Harde schijf iMac 27 2011 aan het overlijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbieke
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:09
Vandaag kreeg ik plotseling een oranje/roze scherm op mijn iMac met een bijkomend tikkend geluid. Computer schakelde zichzelf na 15 seconden automatisch uit en doet het na reboot weer. Schijf lijkt aan het overlijden te zijn, komt niet meer door schijf-ehbo etc.

Ik heb de mac al eens eerder open gehad dus dat wordt het probleem niet.
Nu is de vraag kan ik de Seagate harde schijf die er nu in zit vervangen door een apple WD die ook is gebruikt in dit model.
Ik heb dit kunnen vinden: http://www.ebay.nl/itm/Ap...38176f:g:wUYAAOSwuYVWpXcH

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 12:52
Zet er ssd in. kost je keer 100 euro en is die 10x sneller!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het hoeft niet beslist een schijf uit een Apple te zijn. Iedere SATA schijf moet kunnen wat de originele schijf ook kon: z'n werk. Dus lekker in de pricewatch kijken en daar de beste deal scoren. Zoals hierboven: het liefst een SSD dan heb je ook nog wat plezier aan de snelheid er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbieke
Bedankt voor de tips. Maar er zit al een ssd in, vandaar dat hij eerder open is geweest. Maar het probleem met de 2011 series is dat de fans gaan blazen als er geen goedgekeurde HDD inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Is misschien niet helemaal correct maar ik heb er ook een andere hdd inzitten. Samen met een programma als Mac fan control werkt dat prima samen. Welke er voor zorgt dat de temperatuur wordt gemonitord en de fans aanstuurt waar nodig. Alleen bij het opstarten zullen de fans even op maximum stand gaan lopen draaien.

[ Voor 37% gewijzigd door CrazyFool op 27-03-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:11
Je kan het oplossen door een Apple certified schijf te kopen met de juiste firmware of een OWC kabel aan te schaffen die de temperatuurregeling omzeilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbieke
Die OWC kabel zag ik ook net voorbij komen. Gaat de schijf die ik heb gevonden werken? (zie link) Aangezien deze uit een jaar oudere mac pro komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
superbieke schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:01:
Die OWC kabel zag ik ook net voorbij komen. Gaat de schijf die ik heb gevonden werken? (zie link) Aangezien deze uit een jaar oudere mac pro komt.
Grappig dat je hiermee komt. Ik heb eenzelfde iMac nu bij de Apple store staan. Deze staat daar voor de vervanging van de grafische kaart. Voordat ik hem daar langs bracht heb ik éénzelfde schijf gekocht op marktplaats en die geplaatst in de iMac. Bij het inleveren bij de Apple store gaf hij echter tijdens de diagnostische test een fout in de proximity sensor van de harddisk.
Ik weet dus niet zeker of het een juiste schijf is en of die error wordt veroorzaakt door dit euvel.

Ik ga hem van de week ophalen en zal even kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-01 10:36
Ik heb in mijn iMac (27-inch, medio 2011) ook een ssd (Samsung 850) gezet nadat mijn HDD aan het overlijden was.
Met het programma "SSD Fan Control" heb je echt nergens last van, zelfs niet tijdens bij het opstarten enzo.

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Mocht het allemaal niet helpen dan heb ik nog een aantal drives 1tb beschikbaar van een aasp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbieke
Heb liever een hardwarematige oplossing. Toch bedankt.
Over die schijven, omdat elk model een andere temperatuursensor schijnt te hebben, werkt een mac pro schijf niet. Dus een gebruikte schijf moet perse uit een 2011 IMac komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Is er op de drive zelf een model/type nummer wat te linken is aan een iMac? Dan kan ik even kijken of ik ze kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je moet je sensor gewoon kortsluiten. Werkt prima...

Stappen zijn simpel:

1. Maak de sensor kabel los van de HDD
2. Maak een jumper/shunt die in de connector past
3. Aftapen zodat je geen kans op kortsluiting hebt
4. Ergens vastplakken zodat het ding niet rond gaat zwerven
5. Mac opstarten
6. Installatie / software check doen
7. SMC reset doen als sensor nog niet goed gevonden is

Daarna gaan je fans gewoon normaal draaien.

Mocht je perse een 'echte' sensor willen om je drive koel te houden, koop dan een extra ODD sensor of de OWC addon sensor en dan heb je echte data waardoor je fans weer reageren op de temperatuur van de HDD. De ODD sensor is niet embedded maar werkt wel hetzelfde als de HDD embedded sensor qua I/O, dus vandaar dat twee ODD sensors prima werken.

[ Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 28-03-2016 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hier zeer goede ervaringen met de OWC sensor i.c.m. SSD. Over 2 maanden ben je die paar tientjes vergeten die het kost ;). Je wil ook niet dat je iMac af fikt. Werkt ook prima onder Bootcamp.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronwiel op 28-03-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Heb mijn iMac terug en de fans gingen loeihard spinnen met de WD black

Oplossing? SSD Fan Control installeren. Deze draait op de achtergrond zonder dat je het door hebt en de fan snelheid kan je handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbieke
Heb er een nieuwe harde schijf ingezet met het owc kabeltje. Mac doet nog steeds niet veel. Ben bang dat de videokaart net buiten het vervangingsprogramma kapot is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-01 10:36
https://support.apple.com/nl-nl/HT203787
Ik zou apple bellen en even op je strepen gaan staan.
Het zal misschien niet helemaal gratis meer zijn maar ze kunnen je tenminste tegemoet komen.

Rijksoverheid:
"Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat."

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

[ Voor 7% gewijzigd door Jorussio op 02-04-2016 01:58 ]

 

Pagina: 1