Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik zag dat er al een soortgelijk probleem was, maar dat was met nieuwe componenten en ik heb hier een donkerbruin vermoeden dat de leeftijd van mijn componenten hier iets mee te maken heeft.

Systeem is als volgt:

Intel i5 2500K @ 4.6ghz in offset mode (1.35V max in offset load, zelfde voltage als tijdens fixed)
Asrock P67-Pro3 Rev. 2.1
12GB ram verdeeld over 4 sticks @ 1333mhz
Sapphire Radeon HD7950 @ 1155/1500 met 1193mV op de core
Enermax Liberty ELT-500-AWT 500W voeding
1TB interne schijf, 2TB externe schijf met eigen voeding + 1TB externe schijf met USB 3.0 voeding
5x120mm fans + 1x80mm fan

De afgelopen 2~3 dagen doet er zich een vreemd fenomeen voor. Tijdens gamen (en een enkele keer in idle) viel mijn PC spontaan uit. Geen BSOD, nee, het leek alsof hij compleet alle stroom verloor. Tijdens het opstarten van Windows ook geen error memory dump of melding, systeem heeft daar helemaal geen tijd voor gehad.

Nu is dit pas begonnen nadat ik de overclock van de videokaart van 1100/1500 @ 1173mV naar 1155/1500 @ 1193mV heb verhoogd. Niet initieel, zeg maar gerust een week of twee later pas. De temperaturen zijn daarbij onveranderd gebleven overigens

Aangezien mijn voeding erg oud is en mijn systeem redelijk op de limiet van 500W zit onder full load vraag ik mij af of dit niet een vroeg signaal is van een doodgaande voeding. Ik heb helaas niet het geld om lukraak onderdelen te gaan vervangen in de hoop van dus ik vroeg mij af hoe ik dit het beste zou kunnen testen?

Verwijderd

Je kunt de instellingen ook even weer terug zetten van de video kaart ,en
dan kijken hoe dan gaat

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Als die voeding al erg oud is zou ik die onmiddellijk vervangen voor een goed getest exemplaar, het is tevens een investering die geen weggegooid geld is aangezien je er weer jaren tegenaan kan.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin eens met de OC van zowel videokaart als processor ongedaan te maken. Voeding zou het ook kunnen zijn maar dan omdat ie defect is. Je systeem verbruikt niet eens in de buurt van 500W onder load, dat zal het echt niet zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/2050/power-consumption.jpg

Ik zou zonder OC eens gaan testen met LinX of Prime95 en dan ook goed naar de temparaturen kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 27-03-2016 18:42 ]

• YoghurtO_o
Je vergeet er wel bij dat een overclock op de gpu en cpu makkelijk voor 100~150W extra verbruik kan leiden, en dan komt die 500W een stuk dichterbij.

Met overclock terug naar oude waarden blijft ie hetzelfde doen, alleen games waarbij 'ie in 2D mode kan blijven (500mhz) en de gpu niet zwaar belast wordt blijft alles netjes werken. De voeding is 8 jaar oud, verwacht er niet zo heel veel meer van.

Heb een Corsair RM750x besteld en ik zal laten weten of dat het probleem heeft opgelost.

• YoghurtO_o
Nieuwe voeding is ondertussen binnen en ligt erin, maar alsnog ondervind ik dezelfde problemen als voorheen.

Ik heb wel het e.e.a. uit kunnen sluiten:

- Als ik Unigine Valley/Heaven losstaand draai zonder prime95 blijft alles gewoon werken, met of zonder OC op de GPU
- Als ik prime95 gebruik valt 'ie net iets na 50% van de eerste heat up phase uit
- Als ik mijn overclock fors meer voltage geeft blijft het probleem nog steeds bestaan (1.4V ipv 1.35V)
- Als ik terugclock naar 4.2Ghz en meer voltage geef nog steeds hetzelfde probleem (1.35V)
- Zonder overclock op de CPU valt hij niet uit!
- Memtest86 heeft 13 uur gedraaid en geen enkele fout weten te produceren

Het probleem ligt dus of in mijn CPU, of in mijn Moederbord. Of, en dat is heel onwaarschijnlijk, is deze voeding ook niet goed, maar dat betwijfel ik ten zeerste aangezien de load niet eens hoog genoeg komt om de fan te laten draaien van de voeding.

Iemand die hier een betere kijk op heeft? Mischien is er iets wat ik over het hoofd heb gezien.

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

Ik heb ditzelfde probleem ineens sinds een paar dagen, PC is nog niet zo heel oud, niets overgeclocked.
Ik vermoed dat dit misschien een hitte(stof) probleem zou kunnen zijn dus ga hem morgen eens helemaal schoonmaken en laat even weten of dat werkt.

ok hele pc uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij doet het weer als een zonnetje,

Yoghurt, ben jij er ooit achtergekomen wat het probleem was?

[ Voor 63% gewijzigd door eazyq op 06-07-2016 15:12 ]

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Pagina: 1