Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste, een vrolijk pasen gewenst beste mede-tweakers!

Ik ben onlangs gestopt met school, maar wil wel graag aan de slag in de ICT wereld. Probleem is alleen dat ik geen diploma's in dit vakgebied heb.

Beetje info:

In bezit van een vmbo diploma, en een mbo(Niveau 4) Vestiging Manager Groothandel diploma.
Ik ben 23 en woonachtig in Tilburg.

Het heeft nogal een tijdje geduurd voordat ik eenmaal wist welke opleiding ik wou gaan doen. Toen ik deze echter gevonden had (HBO-ICT Software op de Fontys) heb ik door meerdere omstandigheden mijn P toen niet binnen twee jaar kunnen halen, en moest ik de opleiding verlaten.

Toen heb ik me ingeschreven voor de Informatica opleiding op de Avans in Breda. Helaas was mijn motivatie voor school toen al aardig op, en na wat akkefietjes heb ik besloten om te stoppen.

Ik vind ICT echter wel echt heel tof, en zou ook graag in deze wereld werkzaam willen zijn. Ik heb alleen geen diploma's in dit vakgebied. Vandaar dat ik de laatste paar weken een beetje aan het rondkijken ben naar mijn opties.

Er zijn echter wat onduidelijkheden, en ik hoopte dat mensen die al in dat wereldje zitten die konden verduidelijken voor mij.

Zoals gezegd zou ik het liefst meteen aan de slag gaan in de ICT wereld. Ik heb wat ervaring met C#, Java, SQL, HTML, CSS. Beetje de ''schooltalen''. Ik snap dat dit zonder diploma lastig word. Vandaar dat ik dacht aan een BBL opleiding. Dit zijn wel mbo opleidingen, en ik weet niet hoe hoog die worden ingeschat door bedrijven. Mijn voorkeur gaat uit naar een software-developer opleiding. Maar een netwerk-beheerder of iets dergelijks zou ik ook niet erg vinden om te starten. Ik wil gewoon graag aan de slag gaan.

Er zijn ook nog opleidingen bij het NCOI en dergelijke, die je naast je baan zou kunnen doen. Nou vind ik het niet erg om eerst een baan te zoeken die gewoon betaald, zodat ik iets van een diploma binnen ICT kan halen, maar het liefst zou ik willen leren in de praktijk, ipv in een klaslokaal.

Ook zag ik dat je bepaalde certificaten kunt halen. Bv. van Microsoft, Google enz. Zijn dit toevoegingen op je CV, of kun je met een certificaat ook aan de slag binnen een bedrijf?

Ik weet niet zeker of het wel de bedoeling is om zulke vragen hier te stellen, ik hoop alleen wat input te vangen van mensen in het wereldje, of misschien zelf in zo'n soort pakket zaten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Ik weet weinig van de development kant van IT, maar wat netwerkbeheer betreft: als je enige affiniteit hebt met computers en redelijke social skills, kun je hoogstwaarschijnlijk wel bij een of andere detacheerder aan de slag. Dan begin je waarschijnlijk op de helpdesk terwijl je cursusses en examens gaat doen om je verder te ontwikkelen. In essentie is dat ook hoe ik de IT wereld ben binnengekomen (intussen 20 jaar geleden :| )

[ Voor 12% gewijzigd door anboni op 27-03-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als programmeur kun je ook aan de slag zonder diploma's. Punt is alleen dat je wel op een andere manier moet kunnen aantonen dat je iets kan (en dus ook iets moet kunnen :p ).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De consultancy/detacheringsbureau's willen allemaal HBO of WO niveau. Met MBO 4 kijk je al snel naar bedrijven als Peak IT, Call2 en dergelijken.

Kies eerst een richting uit in de IT. Je noemt twee verschillende richtingen, maar je zal echt een keuze moeten maken en je daarin gaan verdiepen. Mogelijk dat je na het behalen van relevante certificaten ergens kans kan maken op een junior positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste bedankt voor jullie reacties!
anboni schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:04:
Ik weet weinig van de development kant van IT, maar wat netwerkbeheer betreft: als je enige affiniteit hebt met computers en redelijke social skills, kun je hoogstwaarschijnlijk wel bij een of andere detacheerder aan de slag. Dan begin je waarschijnlijk op de helpdesk terwijl je cursusses en examens gaat doen om je verder te ontwikkelen. In essentie is dat ook hoe ik de IT wereld ben binnengekomen (intussen 20 jaar geleden :| )
CMD-Snake schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:57:
De consultancy/detacheringsbureau's willen allemaal HBO of WO niveau. Met MBO 4 kijk je al snel naar bedrijven als Peak IT, Call2 en dergelijken.

Kies eerst een richting uit in de IT. Je noemt twee verschillende richtingen, maar je zal echt een keuze moeten maken en je daarin gaan verdiepen. Mogelijk dat je na het behalen van relevante certificaten ergens kans kan maken op een junior positie.
De bedoeling is om een Software Engineer te worden. Het ontwikkelen van software trekt me heel erg, welke taal het is maakt me dan niet zo heel veel uit. Omdat ik echter nul kwalificaties heb, was het een optie om een MBO diploma te behalen in een zijtak, zodat ik in ieder geval bezig kan zijn binnen het wereldje. Ik hoor veel dat contacten hebben de helft is, en dit leek mee een gepaste manier om aan contacten te komen. Tegenhanger daarvan is wat anboni aangeeft, werken als helpdeskmedewerker of iets dergelijks om op die manier het wereldje in te komen, en me dan verder te ontwikkelen dmv avondstudies. Maar het einddoel voor nu is om Software-Engineer te worden. Lekker programmeren :) .
Lethalis schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:29:
Als programmeur kun je ook aan de slag zonder diploma's. Punt is alleen dat je wel op een andere manier moet kunnen aantonen dat je iets kan (en dus ook iets moet kunnen :p ).
Word dit ook echt geaccepteerd als ervaring? Als ik bijvoorbeeld met een Android App of iets dergelijks kom aanzetten, dan word er (neem ik aan) ook naar de code gekeken enz? Anders is het sowieso wel een goed plan om wat ''portfolio-apps'' te maken. Ik lees bij de meeste vacatures dat er om ervaring word gevraagd met de gewenste taal, natuurlijk heb ik dit maar dan op school. En volgens mij word dat niet even hoog ingeschat als echte ''werk-ervaring''. Nogmaals ik heb hier nul ervaring mee, ik heb lang ook gedacht dat HBO eigenlijk de enigste manier was om aan een redelijke baan te komen, dus het is aardig wat lezen en vragen.

Nogmaals, bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:15:
Word dit ook echt geaccepteerd als ervaring?
Ik heb mijn eerste baan als fulltime programmeur gevonden toen ik 23 was, met de volgende achtergrond:
- HBO Informatica propedeuse gehaald, C en C++ modules van de hoofdfase gedaan, daarna afgehaakt
- Meerdere programma's voor het bedrijf van mijn vader gemaakt. In zowel Visual Basic 5 en Borland C++ Builder (het jaar was 2003 ;) ), waarvan ik er een paar heb laten zien bij mijn sollicitatie. Ook met source code.

Ik solliciteerde op een baan als .NET ontwikkelaar, terwijl ik 0,0 ervaring daarmee had. .NET was in 2003 nog nieuw en ik gaf aan het wel te willen leren. Via een vriend had ik ook een kopie van Visual Studio weten te bemachtigen en had ik thuis een beetje ermee gespeeld.

Long story short, ik werd aangenomen met een halfjaarcontract met starterssalaris en kreeg in mijn proeftijd wat opdrachtjes om te achterhalen of ik geschikt zou zijn voor de functie. Toen ik alle opdrachten tot een goed einde had gebracht, mocht ik blijven en kreeg ik na dat halve jaar een vast contract. In de jaren daarop groeide ik van junior naar senior developer.

En met die credentials / werkervaring vond ik daarna weer een andere baan als .NET ontwikkelaar ;)

Inmiddels heb ik meer dan 10 jaar werkervaring en vraagt niemand meer naar een opleiding. Ik heb zelf nog wel wat cursussen gedaan, waaronder van de Open Universiteit om een bepaald niveau aan te tonen, maar that's it.

Dus het kan wel. Wel ben ik een beetje een vakidioot en kan ik mezelf ook als zodanig verkopen. Ik leerde mezelf al Power BASIC aan toen ik 10 jaar oud was. Dat deed het meestal ook wel goed bij gesprekken.
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 18:15:
De bedoeling is om een Software Engineer te worden.

werken als helpdeskmedewerker of iets dergelijks om op die manier het wereldje in te komen, en me dan verder te ontwikkelen dmv avondstudies. Maar het einddoel voor nu is om Software-Engineer te worden. Lekker programmeren :) .
Ga dan alsjeblieft niet werken als helpdeskmedewerker. Zoek een junior developer positie.

Beheer en development zijn totaal verschillende takken van sport en als je eenmaal jezelf in een hokje plaatst, is het moeilijker er weer uit te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 27-03-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Je ontkomt niet aan opleidingen als je een beetje verder wilt komen. Je kunt jezelf veel aanleren, maar als je je niet duidelijk kunt onderscheiden of zichtbaar maken als autodidact dan is dit een vereiste.

Op basis van een portfolio waarin je aantoont dat je bepaalde skills hebt kun je een baan vinden. Maar 'iets leuk vinden' is een zeer beperkte motivatie. Als je daarnaast geen echte programmeer-skills hebt...

Je zult mij niet horen zeggen dat je zonder opleiding geen topbaan of succes zult hebben over 10 jaar... maar een opleiding vergroot de kans daarop fors. Leren is niet ieders beste eigenschap, maar als je IT of programmeren zo leuk vindt als je zelf aangeeft zou dat een motivatie moeten zijn om door die zure appel heen te bijten. No pain, no gain...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:56:
Je ontkomt niet aan opleidingen als je een beetje verder wilt komen. Je kunt jezelf veel aanleren, maar als je je niet duidelijk kunt onderscheiden of zichtbaar maken als autodidact dan is dit een vereiste.

Je zult mij niet horen zeggen dat je zonder opleiding geen topbaan of succes zult hebben over 10 jaar... maar een opleiding vergroot de kans daarop fors. Leren is niet ieders beste eigenschap, maar als je IT of programmeren zo leuk vindt als je zelf aangeeft zou dat een motivatie moeten zijn om door die zure appel heen te bijten. No pain, no gain...
Tsja, ik heb na ruim 10 jaar een prima baan als ervaren developer met marktconform salaris.

Nu hoor ik je misschien denken "ja, maar je blijft wel programmeur! met HBO zou je zoveel meer kunnen, bijvoorbeeld manager worden" :D Nou, dat wil ik helemaal niet :P Dus wat voor reden is er verder nog?

Tegenwoordig doe je een HBO Informatica opleiding ook vooral vanwege de soft skills. Echt programmeren leer je daar niet namelijk.

En ik ben een diehard techneut. Presentaties geven en veel vergaderingen bijwonen is sowieso niet aan mij besteed. Ik ben die backend developer die bijvoorbeeld SQL queries optimaliseert, zodat de server veel beter schaalt bij zwaar gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
Lethalis schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:09:
[...]

Tsja, ik heb na ruim 10 jaar een prima baan als ervaren developer met marktconform salaris.

Nu hoor ik je misschien denken "ja, maar je blijft wel programmeur! met HBO zou je zoveel meer kunnen, bijvoorbeeld manager worden" :D Nou, dat wil ik helemaal niet :P Dus wat voor reden is er verder nog?

Tegenwoordig doe je een HBO Informatica opleiding ook vooral vanwege de soft skills. Echt programmeren leer je daar niet namelijk.

En ik ben een diehard techneut. Presentaties geven en veel vergaderingen bijwonen is sowieso niet aan mij besteed. Ik ben die backend developer die bijvoorbeeld SQL queries optimaliseert, zodat de server veel beter schaalt bij zwaar gebruik ;)
Je vergeet wel dat in jouw vakgebied schaarste heerst. Relaties van me die programmeurs zoeken halen ze uit Griekenland, Oekraine, Rusland en India bijvoorbeeld. Dan kun je zonder diploma aan de slag. Wil je Windows beheerder zijn, dan is het aanbod vele malen groter en tellen je diploma's en certificaten dus wel zwaar mee.

Zou voor TS dus een goede tip kunnen zijn, raak bekend met de schaarste en zoek daar jouw uitdaging. Dan is een (goedbetaalde) baan prima mogelijk zonder diploma. Zoek je je heil daar waar aanbod (te) groot is dan heb je een probleem.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Lethalis schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:09:
[...]

Je had dat niveau 5 jaar eerder kunnen bereiken... Zoals ik al zei.
Maar zolang jij tevreden bent met het niveau en het tempo is er niets aan de hand hoor. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 10:02
Wanneer ik de eerste post lees dan komt er een rode draad naar boven en dat is: doorzettingsvermogen. Het gaat meestal niet om het papiertje maar dat je 4 jaar (of langer) bezig bent geweest om een doel te behalen. De zekerheid dat iemand op een bepaald niveau zit, dat is denk ik dan ook waar jouw focus moet liggen, het kunnen bewijzen dat je wel het HBO niveau hebt.

Nu ken ik je verder niet en kan ik ook niet in je persoonlijke situatie kijken maar je moet je wel realiseren dat er genoeg bedrijven zijn die na het zien van geen HBO je afwijzen (ook al hebben ze nog zo hard developers nodig), een voorbeeld hiervan zijn bepaalde onderdelen van de overheid.

Er zijn echter ook genoeg bedrijven die "de gok wagen", wanneer je dan op gesprek komt is het belangrijk om voorbereid te zijn op het onderwerp: "geen hbo". Heb hier dan ook een antwoord voor klaar en probeer vooral te laten zien/weten wat je dan wel in de afgelopen jaren hebt gedaan.

Dat is dan ook het grootste punt: lethalis heeft een goed punt met dat het allemaal kan zonder opleiding maar het grootste verschil is wel dat hij de echte passie had voor ICT (en nu nog steeds volgens mij) en dat is nu net wat zwaarder weegt dan het HBO papiertje. Ik zeg dan ook niet dat jij de passie niet hebt maar het komt tot nu toe over dat je "iets in de ICT" wil gaan doen, krijg voor jezelf duidelijk wat je nu zo tof vind aan programmeren en doe het dus ook veel. Werk mee aan open source, maak je eigen programma's, kloot aan met een RPi, etc.

Om terug te komen op je vragen:
MBO/NCOI/school: kan je denk ik ook heel goed zelf beantwoorden namelijk, je motivatie voor school is op dus denk je nu echt dat het een 3de keer wel gaat lukken?
Certificering: Mijn persoonlijke mening/ervaring: ik heb trainees hun MCSD zien behalen binnen een jaar maar ze blijven junior. Oftewel: klinkt allemaal heel leuk maar ik zou eerst leren gewoon goed te programmeren volgens een standaard/guideline voordat je alle ins en outs uit je kop gaat knallen.

Zorg er vooral voor dat je echt wat maakt waarover je kan vertellen tijdens een sollicitatie gesprek. Dan pas kan je echt laten merken dat je wel een hele sterke drive hebt om te programmeren en dat je het echt leuk vind. Dat school je niet zo past dat komt nog best vaak voor onder programmeurs, ik ken er ook genoeg die goed zijn zonder een papiertje.

Ga dus lekker hobby'en en sollicitaties sturen, kijk bijvoorbeeld eens naar traineehips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 22:29

P_Tingen

omdat het KAN

Met bovenbuurman eens. Een opleiding gaat hem niet meer worden denk ik. Als je zeker wilt weten dat je in de programmeerrichting verder wil, ontwikkel dan een app of een programma of wat dan ook en ga er volledig voor. Zorg dat het Goed is. Niet goed met kleine letter maar met een hoofdletter. Maak een app voor iets wat dicht bij jezelf ligt zodat je vanuit jezelf kan beredeneren wat de app moet doen. Al zou het een app zijn om je kanarieverzameling te beheren, het maakt niet veel uit, maar ga er volledig voor. Kies een ontwikkelomgeving en ga er 30 uur per dag mee aan het werk.

Je moet namelijk compenseren bij sollicitaties. Dat kan, maar dan moet het met enthousiasme en met aantoonbare kwaliteiten. En door er nu 100% op te duiken leer je ook of je het echt leuk vindt of niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:54
Bij Peak-IT weet ik niet of je kans maakt met de opleiding.. ik heb HBO gedaan en werd zelfs afgewezen omdat ze te weinig affiniteit zagen (grappig want ik heb een bachelor of IT), dus met een MBO 4 in groothandel.. I dunno. (uiteindelijk wel prima terecht gekomen bij een hbo detacheerder overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Als je wil ontwikkelen kies in ieder geval een taal uit en ga je daarin verdiepen. Een beetje van alles ga je er niet mee komen. Je hebt geen officiële papieren dus zal je veel meer moeite en inzet moeten tonen om even ver te komen als iemand die wel zijn diploma's heeft.

Naast spelen en oefenen, haal ook certificaten. Genoeg talen kennen ook certificaatjes. Dat geeft je een tastbaar iets om op je CV te zetten. Dat heb je nu vooral nodig, tastbare dingen.

Doe ook stages of traineeships, desnoods gratis, om wat ervaring op je CV te krijgen. Dat heb je echt nodig om kans te gaan maken op een echte baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

Basszje

Reisvaap!]

Je kiest in elk geval voor de moeilijke weg. Het kan, maar het zal niet altijd eenvoudig zijn zoals al gezegd in het topic totdat je een behoorlijke CV hebt. Dat gezegd, een opleiding is ook maar een bewijs dat je 4 jaar 'ja en amen' hebt gezegd en verder je mond gehouden dus qua skills hoef je niet zo ver achter te liggen. Alhoewel ik destijds wel redelijk wat heb gehad aan project management ( use cases et al ) aangezien dat constant onderschat wordt (en dus methodisch bij een opdrachtgever kan aantonen dat ze er beter over na moeten denken alvorens geld uit te geven ) .

Programmeren is echt een tak van werk waar de meesten dat ook hobbymatig leuk vinden om te doen en dat is ook iets waar werkgevers die het gebrek aan papieren niet erg vinden wel zwaar naar kijken. Je kan kleine bedrijfjes vinden ( 'soms beun de haas') om de basis te leren ( of stages etc ). Verwacht dan wel helemaal onderaan te beginnen, ook qua arbeidsvoorwaarden vaak helaas.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, bedankt voor alle reacties! Had niet verwacht zoveel feedback te krijgen.

Voor mij persoonlijk was de studie niet de reden om te stoppen met school, maar meer de rompslomp er om heen. Het programmeren was denk ik het enigste waarvoor ik nog ging. De laatste tijd werd het steeds erger op de opleiding, dat niet alles perfect geregeld kan zijn, begrijp ik volkomen. Het begon alleen echt belachelijk te worden, tot het gewoon echt niet meer opschoot. En het beter was om te stoppen.

Ik had het ook beter moeten verwoorden, maar het probleem voor mij (denk ik) is dat ik niet iets tastbaars heb om mee aan te tonen wat ik kan. Mijn meeste programmeer tijd zit natuurlijk in schoolopdrachten, en die zijn vaak specifiek opgezet om je iets te leren, dus ik denk dat ik dat niet echt kan gebruiken. Daarnaast heb je nog projecten die je met een groep doet, maar daar hangt vaak ook een specifieke eis aan vast.

Het is niet zo dat ik gewoon iets in de ict zoek. Ik wil wel echt gaan programmeren, ik weet alleen dat ik niet meteen als programmeur aan de slag kan. Ik probeer iets te zoeken wat me bezig houd, en me in staat stelt wel de papieren te halen die nodig zijn. Het is dus niet zo zeer dat ik geen opleiding wil doen, ik zie het alleen niet zitten om ''weer'' 4 jaar op school door te brengen. Een combinatie zou ik prima vinden, 4 dagen werken en 1 dag school, of avond school of iets dergelijks.

Ik woon nog thuis, dus geld is gelukkig nog geen groot probleem, en de hele dag thuis programmeren klinkt heel goed, ik denk alleen niet dat ik dat richting mijn ouders kan maken. Ook is het wel de bedoeling dat ik ooit op mezelf ga, en daar is dan wel geld voor nodig.

Op aanraden van vele hier zal ik eerst beginnen met het ontwikkelen van een app in een taal die ik al ken. Meest voor de hand liggende voor mij zou denk C of Java zijn. Geen idee wat het gaat worden, maar zoals de meeste hier ook zeggen, dat maakt niet echt uit. Zodat ik in ieder geval iets kan laten zien, denk dat ik dan ook een (tijdelijke) baan zoek, en wat van dat geld gebruik om certificaten te halen. Zodat ik mijn CV kan gaan uitbreiden. Dan kan ik ook tussendoor nog op andere functies solliciteren.

Ik ga ook wat meer op zoeken over weinig gebruikte talen, lijkt me ook een slim idee om aan wat programmeer ervaring te komen. En een nieuwe taal leren is altijd leuk.

Nogmaals bedankt voor alle tips. Stel het echt op prijs dat jullie tijd nemen om mijn verhaal te lezen en me te helpen. Nu kan ik weer wat tijd besteden aan Google, en sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:47:
Voor mij persoonlijk was de studie niet de reden om te stoppen met school, maar meer de rompslomp er om heen. Het programmeren was denk ik het enigste waarvoor ik nog ging. De laatste tijd werd het steeds erger op de opleiding, dat niet alles perfect geregeld kan zijn, begrijp ik volkomen. Het begon alleen echt belachelijk te worden, tot het gewoon echt niet meer opschoot. En het beter was om te stoppen.
Dan ben ik wel benieuwd wat voor "rompslomp" je bedoeld. Als je werkt heb je namelijk ook een hoop dingen te doen buiten het programmeren om. Je zit niet van 9.00 tot 17.00 non-stop code te kloppen. Misschien als junior, maar als je steeds ervarener wordt krijg je steeds meer taken ernaast.

Denk daar goed over na als dat soort dingen je breken ergens.
Ik ga ook wat meer op zoeken over weinig gebruikte talen, lijkt me ook een slim idee om aan wat programmeer ervaring te komen. En een nieuwe taal leren is altijd leuk.
COBOL of Fortran? :P

Kies liever een taal uit en stort je daar helemaal op. Je hebt echt er niets aan als je tien talen oppervlakkig kent. Je moet nu zo snel mogelijk een basis creëren waarmee je aan de slag kan. Niet allerhande leuke zijspoortjes volgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik woon nog thuis, dus geld is gelukkig nog geen groot probleem, en de hele dag thuis programmeren klinkt heel goed, ik denk alleen niet dat ik dat richting mijn ouders kan maken.
Groot verschil tussen mij en jou: ik programmeer omdat ik het niet laten kan.

Dus zelfs met een prima baan als .Net developer ben ik 's avonds en in het weekend nog dingen aan het opzoeken over bijvoorbeeld Scala, Swift of Nim. Of native compilation voor .net. Of dingen over Linux en het nieuwe .net core.

Zo was ik gister - na het doorspitten van de repo's op github - nog blij verrast dat er eindelijk een SqlClient library geport is, maar teleurgesteld dat er nog geen System.Drawing is (okee er zijn primitives, maar dan nog). Terwijl Build 2016 zo begint en er sprake is van een 1.0 release anytime soon.

Maar je hebt idd passie voor iets, of je hebt het niet. Dat staat los van wat anderen daarvan vinden.

Ik moest gisteren ook naar het nieuwe Joe Bonamassa album luisteren van mezelf. Ik was er enorm nieuwsgierig naar. Blues en rockmuziek is ook een passie van mij, terwijl de meeste mensen liever naar Gordon luisteren ofzo :)

Mensen vinden het doorgaans ook niet tof als ik mijn gitaar pak en ga pingelen.

Als je ergens passie voor hebt, doe je het toch wel.

PS als voorbeeld:
Sinds Scott Hanselman getwitterd heeft dat er iets mind blowing in Redstone zit, loop ik al een week te filosoferen wat dit zou kunnen zijn.

Na het sluiten van project Astoria zet ik mijn geld op een volledig werkend Linux subsysteem in Windows 10.

We shall see :+

[ Voor 25% gewijzigd door Lethalis op 29-03-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:02
Ik ben vooral benieuwd waarom bij Avans je keuze voor I is geweest en niet voor TI?

Overigens heb ik daar de BI/BIM gedaan en problemen met de school/leraren heb ik echt nooit gehad, in mijn ogen hebben ze het bij Avans erg goed voor elkaar als je zelf ook meewerkt. Nou is mijn ervaring van een deeltijd opleiding, maar het verschil met voltijd lijkt me niet groot. Van de voltijd studenten overigens ook nooit echt klachten gehoord die niet bij zichzelf te weerleggen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Als jij denkt dat dat in het bedrijfsleven anders is, ga je vrees ik nog wat verrassingen krijgen de komende jaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik vind dit nogal een dubieus verhaal. Denk je dat je in het bedrijfsleven niet met bijzaken te maken kan krijgen? Ik zie op dit moment vooral iemand die afhaakt als het lastig wordt. Je moet er voor zorgen dat werkgevers die perceptie niet krijgen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBrut3 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:55:
Ik ben vooral benieuwd waarom bij Avans je keuze voor I is geweest en niet voor TI?

Overigens heb ik daar de BI/BIM gedaan en problemen met de school/leraren heb ik echt nooit gehad, in mijn ogen hebben ze het bij Avans erg goed voor elkaar als je zelf ook meewerkt. Nou is mijn ervaring van een deeltijd opleiding, maar het verschil met voltijd lijkt me niet groot. Van de voltijd studenten overigens ook nooit echt klachten gehoord die niet bij zichzelf te weerleggen waren.
anboni schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:39:
[...]

Als jij denkt dat dat in het bedrijfsleven anders is, ga je vrees ik nog wat verrassingen krijgen de komende jaren ;)
Hydra schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:43:
[...]

Ik vind dit nogal een dubieus verhaal. Denk je dat je in het bedrijfsleven niet met bijzaken te maken kan krijgen? Ik zie op dit moment vooral iemand die afhaakt als het lastig wordt. Je moet er voor zorgen dat werkgevers die perceptie niet krijgen.
Ik vind het een beetje ver gaan om hier mijn hele levensverhaal te typen, ik ben gestopt voor redenen die voor mij belangrijk waren. Ik heb de beslissing niet alleen genomen, en ook niet binnen een dag. Wat jullie daar verder wel of niet van vinden, dat is aan jullie. Ik hoop alleen niet dat jullie denken dat ik op een maandag een keer heb besloten om te stoppen omdat ik overal onvoldoendes voor stond, want dat was niet geval.
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 06:40:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat voor "rompslomp" je bedoeld. Als je werkt heb je namelijk ook een hoop dingen te doen buiten het programmeren om. Je zit niet van 9.00 tot 17.00 non-stop code te kloppen. Misschien als junior, maar als je steeds ervarener wordt krijg je steeds meer taken ernaast.

Denk daar goed over na als dat soort dingen je breken ergens.

[...]

COBOL of Fortran? :P

Kies liever een taal uit en stort je daar helemaal op. Je hebt echt er niets aan als je tien talen oppervlakkig kent. Je moet nu zo snel mogelijk een basis creëren waarmee je aan de slag kan. Niet allerhande leuke zijspoortjes volgens.
Ik hoop wel dat er ergens nog een pauze tussenzit ja. :*)

Vanuit school heb ik de meeste tijd met C# gewerkt, eigen ervaring het meeste met Java, vooral omdat ik veel klooi met telefoons. Met die twee talen kan ik gewoon lekker gaan typen. Het leek me gewoon leuk, en interessant om een wat oudere taal te leren. Als ik daar in de toekomst ook nog werk mee kan krijgen, helemaal mooi.
Lethalis schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:24:
[...]

Groot verschil tussen mij en jou: ik programmeer omdat ik het niet laten kan.

Dus zelfs met een prima baan als .Net developer ben ik 's avonds en in het weekend nog dingen aan het opzoeken over bijvoorbeeld Scala, Swift of Nim. Of native compilation voor .net. Of dingen over Linux en het nieuwe .net core.

Zo was ik gister - na het doorspitten van de repo's op github - nog blij verrast dat er eindelijk een SqlClient library geport is, maar teleurgesteld dat er nog geen System.Drawing is (okee er zijn primitives, maar dan nog). Terwijl Build 2016 zo begint en er sprake is van een 1.0 release anytime soon.

Maar je hebt idd passie voor iets, of je hebt het niet. Dat staat los van wat anderen daarvan vinden.

Ik moest gisteren ook naar het nieuwe Joe Bonamassa album luisteren van mezelf. Ik was er enorm nieuwsgierig naar. Blues en rockmuziek is ook een passie van mij, terwijl de meeste mensen liever naar Gordon luisteren ofzo :)

Mensen vinden het doorgaans ook niet tof als ik mijn gitaar pak en ga pingelen.

Als je ergens passie voor hebt, doe je het toch wel.

PS als voorbeeld:
Sinds Scott Hanselman getwitterd heeft dat er iets mind blowing in Redstone zit, loop ik al een week te filosoferen wat dit zou kunnen zijn.

Na het sluiten van project Astoria zet ik mijn geld op een volledig werkend Linux subsysteem in Windows 10.

We shall see :+
Dat is meer het punt, ik doe het nu ook, ik doe het al langer. Mijn ouders vonden het alleen niet erg want ik ging naar school. Nu zit ik alleen nog boven te knutselen en op XDA te lezen en dergelijke. Ik heb momenteel alleen nog niks van een app of iets dergelijks waarvan ik denk, hiermee kan ik mezelf echt laten zien. Dit is wat ik kan. Ik heb ook geen certifacten of wat dan ook.

Vandaar dat het plan was om wel werk te zoeken, wat dan ook. En dan naast het werk te focussen op het ontwikkelen van een app die wel laat zien wat ik kan. Om de certifacten te halen om aan te tonen dat ja ik ben gestopt met school, maar niet met leren. Het is niet zo dat ik het niet wil. Ik zal het alleen op een andere manier moeten doen. En dat is prima. Het zal ook langer duren, en ook dat is prima. Voor mij zitten mijn school-dagen erop. En zal ik aan de slag moeten, helaas nog niet in het vakgebied waar ik graag zou willen zitten. Maar ik moet ergens beginnen.

Vandaar dat ik hier kwam om wat tips en dergelijke te zoeken over wat ik zou kunnen gaan doen, en hoe ik dat zou kunnen aanpakken. En die hebben jullie in overvloed gegeven, waarvoor ik jullie nogmaals wil bedanken.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 15:28 . Reden: Spelvoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:02
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:27:
Ik vind het een beetje ver gaan om hier mijn hele levensverhaal te typen
Snap ik. Maar mijn vraag was dan ook waarom je voor I hebt gekozen ipv TI? Dit terwijl je weet dat je wil gaan programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 10:02
TheBrut3 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:24:
[...]

Snap ik. Maar mijn vraag was dan ook waarom je voor I hebt gekozen ipv TI? Dit terwijl je weet dat je wil gaan programmeren.
Ik snap niet dat je dit vraagt, I = Software programmeren, websites/apps/etc maken, TI = dichter op de hardware programmeren wat meer low level dus. En aangezien de reacties van de beste man meer richting mobile apps en andere zaken gaan is dit totaal irrelevant.

Anyway, @mariikvt ik weet niet hoe je ouders zijn maar misschien is het een idee om juist een app voor hun te maken in de tussentijd? Kan je ze meteen een beetje er in meenemen en in de tussentijd naar vacatures kijken en schrijven natuurlijk. Ik denk dat het sowieso tijd is voor actie, alle adviezen/meningen zijn wel gezegd nu. Maar hou ons natuurlijk wel up-to-date over je voortgang als je wilt, altijd leuk om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Wauw, bedankt voor alle reacties! Had niet verwacht zoveel feedback te krijgen.

Toch jammer dat je hierin niet hebt doorgezet. Vraag elke HBO'er: Het is overal een even grote ramp. Ik denk dat dat eigen is aan nederlandse HBO scholen, tenzij je naar een privé school gaat uiteraard. Ik wil niet lullig klinken, maar wat jij dacht had ik ook. En met ons allemaal anderen. Ik ga een zaak opstarten en bij mij zal er never nooit een niet-HBO'er binnenkomen. Niet omdat hij misschien de skills niet heeft, maar omdat ik een doorzetter wil die ook doorzet als hij iets doet wat hem tegen zit. De persoon die tegenover mij zit bij de sollicitatie ken ik niet, en dat diploma is voor mij dan een betere indicator dan een gesprek dat vooraf ingestudeerd is. Ook de softskills die je er leert en het gevoel voor organisatie (net omdat het zo'n rompslomp is altijd) dat je vanzelf krijgt zijn naar mijn idee onontbeerlijk.

Ik vind dat je het toch moet gaan proberen, want het tekort aan programmeurs gaat niet blijven duren. Als ze binnen tien jaar dan moeten kiezen tussen iemand die bewezen heeft om met die rompslomp om te kunnen gaan en vier jaar heeft doorgezet (naast de werkervaring) of iemand zonder dit diploma, dan zullen 11 van de 10 ondernemers kiezen voor diegene met het HBO diploma.

[ Voor 6% gewijzigd door matthewk op 30-03-2016 09:45 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Strykeforce schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 19:43:
[...]

Ik snap niet dat je dit vraagt, I = Software programmeren, websites/apps/etc maken, TI = dichter op de hardware programmeren wat meer low level dus. En aangezien de reacties van de beste man meer richting mobile apps en andere zaken gaan is dit totaal irrelevant.

Anyway, @mariikvt ik weet niet hoe je ouders zijn maar misschien is het een idee om juist een app voor hun te maken in de tussentijd? Kan je ze meteen een beetje er in meenemen en in de tussentijd naar vacatures kijken en schrijven natuurlijk. Ik denk dat het sowieso tijd is voor actie, alle adviezen/meningen zijn wel gezegd nu. Maar hou ons natuurlijk wel up-to-date over je voortgang als je wilt, altijd leuk om te weten ;)
Dit ^. Zo dacht ik ook, vandaar richting I gegaan ipv TI.

Ik ben (soms iets te) trots op mijn code, dus mijn ouders weten wel waar ik mee bezig ben, ze hebben geen idee hoe het werkt, maar ze vinden het wel leuk. We gaan gewoon rustig omhoog proberen te klimmen.
matthewk schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:43:
[...]

Toch jammer dat je hierin niet hebt doorgezet. Vraag elke HBO'er: Het is overal een even grote ramp. Ik denk dat dat eigen is aan nederlandse HBO scholen, tenzij je naar een privé school gaat uiteraard. Ik wil niet lullig klinken, maar wat jij dacht had ik ook. En met ons allemaal anderen. Ik ga een zaak opstarten en bij mij zal er never nooit een niet-HBO'er binnenkomen. Niet omdat hij misschien de skills niet heeft, maar omdat ik een doorzetter wil die ook doorzet als hij iets doet wat hem tegen zit. De persoon die tegenover mij zit bij de sollicitatie ken ik niet, en dat diploma is voor mij dan een betere indicator dan een gesprek dat vooraf ingestudeerd is. Ook de softskills die je er leert en het gevoel voor organisatie (net omdat het zo'n rompslomp is altijd) dat je vanzelf krijgt zijn naar mijn idee onontbeerlijk.

Ik vind dat je het toch moet gaan proberen, want het tekort aan programmeurs gaat niet blijven duren. Als ze binnen tien jaar dan moeten kiezen tussen iemand die bewezen heeft om met die rompslomp om te kunnen gaan en vier jaar heeft doorgezet (naast de werkervaring) of iemand zonder dit diploma, dan zullen 11 van de 10 ondernemers kiezen voor diegene met het HBO diploma.
Zo had ik het nog niet echt bekeken, maar ik zou het persoonlijk zeer spijtig vinden als ik over 10jaar nog word afgewezen op een keuze die ik heb gemaakt toen ik 23 was. Het feit dat ik zonder HBO diploma toch nog voor je zit, zegt toch ook wel het een en ander over mijn doorzettingsvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Dit ^. Zo dacht ik ook, vandaar richting I gegaan ipv TI.

Ik ben (soms iets te) trots op mijn code, dus mijn ouders weten wel waar ik mee bezig ben, ze hebben geen idee hoe het werkt, maar ze vinden het wel leuk. We gaan gewoon rustig omhoog proberen te klimmen.

[...]

Zo had ik het nog niet echt bekeken, maar ik zou het persoonlijk zeer spijtig vinden als ik over 10jaar nog word afgewezen op een keuze die ik heb gemaakt toen ik 23 was. Het feit dat ik zonder HBO diploma toch nog voor je zit, zegt toch ook wel het een en ander over mijn doorzettingsvermogen?
Dat zegt wat over je zelfinschatting, maar niet direct over je doorzettingsvermogen. Ik zou een afgeronde HBO opleiding trouwens ook linken aan een zekere graad van volwassenheid, maar dat is zeker subjectief en zullen velen niet met mij eens zijn. Maar ik heb al in de rekruteerstoel gezeten. Je kent de persoon tegenover je TOTAAL niet. Een karakter kan leuk zijn, maar sociale omgang is geen indicatie van doorzettingsvermogen en volwassenheid. Dus dan moet je gaan zoeken naar dingen die een indicatie geven van de kwaliteiten die jij als in-house rekruteerder zoekt. Je grootste kans is dan ook om bij interim bureaus te gaan solliciteren, want die zijn maar geïnteresseerd in weinig dingen anders dan x volume hires behalen voor hun targets.

Je zal er altijd wel op afgerekend worden zodra het tekort aan programmeurs voorbij is. Dat is nu eenmaal de harde realiteit van de arbeidsmarkt waar veel bedrijven kunnen kiezen. Of deze match van vraag en aanbod op de programmeursmarkt er ook gaat komen kan niemand met 100% zekerheid zeggen maar met de recente push richting ICT opleidingen zie ik dat tekort minstens gematcht op de langere termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door matthewk op 30-03-2016 15:12 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32
[quote]matthewk schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:09:
[...]
Dat zegt wat over je zelfinschatting, maar niet direct over je doorzettingsvermogen. Ik zou een afgeronde HBO opleiding trouwens ook linken aan een zekere graad van volwassenheid, maar dat is zeker subjectief en zullen velen niet met mij eens zijn.
Wat ik van HBO's ken (maar zelf nooit op gezeten, dus niet de beste bronnen), is dat ze nog vrij schools zijn. Zeker als je bedenkt dat meer en meer mensen thuis blijven wonen en dus ook niet zo snel op te hoeven groeien.
Maar ik heb al in de rekruteerstoel gezeten. Je kent de persoon tegenover je TOTAAL niet. Een karakter kan leuk zijn, maar sociale omgang is geen indicatie van doorzettingsvermogen en volwassenheid. Dus dan moet je gaan zoeken naar dingen die een indicatie geven van de kwaliteiten die jij als in-house rekruteerder zoekt.
Je kent het topic over rekruteerders op het forum? ;) Zonder dollen, denk ik dat een boel mensen niet zo'n hoge pet op hebben van recruters, juist omdat ze snel alleen maar naar papieren kijken/vragen (da's mijn N=1 ervaring). Wel ben ik het met je eens dat bij een starter papieren vaak de beste/enige manier zijn om onderscheid te maken.
Gezien het hier trouwens om programmeren gaat, denk ik dat de beste manier is om ergens binnen te komen een portfolio is. Als je nette code schrijft zegt dat mi. veel meer over het kunnen van iemand dan een papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
celshof schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:37:
Wat ik van HBO's ken (maar zelf nooit op gezeten, dus niet de beste bronnen), is dat ze nog vrij schools zijn. Zeker als je bedenkt dat meer en meer mensen thuis blijven wonen en dus ook niet zo snel op te hoeven groeien.
Want als starter is het zo makkelijk om een eigen woning te krijgen. Wachttijden voor huurwoningen zijn soms jaren en kopen is ook lastig als je net op de arbeidsmarkt komt kijken.

Ik denk niet dat je thuis wonen een op een kan koppelen aan niet op hoeven groeien.

De eerste selectie bij vrijwel elke sollicitaties gebeurt op basis van je brief en je CV. Voldoe je dan al niet aan de eisen dan verdwijnt je CV in de prullenbak. Zo werkt het nou eenmaal. Sommige werkgevers hebben bepaalde opleidingsniveaus ook als keiharde eis.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 15:27:
Ik hoop wel dat er ergens nog een pauze tussenzit ja. :*)

Vanuit school heb ik de meeste tijd met C# gewerkt, eigen ervaring het meeste met Java, vooral omdat ik veel klooi met telefoons. Met die twee talen kan ik gewoon lekker gaan typen. Het leek me gewoon leuk, en interessant om een wat oudere taal te leren. Als ik daar in de toekomst ook nog werk mee kan krijgen, helemaal mooi.
Er zit wel wat meer tussen dan een pauze. Je hebt in het werkende leven ook te maken met een hoop zaken rondom de taak waarvoor je primair aangenomen bent.

Oudere taal zou ik nu niet direct gaan leren. Sommige als Fortran en COBOL zijn er nog altijd, maar bevinden zich beiden in niche werelden. Als beginner kom je daar niet zomaar binnen. Als je wil slagen in je doelstelling moet je prioriteiten stellen. Geen activiteiten ondernemen nu die je niet aan je doel gaan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
CMD-Snake schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 18:27:
[...]

Want als starter is het zo makkelijk om een eigen woning te krijgen. Wachttijden voor huurwoningen zijn soms jaren en kopen is ook lastig als je net op de arbeidsmarkt komt kijken.

Ik denk niet dat je thuis wonen een op een kan koppelen aan niet op hoeven groeien.
Wie heeft het over een woning? Als je gaat studeren kun je prima op kamers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 22:36

Thapous

Nee toch niet.

Ik ben in 2012 ook gestopt met mn HBO opleiding na drie weken :P . Geen zin meer om in de schoolbanken te zitten, wilde aan het werk. Dit is iets wat je wel kunt doen, maar wees jezelf er donders goed bewust van dat je goed moet weten welke kant je op wilt. Stippel een pad uit, zorg dat je wat ervaring krijgt door bij te klussen in je vrije tijd (die heb je nu plenty als het goed is). Ik heb ervaren dat passie het belangrijkste is, dit moet wel echt iets zijn wat in je zit en wat je niet aanleert. Je moet passie hebben voor wat je doet, dan komt de rest vanzelf.

Ik heb mn MBO opleiding gedaan en wilde daarna door naar HBO, maar na de stageperiodes die ik had gehad en het eigen bedrijfje dat ik twee jaar eerder had opgericht wist ik welke kant ik op wilde gaan: niet meer verder met school. M'n bedrijfje is uiteindelijk niet echt wat geworden maar ben wel aan de slag gegaan bij een groter bedrijf als supportmedewerker. Inmiddels ben ik drie jaar verder en stuur ik een team van engineers aan.

Hier heb ik wel voor moeten werken, maar het is zeker niet onmogelijk. Als je passie hebt voor je vak en je bereidt bent om flink aan de bak te gaan. Als je dit niet hebt en je doet dit om het snelle geld of om wat voor reden ook, dan ga je op een gegeven moment met tegenzin bezig met iets omdat het niet is waar je hart ligt.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
celshof schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:02:
[...]
Wie heeft het over een woning? Als je gaat studeren kun je prima op kamers gaan.
Dat hoeft ook geen teken van volwassenheid te zijn. Ooit wel eens rondgekeken in een studentenhuis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
CMD-Snake schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:06:
[...]

Dat hoeft ook geen teken van volwassenheid te zijn. Ooit wel eens rondgekeken in een studentenhuis? :+
Vaak genoeg. Niets leukers dan de biervliegjes te lijf gaan met deo en aansteker. Maar het gaat er ook niet om dat je meteen volwassen bent, maar wel dat je een heleboel dingen zelf zult moeten gaan regelen ipv dat het voor je gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-edit-
lijkt wel alsof er een andere TS staat dan waar ik op reageerde :P 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door GoldenSample op 02-04-2016 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw vraag komt mij een beetje over van, ik heb wel wat school gehad in de ict, maar van alles een beetje.
Waar jij jezelf op zou moeten focussen is denk ik meer op wat je zelf nu echt wilt doen of beter nog, wat je wilt zijn.
Zou je in de bouw ook serieus genomen worden als je vraagt, "Heeft u een baan voor me als metselaar of loodgieter want ik vind de bouw zo tof, van beide weet ik een klein beetje maar ik heb er niet echt voor geleerd. Ik hoop dat u mijn scholing ook nog wilt betalen want die is tot nu toe nog niet zo veel geworden."(relatief aan hoe dicht je op die P zit).

Volgens mij doe je er goed aan om voor minstens een discipline een paar certificaten te halen op universitair niveau en daar ook mee bezig blijft buiten het studeren.
Dan kan een werkgever zien dat je tenminste één vak goed hebt geleerd.
Het laat ook zien dat je doorzettingsvermogen hebt, talent hebt omdat je de complexiteit begrijpt en in staat bent om moeilijke materie voor een lange periode kan bestuderen zonder de focus te verliezen.
In de ict is dat zeker cruciaal.
Dat wekt voor een werkgever hoop om er gewin uit te kunnen halen als hij je zou aannemen, omdat jij in staat bent die taken uit te kunnen voeren met vakkennis waar hij geen mensen voor heeft.
Hij zal ook graag in je investeren omdat hij vertrouwen in je heeft.
Jij kunt daardoor doorleren en doorgroeien,tenminste als je goed kunt samenwerken binnen dat bedrijf.

Wat je ook nog kunt proberen is om als zzpér aan de slag te gaan.
Vaak kom je dan iets makkelijker aan de bak omdat ze vaak met een kort gesprek al door hebben of ze wat aan je hebben .
Daarnaast kun je ook certificaten gaan halen in jouw vakgebied buiten je werk om.
Je zult altijd wat van je eigen werk moeten laten zien om ze te overtuigen dat jij de opdrachten/taken kunt uitvoeren op hun niveau.
of met werk aan moeten komen van zulke kwaliteit dat jij voor hun verantwoordelijkheden uit handen kunt nemen en meteen zelfstandig kunt werken.

Maak jezelf waardevol door iets af te maken en goed in een vak te worden.
Wordt specialist in java of C#, voor frontend kun je css html en PS meester worden, wordt goed in IOT ,python netwerken of Linux, of wordt allrounder of fullstacker.
Het zijn maar voorbeelden, maar ga bij jezelf goed na wat jij wilt zijn, loodgieter of metselaar, daarna kun je altijd nog allrounder of aannemer worden maar nu moet je ondernemer zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2016 00:43 . Reden: verkeerde context ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
celshof schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:37:
Vaak genoeg. Niets leukers dan de biervliegjes te lijf gaan met deo en aansteker. Maar het gaat er ook niet om dat je meteen volwassen bent, maar wel dat je een heleboel dingen zelf zult moeten gaan regelen ipv dat het voor je gedaan wordt.
Alsof boodschappen doen of opruimen zo lastig is. Genoeg ouders die hun kinderen vragen op een gegeven moment om hun eigen kamer op te ruimen.

Je kan dan wel argumenteren waarom TS geen HBO nodig heeft, maar dit botst met de realiteit. Geen papiertje = geen uitnodiging bij veel sollicitaties. De TS zal flink wat werk moeten verzetten om die achterstand in te halen. Het is niet onmogelijk, maar het vereist wel doorzettingsvermogen.
Pagina: 1