Universal Creations schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:53:
[...]
DSLR's zijn prehistorisch, maar bieden nog steeds een aantal voordelen boven spiegelloze camera's, hoe je het ook wendt of keert. De vraag is alleen of die voordelen voor "jou" van belang zijn of niet. Als dat niet het geval is, gewoon lekker een spiegelloze camera kopen en niet moeilijk doen.
Inderdaad, de prijs/kwaliteit verhouding wanneer je puur naar foto's kijkt, ligt bij dSLR's nog steeds het beste. Een instap-dSLR heeft een sensor van fatsoenlijke grote en sensoren van systeemcamera's zijn niet of nauwelijks beter. Prijstechnisch zijn instap-dSLR's naar mijn idee nog steeds aantrekkelijker dan een (instap-)systeemcamera, zeker wanneer je naar het systeem als geheel kijkt. Het aanbod voor aantrekkelijk geprijsde lenzen is bij dSLR systemen naar mijn idee ook nog steeds beter. Wanneer je goede foto's wilt maken, de mogelijkheid wilt hebben om je systeem uit te breiden, het meer bulky formaat van een dSLR geen probleem vind en niet te veel uit wilt geven, ben je naar mijn idee nog steeds het beste af met een dSLR.
Systeemcamera's zijn naar mijn idee een zeer welkome aanvulling op het camera-aanbod, maar ze zijn over het algemeen toch nog steeds net wat duurder dan dSLR's. Wanneer je naar een instapset kijkt, is dat volgens mij nog steeds zo, maar wanneer je wilt uitbreiden, geldt dat helemaal.
Fatsoenlijke high-end compact camera's bestaan er gelukkig tegenwoordig ook, maar deze kennen ook zo hun beperkingen. De sensor is te klein of de lens niet lichtsterk genoeg om echt invloed op je scherptediepte te hebben, zeker rond het 'normale' bereik. Of ze zijn gewoon schrikbarend duur.
Wanneer geld wat minder een punt is en je wilt met name voor huis-tuin-en-keuken gebruik mooie foto's maken, zou ik iedereen een systeemcamera of eventueel een high-end compact camera aanraden. Doordat ze (net wat) compacter zijn dan dSLR's neem je ze sneller mee. Al zitten daar ook wel wat haken en ogen aan, Sony zou ik bijvoorbeeld niet snel aanraden, omdat gezien hun loyaliteit aan systemen in het verleden mij dat geen duurzame oplossing lijkt. En van de Fujifilm camera's ben ik zelf wel zeer gecharmeerd, maar zijn nog steeds met name op fotografie gericht. Om te filmen zijn ze vergelijkbaar beperkt als de meeste dSLR's. Maar wanneer je zo min mogelijk uit wilt geven voor de beste fotokwaliteit, moet je naar mijn idee nog steeds bij dSLR's zijn.
Wanneer je met name geïnteresseerd bent in 'nieuwerwetse fratsen', is een dSLR niet de meest logische keuze, maar deze zullen over het algemeen niet of nauwelijks je foto's beter maken. Wanneer video belangrijk voor je is, dan is een dSLR ook niet de meest logische keuze. En naar mate je wensen/eisen specifieker worden, wordt adviseren ook alleen maar makkelijker, dan wel in de richting van een dSLR, een systeemcamera of een compact camera.
Maar wanneer je iets nieuws wilt en tijd en energie wilt steken in het maken van betere foto's en niet de hoofdprijs wilt betalen, lijkt mij de Nikon D3300 nog steeds een uitstekende keuze. Voor die prijs koop je volgens mij geen betere fotokwaliteit.