Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte Haai
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09-2022
Hallo allemaal,

Ik overweeg te gaan beleggen in zilver. Volgens de deskundigen die ik hieronder in de quote’s (*) aanhaal, staat de zilverprijs -thans op de bodemprijs van $15,24- op exploderen. Dit door de oplopende schaarste. En het is dankzij manipulatie dat de prijs nu nog laag blijft staan.

(*) Deze post is niet als reclame bedoeld.

Zilver heeft een grote industriële waarde: Het geleidt goed, en het aantal patenten op zilver groeit nog steeds.
Maarrr… grafeen geleidt ook heel goed, en lijkt de nieuwe heilige graal te worden. Toch zweren de deskundigen hieronder bij zilver.

Heeft iemand hier enig idee, of zilver binnen enkele jaren van z’n troon wordt gestoten?
... Beleggers met een langere horizon mikken op een langdurige prijsstijging omdat zilver schaarser wordt. De productie van het edelmetaal zal in de toekomst de vraag niet bij kunnen benen, zo stelt Middelkoop, ... De Chinezen hebben dat door, die kopen nu toekomstige productie. Zonder de prijs vast te leggen! Zij zien dus grote tekorten ontstaan. ...

Bron: Telegraaf.nl
Willem Middelkoop: Zilverprijs boven de $100 in 2020

" ... Zilverprijs zal boven de $100 per troy ounce staan rond het jaar 2020 volgens Willem Middelkoop. ..."

" ... Volgens Middelkoop is de mijnproductie aanzienlijk lager dan de vraag, terwijl de bovengrondse voorraden uitgeput raken. Daarnaast zijn er geen grote voorraden meer van Centrale Banken die aangeboden kunnen worden om de zilverprijs laag te houden. ..."

" ... Grote Industriële vraag naar Zilver
De vraag naar Zilver komt voor een overgroot deel vanuit de industrie. De industriële vraag is groeiende door nieuwe toepassingen in elektronica en in zonne-energie. ..."

Bron: TheBullionHouse.nl
Er wordt ook gezegd dat die prijs met de oplopende schaarste naar $400,-, of naar $660,-, of zelfs naar $1000,- (*) kan gaan.

(*) Dat wordt beweerd door ondermeer ZeroHedge, en SilverDoctors (en meer beleggers-website's), wat bij m'n weten kritische website's zijn. Dezen berichten ook regelmatig kritisch over de dollar, goud-, en zilverprijs-manipulatie.
Is er een zilvertekort op komst?

... Als er een tekort dreigt op te lopen voor zilver, zullen de beide sectoren alleen maar meer zilver hamsteren en dit zal het proces versnellen. Zo zijn er al berichten van Duitse automakers die tonnen zilver opslaan in Zwitserland. Zolang het niet economisch is om zilver te recycleren, zal er een oorlog om zilver blijven – tot de prijs explodeert – aldus Silver Investing World.

Bron: Beurs.com
De manipulatie van de goud- en zilverprijs

... Doordat zilver voor een groot deel wordt verbruikt in de industrie is de aangeboden hoeveelheid van zilver rap aan het afnemen. Dit zilver kan niet worden teruggewonnen, in tegenstelling tot het goud dat gebruikt wordt in de industrie.
Goud kan je vrijwel altijd terugwinnen, waardoor de wereldwijde beschikbare hoeveelheid vrijwel gelijk blijft. ...
Bij zilver is het een compleet ander verhaal. Bij vele industriële toepassingen worden zulke kleine hoeveelheden zilver gebruikt dat het onmogelijk is om dit nog terug te winnen. Daarnaast neemt het aantal toepassingen enorm toe, doordat zilver over meerdere eigenschappen beschikt. Voor geen ander metaal worden meer patenten aangevraagd dan zilver. Zilver is een zeer goed geleidend materiaal en daardoor veelgebruikt in elektrische en elektronische apparaten.

Bron: TheSilverMountain.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grafeen kun je maken van koolstof. Het zal dus nooit "op" raken. Dit i.t.t. zilver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dat is een antwoord op een vraag die hier niet gesteld wordt. De TS wil onze ideeen over de waardevastheid van zilver, nu de verwachting is dat grafeen veel gebruikt kan gaan worden waar zilver eerst gebruikt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

TommyboyNL schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:57:
Dat is een antwoord op een vraag die hier niet gesteld wordt. De TS wil onze ideeen over de waardevastheid van zilver, nu de verwachting is dat grafeen veel gebruikt kan gaan worden waar zilver eerst gebruikt werd.
Indirect is dat wel een antwoord.
Grafeen is nu nog niet goedkoop in massa te produceren en of het 100% de plek van zilver in electronica kan overnemen is (in ieder geval mij) nog niet duidelijk.

Er vanuit gaande dat grafeen een zeer groot deel van het gebruik van zilver kan vervangen, is het een balans spelletje.
Zilver wordt duurder en grafeen (hoogstwaarschijnlijk) goedkoper. Op het moment dat grafeen onder de prijs van zilver duikt, zal de vraag naar zilver afnemen en gaat ook de prijs van zilver weer terug omlaag.

Kortom: ik denk dat zilver vooreerst nog in prijs stijgt, maar weer daalt zodra grafeen gemeengoed wordt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Witte Haai schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:28:
Hallo allemaal,

Ik overweeg te gaan beleggen in zilver. Volgens de deskundigen die ik hieronder in de quote’s (*) aanhaal, staat de zilverprijs -thans op de bodemprijs van $15,24- op exploderen. Dit door de oplopende schaarste. En het is dankzij manipulatie dat de prijs nu nog laag blijft staan.
Als je kijkt sinds de laatste piek in de waarde van edelmetalen kan je een constante reeks zien van 'experts' die beweren dat ze nog heel veel verder gaan stijgen. Ondertussen is het enkel alleen maar gedaald, en daarom hebben ze dus een excuus nodig waarom consistent hun 'voorspellingen' ernaast zitten. En dat wordt dan dus op prijsmanipulatie gegooid. En op zijn minst een flink gedeelte van de bekende 'experts' die het blijven beweren zitten zelf zwaar in de edelmetalen en hebben dus enkel te winnen als meer mensen het kopen.

Meer ontopic: Zilver heeft geen enkele rol in de zaken waarvoor nu naar grafeen wordt gekeken. Wie weet dat het in de toekomst ook nog voor de grotere zaken waarvoor zilver nu gebruikt wordt kan worden gebruikt, maar vooralsnog is het onderzoek puur op IC niveau (en daar moet nog heel veel gebeuren voor het ooit silicon kan vervangen), en daar heeft zilver geen rol zover mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

In hoeverre is dit een onderwerp voor EL? Past het niet meer in W&I?

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 27-03-2016 20:19 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Stoney3K schreef op zondag 27 maart 2016 @ 20:19:
In hoeverre is dit een onderwerp voor EL? Past het niet meer in W&I?
Kon je wel eens gelijk in hebben. Zilverplating kom je wel tegen bij relais en connectors, maar verder eigenlijk niet in de elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Zilver wordt ook wel gebruikt in de productie van ic's, ook hebben goede loodvrije soldeerlegeringen een deel zilver erin.

Toch is het discussieren van de zilverprijs niet echt een electronicading, en ben het wel eens met een move naar W&I.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Ik denk dat zilver in de toekomst aardig aan waarde gaat verliezen, maar nu nog niet.
Zolang nog niet op grote schaal grafeen wordt gemaakt, blijft de vraag naar zilver groot waardoor die prijs nog hoog blijft.
Daarnaast blijft zilver ook voor mensen iets van waarde. (Een zilveren medaille of zilveren serviesgoed.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Hoezo staat zilver op bodemprijs? Naar aanleiding van dit topic even gekeken, maar in de 10 jaars grafiek van de zilverprijs kan het nog halveren qua waarde tot het op het niveau van 10 jaar terug was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte Haai
Dank jullie wel, voor de antwoorden tot zover. Heel verhelderend!

Over het verplaatsen van dit topic naar Werk en Inkomen: Ik vind het allemaal best hoor.
Toch vind ik zelf, dat het onder electronica thuis hoort. Ik noem terzijde dat beleggen m'n doel is. Maar daarvoor, en daar gaat m'n vraag over; ik wil de werkelijke industriële waarde van zilver vast stellen. Inzicht krijgen, of die binnenkort voor zilver minder wordt.

[ Voor 75% gewijzigd door Witte Haai op 28-03-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Waarom heb je eigenlijk interesse in de prijs van zilver?
Heb je aandelen ergens iets in zilver of wilde juist iets van zilver kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:20
Onbekend schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:30:
Waarom heb je eigenlijk interesse in de prijs van zilver?
Heb je aandelen ergens iets in zilver of wilde juist iets van zilver kopen?
Hallo allemaal,

Ik overweeg te gaan beleggen in zilver.
Als je een paar euro kunt missen, waarom niet? Overigens, waarom niet in andere grondstoffen, zoals Paladium of Platinum? Dat zijn de dingen waarvan je weet dat ze in de toekomst meer gebruikt gaan worden, omdat er steeds meer met smartphones/watches e.d. gewerkt zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En dat is uiteraard allemaal al in de prijs verwerkt in zoverre als de analisten dat kunnen voorspellen.

Andere reden: Het is puur speculeren, het is niet investeren. Nu mag je natuurlijk speculeren, maar persoonlijk zou ik toch liever investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ah ik zie het over beleggen. Zo'n kort zinnetje lees je snel overheen. :)

Beleggen in zilver zou ik niet doen. Je kunt voor de quick wins gaan, maar op langere termijn zal de prijs gewoon dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte Haai
@De_Bastaard: Platinum is ook interessant.
Maar heeft dit eigenschappen die in de nabije toekomst ook met grafeen, of een broertje daarvan, verkregen kunnen worden? Het blijft dus allemaal koffiedik kijken...

Ik neig nu meer naar beleggen in goud. Wat met goud een zekerheid is: Rusland, China, Kazachstan, Brazilië, Turkije, en India hamsteren goud. Zij begrijpen dat ze hun munt weer aan iets van waarde (goud) moeten koppelen. Willem Middelkoop: er is een nieuwe goudstandaard in de maak.
Eigenschappen platinum
- Is wit/grijs van kleur
- Heeft een nog hogere dichtheid dan goud: 21.450 kg/m3
- Smelt bij 2.045 graden celcius
- Is erg buigzaam en makkelijk te bewerken
- Roest niet
- Oxideert niet
- Is een erg goede warmte-geleider

Toepassingen
Doordat platina een aantal unieke eigenschappen heeft, niet reageert op invloeden van buitenaf en chemisch erg stabiel is, kent het metaal vele (industriële) toepassingen:

- Als geleider van warmte (bv thermokoppel)
- Als katalysator bij verschillende productieprocessen (bv bij raffinage van ruwe olie)
- Gebruikt voor temperatuursensor
- Toepassingen in chirurgische/medische gereedschappen en apparaten
- Het vervaardigen van sieraden

Bron: Dawsongold.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Je moet het zelf weten natuurlijk, maar het blijft speculeren. Zie ook wat een Warren Buffet over goud te zeggen heeft: http://www.fool.com/inves...ren-buffetts-warning.aspx

Dat betekend niet dat je geen enorme winsten kan maken met goud, maar ook dat je net zo hard verlies ermee kan krijgen. Alle andere analisten en mensen die goud willen handelen zien exact dezelfde berichten over dat sommige landen goud willen inslaan, en dat zit dus al lang bij de prijs inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ikzelf zou niet zo snel in standaard edelmetalen als goud en zilver investeren. Daar is zo ontiegelijk veel van, die prijzen kunnen alle kanten op gaan.
Ik zou eerder kijken naar metalen die in katalysatoren (en dus niet alleen die dingen onder auto's) en high-tech legeringen zitten kijken. Denk onder andere aan platina, indium, palladium, neodymium.
Ook metalen die uit instabiele regio's komen kunnen interessant zijn (er zal maar een oorlog uitbreken waardoor de productie op zijn gat komt te liggen), of bijvoorbeeld metalen die primair uit China komen (ik zie het nog wel gebeuren dat China uit het niets strenge exportrestricties oplegt voor zeldzame metalen voor de high-tech industrie).
Wellicht is lithium ook interessant, gezien de exploderende (no pun intended) productie van lithium accu's voor in elektrische auto's, powerwalls, draagbare gadgets, etc..

Tenzij je uiteraard een doomsday prepper bent en het metaal daadwerkelijk in je kluis wil bewaren, dan moet je investeren in metalen die Henk en Anita waardevol vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de rho van zilver is nauwelijks kleiner dan dat van koper. voor die 0,03 verschil zi ik geen oorlog uitbreken
goud zelfs een stuk hoger maar verdient credits door niet te oxideren is is daardoor bij uitstek geschikt als contactvlak. (los van de waarde bepaald door schaarsheid)

Koper 1,68·10-8
Zilver 1,59·10-8
Goud 2,20·10-8

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grafeen geleid beter dan zilver, is technisch gezien onbeperkt verkrijgbaar(komt van grafiet, wat gewoon koolstof is), is supersterk(200x sterker dan productiestaal) maar toch flexibel en superlicht(aangezien het een laag van 1 atoom dik is). Deze dingen opgeteld gaan er vast en zeker voor zorgen dat grafeen ooit zilver vervangt, mits er een goedkope manier wordt gevonden om grafeen te produceren.

Ook kan grafeen meer gebruikt worden dan alleen voor geleiding, er kunnen bijvoorbeeld superstevige bouwwerken van gemaakt worden mits er genoeg van is. Kortom grafeen is mogelijk de toekomstige koning op vele markten.

Van beleggen weet ik niet veel, maar hier heb je toch alvast enkele argumenten waarom grafeen beter is.
Pagina: 1