Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:35
Ik heb aan de hand van de BBG maart het mitx-gamesysteem in elkaar gezet. Het in elkaar zetten ging probleemloos, al viel me op, dat er weinig plaats in het kastje over is.
Mijn verwachtingen aan het systeem zijn, dat in normaal desktop gebruik geen ventilator te horen is. Maar dat is helaas niet het geval. De ventilator van de grafische kaart loop altijd en het de behuizing is ook warm.

Ergens heb ik het gevoel, dat er misschien iets mis is. Moet het systeem tijdens normaal desktop gebruik niet stil zijn?

Met de hulp van het programma HWMonitor heb ik de temperatuur gemeten:
Temperatuur systeemkast:
50°C (idle)

Temperatuur processor:
50°C (idle)

Temperatuur videokaart:
54°C (idle)

Na even te googlen, heb ik het volgende over normale temperaturen gevonden.

Normale temperatuur i5 6500:
Idle: 24 to 28°C
Normal: 42 to 52°C
Max: 72°C
Bron: http://www.buildcomputers.net/cpu-temperature.html

Normale temperatuur Gigabyte GV-N970IX-4GD:
Normal: 33°C
Gaming: 65°C
Bron: http://hexus.net/tech/reviews/graphics/82765-gigabyte-gv-n970ix-4gd/?page=7
http://www.hardwareschotte.de/magazin/die-gigabyte-gtx-970-oc-mini-itx-gv-n970ixoc-4gd-im-kurztest-a41695

De processor is dus niet helemaal gek, maar de videokaart is toch wat warmer als het zou moeten zijn.

Bij nader inzien moet ik ook zeggen, dat er ook weinig plaats in de kast is. En ik vraag me af, of de videokaart genoeg lucht kan aanzuigen; de hard schijven zitten namelijk er dicht op de koeler (zie afbeelding).
Waar is het probleem? Is de kast te klein? Of zijn dit normale temperaturen en zijn mijn verwachtingen niet korrekt?
En moet ik mij zorgen maken, dat ik de videokaart en/of processor kapot gaan onder deze belasting?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Idle temp van je cpu is flink hoog.. Maar wat zijn je load temps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Ik heb zojuist Duke Nukem Forever 5 minuten gespeeld.

Nu staan de tellers op:
• Temperatuur systeemkast: 52°C
• Temperatuur i5 6500: 54°C
• Temperatuur Gigabyte GV-N970IX-4GD: 68°C

Nu is dat niet het meest geavanceerde spel, maar eigenlijk wil ik de videokaart ook niet meer pushen.

Ik heb gisteren nog één Noctua NF-A4x10 FLX, 40mm besteld. Ik kan tot vier van deze ventilatoren in de kast zetten, maar ik vraag me af, of deze veel aan een normale temperatuur kunnen bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Zijn op zich niet heel gekke temperaturen. Je zit nu een kast met een inhoud van 10 liter (je eigen kast) te vergelijken met eentje van 56 liter (hardwareschotte.de, de Fractal Design R4). Je idle temperaturen zijn wel vrij hoog, ik zou eens kijken in hoeverre een fan in de behuizing voor aan en afvoer van koele lucht kan zorgen. De gpu blaast de warme lucht namelijk de kast in, en die is niet zo groot en warmt dus snel op. Er zit bovendien nogal veel kabelspagetti in de weg. Een gpu mag overigens veel heter worden.

Ik zou zelf nooit zo'n klein systeem combineren met een toch redelijk mid/high-end gpu. Simpelweg omdat alles bij elkaar toch best wel wat warmte afgeeft en het systeem daardoor warm wordt, waardoor de fans harder moeten werken en dus meer geluid maken. Bovendien kunnen er alleen maar kleine fans in die hard moeten draaien om nog wat luchtverplaatsing te kunnen geven, dus luidruchtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wow, ik dacht dat mijn ITX systeem volgepakt zat, maar dit slaat echt alles! Ik zou eens wat gaan testen. Haal die HDD er eens uit (heb je die uberhaupt nodig?). Of laat de behuizing open. Zijn je temperaturen dan wat meer standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Dat is normaal voor een gpu onder load, die gaan up to 70-90 verschillend per gpu. Waarschijnlijk helpt de koude luchttoevoer wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je de voeding geplaatst, met de ventilator naar binnen of naar buiten gericht. Naar binnen gericht helpt de voeding nog wat mee aan de airflow maar zal daarbij zelf wat warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Wellicht had ik dit van te voren kunnen bedenken en had ik niet blind voor de BBG moeten gaan :)
Er is inderdaad weinig plaats meer in de kast en de vele kabels van de BeQuiet voeding maken het ook niet makkelijker. Deze heb ik nu aan de voorzijde geplaatst, zodat deze niet de CPU koeler belemmeren.
De ventilator van de voeding is naar binnen gericht.

De GPU blaast de hitte op de hard schijven (de ventilator gaat naar onder).
De grote HDD zou ik graag willen behouden, aangezien ik makkelijk bij mijn data wil.

Ik heb zojuist de onderplaat met de HDD's weggenomen en de temperatuur van het systeem is nu op een beter niveau.

• Temperatuur systeemkast:
36°C (idle)
• Temperatuur processor:
36°C (idle)
• Temperatuur videokaart:
39°C (idle)

Dus waarschijnlijk is het nu wel duidelijk. Het BBG mitx gamesystem is toch niet zo optimaal :-(
Wat zijn nu mijn opties?
• 4 Noctua NF-A4x10 FLX's plaatsen (max van kast)
• WD HDD eruit nemen, zodat de GPU meer lucht krijgt
• Een andere kast nemen, welke met de componenten compatibel is? En als ja, welke is dan aan te bevelen?
• Voeding omdraaien (foto van officiële Cooltek / Jonsbo Site)?
• Anders?

[ Voor 5% gewijzigd door DriessenbeeR op 28-03-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als alleen die HDD wegnemen zoveel scheelt, zou ik die in een externe behuizing plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Fanprofiel van je videokaart aanpassen? Stel hem wat minder agressief in en hij zal pas bij hogere temps sneller gaan draaien. Uiteraard moet je opletten dat die niet over de max heen gaat, maar vaak is er nog wat speelruimte. Dat is ook hier het geval. GPU's hebben immers geen enkele moeite met temps tot 85 graden. Wellicht dat je met een kleine tweak al ruim minder geluid hebt voor maar een paar graden erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
mcDavid schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:20:
Als alleen die HDD wegnemen zoveel scheelt, zou ik die in een externe behuizing plaatsen.
Dat vond ik juist het mooie van dit systeem, alles in een klein kastje. Daarom wil ik liever niks extern erbij zetten.
br00ky schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:40:
[...]

Fanprofiel van je videokaart aanpassen? Stel hem wat minder agressief in en hij zal pas bij hogere temps sneller gaan draaien. Uiteraard moet je opletten dat die niet over de max heen gaat, maar vaak is er nog wat speelruimte. Dat is ook hier het geval. GPU's hebben immers geen enkele moeite met temps tot 85 graden. Wellicht dat je met een kleine tweak al ruim minder geluid hebt voor maar een paar graden erbij.
Dat is inderdaad ook nog een mogelijkheid. Maar ik hoef mij dus geen zorgen te maken over de temperaturen? Met het geluid kan ik leven (al vind ik het erg jammer), maar niet dat dit ten koste van de levensduur van de GPU en/of processor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Levensduur is niet zo'n issue meer tegenwoordig. Die wordt theoretisch misschien wel iets korter, maar zal de economische levensduur alsnog enkele keren overschrijden.

Als ik de kast zo bekijk zou ik iig zorgen dat de PSU fan naar buiten blaast. 40mm fans plaatsen zal wel voor lagere temperaturen zorgen, maar waarschijnlijk niet voor minder geluid. Ik ken die noctua's niet maar over het algemeen geldt, hoe kleiner hoe meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
mcDavid schreef op maandag 28 maart 2016 @ 12:26:
Levensduur is niet zo'n issue meer tegenwoordig. Die wordt theoretisch misschien wel iets korter, maar zal de economische levensduur alsnog enkele keren overschrijden.

Als ik de kast zo bekijk zou ik iig zorgen dat de PSU fan naar buiten blaast. 40mm fans plaatsen zal wel voor lagere temperaturen zorgen, maar waarschijnlijk niet voor minder geluid. Ik ken die noctua's niet maar over het algemeen geldt, hoe kleiner hoe meer lawaai.
Ik heb de voeding omgedraaid en de ventilator is naar buiten gericht. Dan ben ik benieuwd, wat dat oplevert.
Wat ik heb gelezen over de Noctua's, is redelijk positief. En ze moeten ook wenig lawaai maken. Zolang het minder is dan mijn Gigabyte videokaart zal ik er wenig van merken :P.

Update:
Het effect lijkt positief te zijn:
De temperatuur van het systeem en processor bewegen zich nu tussen de 43°C en 48°C (normaal desktop gebruik) _/-\o_ .
De fan blaast wel niet naar buiten, maar zuigt lucht van buiten naar binnen.

De videokaart heeft een temperatuur van 53°C, maar wellicht dat dan de Noctua's iets kunnen bijdragen.

[ Voor 17% gewijzigd door DriessenbeeR op 28-03-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Ondertussen heb ik contact met Cooltek opgenomen en zij hebben me aanbevolen de voeding weer om te draaien, als ik plan 40mm fans in te bouwen (zuigen lucht van buiten naar binnen).
Dat heb ik gedaan en ik heb tevens de SSD aan de bovenkant van mijn kast geplakt (TESA Powertape / plakt tot 90°C). Helaas kan ik door de hoeveelheid kabels de HDD niet aan de zijkant plakken.
In ieder geval heeft de videokaart nu meer plaats, om de warme lucht te verplaatsen. Cooltek stuurt mij nog verhoogde voetjes, zodat de deze onder de kast beter weg kan.

De geluidsproductie van de 4 fans is niet zo erg als gedacht en ze werken goed. De temperaturen bij intensief gebruik:
• Temperatuur systeemkast: 49°C
• Temperatuur i5 6500: 42°C
• Temperatuur Gigabyte GV-N970IX-4GD: 64°C

Wellicht dat ik de omdraaiingen van de ventilatoren van 4500 op 3600 zet om de geluidsproductie te minimeren.

Toch vind ik het ontzetten jammer, dat Tweakers in de BBG geen rekening met de temperaturen heeft gehouden. Ik had graag een stil compact systeem gehad, welk alleen bij gaming te horen is.
Heeft iemand een tip, met welke systeemkast ik dat kan bereiken? Zonder dat ik nog een nieuwe hardware (voeding etc.) moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriessenbeeR
Bij deze nog een kleine update van mijn kant.
Helaas kreeg ik de temperatuur in de Coolcube niet onder controle. Alle componenten werden op een gegeven moment gewoon te warm.

Ik heb nu de Coolcube door een Corsair Obsidian 250d vervangen en dat is een hele verbetering. Natuurlijk zijn de afmetingen ook groter, maar het kastje past nog altijd op mijn bureau.
De temperaturen van de processor, videokaart en harde schijven zijn weer in de normale ranges. En met hulp van de NZTX Sentry 3 is het kastje ook lekker stil geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10-2024
Hoi Driessenbeer,

Ik heb ook deze BBG gebouwd en ik zit continue te gamen op 86 graden (zware spellen). Ik speel veelal niet zo lang. Hielpen de Noctua's in elk geval een beetje?
Pagina: 1