Nieuwe TV woonkamer + audio woon/slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zoek een?
Televisie voor de woonkamer + audio voor de woonkamer en slaapkamer.
Binnenkort ga ik verhuizen en dat vind ik ook meteen een mooi moment om te investeren in een nieuwe televisie/audio setup.

Wat is je budget?
Tot 2000 euro.
Minder is natuurlijk beter, als ik voor 1000 euro m'n eisen kan inwilligen, helemaal prima. TV is belangrijker dan audio, maar wil wel minimaal in woonkamer en slaapkamer fatsoenlijk geluid.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor ......
Netflix, films en in mindere mate games (PS4) en normale TV.
Mijn huidige TV is een Samsung UE40D5700. De nieuwe TV wordt aangesloten op digitale TV van KPN (ethernet). Ik kijk relatief weinig normale TV, kwaliteit daarvan boeit me dus ook niet zo. Momenteel zit ik op de kabel, niet digitaal, want ik zit aan het einde van 20 meter kabel die inmiddels 30-40 jaar oud is. Zonder sneeuw is al vooruitgang dus. Ik kijk regelmatig series en films (merendeel Netflix) en game met enige regelmaat (recreatief potje FIFA, weinig online, vooral games in de AC, Uncharted etc achtige hoek).

Qua specificaties:
- 50-55" (liever 55", ik ben bang dat als ik 50" koop, ik later spijt krijg)
- Afstand bank-TV wordt zo'n 2,5 tot 3 meter.
- Liever FHD 100hz dan UHD 50hz, UHD is leuk, maar geen must. Heb ook geen 4K Netflix account.
- Goed contrast + kleurweergave.
- Gemiddelde inputlag is prima, geen pro gamer.
- Fatsoenlijke smart-TV ondersteuning, zodat ik bijvoorbeeld NOS live streams, YouTube en andere apps direct kan gebruiken i.p.v. via de PS4 zoals ik nu doe.

Qua audio wil ik graag bang for bucks, beter geluid dan van de TV, en goede connectiviteit (BT en/of WiFi, Spotify vanaf iPhone of Macbook, goed geluid bij films/series). Woonkamer is grofweg 8-9 meter lang en 4 meter breed (inclusief keukenhoek, bankstel staat diagonaal in de andere hoek van de keuken).

Heb een beetje rondgezocht en ben erg gecharmeerd van de mogelijkheden van Sonos, maar daar betaal je wel (te?) grof voor vind ik. Het idee van speakers bij de TV, eentje in de keuken en eentje in de slaapkamer die allemaal gekoppeld zijn, maar wel onafhankelijk in te stellen zijn spreekt me enorm aan. Ik merk nu namelijk dat ik m'n huidige setup heel weinig gebruik, omdat het niet gekoppeld is aan de TV en met een 3,5mm jack aangesloten moet worden op m'n laptop of telefoon. Gaat hierbij om een oude Harman Kardon receiver + twee Wharfdale speakers (is nog van m'n ouwe heer geweest, 25-30 jaar oud). Klinkt nog steeds heel goed, maar dus niet praktisch. Hergebruik van de speakers zou mooi zijn als stereoset naast m'n TV, hoeft niet. Receiver is sowieso denk ik niet handig (geen moderne connectiviteit en geen afstandsbediening meer, dus altijd opstaan om aan te zetten en geluid aan te passen).

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen voorkeur qua merk, onderstaande vind ik gewoon mooi, maar past niet direct binnen budget. Ik zoek dus alternatieve mogelijkheden.

TV
pricewatch: Samsung UE55JS8000L Zilver - TV heeft alles wat ik zoek, maar is al even duur als m'n volledige budget. En heb liever zwart.
pricewatch: Sony Bravia KD-55X9305C Zwart - Awesome design, externe speakers niet meer nodig bij de TV, maar Android Smart TV schijnt nogal buggy te zijn, en ook weer te duur.

Audio
pricewatch: Sonos Play:1 Zwart - Handig als achterspeakers met sonos playbar en eentje in slaapkamer? Wel erg duur dan (bar + 3x play1).
pricewatch: Sonos Playbar - Zie bovenstaande. Wel erg duur.
pricewatch: Sonos Play:5 Zwart - Enkele play5 zonder bar? Voordelen/nadelen? Ik zie wat issues met koppelen met de play1, bijvoorbeeld als ik beneden een play5 en in de slaapkamer een play1 zou willen?

Welke vragen heb je hier nog over?
Het komt erop neer dat er zoveel aanbod is, en zo ontelbaar veel mogelijkheden, dat ik een beetje lost ben. Sowieso qua televisies vind ik het lastig om door al het aanbod heen te komen zonder goede reviews van alle modellen, en qua audio ben ik gewoonweg een leek. Dus een beetje meedenkhulp is fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
Dus drie eisen
1. Niet duur
2. Goed geluid
3. Multiroom

Ik zal je vast uit de droom helpen, want dat bestaat niet.

Voor de tv kun je al snel minimaal €1000,- neerleggen, wat het max budget voor audio dus ook €1000,- maakt.

Multiroom kan met een receiver, maar dan is je budget al op. Multiroom kan met actieve speakers (Sonos, e.d.) maar ook dan kom je niet ver.

De speakers zelf maken veelal de kwaliteit. Het is al snel beter dan tv speakers, maar ga je ook wat muziek luisteren, dan vermijdt je het best de satellietspeakers. Dit maakt dat je ook qua speakers makkelijk aan die €1000,- komt.

Mijn advies: start met een basis en breidt dat uit als het budget er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
Ga met je TV één stapje terug, dan heb je al een degelijk toestel voor 1200€ (100 Hz, 4K).
Hou je huidige speakers, en koop een goeie receiver van ca 400-500€.

En dan kan je bijsparen en later uitbreiden.
Punt is: koop vandaag enkel spullen die je nadien wil houden.

Vandaag wat goedkoop spul scoren, en dan binnen 2-3 jaar vervangen schiet niet op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Misschien ben ik dan heel naïef, maar is 2000 euro budget voor een fatsoenlijke TV + audio en een extra speaker in de slaapkamer dan echt zo weinig? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat al echt een behoorlijke smak geld vind wat je investeert. En is het ook niet zo dat als je nu iets koopt en dan met de tijd uitbreidt, dat je dan allemaal "oud" en nieuw door elkaar krijgt wat met de tijd ook niet meer goed samenwerkt?

Nogmaals, ik weet gewoonweg niet genoeg van audio om een goed afgewogen keuze daarin te maken. Misschien is goed geluid voor mij wel hetzelfde als middelmatig geluid voor een echte freak. Een goede televisie kan ik prima uitzoeken, maar de combinatie TV/audio i.c.m. budget maakt het voor mij behoorlijk lastig om de juiste afweging te maken. Wat is het voordeel van een nieuwe receiver met de huidige speakers boven nieuwe actieve speakers bijvoorbeeld?

[ Voor 8% gewijzigd door BigSmurf op 28-03-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
BigSmurf schreef op maandag 28 maart 2016 @ 14:11:
Misschien ben ik dan heel naïef, maar is 2000 euro budget voor een fatsoenlijke TV + audio en een extra speaker in de slaapkamer dan echt zo weinig?
Ja, eigenlijk wel. Je hebt het namelijk over multiroom en dat maakt het prijziger. Ik dacht eerst trouwens dat je ook nog in de keuken muziek wilde. Zoals genoemd, een beetje tv kost al snel de helft van het budget. De tv's die je zelf aandraagt zitten al over het budget.

Een beetje receiver heb je vanaf €300,- mooie 2.0 speakers kosten ook ongeveer dat (dali zensor 1 bijvoorbeeld). Dan heb je nog €400,- voor de slaapkamer. Sonos play 1 kan, maar dan moet je wel genoegen nemen met mono. Voor stereo koppel je er 2 aan elkaar en zit je over de €400,-.

Dan heb je wat je wilt, maar kom je mogelijk toch nog te kort. De genoemde zensor 1 zijn mooie speakers, maar gaan niet zo laag. Je kunt dan kiezen voor vloerstaanders, maar dan tel er maar zeker €300,- bij. Voor een beetje subwoofer idem. De receiver schiet mogelijk ook tekort in mogelijkheden/aansluitingen. 1 model hoger? Tel er maar €150,- bij.

Houdt je je huidige speakers, dan heb je €300,- extra welke je evt aan een Sonos voor in de keuken kunt besteden. Dan heb je audio in de kamer, keuken en slaapkamer. Het is dan alleen niet gekoppeld, daar heb je dan weer een Sonos connect voor nodig dacht ik. Kost ook weer €350,- wil je surround? Dan kun je voor die €300,- nog een paar leuke boekenplank speakers kopen. Center en sub zit er niet in.

Zo zie je maar, het overstijgt al snel je budget. En dan is bovenstaande nog gebaseerd op een tv van €1000,- het is maar de vraag of die aan jouw beeldkwaliteit voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 28-03-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan natuurlijk beginnen met jagen op mooie 2e hands vloerstaande speakers. Dat scheelt al gigantisch veel geld. Dat zou ik niet doen met een versterker want daar kunnen meer gebreken insluipen.

Ik heb thuis een budget multiroom systeem, betaande uit 2 Sony versterkers gekoppeld aan twee Airplay ontvangers:

https://www.amazon.de/gp/...F5U&coliid=I1GZD092U5MTRZ

Dan kan je het systeem dat je al hebt in de slaapkamer zetten (met zo'n dongle). En dan koop je 2 vloerstaanders 2e hands, en een simpele versterker:

https://m.bol.com/nl/p/so...ie_mobiel_product_product

Ik zelf stuur alles aan vanaf mijn iPhone of PC met (er zijn talloze alternatieven) Tuneblade.

Maar, dit is natuurlijk wel een knutselaarsoplossing. Werkt voor mij uitstekend, maar natuurlijk nooit zo simpel als een complete Sonos setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Samsung UE55JU6800W Zilver (± €1200)

pricewatch: Samsung HW-J651 (€400)
pricewatch: Samsung HW-J650 (iets duurder)

pricewatch unsorted: Samsung WAM3500 (Streaming audio) (€250 P.S.)

Dit lijkt mij geen slechte optie kan je voor 2100euro klaar zijn (is wel een zilveren tv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou je adviseren om niet te weinig geld aan een tv uit te geven zodat je met een matig beeld zit te kijken; en niet te veel om een 4K-tv te kopen die in de praktijk weinig meerwaarde zal bieden. Ga voor een goede full-hd zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Sony Bravia KDL-55W805C Zwart. Op smart-tv moet je jezelf niet blind staren; uiteindelijk werkt het toch maar matig en de ondersteuning qua updates is niet goed.

Om al je geluidswensen in één keer te realiseren is zoals hierboven aangegeven waarschijnlijk budgettechnisch lastig. In mijn ogen zou je goed zijn met een instapmodel receiver die de aansluitmogelijkheden heeft die je nodig hebt. Het is misschien wel interessant om 2 speakers van Marktplaats te halen. Om het geheel multiroom te maken en uitgebreid te voorzien van streaming mogelijkheden, kun je een Sonos Connect aan je receiver hangen. Vervolgens kun je in de overige ruimten naar behoefte Play speakers plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellerophon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:56

Bellerophon

Persona non grata

S1NN3D schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:34:
Ik zou je adviseren om niet te weinig geld aan een tv uit te geven zodat je met een matig beeld zit te kijken; en niet te veel om een 4K-tv te kopen die in de praktijk weinig meerwaarde zal bieden. Ga voor een goede full-hd zoals bijvoorbeeld de pricewatch: Sony Bravia KDL-55W805C Zwart. Op smart-tv moet je jezelf niet blind staren; uiteindelijk werkt het toch maar matig en de ondersteuning qua updates is niet goed.

Om al je geluidswensen in één keer te realiseren is zoals hierboven aangegeven waarschijnlijk budgettechnisch lastig. In mijn ogen zou je goed zijn met een instapmodel receiver die de aansluitmogelijkheden heeft die je nodig hebt. Het is misschien wel interessant om 2 speakers van Marktplaats te halen. Om het geheel multiroom te maken en uitgebreid te voorzien van streaming mogelijkheden, kun je een Sonos Connect aan je receiver hangen. Vervolgens kun je in de overige ruimten naar behoefte Play speakers plaatsen.
Mijn tv O+
Wat een ding is dat! Zelf heb ik nog geen enkele keer de smart-tv functionaliteiten gebruikt, mis het ook totaal niet. Qua reactietijd ben ik ook zeer te spreken over deze tv. Nu game ikzelf erg veel en heb nog nooit het gevoel gehad dat ik qua controls voorliep op het beeld, iets wat ik al wel heb zien gebeuren bij een 4K-tv

PSN: Bellerophon-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
@LA-384: Sorry voor het verkeerd interpreteren, de keuken en woonkamer zijn één als het ware. Ik heb één grote rechthoekige ruimte, waarbij linksboven de bank staat in de hoek, linksonder de TV en rechtsonder een hoekkeuken. Lengte woonkamer is zo'n 9 meter. Dus in de keuken zou leuk zijn, maar is niet noodzakelijk. Mono in de slaapkamer is in principe geen probleem, dus 1x een Play:1 zou prima voldoen. Uitbreiden kan dan later altijd nog.

@jodeltje: heb je voorbeelden van goede, tweedehands vloerstaanders? Merken en types waar ik op kan zoeken?

@D vd D: Is Smart TV tegenwoordig niet dusdanig geëvolueerd dat het gewoon fatsoenlijk werkt? Want ik wil juist heel graag van het gebruik van externe devices af (PS4 voor Netflix). Het idee van een Sonos connect aan de receiver is wel een idee. Maar zelfs dan kom ik met een receiver, Sonos Connect, Play:1 in de slaapkamer, twee vloerstaanders en een TV alsnog ruim boven de 2k uit als ik zo kijk.

Ik ga volgend weekend ofzo nog weleens wat goed uitzoekwerk doen. Ik heb momenteel überhaupt amper tijd om dit topic fatsoenlijk in de gaten te houden en tijdig te reageren. Bedankt voor de input alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BigSmurf schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:14:

@jodeltje: heb je voorbeelden van goede, tweedehands vloerstaanders? Merken en types waar ik op kan zoeken?
Ik heb zelf een prachtige set B&W 604 S2 voor €150,- van Marktplaats gekocht, erg blij mee. Maar er zijn er natuurlijk zo veel, Boston Acoustics maken leuke goedkope vloerstaanders.

Deze B&W's zijn wat oud, maar kunnen nog jaren mee: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Alles uit de 600 serie of 800(duur) is goed spul, maar ik zie dat de prijzen enorm op en neer gaan, goed zoeken dus.
Of zoiets, Boston Acoustics: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Voor als je niet zo veeleisend bent.

Als je deze Canton's voor 200 loskrijgt, doen: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Pagina: 1