Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC crasht tijdens spelen spel (PSU probleem?)

Pagina: 1
Acties:

• Melvin44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 12:05
Ik wilde eigenlijk een topic openen omdat ik dacht dat het door een driver kwam, maar nu begin ik te twijfelen wat het probleem is.

Een aantal keer crashte mijn PC uit het niets. Ik kreeg een zwart scherm en de computer startte vanzelf op. Vandaag heb ik W7 opnieuw geïnstalleerd en ik schreef het, na wat Googlen, al af als een driver probleem.

Toen zette ik tijdens het gamen mijn max fps van 150 naar 60 en kreeg ik geen crash. Als test verhoogde ik daarna weer de max fps naar 150 en ja hoor: een crash. De temperatuur die de GPU toen haalde was 75 graden.

Nu is het zo dat ik, voor ik W7 herinstalleerde, wel vaker boven de 75 graden uit kwam en er toen niks gebeurde. Daarom vind ik het raar, want ik zou zeggen dat dit op een hardware probleem lijkt.

PC draait nu al een uur zonder problemen op de desktop. Ik herinner me ook dat ik twee dagen geleden mijn videokaart eruit heb gehaald om schoon te maken.

Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?

Setup:

PSU - CM V650S 650W
GPU - MSI R9 280X
OS - W7
MEM - Crucial Ballistix Sport 2x4GB 1600 MHz
CPU - i5 4670K @ 4.0GHz
SSD - Samsung 840 EVO 120GB
MOBO - MSI Z87-G45

[ Voor 24% gewijzigd door Melvin44 op 28-03-2016 14:03 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:29
Je setup lijst is nogal incompleet: wat voor moederbord? Processor? RAM?

PSU zou kunnen, maar het kan ook een defect moederbord zijn, niet goed werkend RAM, ...

Verder testen: memtest gedurende een nacht of zo bijvoorbeeld. Leen een PSU van iemand en gebruik die eens om te testen.

Stress-test je CPU - wat voor temperaturen krijg je op je CPU?

Verwijderd

Zonder de rest van het systeem te weten blijft het giswerk.

• Melvin44
Bijgewerkt.

Ik zal vanavond memtest laten draaien.
Een PSU lenen die sterk genoeg is gaat niet lukken helaas.
Net een half uur Prime95 (in-place large FFTs) gedraaid: max temp 72 graden

Blijf het toch vreemd vinden dat ik voor mijn W7 herinstallatie hier geen last van had.

• vanaalten
Melvin44 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:18:
Blijf het toch vreemd vinden dat ik voor mijn W7 herinstallatie hier geen last van had.
Dan snap ik je openingspost niet:
Een aantal keer crashte mijn PC uit het niets. Ik kreeg een zwart scherm en de computer startte vanzelf op. Vandaag heb ik W7 opnieuw geïnstalleerd en ik schreef het, na wat Googlen, al af als een driver probleem.
... klinkt voor mij als: het crashte regelmatig en onverwacht en na W7 herinstallatie leek het opgelost te zijn. Nu stel je dus dat het goed was VOOR herinstallatie?

Anyway,
CPU - i5 4670K @ 4.0GHz
... ik zou eens beginnen met overklokken uit te zetten en je BIOS naar defaults terug te zetten. Wellicht dat je CPU of geheugen nu instabiel draait.
Melvin44 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:18:
Een PSU lenen die sterk genoeg is gaat niet lukken helaas.
Als het er op neer komt dat een PSU-probleem waarschijnlijk is, dan zal er weinig anders op zitten dan een andere aan te schaffen en uit te proberen of het daarmee is opgelost.

• Melvin44
vanaalten schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:42:
[...]

Dan snap ik je openingspost niet:

[...]

... klinkt voor mij als: het crashte regelmatig en onverwacht en na W7 herinstallatie leek het opgelost te zijn. Nu stel je dus dat het goed was VOOR herinstallatie?

Anyway,

[...]

... ik zou eens beginnen met overklokken uit te zetten en je BIOS naar defaults terug te zetten. Wellicht dat je CPU of geheugen nu instabiel draait.

[...]

Als het er op neer komt dat een PSU-probleem waarschijnlijk is, dan zal er weinig anders op zitten dan een andere aan te schaffen en uit te proberen of het daarmee is opgelost.
Inderdaad. Misschien verkeerd verwoord, maar VOOR de herinstallatie was het goed. ERNA niet meer.

Net even een spel gespeeld. Normaal staat de max fps op 150 en dan crasht hij na enkele seconden al. Daarom de max fps maar verlaagd naar 60 en dat ging 30 tot 40 minuten goed en toen alsnog een crash.

Ook even furmark gedraaid en die crashte na ongeveer 15 seconden. Bios reset heeft ook niet geholpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Melvin44 op 28-03-2016 16:46 ]

Verwijderd

Waarom geen Windows 10? Downloaden, installeren en 30 dagen gratis proberen.

• Melvin44
Memtest gedraaid en geslaagd. Is het nu veilig om te zeggen dat het een PSU probleem is?

• vanaalten
Hoe lang heeft Memtest gedraaid? Uurtje, nachtje? Een uur is niet genoeg om het RAM mee uit te sluiten, met een nacht zou ik er van uit gaan dat het daar niet aan ligt.

Maar dan kan het nog steeds zijn:
- PSU
- moederbord
- OS/software

...waarbij OS/software mij toch het meest waarschijnlijke lijkt: VOOR je Windows herinstalleerde werkte het goed, NA een herinstallatie niet meer. Dan is het toch niet aannemelijk dat het aan de PSU of wat voor hardware dan ook ligt?

Nou lijkt het er op dat je helemaal in je hoofd hebt zitten dat het een PSU-probleem is. In dat geval: probeer een andere en je weet het.
Pagina: 1