Upgrade van DDR2 naar DDR3 met overgeclockte dualcore

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teh_uberer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-07 09:18
Mijn vraag
Ik draai nog op een oud beestje met een dual-core en tot voor kort DDR2. Mijn moederbord ondersteunt zowel DDR2 als DDR3 geheugen. Nu heb ik recent gratis wat DDR3 geheugen over mogen nemen, dus ik besloot om het in te bouwen.

Mijn processor heb ik al langere tijd overgeclocked. In de bios heb ik de FSB op 380 gezet, wat met de multiplier van x9.5 op zo'n 3610 Mhz uitkomt.

Nu zette als resultaat mijn computer automatisch de snelheid van het DDR3 geheugen vrij laag, ergens rond 464 (x2 dual channel), dus 928 Mhz. Nu begrijp ik dat de FSB gekoppeld is aan de snelheid van het geheugen, dus dat mijn computer waarschijnlijk automatisch de snelheid terug heeft geschaald om excessieve snelheden te voorkomen. Ik heb nu handmatig de snelheid in de BIOS verhoogd naar 608 x 2 = 1216 Mhz, wat al dichter in de buurt van de max van 1333 aankomt. Ik heb echter ook nog een optie om het nog hoger te zetten, maar dan zou het boven de 1333 Mhz uitkomen. Kan ik de snelheid eventueel nog veilig verhogen tot boven die 1333 Mhz? Of kan ik het beter op deze snelheid houden? Is het waarschijnlijk dat het uberhaupt prestatiewinst oplevert ten opzichte van het DDR2 geheugen wat ik erin had zitten?

Tenslotte heb ik ook Cpu-Z gedownload om wat verder inzicht te krijgen. Ik heb een screenshot hieronder toegevoegd. Hier staat een FSB:DRAM ratio van 5:8 die me opviel, is dit normaal?

Alvast heel hartelijk dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Core2Duo E8500 op 3610 Mhz (9.5 multiplier)
OCZ Dual Channel DDR3 1333
P45TurboTwins2000 (ondersteunt zowel DDR2 als DDR3)

Screenshots uit Cpu-Z

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20k7qsj.png

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/25fkdoh.png

Beste antwoord (via Teh_uberer op 26-03-2016 14:14)

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:10
Ik zou het laten zitten, tenzij je met je ddr2 meer GB's aan memory hebt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik zou me er niet druk om maken. Bij core2duo's is er bijna geen prestatiewinst te halen met sneller ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teh_uberer
Bedankt voor je reactie. Dus zou je aanraden om het op het huidige niveau te houden, de bios het automatisch laten bepalen of terug te schakelen naar het DDR2 geheugen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik zou het laten zitten, tenzij je met je ddr2 meer GB's aan memory hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik zou eens voor 20 euro een koelertje van de vraag en aanbod uitzoeken en die mooie cpu van je wat opschroefen daar behaal je een veel grotere snelheidswinst mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teh_uberer
Haha, nou, ik heb al een leuke aftermarket koeler op mijn processor. Ik heb hem ook wel eens hoger geclocked, maar hierbij ging hij instabiel draaien. Los van het nog hoger zetten van het voltage, weet ik niet zoveel van overclocken. Daarom besloot ik maar om het voltage niet al te hoog te zetten en het bij deze stabiele snelheid te houden. Ik begrijp echter wel dat de e8500 veel kan hebben(ook qua voltage en warmte?), but I don't want to push my luck ;)
Pagina: 1