Minimale hoogte boven receiver (tv-meubel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik ben in het bezit van een Yamaha RX-V667 receiver, waarop een 5.1 setje Infinity Oreus op staat aangesloten. De receiver wordt voornamelijk gebruikt voor films en muziek (op beschaafd volumeniveau).

Nu wil ik een nieuw tv-meubel kopen waar deze receiver inpast, echter de tv-meubelen waar mijn ogen opvallen zijn relatief laag. Waardoor ik twijfel of het wel mogelijk is om mijn receiver in deze soort meubels te plaatsen i.v.m. de airflow. De meubels waar ik naar kijk hebben een open achterkant en voorkant, verder is er genoeg ruimte aan de zijkanten.

Mijn vraag is dan ook wat ik minimaal als open ruimte moeten laten boven mijn receiver?

Beste antwoord (via maxxy op 26-03-2016 15:55)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het komt allemaal niet zo krap als in de handleiding staat, mits je niet voor langere tijd op vol volume luistert. Bij deze receiver gaat de luchtstroom van onder naar boven, dus aan de bovenkant heb je wel een paar centimeter vrije ruimte nodig. Aan de onderkant wordt de ruimte beperkt door de hoogte van de pootjes; zo'n zelfde afstand aan de bovenkant is waarschijnlijk ook wel genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 26-03-2016 15:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:19
Normaal zou ik zeggen, kijk eerst eens in de handleiding. Vreemd genoeg staat daar niets in over afstand. :?

Bij mijn Denon wordt minimaal 30cm links, rechts en boven aanbevolen. Iets wat in de praktijk alleen werkt wanneer je de receiver op het meubel plaatst. Ik heb er zelf een fan achter gehangen en dat houdt de boel op zo'n 22 graden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het komt allemaal niet zo krap als in de handleiding staat, mits je niet voor langere tijd op vol volume luistert. Bij deze receiver gaat de luchtstroom van onder naar boven, dus aan de bovenkant heb je wel een paar centimeter vrije ruimte nodig. Aan de onderkant wordt de ruimte beperkt door de hoogte van de pootjes; zo'n zelfde afstand aan de bovenkant is waarschijnlijk ook wel genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 26-03-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Ik heb een centimeter of 3 erboven. Met deurtje dicht (alleen 2 kabel gaten aan de achterkant wordt ie te heet. Met deurtje op een kiertje gaat t prima. Zeker op rustig volume.

Wat je altijd kunt doen is koelgaten boren aan de achterkant. Ik wil zelf nog een fan plaatsen om Airflow te fixxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:50
:X maak het liefst de achterkant open van het meubel.Neem zeker geen meubel waar deuren voor zitten,of zet deze altijd open,als je de reciever gebruikt.

Verder zou ik echt minimaal rond de 4 a 5 cm aanhouden boven de receiver voor luchtafvoer.
Voel ook aan de reciever aan de bovenkant ,als ie in het meubel staat of deze warm word,dit verschilt per model.

Onkyo had b.v een aantal types die berucht zijn om de warmte ontwikkeling, die zou ik nie eens in een meubel durven plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11-2024
Bedankt voor de tips.
Wat jullie zeggen bevestigd al wat ik dacht, namelijk dat ik beter naar andere soort meubel kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb gewoon deels de achtewand er uit getrokken. klaar. Niet alles anders kan de kast gaan scharen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-04 20:32
Ik had 2 cm ruimte aan de bovenkant en 15 cm aan de zijkanten. Aan de achterzijde had ik extra gaten gemaakt. Mijn Denon werd echter toch te warm, ook als gewoon de radio aan stond. Hij schakelde vanzelf uit...

Dus de Deonon achter een dicht deurtje gezet en infrarood oog gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

maxxy schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 14:04:
De meubels waar ik naar kijk hebben een open achterkant en voorkant, verder is er genoeg ruimte aan de zijkanten.
Zijkanten doen niet veel bij een receiver. Eindversterkers willen nog wel eens koelribben hebben aan de zijkant, maar dat is hier niet het geval. Als de gele voor- en achterkant open is zou een paar centimeter al voldoende moeten zijn. Een receiver wordt warm, maar als de was lucht maar weg kan is er eigenlijk geen probleem. Ik heb hier twee passief gekoelde eindversterkers achter een gesloten deurtje staan, kast is volledig open aan de achterzijde.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HiFi componenten zijn sowieso stapelbaar en hebben daar tegenwoordig ook mooie voetjes voor gekregen welke automatisch voor voldoende afstand tussen de componenten onderling zorgen (vaak een paar centimeter zodat er ruimte is voor "airflow").

Een versterker / reciever zet je daarbij meestal ook niet boven op andere componenten vanwege het gewicht van zo'n ding :)

Je zou bijna gaan denken dat de fabrikanten van die spullen daar al wel over na gedacht hebben ....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Mijn persoonlijke ervaring: versterkers kunnen heet worden bij redelijk volume gedurende een lange tijd. Ik houdt minimaal 10 cm aan de bovenkant aan. Tegenwoordig zijn er weinig/geen versterkers meer met sleuven aan de zijkanten, dus daar hoef je niet heel veel rekening mee te houden.

Met receivers: de meeste HDMI boards worden vrij heet, dus ik zou zeker geen 2 cm aanhouden, tenzij er ergens een fan zit!

Dat Hifi componenten stapelbaar zijn met voetjes is al meer dan 30 jaar zo. Vaak is de versterker het diepst tov bijv. een DVD speler of CD speler en komt dan onderop te staan, ook mede door het gewicht zoals wimmel aangeeft. De aller-allerslechtste plek voor een versterker/receiver! Geef hem dan een eigen plank en wat meer ruimte aan de bovenkant.

Sinds kort heb ik een losse eindversterker. Conclusie tot nu toe is dat de stereo versterker, welke nu enkel als voorversterker dient, iets warmer wordt dan de eindversterker. Blijkbaar heeft de laatste weinig moeite om de KEF zuilen te voorzien van power. De voorversterker heeft iets van 15 cm ruimte, de eindversterker rond de 12 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zondag 27 maart 2016 @ 16:32:
HiFi componenten zijn sowieso stapelbaar en hebben daar tegenwoordig ook mooie voetjes voor gekregen welke automatisch voor voldoende afstand tussen de componenten onderling zorgen (vaak een paar centimeter zodat er ruimte is voor "airflow").

Een versterker / reciever zet je daarbij meestal ook niet boven op andere componenten vanwege het gewicht van zo'n ding :)

Je zou bijna gaan denken dat de fabrikanten van die spullen daar al wel over na gedacht hebben ....
Ik denk dat dat nog vies tegenvalt. Ik heb mijn NAD T758 al 2 keer in de protection gekregen op een feestje waar we (weliswaar keihard) muziek luisterde. Mijn versterker staat helemaal vrij op een kastje, maar zelfs dat was niet genoeg voor langdurig op hoog volume draaien. Na een korte afkoelperiode ging het dan weer goed.

Het is een 7.1 versterker waarbij ik 4 kanalen gebruik om een 2.1 opstelling te bi-ampen, dus gebrek aan vermogen is het niet direct. Gebrek aan thermische efficiency wellicht wel. ;)

Hoe dan ook zou ik nooit echt stapelen of in een slecht geventileerd kastje zetten als je van plan bent wel eens langduriger op hoge volumes te spelen, tenzij je dan ook actief gaat koelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Plague op 27-03-2016 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb mezelf op de "seizoensopening" aangaande festivals wéér kostelijk staan te amuseren......

The Prodigy trok wéér ALLE stoppen uit de installatie :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Mijn kast heeft aan de voorzijde een ventilatieopening achter het deurtje, zodat onderaan het valdeurtje de lucht binnen kan. En dan via de achterwand is er opening tot bovenaan.

Er is wel een verschil tussen een halve dag spelen op huiskamerniveau, en een feestje met muziek op dansniveau. Maar dan haal je de versterker toch uit de kast zeker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1