Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Jaarlijks is er omstreeks juni een groot festival omtrent Japanse popcultuur (genaamd Animecon) in het World Forum in Den Haag. Hier is sinds enige tijd ook een livestream van de verschillende evenementen, en om deze camera's aan te sluiten ben ik op zoek naar een mooie oplossing. Twee jaar terug stonden de camera's allemaal redelijk achterin de zaal waardoor we genoeg hadden aan 15~20 meter SDI kabel. Afgelopen jaar hebben we echter de camera's verder naar voren geplaatst wat veel beter beeld opleverde. Echter, de kabels die we hadden voldeden niet meer, hiervoor hebben we nieuwe SDI kabels van ~50 meter gekocht. Helaas viel het beeld nogal uit door de ~2000 man die met telefoon (WiFi + 2/3/4G) en meer in de zaal zat.

Voor dit jaar zijn we dus op zoek naar een methode om het beeld wel fatsoenlijk naar de PC met stream software te sturen. Ik durf even niet met zekerheid te zeggen wat voor kwaliteit de SDI kabel van afgelopen jaar is, maar ik meen dat dit verkocht was als kabel voor een beveiligingscamera.

In principe staan we open voor verschillende oplossingen, maar de voorkeur ligt wel bij het bedraad aansluiten vanwege de verstoring op de 2.4GHz band en het feit dat we geen line-of-sight kunnen garanderen voor 5GHz signalen.

Relevante hardware die ik gebruik
De camera is de afgelopen jaren een Sony PMW-150 geweest, hoewel ik een upgrade naar de Sony PXW-X160 overweeg ivm editing en zoom. Daarnaast staat er elders in de zaal een Blackmagic Design ATEM Television Studio waar de streammachine aan hangt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
We hebben al SDI kabel geprobeerd, maar deze was niet van hele goede kwaliteit ben ik bang. Daarnaast overwegen we een balun zodat we SDI over CAT6 (of hoger) kunnen laten lopen. Ook overwegen we de Blackmagic Design Mini Converter Optical Fiber, maar hiermee zitten we op 2x ~€200 per camera voor de adapters (SDI<=>optical<=>SDI), en dan komen daar nog de kosten voor de fiber bij.

Als alternatief zijn we bereid om naar HDMI te gaan, de switchen kan dit tenslotte aan, maar we hebben nog niet uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden daar. Ik ben eigenlijk bang dat we er dan last minute achter gaan komen dat de camera's HDCP willen doen terwijl de switcher dat niet snapt. Dit heb ik al gehad met andere Blackmagic apparaten :-(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
Hdmi over die afstand gaat nevernooitniet werken, juist SDI is een veel betere oplossing.

Welke generatie SDI gebruik je?
Grote kans dat grote afstanden betrouwbaarder werken als je de resolutie omlaag schroeft. 720p is voor live videobeelden meer dan scherp genoeg maar is 25% van de (ongecomprimeerde) bandbreedte TOV 1080p

SDI moet in principe toch makkelijk tot een meter of 75~100 moeten komen met goeie kabels. Optical kan uiteraard nog verder.

Heb je overwogen om spullen in te huren bij een bedrijf die dit professioneel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Alle camera's worden al gehuurd (vandaar dat we "upgraden"), maar kabels van deze lengtes zien we eigenlijk nergens. Ik ben eerlijk gezegd bang dat de kabel van vorig jaar gewoon een slechte kwaliteit was, aangezien dit voor een beveiligingscamera was verwacht ik eigenlijk dat dit de standaard SDI kabel is voor SD video.

Heb jij eventueel een adres waar je dit soort kabels zou kunnen huren? Ik zie namelijk niets bij bijvoorbeeld budgetcam :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
Xudonax schreef op maandag 28 maart 2016 @ 09:14:
Alle camera's worden al gehuurd (vandaar dat we "upgraden"), maar kabels van deze lengtes zien we eigenlijk nergens. Ik ben eerlijk gezegd bang dat de kabel van vorig jaar gewoon een slechte kwaliteit was, aangezien dit voor een beveiligingscamera was verwacht ik eigenlijk dat dit de standaard SDI kabel is voor SD video.

Heb jij eventueel een adres waar je dit soort kabels zou kunnen huren? Ik zie namelijk niets bij bijvoorbeeld budgetcam :-(
JVR
Hulskamp Audiovisueel
mediacows (doetinchem)

Zijn zo ff de eerste namen die me te binnen schieten. Wellicht dat zij je ok verder kunnen helpen :) aan de switcher (de atem) ligt het in ieder geval niet, dat is uitstekend spul. De camera's heb ik zelf geen ervaring mee.