[Win 10] geen safe mode mogelijk vanaf recovery. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartaphilus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-09 14:53
Mijn Windows 10 laptop begon BSOD's te vertonen (BAD_POOL_CALLER, ntoskrnl.exe). Daar ik een driver issue verwacht, heb ik getracht de driver verifier van MS te gebruiken, maar nu boot mijn laptop helemaal niet meer op. Tijdens het booten krijg ik een BSOD: DRIVER_VERIFIER_DETECTED_VIOLATION.

Nu probeer ik Safe Mode te starten om in ieder geval de driver verifier uit te kunnen zetten, maar dat lukt niet.
- F8 brengt mij niet in bootoptions.
- Daar ik geen recovery USB had van deze laptop heb ik op een andere Win 10 64 bits er een aangemaakt. Echter deze recovery beschikt niet over `Startup Settings` en daarom dus ook niet over de de mogelijkheid om mijn laptop in Safe Mode te starten.

De recovery heeft wel een command prompt. Je kan hier de verifier starten, maar dit heeft geen effect. Regedit toont niet mijn laptop's registry. Blijkbaar verander ik alleen de settings van de usb recovery stick, maar niet die van mijn laptop.

Heeft iemand nog een suggestie hoe ik om zijn minst mijn laptop weer in safe mode kan opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Knorhaan schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:33:
Nu probeer ik Safe Mode te starten om in ieder geval de driver verifier uit te kunnen zetten, maar dat lukt niet.
- F8 brengt mij niet in bootoptions.
bcdedit
- Daar ik geen recovery USB had van deze laptop heb ik op een andere Win 10 64 bits er een aangemaakt. Echter deze recovery beschikt niet over `Startup Settings` en daarom dus ook niet over de de mogelijkheid om mijn laptop in Safe Mode te starten.
Ook hier bcdedit. Let er wel op dat je de juiste bcd pakt.
De recovery heeft wel een command prompt. Je kan hier de verifier starten, maar dit heeft geen effect. Regedit toont niet mijn laptop's registry. Blijkbaar verander ik alleen de settings van de usb recovery stick, maar niet die van mijn laptop.
Regedit (tip: File / Load Hive -> [windrive]:\Windows\system32\config\...)
Heeft iemand nog een suggestie hoe ik om zijn minst mijn laptop weer in safe mode kan opstarten?
bcdedit:

code:
1
2
bcdedit /set {default} safeboot network
bcdedit /deletevalue {default} safeboot
Vanuit WinPE moet je wel met /store de juiste BCD aangeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 26-03-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartaphilus
Regedit (tip: File / Load Hive -> [windrive]:\Windows\system32\config\...)
Helaas is de 'Load Hive' optie grijs. Wellicht dat de command prompt vanuit recovery niet als administrator wordt uitgevoerd en daardor regedit.exe wat minder mogelijkheden heeft.

bcdedit geeft me momenteel alleen de melding
The boot configuration data store could not be opened.
The requested system device cannot be found.
Ik puzzel nog even door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartaphilus
Inmiddels kom ik in de herstelmogelijkheden van de geinstalleerde Windows (dus niet van de Recovery Disc), maar bij iedere hersteloptie die ik probeer krijg ik de melding:
U moet zich aanmelden als administrator om door te gaan, maar deze pc bevat geen administratoraccounts.
Het lijkt erop dat ik alleen maar verder huis ben geraakt...

Als ik de laptop opstart krijg ik nu de foutmelding:
Kan het besturingssysteem niet laden omdat het systeemregisterbestand ontbreekt of beschadigd is.

Bestand:\WINDOWS\system32\config\system
Foutcode: 0xc0000225

[ Voor 9% gewijzigd door Cartaphilus op 26-03-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bcdedit moet beginnen met:
code:
1
2
bcdedit /store [drive]:\boot\bcd
bcdedit /store [drive]:\efi\microsoft\boot\bcd
Afhankelijk van of je BIOS of UEFI hebt, een van de twee kiezen.

Load hive is grijs omdat je eerst moet aangeven waar de hives moeten worden geopend, ik gebruik uit automatisme altijd HKLM. Gewoon HKLM selecteren en dan Load Hive.