Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dewil1990
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-05 14:28
Beste tweakers,

Voor mijn moeder ben ik opzoek naar een nieuwe telefoon. Momenteel heeft ze een oud, klein, goedkoop samsung android telefoontje. Echter deze heeft ondertussen toch te veel beperkingen en is erg traag.

De telefoon gaat gebruikt worden in combinatie met een sim-only abonnement (KPN, na gebruik makende van KPN compleet wordt het een abonnement van 300 belminuten en 1250mb internet.)
De telefoon wordt met name gebruikt voor: bellen en smsen, whatsapp, verder zou het leuk zijn als er een foto mee gemaakt kan worden.

Haar budget is € 150,-. Ik zelf ben een vervend Windows Phone gebruiker en gezien haar budget lijkt een goedkope lumia mij een mooie oplossing. Ik zou dan uit komen op één van de volgende twee telefoons.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Lumia 550 Wit€ 100,-€ 100,-
1Microsoft Lumia 640 4G Wit€ 129,41€ 129,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,41

Nu ben ik zelf in het bezit van een Lumia 735 (privé) en een Lumia 640 (zakelijk). De 640 is qua lettergrootte wellicht goed af te lezen, maar de kwaliteit van het scherm vindt ik persoonlijk wel een stuk minder dan bijvoorbeeld mijn Lumia 735.

Optie 3 zou dan ook kunnen zijn, dat ik mijn Lumia 735 aan mijn moeder verkoop. En voor mezelf een nieuwe Lumia 650 koop. Ik twijfel echter of dit geen achteruitgang is op het gebied van snelheid? Wat zijn jullie meningen hierover.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Lumia 650 Zwart€ 200,-€ 200,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,-

Zijn er wellicht android alternatieven, welke binnen dit budget kunnen tippen aan een lumia telefoon.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties! :)

• TommyboyNL
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Als jouw moeder vergelijkbaar is met mijn moeder kwa technologisch niveau, zou ik het haar niet aandoen om van Android over te stappen naar WinMob. Zelfs een andere Android schil vindt ze wellicht niet heel chill.

De pricewatch: Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart is nét iets buiten budget, maar naar mijn idee wel een ideaal toestel binnen deze prijsrange.

TommyboyNL wijzigde deze reactie 26-03-2016 18:55 (38%)

• dewil1990
Dat is inderdaad een punt waar ik ook aan heb gedacht. Echter het enige waar ze aan gewend is, is dat de ze icoontjes voor whatsapp, bellen en smsen kan vinden. Punt is verder, dat ik zelf ook geen enkele ervaring heb met android en haar daarom ook niks uit kan leggen.

• maarud
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 06-05 16:08
Mocht Android in de race blijven, dan zou ik voor de Moto G gaan. No nonsense Android telefoontje, zonder schil dus Android zoals het moet zijn. Snel, leuk en goedkoop.

pricewatch: Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart

• TommyboyNL
  • Niet online
In haar omgeving zijn ook genoeg andere mensen die haar kunnen helpen (kennissen en vrienden enzo), en gezien de marktpenetratie van Android zal ze daar meer hulp mee kunnen krijgen.
Versta me niet verkeerd; ik preek niet namens de Android kerk, maar wil je moeder vooral behoeden voor een koop waar ze snel spijt van heeft.

• Spixo
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:40
quote:
maarud schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:55:
Mocht Android in de race blijven, dan zou ik voor de Moto G gaan. No nonsense Android telefoontje, zonder schil dus Android zoals het moet zijn. Snel, leuk en goedkoop.

pricewatch: Motorola Moto G (2015) 1GB ram, 8GB opslag Zwart
En met 40 euro cashback:

https://motorola-cashback.nl

Er is trouwens ook een versie met 2GB ram en 16GB opslag, die toekomstbestendiger.

• maarud
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 06-05 16:08
Klopt, die is zeker beter maar viel buiten budget. 8GB is eigenlijk te weinig maar kan je gelukkig uitbreiden met SD. 2GB RAM was wel leuk geweest in de 8GB versie.

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-05 10:57
Met genoeg mensen in de buurt die voor een budget telefoon hebben gezocht, de 650 is een zeer goed toestel. Lumia toestellen zijn in mijn ervaring gewoon snel en stabiel met goedkopere versies.

Overigens is de Moto G zeker geen slechte keuze.

@Tommy, spijt van een Lumia? Moet nog iemand tegenkomen die dat heeft :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• TommyboyNL
  • Niet online
quote:
corset schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:58:
@Tommy, spijt van een Lumia? Moet nog iemand tegenkomen die dat heeft :)
Heb je ook wel eens een Lumia geparkeerd bij een digibeet die bij Android vandaan komt? Want daar hebben we het hier volgens mij over.

• Archie_T
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
Ik heb mijn moeder van een iPhone 4s omgezet naar een Lumia. Ook mijn schoonouders beiden omgezet van een kleine Android naar een Lumia. Allen zijn er erg tevreden over en snappen hem zonder problemen. Vooral omdat ze alleen bellen, internet en whatsapp willen gebruiken is het een prima toestel met die grote tegels.
Ik zou het zelf de verstandigste keuze vinden in die prijsklasse.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:55
quote:
TommyboyNL schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:03:
[...]

Heb je ook wel eens een Lumia geparkeerd bij een digibeet die bij Android vandaan komt? Want daar hebben we het hier volgens mij over.
Ja hoor... mijn moeder is van een HTC Desire naar een Lumia 640 gegaan en is er ontzettend blij mee omdat ze het vooral een veel makkelijker toestel vind. De Desire kon ze nooit goed mee omgaan en moest haar regelmatig helpen met bepaalde zaken, met die L640 was het de eerste twee weken even wegwijs helpen maar daarna nooit meer een vraag gehad.

Buiten dat ze dus moeite had met de interface van de Desire, terwijl de Sense interface van HTC juist een van de betere is, blijft het probleem met Android dat de interfaces nooit hetzelfde zijn tussen verschillende merken en soms zelf binnen hetzelfde merk bij een jonger toestel... dat zal dus voor een digibeet altijd wel een probleem blijven. Het mooie van WP (of zelfs iOS) is juist dat het op ieder model hetzelfde werkt en daardoor ook veel vriendelijker voor een digibeet.

• dewil1990
Het wordt inderdaad een telefoon voor een totale digibeet, echter dit geldt zowel voor Windows Phone als Android. Gebaseerd op ook bovenstaande reacties, gaat mijn voorkeur naar een Windows Phone telefoon. Maar ik zal mijn moeder ook even met mijn telefoon laten spelen om te kijken wat ze er van vindt.

Dan komt vervolgens de keuze welke telefoon. De Lumia 550, de 640, of ruil ik mijn 735 in voor een 650 zodat de 735 naar mijn moeder kan. Wat zouden jullie kiezen en waarom?

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Lumia, zelf zou ik de 640 pakken.

Windows phone/mobile is gewoon een erg makkelijk OS, alle belangrijke dingen gewoon als tile op het homescreen gooien en klaar.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Spixo
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:40
Is het trouwens geen optie om je eigen privé en zakelijke telefoon samen te voegen in 1 dual-sim Lumia 640/650?

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21-05 10:57
quote:
TommyboyNL schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:03:
[...]

Jep, meerdere keren :) 1x ging de persoon terug naar android omdat ze bepaalde games wilde spelen. Andere keer bleven ze erbij.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 10:17

geerttttt

Manisch positief

Ennem, wat dacht je van de Xiaomi Redmi 3? Kost ongeveer 135 euro via DealExtreme.

Als je niet echt bekend hiermee bent snap ik dat dit af kan schrikken, je telefoon komt namelijk dan uit china. Desondanks zijn het echt heel goede toestellen, vergelijkbaar met toestellen die hier in nederland meer dan 200 euro kosten.

Je telefoon wordt gewoon netjes verzonden naar NL zonder kosten. En als je gewoon via PayPal betaalt heb je kopersbescherming dus loop je ook geen risico.

Ik heb zelf zo tweemaal al een Redmi 2 gekocht voor andere mensen. Het bevalt ze erg goed. De telefoon is ook gewoon in het NL in te stellen, geen probleem.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• SpeedOfShadows
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 20-04 16:35
Aangezien de telefoon voor je moeder bedoelt is, zou ik voor het meest 'basic' toestel gaan: de Lumia 550. Ok, andere Lumia's hebben natuurlijk extra's maar als we eerlijk zijn, zal ze dat niet nodig hebben. Dus vermijd overkill en ga voor de 550. Als lichte gebruiker zal ze daar nog jaren plezier aan hebben. :)

• PinokkioTV
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-05 23:36
👆🏻

Ik zou zelf niet gauw een 735 inruilen voor een 650. Het is jammer dat Microsoft het 7xx en 8xx segment een beetje laat zwemmen ...

PinokkioTV wijzigde deze reactie 26-03-2016 21:07 (79%)

Lumia's 930, 950 en 950XL iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jahako
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-05 22:59
640 :) grote batterij 1 x per 2 of 3 dagen opladen bij licht gebruik

• Amadeus1966
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:19
Prachtig al die budget android verhalen....doch uiteindelijk worden deze in der loop der tijd allemaal langzamer.
Om het even welk merk of type.

Gewoon een lekker simpel windows toestel nemen.
Oudere mensen zijn misschien wel ouder maar men hoeft ze niet als onnozel weg te zetten zoals de jongere generatie dat schijnbaar maar al te graag mag doen.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

• triflip
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 28-03 07:04
Half jaar geleden nog een lumia 535 aangeraden aan mijn tante, ze is er zeer content mee. Doet alles wat ze wilt, whatsapp, foto maken en navigeren.

De sd212 die in de 550 en 650 zit is kwa cpu power even snel als de sd400 uit de 640 en 735. Alleen de gpu is wat trager (maar budget toestellen worden meestal niet gekocht om te gamen).

Android laat ik op budget gebied links liggen, de moto g is leuk maar buiten dat toestel verder niets. Importeren uit china klinkt ook leuk maar je hebt wel 50% kans dat je toch opeens inklaringskisten en belasting mag geen betalen waardoor er al snel 40 euro of meer bij komt.

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile / Nieuwsposter
WPH → MAA

• dewil1990
Dank voor het verplaatsen en excuus voor het starten op de verkeerde plek.

De keuze is ondertussen gemaakt, het wordt de Microsoft Lumia 550. Iedereen bedankt voor de reacties!

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 10:17

geerttttt

Manisch positief

Nu het er toch over gaat. Ik snap niet zo dat iedereen wijst richting een windows telefoon. Ik snap dat hij best net geprijsd is hoor, maar windows blijft gewoon een ecosysteem met een veel kleiner aanbod aan apps.

Persoonlijk denk ik ook niet dat windows phone blijft bestaan, althans niet voor de consumentenmarkt. Ik ben bang dat het een blackberry-achtige toekomst tegemoet gaat...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21-05 17:25
quote:
geerttttt schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:53:
Nu het er toch over gaat. Ik snap niet zo dat iedereen wijst richting een windows telefoon. Ik snap dat hij best net geprijsd is hoor, maar windows blijft gewoon een ecosysteem met een veel kleiner aanbod aan apps.

Persoonlijk denk ik ook niet dat windows phone blijft bestaan, althans niet voor de consumentenmarkt. Ik ben bang dat het een blackberry-achtige toekomst tegemoet gaat...
Als iemand maar een handvol apps gebruikt die allemaal beschikbaar zijn voor Windows dan is er geen probleem.

Xiaomi Redmi Note 4G / Xiaomi Redmi 2 / Xiaomi Mi Note / Xiaomi Redmi 3 / Mi Band 1S / Mi Scale / Xiaoyi dashcam / Xiaomi Mi WiFi Router 3 / Xiaomi Redmi 4X / Xiaomi Mi Note 2

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 12:57
quote:
Amadeus1966 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 05:16:
Prachtig al die budget android verhalen....doch uiteindelijk worden deze in der loop der tijd allemaal langzamer.
Om het even welk merk of type.
een recente android wordt bij licht gebruik niet zomaar langzamer. En mocht het door evt. updates al gebeuren dan merkt de persoon waar het om gaat dat niet eens omdat ze alleen belt, SMSt en whatsapped.

Die budget Android toestellen zijn dus gewoon geschikt voor het geschetste gebruik en jouw rant is misplaatst.

Of kun je het nog even onderbouwen?

• Sjurm
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-05 19:54
Ik zou voor die prijs ook voor een Moto G gaan. De nieuwste editie heeft dan de voorkeur, maar de 2014 editie (bijvoorbeeld de 4G variant) is ook prima en iets goedkoper. Krijgt/heeft ook android 6. Wel een vrij grote telefoon. Maakt de grootte haar nog iets uit?

• Amadeus1966
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:19
Gelukkig hoef ik niets te onderbouwen.
Fora staan er vol mee, dus onderbouwing genoeg lijkt mij.
Daarnaast is het geen rant.
Eerder andersom daar de ts de vraag gesteld had in de windowssectie.

Once we were young and ruthless, now we are old and toothless....

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Mijn moeder had een Samsung Galaxy-TXT omdat ze een smartphone wilde met toetsenbord.
Ze heeft nu sinds een paar maanden (toen hij net uit was) de Lumia 550 en geeft ook aan dat ze de verkeerde keuze had gemaakt met de TXT.

Ikzelf verwacht juist dat Windows Phone en ook Windows 10 een goede toekomst tegemoet gaat.
De meeste gebruiken maar dat handjevol apps.
Whatsapp is er, mailen kan enzovoorts enzovoorts.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• dewil1990
Ik blijf inderdaad ook bij de keuze voor een Lumia 550. In vergelijking met haar oude telefoon, gaat ze er zelfs in werkende apps waarschijnlijk qua hoeveelheid sterk op voorruit. Als ik naar Windows Phone als platform kijk, denk ik ook zeker dat dit binnen de zakelijk markt nog wel gaat groeien, ik ben er dan ook niet bang voor dat de support ineens weg zal vallen.

Kijk ik naar mezelf, zowel als privé als zakelijke gebruiker mis ik misschien af en toe eens een app. Tot op heden heb ik me er echter nog nooit aan gestoord. Wellicht ben ik natuurlijk bevooroordeeld omdat ik zelf nooit voor langere termijn een android telefoon heb gebruikt.

Ik laat weten of mijn moedertje tevreden is met haar telefoon, danwel via dit topic danwel via een review.

• SvMp
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Moet het een Windows phone zijn?

Zo niet dan zou ik zeggen: De Motorola Moto E 2015.

Onvoorstelbare prijs/kwaliteitsverhouding zonder bloat.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True