[HowTo] Dual sim EN sd-kaart in één telefoon (Honor 7)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-06 22:23
Na jaren Tweakers een keer een bijdrage aan de community vanuit mijzelf. Hoop dat jullie er wat aan hebben!

Probleem: Dual sim telefoons hebben vaak één tray voor zowel sd-kaart als de twee simkaarten. In veel gevallen word je gedwongen om te kiezen voor twee simkaarten óf één simkaart en één sd-kaart. Met 16GB intern geheugen in de telefoons van tegenwoordig (lees: 8 GB beschikbaar) zit je als gemiddelde Tweaker na paar dagen vol. Dus dat moet anders kunnen... :9

NooB break: Dit werkt alleen als je telefoon een dual-sim model is, je kunt hiermee een single-sim telefoon niet automagischerwijs van een tweede simkaart voorzien.... (sorry maar: duhhhh |:( ).

Doel: Twee simkaarten (dual sim) én ook sd-kaart tegelijk kunnen gebruiken. Android kan het, alleen maakt het ontwerp van de tray en telefoon het fysiek onmogelijk (bedankt Huawei en anderen... :F )

Opmerking vooraf: Dit is NIET voor de faint-hearted en er komt veel gepriegel bij kijken. Enige ervaring met tweaken aan elektronica en een stabiele hand en gepriegel op minder dan 1 mm is een vereiste.

Disclaimer: Ik garandeer niets en neem geen enkele verantwoordelijkheid als jouw simkaart/telefoon/sdkaart in de hardware-hemel terecht komt. Je bent hierin geheel op jezelf en volledig op eigen risico. Kleine troost: de meeste providers geven je gratis een nieuwe simkaart als je hem sloopt (moet je wel een iets ander verhaal verzinnen denk ik - de hond heeft hem opgegeten oid)

O ja; NEE ik doe dit niet op bestelling of tegen betaling. Wil je wel tips geven via dit forum.

Credits: Dit originele chinese artikel is mijn inspiratie. Hoop dat ik het hier iets duidelijker neer kan zetten (zal een Engelse vertaling nog overwegen), maar laat maar weten waar verbetering mogelijk is.

Here we go!

Stap 1: Tools

Wat hebben we nodig? Hieronder een aantal foto's van wat ik gebruikt heb.

TestAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uPhPAKemn9W0wvek7kTzAGak/thumb.jpg
  • Een verfstripper met een 'lage' stand bij voorkeur (we willen geen vlammen)
  • Stanleymes
  • Plakband
  • Pincet (of vuurvaste handen, mag ook :P)
  • Scalpel mesje
  • Secondelijm
  • (kan ook met nagellak, tip van [USER=221341]NTwoO[/USER])
  • De twee nano simkaarten
  • Een sd-kaart (hier gebruik ik een Samsung 16GB class 10 micro sd kaart)
  • ik zou de grootste nemen die je kan betalen en ook door je telefoon wordt geaccepteerd.
  • De tray uit de telefoon
  • Een metalen liniaal
  • Scherpe schaar (niet op de foto)
  • Tray-tool om de tray uit de telefoon te halen (scheelt per telefoon of die nodig is)
Heb je alles? En is je hartslag op een normaal niveau en geen trillende handen? Dan kunnen we starten.

Stap 2: Meltdown

Meteen maar met het spannendste deel: de simkaart chip scheiden van de plastic achterkant.

Weetje: De eigenlijke chip is miniscuul en heel dun (0,4 mm), deze zit op een (pvc) drager gelijmd. De connector aan de bovenkant is in totaal nog groter dan de chip zelf zul je zodadelijk zien. Wellicht komen er dus nog ultra-nano simkaarten in de toekomst?

Door het goed te verwarmen gaat de lijm vloeien en krimpt het pvc. Ik kan een heel verhaal opschrijven, maar dit filmpje laat het live zien. Neem je tijd, en niet te dichtbij want als het gaat branden/schroeien is je chip waarschijnlijk al overleden. Een chip kan wel wat hebben overigens qua warmte, maar er zijn wel grenzen. Het hoeft ook niet in één keer. Je kunt het steeds opnieuw verwarmen totdat je de juiste handigheid hebt ontwikkeld. Met een beetje geluk valt het plastic er zelf af (krult op).

(die muziek moet je me vergeven, was het minst erge dat ik op Youtube kon vinden zonder rechten-gezeur)

Als het plastic goed zacht is, is het scheiden met een scalpel of mesje heel eenvoudig te doen. Het laat makkelijk los door de zachte lijm.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TvxhEFxl3NKdQLbFX0G2TWop/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zRqtBEcN28uyBYAfMchEBEJY/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gBrDqWN9kg1tFqpABmrCTfsM/thumb.jpg

Verwijder zoveel mogelijk lijmresten van de achterkant van de chip met de scalpel (als het nog warm is gaat dat makkelijk).

Je hebt als het goed is nu de chip bevrijd van het plastic. *schouderklopje* _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wiiU5XYbMxv31zmysI8IQhDz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/IKbu4jKmc5pJjDicF3jhENs7/thumb.jpg

Stap 3: passen, meten en knippen

Omdat de tray zo gemaakt is dat de simkaart er net in 'hangt' en niet gemaakt is voor zowel een sd-kaart als een nano simkaart, zul je de chip nog wat bij moeten schaven/knippen/snijden. Om de connectors een de bovenkant niet te slopen, is knippen toch wel aangeraden (scherpe schaar gebruiken!). Alternatief is om de chip langs een liniaal met een scherp mes af te snijden. Het gaat echt maar om een halve mm bij de Honor 7 die ik in dit voorbeeld gebruik.

Ten eerste leg je de nano simkaart (gebruik even de tweede kaart die je hebt liggen als maatvoering) op de plek waar ook de sd kan. Plak deze aan de achterkant (plastic kant) even vast met een plakbandje.

Teken nu de grenzen van de chip af. Dus de randen van de koperen contactpunten, niet de plastic drager (!). Ik heb dat gedaan door een klein krasje te zetten op de randen van de sim-tray. Op de foto net te zien als je goed kijkt.

tray1Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/48ob1S0i3AFHOTcg8Liux5Vl/thumb.jpg

Je weet nu waar de (losgemaakte) chip moet komen qua positie). Let ook goed op hoe de sim-kaart chip in de tray ligt. Een simkaart is NIET symmetrisch namelijk. Er zijn zes contactpunten op de chip; drie losse aan de onderkant en twee losse + middengebied aan de bovenkant. Even goed kijken hoe dat bij jou zit. Tip: maak een foto!

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/W2cgLYVvMMxABxufTv0QudYu/thumb.png

Haal nu de tweede simkaart die je hebt gebruikt voor het aftekenen uit de houder en plaats de sd-kaart en plak ook die even vast met een plakbandje.

tray2

Nu leg je de (losgemaakte) sim-chip op de sd-kaart met de contactpunten naar je toe gericht. Leg deze in lijn met de markeringen van zojuist. Kijk of alles goed past en de simkaartchip niet over de rand van de tray steekt. indien wel, knip deze dan bij (0,3 mm per keer!). Kan ook met een mes en liniaal.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Fzvh0iz7UJncitqTrikqaY3a/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LLFi7ghKh0FE3HrO6FxU8mCb/thumb.jpg

Ben je tevreden en is alles 'plat' ten opzicht van de randen van de tray, dan kunnen we gaan lijmen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uMUXd9y0JLckBzdEP2NAfpOl/thumb.jpg

Stap 4: Lijmen

Secondelijm is een vervelend goedje. Je hebt er sowieso maar heel weinig van nodig in dit geval. Als alle markeringen er goed op staan en je simkaart is op het juist formaat kun je gaan lijmen.

Gebruik de scalpel om een klein druppeltje lijm op de achterkant van de sd-kaart te smeren/leggen. echt heeeeel weinig. Doe dit terwijl het ding nog in de sim-tray zit met het plakbandje, dan blijft die goed op zijn plaats. Pak nu je pincet en leg de sim-chip in de lijm en druk deze even goed aan. na 20 seconden zou het wel vast moeten zitten, meer tijd heb je niet om te corrigeren! let goed op de markeringen en de uitlijning van de chip. let ook goed op dat de juiste kant boven zit. (de pinnetjes op de eerdere tekening)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oL6HGyGVjC0hU2V3RNqrptbq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XdiimBcChXIIHgnxFabJk24p/thumb.jpg

Check of alles 'level' is en of er niks uit steekt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/D0kHNXtxnfMDK0GJ3swtEYrh/thumb.jpg

Gebruik je te veel lijm dan loop je het risico op vastlijmen aan de tray. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wat wel de bedoeling is, is dat de sd-card en simkaart nooit meer los van elkaar zullen gaan... ;)

Het einde is in zicht. Nu schuif je de tray voorzichtig terug in je telefoon. Je zult iets meer weerstand voelen, maar hij gaat er echt wel in (en komt er ook uit met wat meer weerstand, maar dat is ok).

simcardtray_inputAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oZwrlL4D82Lgxn624I3JKQ4f/thumb.jpg

Ok gelukt? Dan is het nu fingers crossed en aanzetten die handel. Zo ziet dat er ongeveer uit (en meteen het bewijs dat dit topic geen onzin is):

Excuus, had even geen statief bij de hand :*)

Succes er mee!

Wat resterende aanvullingen:

Dit werkt natuurlijk ook voor andere toestellen met een dergelijke dual-sim constructie. Ik heb dat alleen niet zelf getest dus garantie (nogmaals) ga ik je niet geven. Proberen kan niet zoveel kwaad; een sd-kaartje kost niet zoveel (je hebt er vast nog wel ergens eentje van 1GB liggen als test?) En een simkaart is vervangbaar voor nop bij bijna alle providers, zeker als je langs de winkel gaat. De dikte die er bij komt is zo enorm weinig dat ik verwacht dat het bijna altijd wel werkt. Of alle sd-kaarten even dun zijn, dat weet ik niet dus check dat ook even goed.

Voor de oplettende kijker: Ik had alles al gedaan en dacht daarna: hey dat is leuk voor Tweakers. Ik heb dus mijn telfort nano sim opgeofferd voor het goede doel. De slimmerikken hadden al gezien dat mijn andere nano-sim (die nu aan de sd-kaart vast zit voor de eeuwigheid) van Vodafone is, aangezien je dat op de video ziet. Dus dan weten jullie dat.

Ciao, BuG2FiX

Edit: IMEI weggepoetst van de foto's. Ik voel nog wel enige discussie of 'IMEI misbruik' vooral theorie is of praktijk. Heb er nog nooit van gehoord in de echte wereld. Lijkt me een stuk eenvoudiger om een tweedehands telefoon of prepaid te kopen als je een stoere crimineel bent 8)

Edit2: Toegevoegd (voelt erg overbodig gezien de aard van dit forum) dat dit alleen werkt als je een DUAL SIM telefoon hebt met een gelijkende tray. Daar zijn er overigens best wel wat van.

[ Voor 9% gewijzigd door BuG2FiX op 14-05-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
reservering TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-05 07:31
Mooie tutorial, lekker duidelijk en enorm goede foto's! +1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Geniaal dit! Toch jammer dat de fabrikanten die trays niet een simkaartdikte dikker maken zodat dit standaard kan. Komt denk ik op max. een millimeter ongeveer.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09-2024

psychotic

Nixs

idd mooie tutorial, respect! Goed om te weten dat het kan, ga het zeker nog wel eens doen!

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wortelstok
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11-2023
Ik heb het vanavond gedaan, een 64GB kaartje in mijn ZTE Axon Elite. Beschrijving was erg duidelijk en ik heb geen SIM kaartje verknald!
Ik had eerst een scotch plakbandje op de SD kaart geplakt om hem te beschermen maar daar hield de lijm niet op. Dus die moest er weer af.
Aftekenen van lijntjes op de tray werkte heel goed met uitlijnen.
Ik kreeg wel trillende handen omdat het best spannend is. Maar de 0,3 mm per keer trimmen van de zijkanten lukte toch goed.
Op het laatst kreeg ik de tray niet goed in de telefoon en heb ik het opstaande randje van de SD kaart wat afgeschuurd met fijn schuurpapier.
Nu helemaal blij met 64GB extra!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Een heatgun ;) Was ik zelf nog niet op gekomen, veel makkelijker. Had de luie methode toegepast....

:+ Wel het bovenstaande advies benadrukken. Eerst oefenen.
Haal een el-cheapo sd kaartje en zo'n gratis prepaid sim...
(Liefst van hetzelfde merk als de operationele vanwege minieme fabricage verschillen.)

Wat ik doe:
  1. Maak een foto van de simkaart (voor en achterzijde *)
  2. Gooi de simkaart in een bakje acton. Het PVC lost mooi op.
  3. En dan eigenlijk volgens bovenstaande handleiding.
(* Dit voor de simkaart nummer en te onthouden waar het 'hoekje' zit. Was namelijk de eerste poging erg suf :o als je niet meer weet hoe die simkaart om de sd kaart geplakt moest worden..50% kans op fout...)

[ Voor 23% gewijzigd door kwakzalver op 14-05-2016 11:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je staat op de frontpage met je mooie tutorial: geek: Tweaker bouwt gecombineerde dual-sim met sd-kaart voor smartphone

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 11:41
Kijk, dit is waar Tweakers om draait! Top tutorial :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-04 20:26
Wat ik doe:
En dat werkt zonder de sim verder te beschadigen? Lijkt mee stuk makkelijker (en veiliger) dan met een heatgun namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 10:26
Darkstriker schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 12:55:
[...]

En dat werkt zonder de sim verder te beschadigen? Lijkt mee stuk makkelijker (en veiliger) dan met een heatgun namelijk...
Kijk maar eens naar deze video, daar staat handig uitgelegd hoe dat moet, naar andere handige tips&trics

YouTube: Simultaneously using 2 SIM with SD Card in Samsung Galaxy S7 Edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:38
Leuke oplossing.

Ben blij dat in mijn Samsung Galaxy gewoon 2x sim + SD kaart erin kan zonder te modden.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
kwakzalver schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 11:07:
Een heatgun ;) Was ik zelf nog niet op gekomen, veel makkelijker. Had de luie methode toegepast....

:+ Wel het bovenstaande advies benadrukken. Eerst oefenen.
Haal een el-cheapo sd kaartje en zo'n gratis prepaid sim...
(Liefst van hetzelfde merk als de operationele vanwege minieme fabricage verschillen.)

Wat ik doe:
(* Dit voor de simkaart nummer en te onthouden waar het 'hoekje' zit. Was namelijk de eerste poging erg suf :o als je niet meer weet hoe die simkaart om de sd kaart geplakt moest worden..50% kans op fout...)
Thnx voor de aanvulling. Aceton.. mh, het werkt wel als oplosmiddel voor de lijm (die onder de chip zit). maar met een heatgun (ook op de laagste stand) werkt het echt simpel (en heb je vast wel in huis) en ik heb nu aantal keer gedaan, nooit gesloopte chip gehad. paar seconden werk per keer. De orientatie van de chip beschrijf ik in de tutorial, daar is het hoekje niet persé voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 114278

Knap stukje werk en zelfs zo geschreven dat het leuk is om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Zeer goed gedaan.

Een echte Tweaker _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuG2FiX
Anoniem: 114278 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:13:
Knap stukje werk en zelfs zo geschreven dat het leuk is om te lezen.
Ja het moet wel leuk blijven ;-) thnx voor je compliment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
Wortelstok schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 01:05:
Ik heb het vanavond gedaan, een 64GB kaartje in mijn ZTE Axon Elite. Beschrijving was erg duidelijk en ik heb geen SIM kaartje verknald!
Ik had eerst een scotch plakbandje op de SD kaart geplakt om hem te beschermen maar daar hield de lijm niet op. Dus die moest er weer af.
Aftekenen van lijntjes op de tray werkte heel goed met uitlijnen.
Ik kreeg wel trillende handen omdat het best spannend is. Maar de 0,3 mm per keer trimmen van de zijkanten lukte toch goed.
Op het laatst kreeg ik de tray niet goed in de telefoon en heb ik het opstaande randje van de SD kaart wat afgeschuurd met fijn schuurpapier.
Nu helemaal blij met 64GB extra!
Nice! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadlyGast
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 19:25
Ik heb het zelfde probleem met mijn honor 7, Dit ga ik ook maar eens doen. Vond het al irritant dat het niet normaal tegelijk kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadlyGast
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-04 19:25
Offtopic:
Zag dat je nog de oude EMUI had, Je kan zelf naar de nieuwe versie upgraden Emui4/Android 6.0
via http://www.hihonor.com/nl/support/details/?DOC_ID=77508 , Opslaan om je mooie geheugen kaart en dan lokaal upgraden : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
BuG2FiX schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:05:
[...]

Thnx voor de aanvulling. Aceton.. mh, het werkt wel als oplosmiddel voor de lijm (die onder de chip zit). maar met een heatgun (ook op de laagste stand) werkt het echt simpel (en heb je vast wel in huis) en ik heb nu aantal keer gedaan, nooit gesloopte chip gehad. paar seconden werk per keer. De orientatie van de chip beschrijf ik in de tutorial, daar is het hoekje niet persé voor nodig.
Ja klopt ben ook erg dankbaar voor je post, werkt een stuk sneller dan Aceton.....
(P.S. Ja Aceton lost het plastic op. De sim/chip zelf blijft onbeschadigd)

Gebruik trouwens de el-cheapo heatgun van de Gamma, traploos instelbaar en regelmatig met 20-25% korting te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 01:17

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Alles ging prima, tot het inschuiven.

Wat weerstand, maar vervolgens nam het randje van de simkaart de contactpuntjes mee...

Op deze afbeelding zie je hoe het zit:
[afbeelding]

Je ziet aan de rechterkant het overgebleven simkaartje een beetje uitsteken, daarmee heb ik dus twee contactjes van mijn OnePlus X uit het toestel weten te krijgen. Beetje weerstand: helaas, niet zo'n goed teken bij mij. Tweede simslot nu stuk.

Nou ja, lekker rustig ;)

(maar toch niet de bedoeling)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-03 15:22
Ook van mij bedankt!
Werkt prima op mijn Umi Touch. In mijn geval moest ik nog twee hoekjes van de simkaart afknippen, door de vorm van het slot aan de binnenkant. Dat is wel even passen en meten maar het is gelukt :).

Overigens werkt aceton echt prima, simpel en snel. En is goedkoper dan een heatgun :). Na zo'n tien minuten was bij mij al het plastic weg, en kon ik de schone chip zo pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-06 19:34
heeft iemand dit al geprobeerd met de oneplus x en het werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddie09
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 10:26
pfff, na lang twijfelen toch de stap durven nemen om voor mijn Samsung Galaxy S7 Dual een SIM/SD combi te maken. Ik was een beetje huiverig omdat ik niet het risico wilde lopen om een dure nieuwe telefoon te slopen als er iets niet goed zou gaan. Maarja, die 32 GB opslag is toch een beetje weinig als je op vakantie foto's wilt maken.

Hierbij beknopt mijn ervaring, en enkele do's en don'ts 8)7

Eerst maar eens geprobeert met een oude sim kaar en sd card.

Bij het Kruitvat een flesje aceton gehaald en de het plastic van de sim kaart opgelost in ongeveer 5 á 10 minuten. Werkt perfect, het plastic smelt weg zonder gedoe. Gebruik wel een oud glas of potje (GEEN PLASTIC!) om het in op te lossen omdat het zonde is om een heel flesje aceton aan één sim-kaart op te offeren.

Omdat ik op ander reviews had gelezen dat het best een gepriegel was om zowel de sim als de sd kaart in de gleuf te stoppen dacht ik dat het een goed idee was om een klein laagje aan de bovenkant van de sd kaart weg te schuren (elke mm er af helpt dacht ik). Dit is dus een don't: nadat ik het kaartje had geschuurd tot net aan het metaal en had getest of hij nog werkte bleek dat hij het niet meer deed. Op zich wel apart omdat ik volgens mij niets aan het geheugen zelf had gedaan.

Omdat ik geen andere goedkope kaartjes meer had liggen (alleen nog maar 32GB en hoger) ben ik verder gaan knutselen met de defecte kaart en heb ik de simkaart op de sd geplakt. Het doel was om te kijken of het samen in in de gleuf pastte.

Het plakken ging perfect (daar zijn al goede tutorials voor te vinden) en bij mijn eerste poging om hem in de telefoon te stoppen merkte ik wel dat het heeeeeeeeel krap is. Omdat de diverse videos al aangeven dat het moeilijk gaat en dat je even moet friemelen en doordrukken om hem er in te krijgen (ja het gaat nog steeds over de telefoon, you pervs :P) kreeg ik hem er uiteindelijk met moeite in.
De sim kaart werkte en de SD kaart niet (zoals verwacht omdat hij al kapot was).

Nu kwam mijn volgende uitdaging, de set weer uit de telefoon krijgen. Omdat het pakketje best strak zat wilde de tray niet meer uit de houder klikken en brak het zweet me uit omdat ik bang was dat hij permanent vast zou zitten.
Uiteindelijk heb ik met een pincet en erg veel geluk de tray uit de telefoon gekregen want de sim leek ergens achter te haken. Om eerlijk te zijn durfde ik hierna niet meer om het nog een keer te proberen totdat ik het idee kreeg om het uitstekende randje van de SD kaart weg te vijlen omdat deze in de telefoon in de weg zat. Dit is weer een DO :) Dit werkte namelijk veel beter omdat het totale pakketje aan de bovenkant dan minder dik is en daar geen electronica zit.
Nu kon ik de kaart iets makkelijker uit de telefoon halen zonder er heel hard aan te moeten trekken.

Omdat de SIM oefening en de SD kaar oefening waren geluk ben ik aan de slag gegaan met de beoogde kaarten, een Samsung 128GB kaart en een Ben sim kaart.

Het verwijderen van het plastic met aceton ging prima, het wegvijlen van het opstaand randje ook, dus ik verwachte geen problemen.

Na dat ik de sim op de SD kaart had geplakt en in de telefoon wilde stoppen merkte ik dat het weer een stuk moeilijker ging dan bij mijn oefen setje. Ik wist dat ik bij de oefen sd een toplaagje er af had geschuurd, maar als ik naar de kaarten keek leek mij daar niet het probleem te zitten. De sim van Ben leek wat dikker dan die van Hollandsenieuwe (de oefenkaart). Uiteindelijk heb ik met een stanley mes het toplaagje van de samung er af geschraapt waar het logo etc op staat.

De kaart ging nu wel in de telefoon (na flink priegelen) en de sim werkte! de SD kaart alleen niet terwijl hij bij het testen zonder sim wel gewoon werkte. Mijn gevoel was dat de SD kaart geen contact kon maken met de aansluiting in de telefoon omdat de Ben simkaart te groot/dik was.

Op internet gezocht om te kijken of ik de nano simkaart bij kan snijden zonder risico om de sim te mollen, maar daar kon ik niet vinden (wel een hele hoop filmpjes om grote sims te knippen naar nano).

Inmiddels was ik al een flinke tijd in de weer met de sim/sd kaart en kreeg ik er een beetje genoeg van en ben ik gaan proberen op een andere manier de sd kaart wat lager te positioneren zodat hij contact zou maken. En hier komt weer een don't: ga niet verder als je moe of geirriteerd bent 8)7
Het einde van het verhaal is dat ik het voor elkaar heb gekregen om de SD kaart te breken bij de connectoren (die breken erg snel kan ik je vertellen) waardoor de SD kaart nu helemaal onbruikbaar is.
Gelukkig werkt de sim nog wel dus kan ik nog steeds gebruik maken van de dual sim optie.

Voorlopig heb ik even genoeg van het knutselen en gun ik mijn zenuwen een vakantie.

Welicht dat ik nog één poging ga wagen, maar daar heb ik jullie hulp bij nodig (vandaar dat ik op dit forum reageer).
Weet iemand of je een een nano SIM kaart kleiner kunt maken, en zo ja, welke kanten kunnen worden bijgesneden en hoe ver?
Ik zag op het filmpje wat ik eerder hierboven had geplaatst dat een sim kaart met een snee in het metaal nog gewoon werkte, maar dat het afhankelijk is van de sector die je snijd.

Ale hulp is welkom :) enne, kennelijk is het wat minder beknopt dat initieel verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogiman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 11:47
Aaaaaand.. Done! Werkt goed. Heb het met een Oneplus X geprobeert. Het is wel een beetje wikken en wegen. De diepte van de SD en sim kaart is net iets te veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik ben dit aan het doen met mijn nieuwe huawei p9 lite. Ik heb alles er nu in geduwd, maar ik zie enkel 2 sim kaarten, sd-kaart wil niet. Ik heb de sd-kaart niet aangepast, dus het lijkt me sterk dat die defect is (moet ik nog even testen, en ik heb geen sd adapter bij de hand).

Zou het kunnen zijn dat de contactpunten nu te ver naar achteren liggen en hij geen/slecht contact maakt? Er zit in ieder geval geen lijm op de contacten van sd-kaart. Zou het helpen als ik de contacten van de sd-kaart dat dikker maak?

Ander vragen die in me op komen: Zou er een hardware/software beveiliging op zitten voor gebruik van sim2 +sd? Heeft iemand toevallig ervaring betere ervaringen met deze truc voor de Huawei P9 lite?

Als ik de contactpunten van de SD dikker wil maken, wat kan ik het beste gebruiken? Ik kan zelf alleen maar tin bedenken, wellicht zijn er betere alternatieven die minder hitte vereisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:12

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
bartvdl schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:42:
Als ik de contactpunten van de SD dikker wil maken, wat kan ik het beste gebruiken? Ik kan zelf alleen maar tin bedenken, wellicht zijn er betere alternatieven die minder hitte vereisen?
Verwacht eerlijk gezegd dat je bij het verwarmen van de pootjes de chip intern sloopt, waardoor de kaart helemaal niks meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
rens-br schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:08:
[...]

Verwacht eerlijk gezegd dat je bij het verwarmen van de pootjes de chip intern sloopt, waardoor de kaart helemaal niks meer doet.
Ik ook....helemaal met de soldeerbout die ik heb.

Update:
Inmiddels is het gelukt. Het probleem zat hem toch in het slopen van de sd-kaart, erg gevoelige dingen zijn het blijkbaar. Hij wordt overigens nog wel herkend in Windows, maar de capaciteit is van 64GB naar 0Bytes veranderd.

Ik heb bij mijn tweede poging iets minder weg geschuurd van de sd-kaart, dezelfde sim er op gelijmd (die zijn wel vrij solide) en alles werkt nu zoals gehoopt. Geen software checks of hoger contactpunten nodig op de sd-kaart.

[ Voor 43% gewijzigd door bartvdl op 16-11-2016 10:20 . Reden: update na avondje prutsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1168980

Hello, ook geprobeerd met de aceton methode, en het werkt bijna perfect op mijn Huawei P Smart+.
Alleen twee probleempjes: ik kan de tray niet meer opendoen (het komt maar een halve mm uit) en ik kan alles op de kaart copieren maar niet een map erop aanmaken.
Iemand een oplossing daarvoor?
Met dank,
Carlo
Pagina: 1