uSB3.0 enclosure met Asmedia1153E werkt niet met smartctl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Mijn Lc-Power lc-u35u3 exterenal USB3.0/SATA enclosure heeft een Asmedia1153E bridge-chipset.
Deze ataat niet in de smartmontools database van supported USB enclosures, de 1153 zonder 'E' wel.

Met
smartctl -d sat /dev/csmi0,0
Krijg ik;
Device open: /dev/csmi0,0 [SAT] failed, invalid argument

Oftewel, naar ik vermoed, smartctl kan via deze bridge de SMART van mijn wd red disk niet aanspreken.
Zodoende kan ik -tler (time limited recovery) niet in of uitschakelen.
Ik heb geen desktop, anders had dit zeker wel gekund.

*Doe ik wellicht nog iets fout?
*Deze enclosure gebruikt een intel ahci device driver volgens mij, te zien aan /dev/csmi0,0 wanneer ik smartctl --scan doe. Kan ik wellicht een andere driver proberen voor deze enxlosure. Zoja hoe? Want mijn windows8.0 core heeft blijkbaar geen andere drivers.

Ik weet nieteens hoe ik erachter kom wat voor driver de enclosure precies gebruikt. Heb al 5 uur zitten kloooen en dit is alles waar ik als noob mee kan komen.

[ Voor 4% gewijzigd door SoundByte op 26-03-2016 17:06 ]

Alle reacties

• SoundByte
Op internet lees ik dat de standaard xhci drivers (voor aansturing van intel hardware usb controllers) van MS zelf problemen leveren. Je moet de intel drivers geforceerd installeren. Maar hoe. Intel levert geen drivers voor windows8.0. Windows7 installeren dan maar (want daar zijn wel intel updates voor)?

Ik kom een artikel tegen dat inf bestanden van drivers voor win7 verandert, zodat deze wel geaccepteerd worden door 8.0 voor installatie.
Maar hoe werkt dit. Je verandert alleen de versie nummer vd driver, in text, in de inf bestand. Schakelt een cat-lijntje uit door ";" ervoor te zetten zodat de hash niet gelezen wordt. En je dient de driver signing uit te zetten in windows. So far so good. Ik begrijp alleen niet waarom je de versienummer moet veranderen en in wat en waarom?

Voor de duidelijkheid, ik kan SMART data van mijn hdd, via mijn usb3.0 enclosure niet leezen/aanspreken. Oplossingen?

[ Voor 10% gewijzigd door SoundByte op 28-03-2016 14:30 ]

• SoundByte
Wanneer de disk in de enclosure zit staat deze onder een " mass storage controller" in device manager. Kan het zijn dat deze driver niet juist werkt met de chipset van deze enclosure?
Mijn laptop heeft een intel 7-series chipset. Welke alternatieve mass storage controller driver kan ik proberen. Ik snap er namelijk niets van. Heeft deze direkt te maken met ahci?