik zal het zo eens controleren als ik bij mn ouders ben.
Ik ben best wel voorstander van het plaatsen van een aftermarket koeler. Maar het hoeft niet per se een Mugen te zijn. Mugens zijn wel erg groot maar daarmee relatief stil te plaatsen misschien wel bijna passief.

Edit:
Ik hoef zelf niets te controleren:
Verwijderd in 'productreview: Cooler Master Silencio 352 review door Foritain'

Edit2:
Zelf zou ik voor een i5 6600 gaan en die paar tientjes gebruiken voor sneller geheugen. Aangezien je de intel graphics gaat gebruiken kan sneller geheugen geen kwaad.

Overigens als je extern gaat opslaan als zijnde 'backup' overweeg dan om een NAS systeem te nemen en de hardeschijf er geheel uit te laten om een zo stil mogelijk systeem te verkijgen. Als het even kan stop ik geen HDD's meer in een systeem. Moet een ieder voor zich beslissen natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Clifdon op 28-03-2016 15:56 ]

Always look on the bright side of life.

Verwijderd

Clifdon schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:47:

Edit2:
Zelf zou ik voor een i5 6600 gaan en die paar tientjes gebruiken voor sneller geheugen. Aangezien je de intel graphics gaat gebruiken kan sneller geheugen geen kwaad.
Aan welke geheugensnelheid denk je dan?

• Clifdon
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:09:
[...]

Aan welke geheugensnelheid denk je dan?
Oke volgende keer moet ik beter lezen.

Gezien budget e.d. heb jij mooi systeem neergezet. Overweging van 2666mhz geheugen is mogelijk. Kan zelf niet zo snel een bron vinden waaruit blijkt dat het echt zin heeft.

Ik vind persoonlijke een i7-6700 echt overkill voor 'fotobewerking en office + browsen'. Wel lekker toekomst proof. Aangezien je 9 jaar deed met je huidige setup is dat misschien wel een heel goeie keuze.

Edit:
@ACB2401, geen dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Clifdon op 28-03-2016 19:24 ]

Verwijderd

Clifdon schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:21:

Gezien budget e.d. heb jij mooi systeem neergezet. Overweging van 2666mhz geheugen is mogelijk. Kan zelf niet zo snel een bron vinden waaruit blijkt dat het echt zin heeft.
Wat heeft 2666 voor nut als het moederbord max 2133 ondersteunt. En niet alle B150 borden kunnen 2666 terugklokken naar 2133. Vaak is 2400 het maximum.

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
die 4 threads van de i7 tov de i5 ga je niet veel gebruiken met deze software. Ps zowieso niet en lightroom ws voornamelijk alleen maar met exporteren. (wat dan wel weer elke gebruiker van lr doet) anyway advies voor een i7 is helemaal gezien het budget geen handig advies.

Geen sneller geheugen nemen. Wil jet meer uitgeven neem dan meer geheugen afhankelijk van wat je doet in Ps. Advies is het eerst gewoon bij 16GB 2133MHz te houden.

neem 1 SSD.

een nvidia kaartje (goedkope voldoet ruim) voor de hardware acceleratie zou nog kunnen.

om e.e.a. af te kunnen wegen is evt meer info nodig. Waarvoor gebruik je de software, wat doe je meestal voor bewerkingen etc.
Kun je ook zelf even in verdiepen wat je het meeste opleverd qua investering.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Menn_o
Clifdon schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:21:
[...]

Oke volgende keer moet ik beter lezen.

Ik vind persoonlijke een i7-6700 echt overkill voor 'fotobewerking en office + browsen'. Wel lekker toekomst proof. Aangezien je 9 jaar deed met je huidige setup is dat misschien wel een heel goeie keuze.

Edit:
@ACB2401, geen dus.
Dank voor alle feedback. Wat vragen:
- Welke system refereer je naar? Dat van mij of ADB2401?
- Gezien de totaalprijs van het suysteem is een i5 misschien meer gepast dan een i7. Ik doe niet vaak enorm veel moeilijke bewerkingen, maar vindt het snel renderen van 100% views wel heel erg belangrijk, en dan merk ik dat dat nu wel vrij traag gaat.
- Loont het dan nog om dan een sneller moederbord te nemen wat wel 2666 DDR4 ondersteunt?
- Ik weet nog niet bij welke winkel ik het wil kopen. Liefst iets waar ik ook fysiek naar toe kan (omgeving Den Haag), maar wil ook geen reclame maken voor een bepaalde winkel.

• Clifdon
Ik zou vooral kijken naar het systeem van acb2401.
Qua memory moet je je geen zorgen maken. Ik miste t feit dat een moederbord met 2666 ondersteunig weer een stukje duurder is.
Je bent dan geld aan t uitgeven voor en sneller geheugen en een ander moederbord. Dan verdwijnt die misschien paar procent prestatiewinst.
Je moet voor jezelf beslissen of je die i7 wilt. Tis een flinke meerprijs voor relatief weinig prestatiewinst denk ik.
Aan de andere kant als je 9 jaar doet met een pc en niet echt graag af en toe iets upgrade zou ik gewoon het snelste kopen dat je kunt krijgen en dan is dan toch die i7-6700 die acb2401 aanbeveelt.

• Menn_o
Ik heb de lijst nu nog een beetje aangepast:
- gezien de totaalprijs toch voor een i5 gekozen
- CPU koeler toegevoegd.
- de DS3P is een mooier moederbord, maar niet bij veel winkels leverbaar. Even uitgegaan van de D3H.
- Toch voor Samsung EVO gekozen nav Anand review.
- windows 10 toegevoegd.
- ik twijfel nog tussen 1x4TB HDD van 5900 rpm of 2x2TB van 7200 rpm.

Er zitten 2 winkels rond Rotterdam die dit kunnen leveren. Goedkoopste prijs inclusief montage is 940 euro. Deze zou ook de DS3P moederbord kunnen leveren. De andere levert 2 jaar garantie en kost 1020 euro.

Iemand nog aanvullende tips of dingen die ik ben vergeten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 208,-€ 208,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 79,95€ 79,95
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 126,-€ 126,-
1Cooler Master Silencio 352€ 52,95€ 52,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 63,98€ 63,98
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 57,-€ 57,-
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 12,34€ 12,34
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 835,62

• Paul
Vanwaar de twijfel tussen 2x 2TB of 1x 4 TB? Vanwege de toeren? Voor snelheid heb je de SSD al, als je Winodws, Lightroom en je catalog daar op zet maakt het ineens een heel stuk minder uit hoeveel IOPS je harde schijven kunnen leveren want daar komen dan toch alleen maar je RAW-bestanden en zo op te staan.

Je voeding heeft overigens maar 4 SATA-aansluitingen.
- SSD
- Oude 2 TB
- Oude 2 TB - 2
- DVD-brander
- nieuwe harddisk
- nieuwe harddisk - 2

Volgens de handleiding worden er ook maar 2 SATA-connectoren meegeleverd met het moederbord. De meeste computerbedrijven hebben wel het een en ander liggen, maar als je die retail moet kopen is het soms net als met HDMI- of USB-kabels, € 10 per stuk :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Menn_o
Paul schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:48:
Vanwaar de twijfel tussen 2x 2TB of 1x 4 TB? Vanwege de toeren? Voor snelheid heb je de SSD al, als je Winodws, Lightroom en je catalog daar op zet maakt het ineens een heel stuk minder uit hoeveel IOPS je harde schijven kunnen leveren want daar komen dan toch alleen maar je RAW-bestanden en zo op te staan.

Je voeding heeft overigens maar 4 SATA-aansluitingen.
- SSD
- Oude 2 TB
- Oude 2 TB - 2
- DVD-brander
- nieuwe harddisk
- nieuwe harddisk - 2

Volgens de handleiding worden er ook maar 2 SATA-connectoren meegeleverd met het moederbord. De meeste computerbedrijven hebben wel het een en ander liggen, maar als je die retail moet kopen is het soms net als met HDMI- of USB-kabels, € 10 per stuk :P
Dank. Ja ik twijfelde inderdaad vanwege de snelheid van de 4TB vs de 2TB. Maar misschien maakt het inderdaad weinig uit en kan ik beter een slot in mijn kast overhouden.

Zou je een andere voeding aanbevelen die meer SATA aansluitingen heeft? Of bedoel je alleen dat ik met deze keuze eventueel zelf bij moet betalen voor verlengstekkers?

[ Voor 3% gewijzigd door Menn_o op 01-04-2016 15:58 ]

• Paul
Ik zou voor verlengstekkers gaan, die kosten maar een paar euro en de meeste systembuilders hebben daar wel een aantal van liggen. Die voeding is AFAIK wel een van de beter. Voedingen met meer stekkers hebben vaak ook (veel) meer vermogen en dat heb je helemaal niet nodig en dan gaat de efficiëntie achteruit :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Menn_o
Nog een laatste vraag. Momenteel heb ik nog een functionerende 1920x1200 monitor. Als ik deze later wil vervangen door een 1440p monitor, kan ik die wel aansluiten op het moederbord?

De specs zeggen dat DVI-D maar tot 1920x1200 gaat.
De HDMI poort zou kunnen, maar tot hoeveel Hz kan die een 1440p monitor aansturen? Is 30Hz niet erg weinig?

(Ik lees over dit topic vrij weinig, sommige moederborden hebben wel een displaypoort verbinding. Is dat beter?)

• Paul
De connector op het moederbord voor de DVI-D-aansluiting ziet er uit als dual-link en zou daarmee 1440p60 aan moeten kunnen. De HDMI-aansluiting is 1.4 en die kan het dus sowieso. Displayport is echter wel beter...

1151-moederborden met DisplayPort :) Beetje jammer dat je voor M.2 + DP meteen een stuk meer betaalt.

Then again, een leuke videokaart die niet teveel stroom vreet en toch acceleratie biedt (for what it's worth :P) in LR / PS kost ook al snel € 115.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Menn_o
Dank je. En als je dan nog mATX en DDR4 aanvinkt blijven er wel erg weinig over.... Mischien is de Asus B150M-C een interessante kandidaat die in dezelfde prijsklasse valt?
Anders schiet je met de Gigabyte GA-Q170M-D3H enkele tientallen euro's omhoog.

[ Voor 50% gewijzigd door Menn_o op 04-04-2016 11:01 ]

• Paul
Die Asus ziet er ook goed uit. Zelfde chipset, zelfde aantal SATA-poorten, alleen geen M.2 (maar daar heb je toch geen SSD voor in je lijstje staan en een PCI-e naar M/2-adapter kost 10 euro op eBay) en een Realtek ipv een Intel netwerkkaart, maar dat is niet zo erg :)

Oh ja, en geen SATA Express, maar dat gebruikt toch niemand :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Menn_o
Ik ben nog niet geheel zeker of de keuze voor het moederbord en het feit dat er maar heel weinig mATX borden met Displaypoort. Wat is wijsheid?

Toch voor een ATX bord gaan en een grotere kast? En welk bord en welke kast? Is het de meerprijs allemaal waard?

Of gewoon de Asus B150-C of Asrock H170M Pro 4 kiezen? Kan voor beide weinig reviews vinden.

Of de Gigabyte Ga-B150M-D3H laten en later eventueel een Grafische kaart toevoegen?

Verwijderd

1440p gaat uitstekend op hdmi. Doe het zelf met een pricewatch: Gigabyte GA-B150M-DS3P.
Pagina: 1