Ben nog nooit ergens geweest waar dit niet zo was. Soms is het heel zichtbaar, soms is het goed verborgen. Er wordt gepraat, er wordt gezwendeld, er worden allianties gesloten, er wordt vooraf gegund, er zijn voorkeuren die niet per se aansluiten bij 'het beste'. Oftewel: mensen zullen mensen zijn.
Uiteindelijk zie je vaak mensen die goed kunnen netwerken en op de een of andere manier niets toevoegen, nooit uitgesproken zijn, toch een hogere functie bekleden. Dit, omdat ze voor hun leidinggevenden, geen bedreiging zijn. Die zoeken vaak ook alleen maar een stroman of -vrouw die vooral niet te veel risico oplevert. Het lijkt soms wel dat hoe minder je feitelijk doet, hoe hoger je functie kan worden. Vooral goed zijn in bureaucratie, alles procedureel van je af laten glijden en ondertussen zo min mogelijk risico lopen.
Overigens nu een tijd vanuit ondernemerschap gezien en me werkelijk zitten bescheuren om wat er bijvoorbeeld bij de overheid gebeurt. Allerlei marktplaatsen worden opgezet om zo eerlijk mogelijk mensen aan te trekken waarbij iedereen - op basis van kwalificatie - een kans krijgt. Zie ik toch de een na de andere van de ons-kent-ons consultancy bureau's naar binnen gelepeld worden. Kwestie van de functie zo omschrijven dat er maar 1 iemand precies op past - de rest van de procedure is voor de bühne. De belangen zijn groot, de zwendel nog groter
Zoals een wijze heer ooit tegen me zei 'het leven is oneerlijk' en zo is het

Je kunt kiezen - speel het spel mee, of je valt buiten de boot. Ik kies er voor niet mee te spelen en heb eigen regels gecreëerd. Blijkt er in mijn groeiende netwerk weer een heleboel ondernemers te zijn die zo zijn gaan werken en via die weg vermaken we ons uitstekend.
Verwijderd schreef op zondag 27 maart 2016 @ 10:53:
Overigens vind ik niet dat er wat mis mee is extra je best te doen om een promotie in de wacht te slepen, net zoals een hardloper zo hard gaat als hij kan om een gouden medaille te winnen, maar het moet wel constructief blijven. Bewust collega's uitschakelen (of de hardloper op baan 2 pootje haken) gaat mij echt veel te ver, en dat heb ik ook nooit meegemaakt. Ik geloof direct dat het in grote multinationals gebeurt, maar ik pas ervoor.
Paar voorbeelden:
- op meest bizarre tijden e-mails gaan sturen (lang leve e-mail scheduling in outlook)
- anderen overdreven feliciteren met hun prestaties; als jij iemand anders bedankt voor hun inzet, plaats je jezelf immers op een voetstuk
- werk delegeren en zelf de eer opstrijken
- werk delegeren en jezelf op de schouder kloppen dat het werk goed door de ander is gedaan onder jouw leiding
- anderen feliciteren en nog even benadrukken dat je het fijn vind dat diegene er met jouw hulp zo goed uitgekomen is
- steevast in e-maildiscussies melden dat je graag holistische aanpak wilt voorstellen en bereid bent een taskforce/werkgroep/etc voor te zitten
- collega helpen / werk uit handen nemen en de credits zo draaien dat het net lijkt of de ander niet is opgewassen tegen de taak
- hardlopers harder laten lopen en terwijl jij zelf niets doet, als de ander 1 van de 10 dingetjes niet redt dat even fijntjes aanstippen op momenten van relevantie.
Het gaat er dus vooral dat je risico's mijdt, de processen en procedures goed kent en inzet in je voordeel, mensen die heel veel werk verzetten onschadelijk maakt op dat ene dingetje wat minder goed ging (terwijl je zelf feitelijk niets doet). Je kunt het hier echt lang mee redden - al zul je als het er om gaat spannen door de mand vallen omdat je simpelweg niets doet. Aan de andere kant - als je altijd veel zaken feitelijk realiseert loop je het risico dat het een keer mis loopt en dan kan het ook zomaar in je gezicht ontploffen. Heb je nog niets + een leger nietsnutten die je er elke keer even op wijzen
Vind het zelf erg leuk om bij een nieuwe klant uit te vissen wie formeel de baas is en wie informeel aan de touwtjes trekt. Vooral belangrijk om 's bij de koffiecorner, rookhokken en borrels te blijven plakken.
[
Voor 40% gewijzigd door
NiGeLaToR op 27-03-2016 11:07
]