Vraag

• sp32
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-02-2021
Goedenavond,

Ik was van plan enkele instellingen te wijzigen in mijn UEFI, maar het lukt mij niet om er in te komen.
Als ik mijn computer opstart lijkt er pas spanning op de USB poorten te komen als windows is opgestart.
Dus F2 spammen tijdens het opstarten heeft geen zin, ook als ik mijn computer opnieuw opstart en troubleshoot opstart werkt mijn toetsenbord niet.
Ik heb het meerdere toetsenborden geprobeerd, en het lijkt er op dat er pas spanning op de USB poorten word gezet als windows is opgestart. ik heb op internet zitten zoeken, maar ik kan geen oplossing kunnen vinden.

Moederbord: Asrock fatal1ty b85 killer

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg,
sp32

Alle reacties

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan vanuit windows naar het UEFI-menu booten. Zie o.a. hier.

[ Voor 59% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2016 18:58 ]

• sp32
http://www.tenforums.com/...ns-boot-windows-10-a.html

Zoals hier beschreven staat?

Dit werkt niet omdat mijn toetsenbord en muis niet werken in het menu opstart instellingen

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is IMHO slecht opgezet door asrock als het toetsenbord kennelijk (standaard?) staat uitgeschakeld/uitgeschakeld kan worden IMHO, maar misschien is dat heel gebruikelijk.

Heb je ook al een PS/2 toetsenbord gebruikt?

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 17:03

Wimmel

Hello

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Verwijderd

cmos clear doen?
Zie handleiding mobo.

• sp32
d.m.v. de handleiding ben ik er achter gekomen dat er een boot to uefi utility is, en dat werkt.
Maar in mijn uefi kan in nog steeds de usb poorten niet gebruiken, ik denk dat ik een ps/2 toetsenbord moet opzoeken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

Vaak moet USB Legacy (of welke leuke naam de betreffende fabrikant eraan geeft) aan staan om USB apparaten (zoals een toetsenbord) te kunnen gebruiken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nemesizz schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:33:
Vaak moet USB Legacy (of welke leuke naam de betreffende fabrikant eraan geeft) aan staan om USB apparaten (zoals een toetsenbord) te kunnen gebruiken.
Het lijkt me best uitzonderlijk als dat ook voor de POST&het UEFI-menu het geval zou zijn (ik heb éën bord zonder PS/2, en gebruik verder altijd als het kan PS/2, dus mijn steekproef die zegt dat dat legacy niet nodig is voor het gebruik&starten van het UEFI menu is klein, maar het is IMHO wel voordehandliggend), doorgaans bevat UEFI wel USB-HID-drivers.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Asrock heeft een speciaal gemarkeerde USB poort voor UEFI gebruik volgens mij.
Daarnaast werken USB 3.0 niet bij alle moederborden omdat deze dan niet via een root hub gaan, maar nog een hub ic er tussen hebben.
If you wish to enter the UEFI SETUP
UTILITY after POST, restart the system by pressing <Ctl> + <Alt> + <Delete>, or
by pressing the reset button on the system chassis. You may also restart by turning
the system off and then back on.

• sp32
Ik heb de clear cmos jumper gebruikt, en toen kon ik mijn toetsenbord gebruiken. ik heb gelijk de nodige instellingen veranderd. na het herstarten wil de toetsenbord weer niet werken.

het is een verbetering, maar ik heb nog steeds geen idee wat er mis gaat.

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:01

JesseMacaw

Electronicafanaat

sp32 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:15:
Ik heb de clear cmos jumper gebruikt, en toen kon ik mijn toetsenbord gebruiken. ik heb gelijk de nodige instellingen veranderd. na het herstarten wil de toetsenbord weer niet werken.

het is een verbetering, maar ik heb nog steeds geen idee wat er mis gaat.
Je zegt dat je de nodige instellingen hebt veranderd, bedoel je daarmee de Legacy USB instelling die anderen hebben aangedragen? Of daarnaast ook nog andere instellingen? Want dan is het wel handig als je die even vermeldt want we hebben geen glazen bol ;).

• sp32
Ik bedoelde de instellingen waarom ik in mijn bios wilde,
Ik heb ook de legacy UB instelling uitgezet. maar dit heeft dus niet geholpen.

In ieder geval bedankt voor jullie tijd.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Heb je meerdere USB poorten geprobeerd op het moederbord?

• sp32
ja alle, 3.0 en 2.0
Pagina: 1