Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-T
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03-2021
Mijn vraag:

Wat kunnen jullie Tweakers zeggen over het gedrag van de SSD Micron M500DC bij stroomuitval?

Relevante software en hardware die ik ga gebruiken:

We gaan een stand-alone boekhoudsysteem bouwen. Windows 10, Office, Account View en dat soort dingen komen er op te staan. Voor tekstverwerking, factureren en boekhouden e.d.
Het systeem komt niet aan internet, het wordt echt een stand-alone. Back uppen en betrouwbaarheid zijn
dus superbelangrijk.
We gebruiken nu een Dell Optiplex, van een kleine 10 jaar oud. Die begint nu af en toe rare dingen te doen,
soms duurt het heel lang voordat een document geopend is.

We denken aan: Pentium G4400, micro-ATX moederbord met socket 1151 zoals Asus H of Z 170 want er moeten 2 stuks SSD in in een Raid 1 opstelling in i.v.m. back-uppen. Geheugen 8GB (of 16 GB) Kingston DDR4 2133GHz.
Stabiele, stille voeding (advies ? ? ?). Simpele, stille kast.

Ik zie wel wat jullie me kunnen aanraden, mijn zoon (die het spul gaat bouwen) vind die Microns onzin.
Wij hebben 2 stuks Crucial BX100 liggen (elk 250 GB) en hij zegt bouw dat er toch gewoon in.

Met tweakers groet, Bo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Raid 1 is geen 'backup' he, ik heb wel gemerkt dat je beter af bent met eventueel gewoon 2 HDD's in raid1 met daarbij voor je OS raid1. Het zal nooit alles opvangen maar de microns en de BX100's hebben beide vergelijkbare techniek als het gaat om stroomuitval.

Ik heb ook systemen draaien voor accountview en wij draaien dit vanaf een network share. Houd er wel rekening mee dat bepaalde dingen niet werken onder win10 met accountview ik ben even vergeten wat maar er is een reden waarom we nog op Win7 draaien.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Raid1 is geen backup het zorgt verhoogt alleen je uptime, op het moment dat één HDD of SSD stuk gaat heb je de andere nog om het over te nemen en hoeft de PC niet uit. Immers als je één bestand per ongeluk verwijderd op één SSD/HDD in je RAID1 configuratie is die op de andere HDD/SSD net zo goed weg. Als een bestand corrupt raakt, is die ook corrupt op de andere SSD/HDD. Je hebt er dus qua backup niet veel aan.

De Micron M500DC heeft idd condensators om stroomuitval op te vangen, maar het lijkt mij nuttiger om een UPS te nemen en te zorgen voor een goede backup.

Seasonic G-series 360W is overigens een goede voeding voor zo'n PC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-T
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-03-2021
Antwoord van 001:
goede tip die Windows 7 ! ! ! We draaien die AccountView nu ook op 7 en dat moeten we maar zo houden denk ik zo, zeker na deze tip.
Over goed back-uppen moeten we hier nog beter nadenken begrijp ik.
Misschien een SSD of HDD nog extra er in als back-up en elke dag om bijvoorbeeld 14 uur automatisch back-uppen. Kan dat met een 170 moederbord?

Antwoord van Mask:
Een UPS nemen is een mooi alternatief, had ik helemaal niet aan gedacht!
We hebben er notabene een paar staan!
Die Seasonic hadden we op ons lijstje staan, naast een BeQuiet 300W.
Misschien is de Seasonic stiller?

Mooi, trouwens, zo snel al meerdere goede follow ups. Bo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
BB-T schreef op zondag 27 maart 2016 @ 13:49:
Misschien een SSD of HDD nog extra er in als back-up en elke dag om bijvoorbeeld 14 uur automatisch back-uppen. Kan dat met een 170 moederbord?
Mooiste is een externe backup naar bijvoorbeeld een andere locatie. Hoe je het ook doet je bent sowieso niet afhankelijk van een moederbord, er zijn namelijk tientallen verschillende softwarematige oplossingen voor.
Die Seasonic hadden we op ons lijstje staan, naast een BeQuiet 300W. Misschien is de Seasonic stiller?
be quiet! System Power 7 300W? Dan is de Seasonic G-series idd bij die PC iets stiller, maar ik verwacht dat je ze beide gewoon onhoorbaar vindt. Kwaliteit en verwachte levensduur van de Seasonic is alleen langer, die moet prima 10 jaar mee kunnen, maar dat is niet realistisch voor de be quiet! System Power 7 300W.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic