Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbez
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hallo medetweakers,

Mijn (compact) camera die ik nu heb is al een paar jaar oud en daarom wil ik overstappen naar een DSLR.
Ik zou graag het liefst een camera willen hebben die onder 500 euro kost. Daarom dacht ik zelf om een Nikon d3300 te kopen omdat deze door Tweakers was beordeeld als beste instap camera, maar deze review is ook al 2 jaar geleden gemaakt. Dus mijn vraag is: Is de Nikon d3300 nog de beste instap DSLR in 2016?

Beste antwoord (via Ebbez op 31-03-2016 12:23)

Palthe

Als ik zo even snel kijk op een aantal review sites, komt de D3300 nog steevast als 1 van de beste instap camera's naar voren. Er is naar mijn weten ook nog geen opvolger van Nikon zelf.
Ik zou zeggen lees een paar (recente) reviews/roundups door en beslis zelf. Ga vooral ook naar een "fysiek" winkel om er zelf even mee te spelen en bepaal ook op basis daarvan wat je zelf fijn vindt.
Ik ben uiteindelijk toch gezwicht voor D5100 vanwege o.a. het uitklapbare scherm, maar heb die beslissing uiteindelijk in de winkel pas gemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Als ik zo even snel kijk op een aantal review sites, komt de D3300 nog steevast als 1 van de beste instap camera's naar voren. Er is naar mijn weten ook nog geen opvolger van Nikon zelf.
Ik zou zeggen lees een paar (recente) reviews/roundups door en beslis zelf. Ga vooral ook naar een "fysiek" winkel om er zelf even mee te spelen en bepaal ook op basis daarvan wat je zelf fijn vindt.
Ik ben uiteindelijk toch gezwicht voor D5100 vanwege o.a. het uitklapbare scherm, maar heb die beslissing uiteindelijk in de winkel pas gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk goed naar wat je prettig vindt. En kijk ook naar de toekomst.
Vergeet canon bv niet. Een instap DSLR betekend over het algemeen dat je later over gaat op een hoger model. En je wilt dan niet opnieuw lenzen en accesoires gaan kopen. Misschien dat je de menu structuur of de knoppen van een canon wat prettiger vindt.

De 3300 is nog steeds een goed instap model. Maar misschien is kijken naar een 2e hands 5xxx serie bv ook een optie?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 09:00
De d3300 is een uitstekende instapcamera en de beste in dit budget. Alleen zijn systeem- en compactcamera's ook erg ver gekomen in de afgelopen jaren.

Voor €500 heb je bijvoorbeeld een Sony A5100. Dit is een goedkope en compacte camera maar met de uitstekende hardware (zelfde sensor als de A6000) die minimaal even mooie plaatjes als de d3300 oplevert.

Ook kan je eens kijken naar een high-end compactcamera. De Canon G7 X is er zo een, met een relatief grote sensor, lichtsterke lens en uitstekende beeldkwaliteit.

Ik zou dus reviews gaan lezen van alle drie de camera's en ze eens vast houden in een winkel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:19

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

palthe schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:54:
Als ik zo even snel kijk op een aantal review sites, komt de D3300 nog steevast als 1 van de beste instap camera's naar voren.
Bizar, dat deze antieke camera (weliswaar met top sensor) nog steeds gezien wordt als beste instap.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-05 20:48
Vishari Beduk schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:28:
[...]

Bizar, dat deze antieke camera (weliswaar met top sensor) nog steeds gezien wordt als beste instap.
Ze zullen wel iets goed hebben gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:28:
Concurrentie van Canon is een 1200D / 1300D, maar daar zit een bijna 7 jaar oude sensor in, dus tussen de dSLRs is dat makkelijk gewonnen voor Nikon. Ik zou denken dat er ook wel in de mirrorless systeemcamera's goede instappers te vinden zouden moeten zijn, maar ben daar niet zo bekend mee.

Een goede compact (met grotere sensor) kom je tegenwoordig ook een behoorlijk eind mee, een Sony RX100 of die Panasonic equivalent (ben de naam even kwijt) zijn toch ook mooie camera's en toch nog lekker compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 19:40
Ebbez schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:19:
Hallo medetweakers,

Mijn (compact) camera die ik nu heb is al een paar jaar oud en daarom wil ik overstappen naar een DSLR.
Omdat je compact camera een paar jaar oud is wil je overstappen naar een DSLR?
Het lijkt me dat je andere redenen om over te stappen naar een DSLR? ;)
Waarom zou je over willen stappen naar een DSLR? Of zoals hier als alternatief genoemd, systeemcamera's.
Wat voor foto's maak je of wil je gaan maken? Zie je je zelf een grotere camera meenemen t.o.v. compact camera die in je jaszak past? Wil je veel kunnen inzoomen of juist groothoek?

Enige tijd geleden heb ik zelf ook georiënteerd op een andere camera dan mijn huidge compact die ik inmiddels iets van 6 jaar heb. Redenen voor mij zouden zijn meer instel mogelijkheden in diafragma, sluitertijd, betere kwaliteit van de foto's. Ondertussen heb ik nog geen andere camera, maar dat terzijde.
Je beseft je dat je met een standaard kitlens weinig zoom hebt? Hangt er vanaf of je dat nodig hebt.
De D3300 heb ik zelf ook overwogen, voor een DSLR vond ik hem qua gewicht en grip erg prettig. Uitklapbaar scherm, Wifi en GPS ontbreken, maar daar zie ik persoonlijk niet veel meerwaarde in.
De camera mist echter wel functies die bv. de D5xxx serie wel heeft, volgens mij alleen beperkt door de software, onder het motto dan moet je de duurdere kopen. Eén daarvan is bv. bracketing exposure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbez
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Corossi schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:46:
[...]

Omdat je compact camera een paar jaar oud is wil je overstappen naar een DSLR?
Het lijkt me dat je andere redenen om over te stappen naar een DSLR? ;)
Waarom zou je over willen stappen naar een DSLR? Of zoals hier als alternatief genoemd, systeemcamera's.
Mijn compact camera die ik nu heb is al (denk ik) 7/8 jaar oud. Ik wou ook wat mooiere foto's gaan nemen. Ik kan bijvoorbeeld nu al wel degelijke foto's nemen, maar die zien er niet echt mooi uit op een groot beeldscherm of zijn over of onder-saturated. Een DSLR lijkt me wel leuk om een keertje mee te prutsen, vooral omdat het (volgensmij) wat uitgebreider is.

Ben overigens vanmiddag naar Mediamarkt geweest. Geen succes; meeste camera's hadden geen accu of geen sd kaart |:(

[ Voor 41% gewijzigd door Ebbez op 29-03-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 09:00
Een high-end compactcamera (een van €500+) of een systeemcamera is net zo geavanceerd als een DSLR. Daarom zou ik je nogmaals aanbevelen om naast de D3300 ook de Sony A5100 (systeemcamera) en de Canon G7 X (compactcamera) te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Balance schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:11:
[...]
Een high-end compactcamera (een van €500+) of een systeemcamera is net zo geavanceerd als een DSLR.
:N

Het is juist omgekeerd; die DSLR instappers zijn in de basis ruim 10 jaar oude camera's die wat zijn opgeleukt met wat toeters en bellen zodat ze de indruk wekken dat ze nog mee te kunnen. Die D3300 bijvoorbeeld heeft een AF unit die echt in het museum thuis hoort. En dat stangen stelsel voor het diafragma :X
En een 9 punts AF waarbij feitelijk alleen het middelste bruikbaar is, hoe modern is dat??

Nee, dan de mirrorless camera's. Of nog leuker, de 1" BSI premium compacts. Die zijn veeeeel geavanceerder.
AF punten over het hele beeld, echte AF tracking, gezichtsherkenning
geen gedoe met front/back focus problemen
super-super-super snelle electronische sluiter :9
touch screens, tilting screens
4K video, 120 fps video, burst modus boven de 10 fps
aansturing vanuit telefoon/tablet

Ik kan mij best voorstellen dat je een DSLR wilt vanwege de objectieven, maar niet omdat je wat moderns wil.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Nee, dan de mirrorless camera's. Of nog leuker, de 1" BSI premium compacts. Die zijn veeeeel geavanceerder.
Dat is allemaal om het enige te compenseren wat ze niet hebben tov een "antieke" dSLR en dat is sensor grootte :D

Irritante is dat die features grotendeels allemaal wel in een dSLR kunnen maar ze het niet doen volgens mij omdat er niets boven een grote sensor en knap glaswerk gaat als het op foto's neer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Daarom zie je veel van die features dan ook al verschijnen op DSLR's, nog niet alles, maar het wordt wel steeds meer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53
Vishari Beduk schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:23:
Het is juist omgekeerd; die DSLR instappers zijn in de basis ruim 10 jaar oude camera's die wat zijn opgeleukt met wat toeters en bellen zodat ze de indruk wekken dat ze nog mee te kunnen. Die D3300 bijvoorbeeld heeft een AF unit die echt in het museum thuis hoort. En dat stangen stelsel voor het diafragma :X
Niets mis met een mechanisch diafragma hoor, maar goed, Nikon heeft dat sinds kort met hun E-lenzen ook gemoderniseerd (iets wat Canon al enkele decennia doet ;) ).
En een 9 punts AF waarbij feitelijk alleen het middelste bruikbaar is, hoe modern is dat??
Niet, maar goed, dat is iets wat ook wel wordt aangepakt.
Ow, je bedoelt een 1" camera van €1000... Ja, heel vergelijkbaar met een dslr van amper €300 met een optische zoeker en 2,5x zo grote sensor.
DSLR's zijn prehistorisch, maar bieden nog steeds een aantal voordelen boven spiegelloze camera's, hoe je het ook wendt of keert. De vraag is alleen of die voordelen voor "jou" van belang zijn of niet. Als dat niet het geval is, gewoon lekker een spiegelloze camera kopen en niet moeilijk doen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Universal Creations schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:53:
[...]
DSLR's zijn prehistorisch, maar bieden nog steeds een aantal voordelen boven spiegelloze camera's, hoe je het ook wendt of keert. De vraag is alleen of die voordelen voor "jou" van belang zijn of niet. Als dat niet het geval is, gewoon lekker een spiegelloze camera kopen en niet moeilijk doen.
Inderdaad, de prijs/kwaliteit verhouding wanneer je puur naar foto's kijkt, ligt bij dSLR's nog steeds het beste. Een instap-dSLR heeft een sensor van fatsoenlijke grote en sensoren van systeemcamera's zijn niet of nauwelijks beter. Prijstechnisch zijn instap-dSLR's naar mijn idee nog steeds aantrekkelijker dan een (instap-)systeemcamera, zeker wanneer je naar het systeem als geheel kijkt. Het aanbod voor aantrekkelijk geprijsde lenzen is bij dSLR systemen naar mijn idee ook nog steeds beter. Wanneer je goede foto's wilt maken, de mogelijkheid wilt hebben om je systeem uit te breiden, het meer bulky formaat van een dSLR geen probleem vind en niet te veel uit wilt geven, ben je naar mijn idee nog steeds het beste af met een dSLR.

Systeemcamera's zijn naar mijn idee een zeer welkome aanvulling op het camera-aanbod, maar ze zijn over het algemeen toch nog steeds net wat duurder dan dSLR's. Wanneer je naar een instapset kijkt, is dat volgens mij nog steeds zo, maar wanneer je wilt uitbreiden, geldt dat helemaal.

Fatsoenlijke high-end compact camera's bestaan er gelukkig tegenwoordig ook, maar deze kennen ook zo hun beperkingen. De sensor is te klein of de lens niet lichtsterk genoeg om echt invloed op je scherptediepte te hebben, zeker rond het 'normale' bereik. Of ze zijn gewoon schrikbarend duur.

Wanneer geld wat minder een punt is en je wilt met name voor huis-tuin-en-keuken gebruik mooie foto's maken, zou ik iedereen een systeemcamera of eventueel een high-end compact camera aanraden. Doordat ze (net wat) compacter zijn dan dSLR's neem je ze sneller mee. Al zitten daar ook wel wat haken en ogen aan, Sony zou ik bijvoorbeeld niet snel aanraden, omdat gezien hun loyaliteit aan systemen in het verleden mij dat geen duurzame oplossing lijkt. En van de Fujifilm camera's ben ik zelf wel zeer gecharmeerd, maar zijn nog steeds met name op fotografie gericht. Om te filmen zijn ze vergelijkbaar beperkt als de meeste dSLR's. Maar wanneer je zo min mogelijk uit wilt geven voor de beste fotokwaliteit, moet je naar mijn idee nog steeds bij dSLR's zijn.

Wanneer je met name geïnteresseerd bent in 'nieuwerwetse fratsen', is een dSLR niet de meest logische keuze, maar deze zullen over het algemeen niet of nauwelijks je foto's beter maken. Wanneer video belangrijk voor je is, dan is een dSLR ook niet de meest logische keuze. En naar mate je wensen/eisen specifieker worden, wordt adviseren ook alleen maar makkelijker, dan wel in de richting van een dSLR, een systeemcamera of een compact camera.

Maar wanneer je iets nieuws wilt en tijd en energie wilt steken in het maken van betere foto's en niet de hoofdprijs wilt betalen, lijkt mij de Nikon D3300 nog steeds een uitstekende keuze. Voor die prijs koop je volgens mij geen betere fotokwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:07:
Daarom zie je veel van die features dan ook al verschijnen op DSLR's, nog niet alles, maar het wordt wel steeds meer.
Langzaam maar zeker komen die features er wel op. Gezichtsherkenning heb je dacht ik pas vanaf een 1Dx type body (bij Canon in ieder geval), touch screen, swivel screen en wifi dan weer alleen bij de goedkopere camera's. Maar je moet toegeven dat het allemaal wel erg traag gaat.
Universal Creations schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:53:
Ow, je bedoelt een 1" camera van €1000... Ja, heel vergelijkbaar met een dslr van amper €300 met een optische zoeker en 2,5x zo grote sensor.
Spiegelloos? Nou scheer je wel weer alles over één kam. Het enige voordeel dat ik zo kan bedenken gerelateerd aan de spiegel is het fase AF systeem, en misschien de optische zoeker. Maar fase AF heeft ook zo z'n beperkingen qua nauwkeurigheid en dingen als gezichtsherkenning. En een EVF heeft naast een aantal nadelen, ook wel een aantal voordelen.

En bij een instap dSLR zijn die voordelen wel zeer marginaal, met vaak een zeer oud AF systeem waarvan alleen het middelste punt echt betrouwbaar is en een zeer kleine optische zoeker.

De grootte van de sensor zegt ook niet alles, ik heb foto's gezien van die 1" compacts die meer detail toonden dan ik ooit uit m'n APS-C dSLR heb kunnen halen. Alhoewel ik zou verwachten dat de D3300 wel meer detail zou moeten kunnen reproduceren. Afhankelijk van de lens, wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

henkie196 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 07:41:
Langzaam maar zeker komen die features er wel op. Gezichtsherkenning heb je dacht ik pas vanaf een 1Dx type body (bij Canon in ieder geval), touch screen, swivel screen en wifi dan weer alleen bij de goedkopere camera's. Maar je moet toegeven dat het allemaal wel erg traag gaat.
De 70D en 80D hebben alles wat je noemt. Ik geef inderdaad toe dat het niet snel gaat, maar een hoop van die andere features hebben te maken met de gebruikte techniek en zijn dus inherent aan DLSR.

Zet je hem op compact modus, ofwel LV, dan heb je ook een hoop van die features zoals geen front/backfocus, AF over het hele beeld. Eigenlijk is dan het enige wat je nog mist van het lijstje van Vishari die snelle sluiter en 4K. Tja, wil je nu een fotocamera of niet? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een 70D en 80D hebben toch alleen gezichtsherkenning in liveview? Ik dacht niet dat de AF metering sensor voor in ieder geval de 70D genoeg pixels had om überhaupt een gezicht te kunnen herkennen. Kan niet precies vinden wat voor metering sensor de 80D heeft / gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

lateef schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 00:48:
[...]
Maar wanneer je iets nieuws wilt en tijd en energie wilt steken in het maken van betere foto's en niet de hoofdprijs wilt betalen, lijkt mij de Nikon D3300 nog steeds een uitstekende keuze. Voor die prijs koop je volgens mij geen betere fotokwaliteit.
Niet mee eens.
Ik heb een D3200 gehad (die nagenoeg gelijk is aan de D330) en mij lukte het bijna niet om een scherpe foto uit dat ding te krijgen. Ik vond dat vreselijk frustrerend.
Twee keer bij Nikon service geweest en uiteindelijk overgestapt naar een D5200 die veel beter is.
Als ik dan kijk naar goedkope MFT's zoals de Panasonic GF6 of de Olympus E-PM2; die hebben een veel betere autofocus dan de D3300. En ook de feature set is veel uitgebreider.
Als ik kijk naar mijn foto's uit de MFT's en vergelijk met mijn foto's uit de D3200 dan winnnen de MFT's overduiderlijk.
Gonadan schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 08:07:
[...]
De 70D en 80D hebben alles wat je noemt.
Ik heb het uitsluitend over instap DSLR's. De 80D is een ander verhaal, ik denk dat het een uitstekende camera is.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vishari Beduk schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:01:
Ik heb het uitsluitend over instap DSLR's. De 80D is een ander verhaal, ik denk dat het een uitstekende camera is.
Ah uitsluitend de vier cijfers dan dus? Dan kan ik je redenatie wel volgen, al zijn compacts in die prijsklasse ook niet echt bijzonder. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1