Sata-300 HDD aansluiten, welke kabels heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zojuis wou ik een oude HDD aan gaan sluiten. Deze is niet lang gebruikt, maar al wel meer dan 5 jaar oud. Deze heeft dus lang niets gedaan. De HDD is met SATA power kabel aangesloten. Heb ik ook een soort SATA data kabel nodig en zijn deze universeel? Ik hoor dat de schijf draait, maar er gebeurt verder niets.

Het gaat om deze:
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB

...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SATA kabels zijn universeel idd.
Er wordt geen onderscheid gemaakt in de snelheden.

Dat er verder niks gebeurt als je alleen de stroomkabel aansluit, is vrij logisch. Daar gaat geen data doorheen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Luxicon
McKaamos schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:47:
SATA kabels zijn universeel idd.
Er wordt geen onderscheid gemaakt in de snelheden.

Dat er verder niks gebeurt als je alleen de stroomkabel aansluit, is vrij logisch. Daar gaat geen data doorheen.
Oke bedankt, ik heb nog nooit zo vaak een HDD aangesloten. Behalve toen ik deze net nieuw gekocht had, en toen zat er een rode kabel bij. Maar er was ook iets met SATA naar e-Sata toendertijd. Dan ga ik maar zo'n kabel aanschaffen. Bedankt!

...

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Als je verwacht periodiek de schijf te willen raadplegen, of andere.
Zijn er ook: http://tweakers.net/categ...sd-behuizingen/producten/

★ What does that mean? ★

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51

D4NG3R

kiwi

:)

Je moet inderdaad gewoon een SATA kabeltje hebben, er is geen onderscheid te vinden tussen de generaties - maar als je een langere kabel (lees > 50cm) wil gebruiken is het geen verkeerd idee om een wat duurdere (of nouwja duurdere) van betere kwaliteit te kopen. Dat zijn echter geen afstanden die je normaal tegenkomt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:44
Luxicon schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:55:
[...]

Oke bedankt, ik heb nog nooit zo vaak een HDD aangesloten. Behalve toen ik deze net nieuw gekocht had, en toen zat er een rode kabel bij. Maar er was ook iets met SATA naar e-Sata toendertijd. Dan ga ik maar zo'n kabel aanschaffen. Bedankt!
e-sata is voor bepaalde externe HDDs.

• Luxicon
MrMonkE schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:57:
Als je verwacht periodiek de schijf te willen raadplegen, of andere.
Zijn er ook: http://tweakers.net/categ...sd-behuizingen/producten/
Thanks, ik heb een WD My Passport, maar dat was bedoeld als backup via de laptop. Die heb ik inmiddels niet meer, en er past nu prima een interne HDD in de kast. 256GB SDD en externe HDD is toch wel een beetje onhandig en nu heb ik geen backup schijf met de belangrijkste data (die WD My Passport).
D4NG3R schreef op zondag 27 maart 2016 @ 15:57:
Je moet inderdaad gewoon een SATA kabeltje hebben, er is geen onderscheid te vinden tussen de generaties - maar als je een langere kabel (lees > 50cm) wil gebruiken is het geen verkeerd idee om een wat duurdere (of nouwja duurdere) van betere kwaliteit te kopen. Dat zijn echter geen afstanden die je normaal tegenkomt.
Deadsy schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:02:
[...]

e-sata is voor bepaalde externe HDDs.
Eerder had ik e-sata, er was iets met de Asus P5KC (met E6750), waardoor dat nodig was. Goh, die type nummers ken ik nog uit m'n hoofd. :P

Bij de specificaties van m'n moederbord staat 6 x SATA-600 maar ik zie eigenlijk niet zo 1,2,3 een aansluiting. Dan zal ik wel aansluitingen even over het hoofd zien. Ze zitten volgens mij achter de videokaart verstopt.

...

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:44
Luxicon schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:11:
[...]

Thanks, ik heb een WD My Passport, maar dat was bedoeld als backup via de laptop. Die heb ik inmiddels niet meer, en er past nu prima een interne HDD in de kast. 256GB SDD en externe HDD is toch wel een beetje onhandig en nu heb ik geen backup schijf met de belangrijkste data (die WD My Passport).

[...]

[...]

Eerder had ik e-sata, er was was met de Asus P5KC (met E6750), waardoor dat nodig was. Goh, die type nummers ken ik nog uit m'n hoofd. :P

Bij de specificaties van m'n moederbord staat 6 x SATA-600 maar ik zie eigenlijk niet zo 1,2,3 een aansluiting. Dan zal ik wel aansluitingen even over het hoofd zien. Ze zitten volgens mij achter de videokaart verstopt.
Ze kunnen ook 90 graden gebogen zijn zodat je als je naar het moederbord kijkt alleen de zijkant van de stekker ziet.

• Luxicon
Deadsy schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:13:
[...]

Ze kunnen ook 90 graden gebogen zijn zodat je als je naar het moederbord kijkt alleen de zijkant van de stekker ziet.
Oke top, dan zal dat het waarschijnlijk zijn. In ieder geval niets om me druk over te maken (dat het niet aanwezig is). :)

...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51

D4NG3R

kiwi

:)

Over het algemeen vind je de connectors rechts onderaan het moederbord rechtop of onder een hoek, soms beide:

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/miraserver/images/2008/x58-mgpu/IMG_4391.jpg

Welk moederbord heb je precies?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1