Ik heb een Freenas machine staan en die opnieuw aangesloten met nieuwe kabels op de router. Nu wil het zo dat er volgens mij niet de juiste drivers zijn geïnstalleerd met Freenas. Hoe kan ik de drivers installeren op Freenas of de Dell mijn netwerk laten herkennen. Alvast bedankt.
Vraag
Beste antwoord (via Patatje19 op 02-04-2016 21:31)
Dat topic is uit 2006. Broadcom 57xx wordt al ettelijke jaren ondersteund in freebsd door de bge driver. Tenzij het een hele oude FreeNAS is ligt het dus meer voor de hand dat de configuratie niet klopt dan dat er een probleem met de driver is.Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:05:
D'r zit een Broadcom 57XX Gigabit Integrated Controller in.
Onder linux schijnt-ie ook al niet te willen installeren, http://www.linuxquestions...-d620-no-solution-508649/
Zoals job al zei, beginnen met:
pciconf -lv
Daar verwacht je een regel als:
bge0@pci0:4:0:0: class=0x020000 card=0x705d103c chip=0x165b14e4 rev=0x10 hdr=0x00 vendor = 'Broadcom Corporation' device = 'NetXtreme BCM5723 Gigabit Ethernet PCIe' class = network subclass = ethernet
Vervolgens is het ook handig om te kijken wat er tijdens booten over bge gezegd is:
dmesg | grep bge
En om te controlleren of de NIC wel geconfigureerd wordt (ik neem aan dat FreeNAS net als FreeBSD rc.conf gebruikt):
grep ifconfig /etc/rc.conf
Overigens, heb je al network devices geconfigureerd dmv optie 1 in the console setup?
- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -
Alle reacties
Ja Freenas staat op de Dell en heeft geen drivers. Daarom werkt het nu niet.
Vul je Service Tag in op de support pagina van Dell om te kijken welke drivers beschikbaar zijn voor je machine.
De Dell T3400 is een workstation PC, dus ik vermoed dat ze alleen Windows drivers hebben. Maar wie weet kan je ook Linux drivers vinden.
De Dell T3400 is een workstation PC, dus ik vermoed dat ze alleen Windows drivers hebben. Maar wie weet kan je ook Linux drivers vinden.
Ik begrijp niet helemaal waarom je niet in je vorige topic verder kon. Maar okePatatje19 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:47:
Ja Freenas staat op de Dell en heeft geen drivers. Daarom werkt het nu niet.
Weet je zeker dat het drivers zijn die ontbreken? Heb je al vastgesteld of je freebsd installatie je netwerkkaart daadwerkelijk niet geinstalleerd heeft? freebsd ondersteunt standaard al ontzettend veel drivers.
Wat zegt het ifconfig commando?
Zoek ook uit welke exacte netwerk chipset je in je dell hebt zitten dmv: pciconf -lv
Dan weet je tenminste naar welke drivers je opzoek moet gaan. Bij dell zal je geen bsd drivers vinden, dus je moet verder kijken. Misschien dat de fabrikant van de netwerkchip ze heeft.
Misschien zijn ze te vinden op de freebsd site.
Freenas draait op freebsd.CMD-Snake schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:10:
Maar wie weet kan je ook Linux drivers vinden.
Ik weet niet of linux drivers uitwisselbaar zij met bsd drivers.
[ Voor 68% gewijzigd door job op 26-03-2016 17:10 ]
Als eerste de reden voor een nieuw topic is, omdat ik nu een andere vraag heb. Ik heb gekeken en bij Dell zijn er inderdaad geen Linux drivers te vinden. Ik heb foto's gemaakt van mijn BIOS met de boot devices en een foto van mijn Freenas met ifconfig. In de BIOS zegt hij bij network controller wel dat hij niet aanwezig is is dit een goed of een slecht teken.
Ik krijg de foto's niet geüpload naar het topic.
Ik krijg de foto's niet geüpload naar het topic.
Linux drivers moet je niet zoeken. Freenas draait op freebsd. Maar stel eerst maar eens vast dat je netwerkkaart niet herkent wordt.
Dat je de netwerkkaart niet ziet in je bios zegt niet alles. Soms kan het niet, soms moet je eerst een andere optie inschakelen.
Foto's uploaden kan bijvoorbeeld via: http://imgur.com/
url hier neerzetten en we kunnen er bij
Dat je de netwerkkaart niet ziet in je bios zegt niet alles. Soms kan het niet, soms moet je eerst een andere optie inschakelen.
Foto's uploaden kan bijvoorbeeld via: http://imgur.com/
url hier neerzetten en we kunnen er bij
[ Voor 19% gewijzigd door job op 26-03-2016 18:29 ]
Ik denk dat het dan lastig wordt. Dell ondersteund wel RHEL voor wat van zijn machines (voornamelijk de servers). UNIX-achtigen heb ik er nooit tussen zien staan.job schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:21:
Freenas draait op freebsd.
Ik weet niet of linux drivers uitwisselbaar zij met bsd drivers.
Geen netwerkkaart te zien inderdaad. En dat zegt de laatste melding bij je boot ook.
Kunnen we in elkgeval zien welke kaart in je pc zit.
De vraag is of hij zijn driver bij de fabrikant moet halen, of bij freebsd zelf. Het komt wel eens voor dat fabrikanten geen drivers uitgeven zodat de opensource community zelf aan de slag moet om apparaten werkend te krijgen.
code:
al uitgevoerd?1
| pciconf -lv |
Kunnen we in elkgeval zien welke kaart in je pc zit.
Dell maakt geen netwerkkaarten of chips. Dus ze hebben er ongetwijfeld een ingestoken van intel of broadcom of een andere fabrikant. De fabrikanten maken de drivers, dell bouwt er alleen eigen installer omheen.CMD-Snake schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:44:
[...]
Ik denk dat het dan lastig wordt. Dell ondersteund wel RHEL voor wat van zijn machines (voornamelijk de servers). UNIX-achtigen heb ik er nooit tussen zien staan.
De vraag is of hij zijn driver bij de fabrikant moet halen, of bij freebsd zelf. Het komt wel eens voor dat fabrikanten geen drivers uitgeven zodat de opensource community zelf aan de slag moet om apparaten werkend te krijgen.
[ Voor 67% gewijzigd door job op 26-03-2016 19:52 ]
Onder linux schijnt-ie ook al niet te willen installeren, http://www.linuxquestions...-d620-no-solution-508649/
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Omdat het lijkt te gaan om BSD-drivers voor een workstation: SWS --> NOS.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Dat topic is uit 2006. Broadcom 57xx wordt al ettelijke jaren ondersteund in freebsd door de bge driver. Tenzij het een hele oude FreeNAS is ligt het dus meer voor de hand dat de configuratie niet klopt dan dat er een probleem met de driver is.Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 20:05:
Zoals job al zei, beginnen met:
pciconf -lv
Daar verwacht je een regel als:
bge0@pci0:4:0:0: class=0x020000 card=0x705d103c chip=0x165b14e4 rev=0x10 hdr=0x00 vendor = 'Broadcom Corporation' device = 'NetXtreme BCM5723 Gigabit Ethernet PCIe' class = network subclass = ethernet
Vervolgens is het ook handig om te kijken wat er tijdens booten over bge gezegd is:
dmesg | grep bge
En om te controlleren of de NIC wel geconfigureerd wordt (ik neem aan dat FreeNAS net als FreeBSD rc.conf gebruikt):
grep ifconfig /etc/rc.conf
Overigens, heb je al network devices geconfigureerd dmv optie 1 in the console setup?
Je hebt helemaal gelijk. Sorry
Dat geldt voor jouw (en mijn) NetXtreme adapter. Maar geldt dat ook voor workstation adapters?... Broadcom 57xx wordt al ettelijke jaren ondersteund in freebsd door de bge driver...
(of misschien is de T3400 wel een laptop)
OTOH: in
het derde plaatje staat: onboard network controller (not present)Patatje19 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:45:
http://imgur.com/a/J7543
Hier voeg ik de foto's bij van de BIOS en ifconfig.
Zou kunnen betekenen dat 't ding in de BIOS disabled staat.
Of dat-ie stuk is
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
De Dell T3400 is een workstation en met een beetje zoeken valt te achterhalen dat het een Broadcom BCM5754 is. Deze wordt zeker al sinds FreeBSD 8 ondersteund. Vandaar dat ik niet denk dat het een probleem een missende driver is.Brahiewahiewa schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 22:30:
[...]
Dat geldt voor jouw (en mijn) NetXtreme adapter. Maar geldt dat ook voor workstation adapters?
(of misschien is de T3400 wel een laptop)
Heb je helemaal gelijk in, vandaar dat de TS dit moet uitsluiten aan de hand van de output van pciconf/dmesg.OTOH: in
[...]
het derde plaatje staat: onboard network controller (not present)
Zou kunnen betekenen dat 't ding in de BIOS disabled staat.
Of dat-ie stuk is
[ Voor 3% gewijzigd door narotic op 26-03-2016 22:42 ]
http://imgur.com/a/J7543
Ik heb onderop de foto toegevoegd van de pciconf -lv. Ik gebruik geen losse netwerk kaart die heb ik ook niet maar de aan boord netwerk poort bij het moederbord. Deze heeft het bij alle installaties gedaan behalve bij de Freenas installatie. Ik heb er Windows 7, Linux mint, open media vault en nog een paar diverse OS'en op kunnen draaien. Zonder problemen met het zelfde netwerk.
Ik heb onderop de foto toegevoegd van de pciconf -lv. Ik gebruik geen losse netwerk kaart die heb ik ook niet maar de aan boord netwerk poort bij het moederbord. Deze heeft het bij alle installaties gedaan behalve bij de Freenas installatie. Ik heb er Windows 7, Linux mint, open media vault en nog een paar diverse OS'en op kunnen draaien. Zonder problemen met het zelfde netwerk.
Dat is helaas niet de hele output van het commando. Probeer eens exact:
pciconf -lv | grep -B3 -A1 network
Hartelijk bedankt allemaal voor de hulp.
Het probleem is verholpen de integrated NIC stond uit in de moederbord instellingen. Deze moest aan staan en dat heb ik gedaan. Nu is het probleem opgelost en werkt mijn server prima.
Het probleem is verholpen de integrated NIC stond uit in de moederbord instellingen. Deze moest aan staan en dat heb ik gedaan. Nu is het probleem opgelost en werkt mijn server prima.
Pagina: 1