Toon posts:

Cpu fan draait niet sneller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een nieuw pc in elkaar gezet.

Asrock 970 pro 3 r2.0
AMD FX-6350 stock
2 x 4GB Kingston HyperX Fury
AMD 270x GPU

Nu heb ik eigenlijk vanaf het begin af aan problemen met BSOD (eens elke week). Ik heb toen gedacht aan het geheugen en deze met memtest86+ getest maar deze gaf geen fouten aan. Ik heb vooral BSOD als ik het geheugen in dual channel heb staan. Sinds ik het in single channel heb staan is het een stuk beter.
Ik weet nog steeds niet zeker of het aan het geheugen ligt maar goed.

Het probleem dat ik nu ook ondekt heb is dat mijn cpu fan niet sneller gaat draaien als mijn cpu warm word.
Ik heb in de bios al verschillende dingen geprobeert. Cpu fan op full on zetten of automatisch zetten. Ik kan hem wel langzamer zetten maar onder full load gaat ie niet sneller dan 3600 rpm. Ook op Full on blijft ie gewoon rond de 3600 hangen.

Als ik hem bijvoorbeeld langzamer zet en op 50% zet zie ik in Open Hardware Monitor de fan controller wel omhoog gaan naar 100% maar dat is dan weer 3600 RPM.
Ik heb de fan ook al op de chassis_fan aangesloten met precies hetzelfde resultaat

Tijdens gamen gaat ie wel gewoon harder draaien en haalt is 5000-6000 rpm... daarom is het me niet eerder echt opgevallen totdat ik prime95 aanzette en er geen beweging in zat.

Het vreemde is dat als mijn GPU fan harder gaat draaien OOK mijn cpu fan harder gaat draaien! Dus dan pas gaat flink harder.

Is mijn moederbord gewoon niet in orde en kan ik deze het beste RMA-en?

Mochten jullie andere ideeën dan hoor ik deze graag!

Alvast bedankt

Groeten Sven

Beste antwoord (via Verwijderd op 28-03-2016 00:39)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Ik snap dat je bezorgt bent om je temperaturen en dat je graag hebt dat je stock koeler de boel koel houdt, maar ik zou prime eens lekker aan laten staan en de temperaturen in de gaten houden tot een graad of 80 a 90. Als de cpu koeler dan nog niet harder gaat blazen dan is er iets mis met je koeler, maar 60 graden voor een fx 6XXX is echt zo gek nog niet.

Als je je wel zorgen maakt kan je altijd nog een andere aftermarket koeler halen. Mits je daarvoor kiest, kies dan wel voor een top down koeler zodat je moederbord extra airflow krijgt! De Asrock 970 pro 3 r2.0 is een beruchte moederbord die vaak voor throttling zorgt vanwege te warme VRMs op het moederbord wanneer de PC belast wordt. Met een aftermarket koeler die niet top down is vererger je dat alleen maar.

Ook zij je BSODS vreemd. Hoe lang heb je memtest gedraaid? Een volle 24 uur? Want dat wordt toch echt als minimum gezien wil je echt je ram uitsluiten.

Alle reacties

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van de cpu?
Welke behuizing en voeding heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Idle zijn de temps 25-30C. Op 100% load gaat ie al snel richt de 50-55C. Ik zet prime95 dan uit omdat ik niet wil dat de cpu te heet word.

Ik heb in de bios nu ingesteld dat als ie boven de 45C komt de fan speed gaat verhogen. Ik zie de fan control dan ook stijgen naar 100% maar de fan gaat nauwelijks sneller draaien.

Behuizing is een Antec 300. Voeding is een Cooler Master M620.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:35:
Idle zijn de temps 25-30C. Op 100% load gaat ie al snel richt de 50-55C. Ik zet prime95 dan uit omdat ik niet wil dat de cpu te heet word.

Ik heb in de bios nu ingesteld dat als ie boven de 45C komt de fan speed gaat verhogen. Ik zie de fan control dan ook stijgen naar 100% maar de fan gaat nauwelijks sneller draaien.

Behuizing is een Antec 300. Voeding is een Cooler Master M620.
Maar wat wil je dan bereiken ? Die temperaturen zijn normaal en als je fan harder zet ga je niet opeens 10 graden naar beneden.

Voeding zou ik wel vervangen is al sinds 2013 niet meer te koop en wordt verkocht sinds 2007. Die is dus wel aan vervangen toe en denk ook dat je bsod dan zijn opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door MichaelvD op 27-03-2016 23:23 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:59
Tja AMD kamp heh. Intel evenmin daar niet van. Zo n CPU mag prina +85 worden. Zou me pas zorgen maken als hij gaat throttelen rond de 95 graden.

Verwijderd

Temperaturen zijn volkomen normaal. Is het geluid van de cpu fan een beetje te harden?

De voeding zou idd de verdachte wel eens kunnen zijn. Kan je testen met een andere goede voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat de cpu fan niet uit zichzelf beter gaat koelen wat hij behoort te doen. Terwijl als de GPU fan sneller gaat draaien dan gaat de cpu fan wel opeens sneller draaien. Zelfs als ik de gpu fan zelf in MSI afterburner omhoog draai gaat de cpu fan ook mee omhoog.

Dus er klopt ergens iets niet. De cpu mag niet ver boven de 62C komen is aangeraden door AMD. Doordat de fan niet hoger dan 3600 rpm gaat gaat de temp dus zeer snel omhoog en stopt het niet bij 55C maar dan zet ik prime uit...

Als de GPU fan aan gaat dan gaat de cpu fan ook naar de 6000 RPM wat normaal is bij de FX stock koelers vandaar ook het lawaai.

Voeding is nog prima in orde... alles op full load en meeste verbruik geen enkel probleem. De BSOD gebeuren meestal idle of tijdens een netflix etc.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 01:57
Zit er genoeg koelpasta tussen CPU en Koeler ?

Verwijderd

Topicstarter
Yep. Dat is ook het probleem niet. Het gaat om de cpu-fan die niet normaal werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:32:
Dus er klopt ergens iets niet. De cpu mag niet ver boven de 62C komen is aangeraden door AMD. Doordat de fan niet hoger dan 3600 rpm gaat gaat de temp dus zeer snel omhoog en stopt het niet bij 55C maar dan zet ik prime uit...
Tja, ik zou gewoon de boel laten draaien. Je weet dus niet of de temperatuur stabiliseert.
Inderdaad zou ik mij rond de 70 a 80 graden zorgen gaan maken.
Denk even logisch, de gpu fan gaat harder draaien, er is dus meer warmte. Mogelijk zal dan ook de cpu fan meer toeren gaan maken omdat de omgevingstemperatuur hoger wordt.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Ik snap dat je bezorgt bent om je temperaturen en dat je graag hebt dat je stock koeler de boel koel houdt, maar ik zou prime eens lekker aan laten staan en de temperaturen in de gaten houden tot een graad of 80 a 90. Als de cpu koeler dan nog niet harder gaat blazen dan is er iets mis met je koeler, maar 60 graden voor een fx 6XXX is echt zo gek nog niet.

Als je je wel zorgen maakt kan je altijd nog een andere aftermarket koeler halen. Mits je daarvoor kiest, kies dan wel voor een top down koeler zodat je moederbord extra airflow krijgt! De Asrock 970 pro 3 r2.0 is een beruchte moederbord die vaak voor throttling zorgt vanwege te warme VRMs op het moederbord wanneer de PC belast wordt. Met een aftermarket koeler die niet top down is vererger je dat alleen maar.

Ook zij je BSODS vreemd. Hoe lang heb je memtest gedraaid? Een volle 24 uur? Want dat wordt toch echt als minimum gezien wil je echt je ram uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou logisch zijn inderdaad. Maar als ik de GPU fan handmatig omhoog draai in MSI afterburner zonder load of warmte gaat de cpu-fan ook meer toeren maken. Vandaar ook dat het nogal vreemd is.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:00
Hoe heb je de voeding eigenlijk getest of die goed is? Heb je de voltages gemeten? Blijven ze vrijwel gelijk bij een volle belasting of een lage belasting?

De temperatuur lijken me geen BSOD's te veroorzaken, dus ik vind het raar dat je hierop blijft hameren. Je zegt zelf dat je de BSOD's ook krijgt als de pc idle is. Dan kun je de temperatuur dus wel uitsluiten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hem wel laten draaien maar ik verwacht niet dat er iets verandert. Als ik in de BIOS de fan op FULL ON zet zou die gewoon op 6000 RPM moeten draaien. maar dat doet ie ook niet. Hij blijft gewoon droog op 3600 toeren draaien.

Verwijderd

Topicstarter
kfaessen schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:46:
Hoe heb je de voeding eigenlijk getest of die goed is? Heb je de voltages gemeten? Blijven ze vrijwel gelijk bij een volle belasting of een lage belasting?

De temperatuur lijken me geen BSOD's te veroorzaken, dus ik vind het raar dat je hierop blijft hameren. Je zegt zelf dat je de BSOD's ook krijgt als de pc idle is. Dan kun je de temperatuur dus wel uitsluiten.
Ik heb nergens beweert dat de temperatuur de oorzaak van de BSOD's zijn. Ik maak me ook helemaal geen zorgen om de temperatuur. Ik maak me zorgen om de cpu-fan die niet goed functioneert.

Daarom mijn vraag of misschien mijn moederbord het probleem is.

De voeding heb ik getest met een torture test op cpu + gpu... waarbij de voeding het meest belast wordt. Ik heb verder ook geen problemen bij intensief gebruik. Als het de voeding was zou het juist daar instabiel zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2016 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, Ik heb net prime95 weer gedraaid. En de temp blijft onder 3600 rpm stabiel op 50 - 51C. Dus hier helemaal geen probleem en zeer netjes.

Toen heb ik even als test de temp proberen op te voeren om te kijken of ie dan sneller ging draaien... Ik heb de exhaust aan de boven kant heeft dicht gehouden en de cpu-fan begint meteen naar 5000 rpm te schieten.

Dus ik heb me schijnbaar voor niks zorgen gemaakt. Ik denk dat ASrock met een bios update dit zo ingesteld heeft ivm de lawaaierige koelers? Hij gaat dus echt sneller draaien als ie te heet dreigt te worden,

Waarschijnlijk daarom ook de gpu fan gekoppeld om preventief sneller te gaan draaien aangezien de warmte die een GPU produceert.

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de suggesties en het meedenken.
Pagina: 1