excel formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-01-2021
Mijn vraag:

wat is de juiste excel formule voor?

ik wil in sheet 2 een automatische invulling krijgen in de cellen als er in sheet 1 iets wordt ingevuld.
Als in sheet 1 een vak (bvb B7) blanco is, moet hetzelfde vak B7 in sheet 2 ook blanco zijn.
Als ik in sheet 1 in dit zelfde vak een waarde invul, dan moet er in sheet 2 in datzelfde van automatisch ook een waarde ingevuld worden maar niet dezelfde...

Wanneer in sheet 1 een willekeurige waarde wordt ingevuld moet in sheet 2 een waarde A of B worden ingevuld, afhankelijk van een andere beslissing: A of B is in het overzicht van sheet 2 een verschil dat ik ook zelf wil aangeven.
maw: A betekent NIET GEWERKT (=25) en B betekent GEWERKT (=15). Dan moet in de formule automatisch mee kunnen voorzien worden dat er een verschillende waarde verschijnt afhankelijk van A of B en alleen als er in het zelfde vak in sheet 1 iets verschijnt.

Is dit een beetje duidelijk?

Dank voor de hulp.
M

Relevante software en hardware die ik gebruik
macbookpro en Yosemite 10.10.5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT!
dhollanderma schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:07:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
/
Daar mist wat? ;) Het is expliciet de bedoeling om aan te geven wat de eigen gedachten / pogingen zijn.

Waar loop je vast, wat zijn je huidige formules? Zoals je het beschrijft kan het met wat eenvoudige IF()-functies. Of met een Nederlandstalige versie: ALS(). Die functie is in "iedere" inleidende tutorial te vinden, ik denk dat je daar wel uit kunt komen.

En die functie werkt eigenlijk precies zoals je het met de hand zou doen. Als B7 is leeg dan leeg; anders als {B7 = voorwaarde} dan 25; anders 15. Zoiets.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:39

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Wat heb je zelf al geprobeerd?

Begin eens met het doorlezen van een de IF functie. Daar kom je al een heel eind mee.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-07 23:34
Inderdaad zoals hiervoor aangegeven.

Iets in de trant van
code:
1
=ALS(ISLEEG(Blad1!A1);0;B1)

Waar deze waarde zich bevindt in blad 2 en verwijst naar blad 1 en een waarde toekent afhankelijk van of A1 in blad 1 leeg is of niet. Dan gewoon deze cel kopiëren naar andere.

[ Voor 3% gewijzigd door McBrag op 28-03-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
moet nog wat lezen, maar dat geeft een idee hoever ik sta :)

=IF(NIGHTS!BB9=BLANK,PER DIEMS!BB9=BLANK; if(NIGHTS!BB9=NUMBER,PER DIEMS!BB9=25))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
=IF((NIGHTS!BB9="",PER DIEMS!BB9="",if(NIGHTS!BB9="VALUE",PER DIEMS!BB9="25"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
=IF(NIGHTS!BB9="ISNUMBER", "25", "")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
=IF(NIGHTS!BB9="VALUE"; ""; "25")

close but no cigare..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 29-09 06:40
Geen idee wat je wil doen. Zoiets:

=if(isblank(nights!bb9);"";25)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhollanderma
that's it!

merci, maar eigenlijk is dat net het eerste deel van wat ik zocht.

Nu wil ik nog maken dat:

1. cellen (of tekst in cellen) in beide sheets waarin datums zijn geïntegreerd een andere kleur krijgen als ze een bepaalde datum gepasseerd zijn (de huidige).

2. de cellen waarin ik bovenstaande formule gebruik, automatisch 15 of 25 kunnen worden, afhankelijk van het feit of de cel geel is ingekleurd of niet.

mogelijk?

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dhollanderma schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:03:
that's it!

merci, maar eigenlijk is dat net het eerste deel van wat ik zocht.

Nu wil ik nog maken dat:

1. cellen (of tekst in cellen) in beide sheets waarin datums zijn geïntegreerd een andere kleur krijgen als ze een bepaalde datum gepasseerd zijn (de huidige).

2. de cellen waarin ik bovenstaande formule gebruik, automatisch 15 of 25 kunnen worden, afhankelijk van het feit of de cel geel is ingekleurd of niet.

mogelijk?

thanks
Dat heet in Excel voorwaardelijk opmaak (conditional formatting). Daarmee zou je genoeg info moeten vinden om het mee op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Advies: doe jezelf een plezier en ga eerst een paar tutorials volgen - dus geheel los van je huidige probleem puur om de basics aan te leren. Dat zal een eindoplossing heel veel beter maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1