Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 10:46
Hi,

Ik wil graag een foto (of wellicht meerdere) afdrukken op aluminum. De afmeting van deze foto moet ongeveer 120 cm bij 80 cm (3 : 2 verhouding) zijn. Het is een 22,1 MP foto (Canon 5D MKIII).
Er zijn behoorlijk wat aanbieders op dit gebied (met diverse prijzen). Ik kan online weinig recente ervaringen / reviews vinden. Kan iemand mij adviseren met welke aanbieder hij/zij goede ervaringen heeft?

Daarnaast zou ik graag willen weten waar ik op moet letten met het afdrukken van een foto op aluminium. Is het verstandig de foto te sharpenen of juist helemaal niet. Ik heb geen ervaring met het afdrukken van foto's met deze afmetingen en ook niet met het afdrukken op aluminium.
Alle tips zijn welkom!

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 20:37
Waar je in ieder geval op moet letten is of er direct op het aluminium geprint wordt, of dat er op een fotoprint geprint wordt, welke verlijmd wordt op het aluminium. Dat laatste is stukken mooier. Vervolgens kan je dan vaak nog kiezen voor mat of glans.

Let ook op het ophangsysteem. Er zijn veel prutserige ophangsystemen in de markt (plastic rommel tov aluminium u-profielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik weet niet precies wat je zoekt qua alu print, of waar je het zoekt, maar ik weet dat Alvasi Reclame of Timberprint het doet. Zit in Overijssel. Timberprint heeft op hun site vooral hout staan, maar je zou ze een mailtje kunnen sturen. Ik weet dat het type printer die ze hebben staan het wel kan, er zijn er niet zo heel veel van in NL. Probo is er ook een, weet niet precies wat hun kwaliteitscontrole doet, van die andere twee weet ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als het geen budget oplossing hoeft te zijn, kijk naar Whitewall :)

Ik heb hierbij je topic ook verplaatst van F&V Hardware naar F&V Workflow ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Ventieldopje op 26-03-2016 23:04 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 21:42
Je moet jezelf in ieder geval afvragen of je de aluminium textuur en kleur nog duidelijk in je foto terug wil kunnen zien.

Zoals Jasper aangaf kun je namelijk kiezen om direct op aluminium laten afdrukken. In dat geval wordt alles wat wit is niet afgedrukt en krijg je dus de licht-aluminium/zilveren kleur en geborstelde structuur te zien in je foto.

Zelf heb ik via webprint.nl wel eens op aluminium laten afdrukken met de witte tussenlaag. In dat geval zit er een fotolaag tussen. Dit beviel goed en mijn 100 x 50 cm panorama ziet er prachtig uit. Het ophangsysteem wat er standaard bij zit is al prima, maar je kunt ook nog andere kiezen geloof ik. Wel kunnen de kosten wat hoog zijn, dus vaak loont het je te abonneren op de nieuwsbrieven en een kortingsmoment af te wachten.

Succes! :)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ikzelf laat mijn prints altijd op XPozer afdrukken. Haarscherp, mat, en een schitterend montage systeem. Ik zou nooit nog iets anders willen, en bovendien een fractie van de prijs van aluminium. Heb initieel hiervoor gekozen door advies dat ik kreeg op ditzelfde forum, terwijl ik voorheen aan de 4x duurdere gallery prints zat te denken (combi alu + plexi). Misschien toch ook eens de overweging waard (tenzij je natuurlijk graag met de aluminium textuur werkt).

http://xpozer.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
Bedankt voor de informatie tot zover!
Ik wil de foto laten afdrukken op wit aluminium (niet op geborsteld).
Het valt me op dat er gigantische prijsverschillen zijn. Als ik bijvoorbeeld Albelli, Webprint vs Whitewall vergelijk.
Bij Whitewall ben ik (ongeveer) €212,- inclusief verzending en BTW kwijt voor 120*80.
Bij Albelli ben ik (ongeveer) €117,- inclusief verzending en BTW kwijt voor 120*80.
Bij Webprint ben ik (ongeveer) €83,- inclusief verzending en BTW kwijt voor 120*80.

Wat mij betreft zijn de verschillen niet heel duidelijk verklaarbaar. Bij Whitewall wordt er een foto afgedrukt en verlijmd op het aluminium. Bij Albelli en Webprint wordt er rechtstreeks op het (wiite) aluminium afgedrukt. Maar is dat zo'n beetje 2x de prijs waard? Ik kan dat niet makkelijk beoordelen (zeker niet aangezien ik nergens een goede site kan vinden met reviews).
Voor zover ik kan beoordelen zijn de bevestigingssystemen niet heel verschillend (verklaard niet de grote prijsverschillen.

Iemand nog tips?

Uitgaande van Trustpilot (voor zover je daar iets van kan zeggen) kom ik tot het volgende:
Webprint.nl 9,3 (op basis van ruim 5600 beoordelingen)
Albelli.nl 8,6 (op basis van ruim 33000 beoordelingen)
de.whitewall.com 5 (op basis van maar 9 beoordelingen)

[ Voor 19% gewijzigd door Sportsshooter op 03-04-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 20:37
Sportsshooter schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:54:
Bij Whitewall wordt er een foto afgedrukt en verlijmd op het aluminium. Bij Albelli en Webprint wordt er rechtstreeks op het (wiite) aluminium afgedrukt. Maar is dat zo'n beetje 2x de prijs waard? Ik kan dat niet makkelijk beoordelen (zeker niet aangezien ik nergens een goede site kan vinden met reviews).
Een verlijmde foto op aluminium is stukken mooier dan een direct print! Veel hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sportsshooter schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:54:
Bedankt voor de informatie tot zover!
Ik wil de foto laten afdrukken op wit aluminium (niet op geborsteld).
Het valt me op dat er gigantische prijsverschillen zijn. Als ik bijvoorbeeld Albelli, Webprint vs Whitewall vergelijk.
Bij Whitewall ben ik (ongeveer) €212,- inclusief verzending en BTW kwijt voor 120*80.
Bij Albelli ben ik (ongeveer) €117,- inclusief verzending en BTW kwijt voor 120*80.
Bij Webprint ben ik (ongeveer) €83,- inclusief verzending en BTW kwijt voor 120*80.

Wat mij betreft zijn de verschillen niet heel duidelijk verklaarbaar. Bij Whitewall wordt er een foto afgedrukt en verlijmd op het aluminium. Bij Albelli en Webprint wordt er rechtstreeks op het (wiite) aluminium afgedrukt. Maar is dat zo'n beetje 2x de prijs waard? Ik kan dat niet makkelijk beoordelen (zeker niet aangezien ik nergens een goede site kan vinden met reviews).
Voor zover ik kan beoordelen zijn de bevestigingssystemen niet heel verschillend (verklaard niet de grote prijsverschillen.

Iemand nog tips?

Uitgaande van Trustpilot (voor zover je daar iets van kan zeggen) kom ik tot het volgende:
Webprint.nl 9,3 (op basis van ruim 5600 beoordelingen)
Albelli.nl 8,6 (op basis van ruim 33000 beoordelingen)
de.whitewall.com 5 (op basis van maar 9 beoordelingen)
toon volledige bericht
Bij whitewall heb je de keus, direct druk of echte foto op aluminium. Verschil is naar mijn mening behoorlijk groot maar de prijs ook. Direct druk is al prima kwaliteit gelukkig ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-12-2024
Voor zover ik zie heb ik op de site van whitewall een proefpakket gevonden voor €5,95 verzendkosten. Gezien de prijzen die er voor alu-prints worden gevraagd is zo een pakket het bestellen wel waard.
https://www.whitewall.nl/proefpakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
Bedankt voor de info allen!
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Directdruk op alu-Dibond van Whitewall. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
Ik heb de afdruk op aluminium van Whitewall inmiddels enige tijd aan de muur hangen. Alles wat ik erover kan zeggen is dat ik zeer tevreden ben! Het is een echte eye catcher.
De kleurechtheid, de scherpte, de matte afwerking en het ophangsysteem zijn uitstekend. Ik ben meer dan tevreden. Het kost wat maar daar krijg je ook een prachtig product voor terug.

Ik denk alweer aan om meer producten via Whitewall te gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 952609

Voor de lezers die ook opzoek zijn naar een foto laten afdrukken op aluminium

Een andere techniek is om je foto laten sublimeren op aluminium. Hiermee krijg je ook haarscherpe en briljante foto's.

Dit kan dus bij Whitewall maar kan ook bij Vinsio Hier kan je ook verschillende type afwerkingen op aluminium laten afdrukken.

Verschillende in de prijs kan oa door deze variabelen:
- Dikte en afwerking van het aluminium
- Type Printer
- Printtechniek & afwerking
- Gebruikte inkten
- Verpakking
- Service

Dikte en afwerking
De dikte kan varieren van het aluminium. Daarnaast kunnen de randen en het aluminium beter zijn afgewerkt. Ik heb wel eens een foto op dibond gehad waar de raden scherp waren en kleine deukjes bevatten. Het aluminium wordt dan geknipt. Het aluminium kan ook worden gefreesd waardoor je mooiere randen hebt.

Type printen
Onderhoud aan de printen en welke type. De ene printer is de andere niet. Zit veel verschil tussen in de kwaliteit

Printtechniek & afwerking
Vaak bij de goedkopere versie wordt de inkt direct op het materiaal geprint en verder geen afwerking gebruikt. De foto zal snel gaan verkleuren en daarnaast kan soms de inkt er zelfs vanaf worden gekrabt!
Andere techniek is dus sublimatie. Hierbij worden de inkten in de coating gesublimeerd, Dit is een techniek wat meer arbeidsintensief is

Type inken
Zijn het Epson inkten of andere inkten die gebuikt worden...

Verpakking
Welke materialen worden gebruikt en hoe goed het wordt verpakt

Service
Wordt je foto nog gecontroleerd? Etc

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 952609 op 05-08-2019 16:56 . Reden: Webshop verplaatst & aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:20
Sportsshooter schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:39:
Ik heb de afdruk op aluminium van Whitewall inmiddels enige tijd aan de muur hangen. Alles wat ik erover kan zeggen is dat ik zeer tevreden ben! Het is een echte eye catcher.
De kleurechtheid, de scherpte, de matte afwerking en het ophangsysteem zijn uitstekend. Ik ben meer dan tevreden. Het kost wat maar daar krijg je ook een prachtig product voor terug.

Ik denk alweer aan om meer producten via Whitewall te gaan bestellen.
Misschien een fotootje zodat wij ook eens kunnen kijken? :P

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1