Toon posts:

Speakers op tv, receiver, chromecast en chromecast audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren,

Ik ben bepaald geen audiofiel, maar hou absoluut van het periodieke dak er af blazen op een goede klassieker. Het feit dat ik al twee jaar in mijn nieuwe huis zit met alleen een TV om geluid te maken begint dan ook in toenemende mate een doorn in mijn oog te worden. Gelukkig is het op mijn kantoor wel goed geregeld, maar boxen op je PC aansluiten is natuurlijk veel makkelijker dan een goede woonkameroplossing en ik vrees dat ik de weg kwijt ben in dit laatste. Hopelijk kunnen jullie helpen.

Ik zoek boxen die in de volgende scenario's een goede oplossing bieden;

1. Films via de Ziggo receiver;
2. Films via de Chromecast die via HDMI in de televisie zit;
3. Audio gestreamd via een Chromecast Audio;
4. Audio gestreamd via een NAS;
5. Makkelijk te bedienen in verband met een vrouw van wie ik zielsveel hou maar helaas weinig kwaliteiten op technisch vlak heeft; en
6. Mooi zijn. Dit laatste is natuurlijk extreem subjectief, dus hoeft niet direct meegenomen te worden. Helaas kan het wel zo zijn dat een topoplossing wordt afgeschoten hierover, aangezien de speakers een prominente plek in de woonkamer krijgen.

Budget is maximaal EUR 500,-, waarbij elke besparing die niet ten kosten gaat van bovenstaand welkom is. 5.1 is geen optie vanwege de beperkte installatiemogelijkheden voor de rear speakers. De voorkeur, maar geen hard vereiste, is subwooferloos (actief heet dat meen ik).

Mijn trip door de Pricewatch doet mij vermoeden dat veel van de "portable speakers" via bluetooth gaan. Dat wil ik niet. Daarbij lijken de mogelijkheden ze op de TV / receiver aan te sluiten beperkt.

Losse speakers kunnen, mits ze 3.5 hebben, eenvoudig via de ChromeCast Audio, maar ik betwijfel of ze even makkelijk voor punten 1. en 2. kunnen. Een goede alles in één oplossing zie ik er niet tussen staan, hierbij niet gehinderd door enige grondige kennis van het onderwerp.

Zijn er speakers / sets / oplossingen waarvan jullie zeggen dat het de oplossing is waarnaar ik op zoek kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-10 15:14
Iets boven budget maar volgens mij wel leuke optie:
https://rentepunten.ing.nl/productdetails/6574315#107662
Deze heeft draadloze achter speakers die je alleen tevoorschijn haalt als je film kijkt. Heeft chromecast audio ingebouwd en kan met HDMI aangesloten worden op tv (als deze ARC heeft is dat de enige kabel die nodig is). En gratis Philips Hue starter kit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Oké even wat informatie;

Speakers hebben altijd een bepaalde voedingsbron nodig. Deze voedingsbron kan los zijn (receiver/versterker) of ingebouwd. In het eerste geval noemen we de speakers passief. In het tweede geval actief.

Je geeft aan dat je een "ziggo receiver" hebt. Wellicht bedoel je hiermee het ziggo kastje waar jouw ziggo smart-card in zit. Letterlijk is dit idd een ontvanger, maar op audiogebied noemen we het geen receiver.

Je hebt dan drie opties;
- je kiest voor actieve speakers (meestal minder connectiviteit)
- je kiest voor passieve speakers met losse receiver (hier plug je alles in)
- je kiest voor een mengelmoes, bijvoorbeeld een soundbar of de genoemde philips fideolio

De meeste opties en de mogelijkheid tot uitbreiden biedt enkel de receiver / passieve speakers optie. Dit zit wel snel boven budget, maar als de drang er is, kun je meestal zonder problemen investeren in betere speakers en/of aanvullende apparaten. Er zijn zoveel mogelijkheden dat een advies hierin onmogelijk is. Voor deze optie zul je echt zelf moeten gaan luisteren (geldt eigenlijk voor alle opties, maar bij de overige opties is de keuze aanzienlijk meer beperkt).

Indien je tv en ziggo kastje eigenlijk alle connectiviteit al bezitten, dan kies je wellicht het best voor een actieve stereoset welke je met tulp kabeltjes (rood/wit) of 3,5mm jack kunt aansluiten. De Dali Zensor 1 AX schiet mij hierbij te binnen. Boven budget, maar deze speakers worden overal geroemd om hun prestaties.
Daarnaast zou ik de Ruark Audio MR1 kunnen adviseren. Deze zitten wel binnen budget en klinken wonderschoon, maar kunnen in een grote kamer wat tekort komen in "body".

Wanneer je zeker weet dat het een eenmalige investering betreft, je dus niet gaat uitbreiden en de algehele kwaliteit van het geluid is minder van belang, dan kies je voor de soundbar of genoemde philips set. Ik zet hierbij niet dat deze opties per definitie bagger klinken, maar dergelijke sets zijn wel flink beperkt t.o.v. de mogelijkheden met de eerste optie.

Uit nieuwsgierigheid ben ik even de ruark audio mr1 en dali zensor 1 aan het vergelijken. En ik moet zeggen dat ook de ruark's geschikt zijn voor de huiskamer. Ik zal kijken of ik er opnames van kan maken.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 28-03-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reacties! De Philips ga ik zometeen even bestuderen, de Ruark heb ik al even kunnen bekijken dankzij je prachtige review LA-384 (productreview: Ruark Audio MR1 Rich Walnut (Bruin) review door LA-384.

Ik vind de Ruark bijzonder mooi en je bent er behoorlijk lovend over, dus dat is een serieuze optie. Ik hoop ze ergens te kunnen beluisteren, en anders bestel ik ze denk ik om ze thuis te proberen.

Hoe zou het aansluiten gaan? Ik zie maar één 3.5 aansluiting. Begrijp ik goed dat ik daarom of de Chromecast Audio, of de Ziggo (TV-)receiver, of de TV zelf (voor Chromecast films) kan aansluiten? Die moeten wisselen zou een behoorlijke dealbreaker zijn helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:44

Jag

Waarschijnlijk het meest praktisch om een surround receiver te kopen met alleen 2 front speakers. Die heeft wel de connectiviteit die je verlangt. Later kan je evt de setup dan nog uitbreiden met center, sub en surround (kan maar hoeft niet). Surround receivers zijn zeer betaalbaar (door de grote oplage), bijvoorbeeld deze. Er zijn ook slimline versies die minder hoog zijn.

Met receivers sliut je alles met hdmi aan op je receiver, en van daaruit gaat er 1 hdmi kabel naar je tv. De audio van je tv gaat via de audio return channel naar je receiver terug. Bron selecteren doe je dan alleen nog maar met je receiver.

Speakers zijn er tal van mogelijkheden. Zelf zou ik je wel blind de Jamo S626 aan durven raden. Heb zelf de Jamo S622's hangen, klinken echt zeer prima, echter wel sub nodig. Daarom zou de S626 denk ik goede keus zijn.

Maar beste is zelf luisteren wat je mooi vindt, maar meestal ga je dan wel boven je budget uit :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Idd. Daarom noemde ik ze ook als optie, enkel wanneer je al een verzamelpunt had voor de overige apparatuur. Soms heeft een tv meerdere ingangen, je zou de tv dan als verzamelpunt kunnen gebruiken. Deze moet dan wel altijd aan staan.

Nou bestaan er volgens mij ook HDMI switches met een jack uitgang. Maar hoe praktisch en mooi dat gaat zijn, kan ik niet beoordelen.

Als je hier niet op zit te wachten, zou ik afraden ze zelf te gaan beluisteren. Voor je het weet heb je ze gekocht en heb je er geen geschikt doel voor ;) :P

Edit:
Hier een voorbeeldje van hoe de verschillende speakers klinken. Uiteraard is het geen representatieve weergave, maar het laat wel de onderlinge verschillen horen. De speakers waren grofweg gekalibreerd op volume bij pink noise. Er worden nog video's toegevoegd van hoe ze klinken bij het geweldige nummer "Sol" van "Solar Fields":
YouTube: Ruark Audio MR1 test

[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 28-03-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, dan schrijf ik ze af. Sowieso is een nevendoel van de set dat de TV niet meer aan hoeft te staan voor radio ofzo, want zo'n 60" aanhebben voor wat achtergrondgeluid vind ik ook zo wat.

Ben de Philips Fidelio E5 / E6 nu aan het bekijken, dat oogt wel bijzonder mooi allemaal. Castondersteuning is een grote plus, hij heeft wat nifty dingetjes zoals de detachable speakers als losstaande bluetoothspeaker kunnen gebruiken... So far so good in elk geval :). Eens verder kijken wat het precies inhoudt.

Ik denk niet dat een losstaande receiver een optie is, en wel vanwege de vrouw. Het moet er eigenlijk niet ingewikkelder op worden en ik vrees dat als er een extra apparaat bijkomt ik al snel klachten ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-10 15:14
Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:39:

Ben de Philips Fidelio E5 / E6 nu aan het bekijken, dat oogt wel bijzonder mooi allemaal. Castondersteuning is een grote plus, hij heeft wat nifty dingetjes zoals de detachable speakers als losstaande bluetoothspeaker kunnen gebruiken... So far so good in elk geval :). Eens verder kijken wat het precies inhoudt.
Ik denk dat de extra's van de E6 opwegen tegen de E5 (spotify connect en Google cast). En als je met de ING rentepunten kan kopen kom je in de buurt van je richt prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een schopje naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook een goede Soundbar eens bekijken en in de overweging meenemen, zo heb ik het zelf ook opgelost.

Het design is (vaak) goed voor in de huiskamer, ze hebben een (draadloze, enkel stroom aansluiten) subwoofer bij de betere modellen. Zo heb ik zelf de http://www.sony.com/electronics/sound-bars/ht-ct770 en daar kom je een heel eind mee - bluetooth voor draadloos e.d., maar ik heb hem al een tijdje, en was toen +-330euro geloof ik. Voor 500, en met de nieuwe ontwikkelingen zal er vast iets beters te krijgen zijn, met meer google mogelijkheden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 05:42
Ik weet niet of je al speakers hebt, omdat in dat geval je budget eraan gaat. Wat ik heb gedaan om alle verschillende bronnen bij elkaar te brengen is een Onkyo receiver. In mijn geval de Onkyo NR-636.
Deze set is rijk aan ingangen van allerlei typen. Analoog, digitaal, optisch, HDMI.

Ik gebruik hem om Spotify af te spelen (rechtsstreeks), Netflix te kijken (Chromecast op de Onkyo HDMI Aux ingang, die het beeld doorspeelt naar mijn TV), TV geluid af te spelen (via de optische uitgang op mijn TV naar de optische ingang op de receiver), kabel-radio af te spelen, blue-tooth mee af te spelen.

De gebruiksvriendelijkheid is 'ok' te noemen. Want het is toch een extra apparaat, en hij herkent niet altijd automatisch de bron. Er zitten wel duidelijke knoppen op de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een stukje terugkoppeling :).

Ik ben voor de Philips Fideleo E6 gegaan en wel om de volgende redenen;

1. De draadloze 5.1 scheelt, helemaal bij onze woonkamer, erg veel lelijke kabels voor de rears;
2. Cast ingebouwd;
3. Oogt mooi.

Ondertussen alles geïnstalleerd en ik ben verbaasd hoe eenvoudig goed geluid kan zijn. De set is aangesloten op de TV via optical en het is een kwestie van de set aan of uitzetten om het al dan niet te hebben; geen extra kastjes, kanalen selecteren. Echt supersimpel en alles werkt in één klap; Ziggo receiver, Chromecast... Heerlijk. Daarnaast draait ondertussen de Raspberry Pi met OSMC in de meterkast en ik heb zo via WIFI mijn hele geluidsbibliotheek tot mijn beschikking. Radio cast je eenvoudig met je telefoon via de Nederland.FM app die castmogelijkheid heeft.

Qua kabels is de subwoofer en één van de front speakers in het stroom aangesloten. De tweede frontspeaker krijgt via DIN stroom. De twee rears en subwoofer ontvangen hun geluidsinput draadloos.

Ik ben onwijs tevreden. Het geluid is goed, niet perfect, maar zonder meer een enorme stap vooruit en ik ben dik tevreden! Qua ease of use echt een enorme aanrader.
Pagina: 1