Hoeveel liter moet mijn pomp doorvoeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:58
Mijn vraag:
Hoeveel liter p/uur moet een pomp doorvoeren als ik er een GPU een CPU en en 240 Rad aan hang?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
i5 6600K, R9 390

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik had al wat topics doorzocht maar de nieuwste die ik kon vinden was uit 2004 en hier kon ik ook mijn antwoord niet in vinden.
EDIT:
Heb dit filmpje gezien, hij zegt dat het voldoende is, wat denken jullie?

Ik zat zelf hier naar een DCP450 te kijken, omdat ik naar een budget/compact systeem opzoek ben.

Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door tjallo op 26-03-2016 20:01 ]

Beste antwoord (via tjallo op 26-03-2016 20:26)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iedere moderne pomp voldoet. Helaas zeggen liters per uur niets. Nog belangrijker is de opvoerhoogte en dus de druk. Als je een pomp in een setup plaatst blijft er van 600l/u misschien 150l/u over. Hoe groter de opvoerhoogte hoe meer druk en dus liters per uur er over blijven.

Voor een simpele setup met alleen CPU en GPU met 1 radiator voldoet eigenlijk alles wel.

2 goede merken zijn Laing met de DDC serie of nog beter een Swiftech D5. Die laatste is wat duurder maar heeft wel veel druk en is ook instelbaar.

Die pomp die je zelf aangeeft zal opzich wel voldoen. Ik zou persoonlijk alleen een wat betere nemen met ook wat meer opvoerhoogte. Een goede losse pomp heb je vanaf 80 euro ongeveer. Ga je daar onder zitten en zit er ook nog een reservoir bij lever je in op vermogen of kwaliteit. Bedenk je ook dat de pomp zo'n beetje het belangrijkste onderdeel is. Stopt de pomp er mee kunnen er dingen kapot gaan.

Die pomp die je zelf aangeet heeft een opvoerhoogte van 2.4 meter, wat niet heel erg veel is. Een betere pomp zit al snel op 4 meter of meer. Qua temps is het belangrijkste dat er flow is. Het verdubbelen van de flow zorgt niet voor echt lagere temps. Als je 60 liter per uur overhoud is dat al voldoende, maar hoeveel je overhoud hangt dus af van de opvoerhoogte en restictie van de onderdelen.

Een pomp kan trouwens makkelijk 5 jaar mee of zelfs veel langer. Wil je een keer een extra rad of SLI gaan draaien is het handig als je al een goede pomp hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 26-03-2016 20:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Iedere moderne pomp voldoet. Helaas zeggen liters per uur niets. Nog belangrijker is de opvoerhoogte en dus de druk. Als je een pomp in een setup plaatst blijft er van 600l/u misschien 150l/u over. Hoe groter de opvoerhoogte hoe meer druk en dus liters per uur er over blijven.

Voor een simpele setup met alleen CPU en GPU met 1 radiator voldoet eigenlijk alles wel.

2 goede merken zijn Laing met de DDC serie of nog beter een Swiftech D5. Die laatste is wat duurder maar heeft wel veel druk en is ook instelbaar.

Die pomp die je zelf aangeeft zal opzich wel voldoen. Ik zou persoonlijk alleen een wat betere nemen met ook wat meer opvoerhoogte. Een goede losse pomp heb je vanaf 80 euro ongeveer. Ga je daar onder zitten en zit er ook nog een reservoir bij lever je in op vermogen of kwaliteit. Bedenk je ook dat de pomp zo'n beetje het belangrijkste onderdeel is. Stopt de pomp er mee kunnen er dingen kapot gaan.

Die pomp die je zelf aangeet heeft een opvoerhoogte van 2.4 meter, wat niet heel erg veel is. Een betere pomp zit al snel op 4 meter of meer. Qua temps is het belangrijkste dat er flow is. Het verdubbelen van de flow zorgt niet voor echt lagere temps. Als je 60 liter per uur overhoud is dat al voldoende, maar hoeveel je overhoud hangt dus af van de opvoerhoogte en restictie van de onderdelen.

Een pomp kan trouwens makkelijk 5 jaar mee of zelfs veel langer. Wil je een keer een extra rad of SLI gaan draaien is het handig als je al een goede pomp hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 26-03-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
PilatuS schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:02:

Die pomp die je zelf aangeeft zal opzich wel voldoen. Ik zou persoonlijk alleen een wat betere nemen met ook wat meer opvoerhoogte. Een goede losse pomp heb je vanaf 80 euro ongeveer. Ga je daar onder zitten en zit er ook nog een reservoir bij lever je in op vermogen op kwaliteit. Bedenk je ook dat de pomp zo'n beetje het belangrijkste onderdeel is. Stopt de pomp er mee kunnen er dingen kapot gaan.

Oke, wil het zelf in een s340 gebruiken dus de combinatie moet compact zijn, hier een voorbeeld, hij gebruikt de EK-XRES 140 D5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De vraag is of je het extra geld er voor over hebt om iets goeds te kopen in plaats van iets matigs. Werken zal het wel doen met die goedkope oplossing.

Zoals je zelf ook al aangeeft is dit een hele mooie oplossing.
https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-140-revo-d5-pwm-incl-pump

Een flink stuk duurder maar met een veel betere pomp en veel meer kracht.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 26-03-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
PilatuS schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:18:
De vraag is of je het extra geld er voor over hebt om iets goeds te kopen in plaats van iets matigs. Werken zal het wel doen met die goedkope oplossing.

Zoals je zelf ook al aangeeft is dit een hele mooie oplossing.
https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-140-revo-d5-pwm-incl-pump

Een flink stuk duurder maar met een veel betere pomp en veel meer kracht.
Ik geloof je meteen ;), alleen wil ik eigenlijk niet meer dan €80 uitgeven...

Andere suggesties? Graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De goedkoopste goede pomp die ik zo even kan vinden is deze:

https://www.freezinghardw...ct/2017/Laing-DDC-1T.html

Er moet dan alleen nog een los reservoir bij wat het weer duurder maakt. Deze is wel even een flink stuk beter dan die je als eerste aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjallo
PilatuS schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:26:
De goedkoopste goede pomp die ik zo even kan vinden is deze:

https://www.freezinghardw...ct/2017/Laing-DDC-1T.html

Er moet dan alleen nog een los reservoir bij wat het weer duurder maakt. Deze is wel even een flink stuk beter dan die je als eerste aangaf.
Oke, mijn vraag is opgelost, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
tjallo schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:27:
[...]

Oke, mijn vraag is opgelost, dankjewl!
Mooi :)
Pagina: 1